Vis studentum.dk som: Mobile

Birthe Marie Lausten, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Eisbjerghus Efterskole
Lærer

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er primært skolens fransklærer. Jeg har fortsætterfransk i 9. og 10. Samt et 10. Klasses begynderfranskhold. Til fortsætterfransk er der den ekstra prøve, DELF-prøven, der certificerer elevernes sproglige niveau på linje med Cambridge-engelsk. Derudover er jeg dansklærer i 10. Klasse. Når jeg er heldig, har jeg også et filmkundskabshold.

Desuden er jeg vejleder for 1/3 af skolens elever og er med til at afholde vores ugentlige vejledningsfag, der hedder Steps to my future, har vejledningssamtaler med dem og er med til at hjælpe dem videre til deres uddannelser efter efterskolen.

Jeg er derudover kontaktlærer for 4 værelser, 10-14 elever hvert år.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Det er altid spændende at undervise i et sprogligt fag på Eisbjerghus, da elevernes niveau er godt, så ma kan udfordre dem på det faglige. Derudover er der ofte en del med international baggrund, native speakers og lignende, der kan bidrage med noget ekstra til undervisingen.

I vejledningssammenhæng er det spændende at få dem sporet ind på, hvad de vil og få stillet spørgsmålstegn ved deres valg. Der er en del, der skifter retning i forhold til, hvad de oprindeligt troede, de skulle, og det er godt, når man ved, de føler, de kommer på den rette hylde.

Det er også spændende generelt at være efterskolelærer. Samværet med de unge er både udfordrende og givende, vi kommer tæt på dem og kan se, hvordan de vokser af deres udfordringer i løbet af et efterskoleår. Samarbejdet med både elever og forældre er givende.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg er uddannet folkeskolelærer med 4 linjefag: dansk, fransk, tysk og billedkunst, og jeg bruger de 3 af mine linjefag. Billedkunst bruger jeg i forbindelse med undervisningen i sprog generelt og til morgensamlinger og nogle af vores anderledes uger. Da jeg har boet i Frankrig i en del år og også har læst fransk på universitetet, er det vigtigt for mig at undervise i dette. Tysk er jeg kommet lidt væk fra, da vores tysklærere her på stedet har en særlig forudsætning for det tyske.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Eisbjerghus Efterskole?

1. Fællesskabet med elever og kolleger – den gode hverdag.

2. Faglig undervisning på et højt niveau, hvor man får brugt sine særlige kompetencer.

3. Kulturmøderne, der virkelig rykker noget for eleverne på det personlige plan.

  • Hvorfor er Eisbjerghus Efterskole en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Jeg sætter stor pris på at arbejde i en efterskole, hvor skoledelen bliver prioriteret højt, og hvor rigtigt mange elever er motiverede for at lære og fagligt nysgerrige. Jeg elsker også, når vi bryder hverdagen op og laver et anderledes projekt, der har et andet udbytte end det rent fag-faglige.

Vores mange besøgende og vores rejser skaber en del kaos i perioder, men det er et godt kaos, hvor man ofte kommer tæt på andre med en anderledes kultur og for en større verdensforståelse. Derudover er der en række virkelig dygtige medarbejdere, der besidder en god portion humor og et stort hjerte.

Læs mere om Eisbjerghus Efterskole

Mød andre kandidater fra Eisbjerghus Efterskole

Senest opdateret: 16 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 13-08-2019

Gertrud Tinning, Underviser, Den Internationale Højskole

Jeg underviser på Den Internationale Højskole. Jeg har især fag med fokus på bæredygtighed og politik. Det mest interessante ved mit job er at se, når de studerende rykker sig. Når de får den der ’Aha-oplevelse’. En elev sagde til engang til mig, at hun ikke følte sig naiv mere – at hun nu forstod mere om verden, og om hvordan politik hænger sammen. Sådan noget er enormt motiverende.

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Daniel Lieutenant Frydensbjerg, Faglærer, TECHCOLLEGE

Min primære arbejdsopgave er at undervise i netværk på datateknikeruddannelsen med infrastrukturspeciale. Så kommer der selvfølgelig alle de sekundære ting ind ved siden af, men det primære er undervisningen - selvfølgelig selve undervisningen, men også forberedelsen af den, alle de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der følger med, og hvordan man strikker den optimale undervisning sammen.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Christopher Bering Baden, Udviklingskonsulent, DMJX

Jeg arbejder i afdelingen for Kurser & Videreuddannelse. Under overskriften "Vi vil gøre folk bedre til deres arbejde" laver vi efteruddannelse inden for områderne medier, kommunikation og visuelt design. Det kan både være gå-hjem-møder, enkeltdagskurser ude hos en virksomhed, ugekurser i udlandet, flerårige diplomuddannelser eller alt muligt andet.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Lennart Bach, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er lærer, og jeg underviser i dansk i 9. og 10. klasse. Derudover underviser jeg også i fagene Global Citizenship, Going Global, Gaming Academy. Jeg er desuden rejselærer, hvor jeg har været i Indien med elever over de sidste 6 år, og så er jeg kontaktlærer og praktikkoordinator. Det mest spændende i mit arbejde er mødet med alle de spændende mennesker fra hele verden.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Emine Barut, Socialpædagog, JAC

Jeg arbejder som pædagog i aktivitets- og samværstilbuddet ”Sansning og samvær” på Job-, Aktivitets- ogkompetencecenteret (JAC) i Gentofte kommune. Min kerneopgave som pædagog hos JAC er at arbejde med kompetenceudvikling og læring hos vores borgere med særlige behov. Jeg skal sørge for at skabe de rigtige rammer for udvikling hos borgerne gennem relationelt arbejde, som kommunikation og nærvær ...

Læs mere
Sidst opdateret 07-05-2019

Lars Svinth Nielsen, Studievejleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg har to primære funktioner: Underviser og studievejleder. Jeg underviser EUD og EUX inden for fagene dansk, samfundsfag og engelsk. Som studievejleder har jeg hele grundforløb 1, EUD/EUX, samt mureruddannelsen som primære arbejdsområder. Jeg vejleder elever i forhold til uddannelsesvalg, fastholdelse, støttemuligheder. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Charlotte Agerby Schultz, Pædagogisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Min primære kerneopgave er at lave initiativer, der understøtter skolernes arbejde med elevernes læring og trivsel. Det er blandt andet opgaver, der: Jeg laver derudover en del undervisningsmateriale, der understøtter kerneopgaven, jeg er koordinator for Fælleelevrådet samt med i diverse udvalg, der ligger inden for Børn & Unge Forvaltningens område.

Læs mere
Sidst opdateret 28-03-2019

Chris Purkær, Faglærer, TECHCOLLEGE

Jeg er faglærer, og jeg arbejder pt. med alt, hvad der hedder Ny Mesterlære på vores afdeling. Det er sådan set vores levebrød lige nu, for det er den vej, vi får flest elever ind. Vi har Ny Mesterlære-elever i hele landet, og derfor har jeg faktisk ikke særlig meget undervisning for tiden, fordi der går rigtigt meget tid med at arbejde med alt det praktiske med Ny Mesterlære-eleverne.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Nanna Gaarde Jensen, International koordinator, DMJX

Som international koordinator er jeg med til at give studerende ved DMJX mulighed for at tage på international udveksling på et af vores mange samarbejdende partneruniversiteter et sted i verden som et led i sin uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Kristine Kortnum, Rektor, Rødkilde Gymnasium

Som rektor på Rødkilde Gymnasium beskæftiger jeg mig med ungdomsuddannelse og kort beskrevet er mine ansvarsområder strategisk og økonomisk ledelse samt ledelse af personale. Mine arbejdsopgaver handler om at skabe og vedligeholde netværk, mødes med forskellige interessenter i forhold til udvikling og samarbejde og derudover arbejder jeg tæt sammen med personale, elever og forældre ...

Læs mere
Sidst opdateret 11-03-2019

Kenneth Rosvig Kristiansen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som lærer på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca. 100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, boarderline, udviklingsforstyrrelser m.m. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Merete Elmquist Lentz, Underviser i enkeltfag, Den Internationale Højskole

Jeg er ansat som timelærer og skal undervise de elever, der ønsker at lære dansk, mens de er på Den Internationale Højskole – det har jeg nu gjort i 11 år. Det er svært at undervise nybegyndere i dansk, da det er et vanskeligt sprog, og alt andet foregår på engelsk. Men det er også utroligt morsomt, hvis man interesserer sig for andre sprog. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Peter From Nielsen, Speciallærer, JAC

Det arbejdsområde, som jeg beskæftiger mig med, er undervisning inden for specialområdet. Jeg er ansat som speciallærer på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) på Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC). Mine primære arbejdsopgaver består i planlægning og udførelse af undervisning samt at sørge for elevernes trivsel og sikre, at de udvikler sig både fagligt og personligt.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt. Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille ...

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jakob Bak Poulsen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg arbejder som lærer ved Ungdomscenter Knudmosen i Herning. Mine primære arbejdsopgaver er den daglige undervisning af skolens elever, relationsarbejde, kontaktpersonsfunktion og det tætte samarbejde med mine kolleger. Det mest spændende ved mit job er det daglige arbejde med eleverne. Hos os indebærer det meget mere end den almindelige undervisning.

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Louise C. Druedahl, Ph.d.-studerende, Københavns Universitet

Jeg er 2.års ph.d.-studerende på Institut for Farmaci på Københavns Universitet (KU), hvor jeg både forsker og underviser. Det tager 3 år at uddanne sig til forsker, hvor man også lærer at undervise, fordi forskerne på KU danner grundlag og ramme for den forskningsbaserede undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 25-04-2019

Anders Østergaard Andersen, Kulturformidler, Vejle Bibliotekerne

Jeg arbejder på Vejle Bibliotekerne, hvor jeg foruden typisk biblioteksarbejde, dvs. udlånsvagter, arrangementer, udstillinger og litteraturformidling, er ansvarlig for bibliotekets kulturaktiviteter- og projekter rettet mod unge, heriblandt læsekredse, skriveværksted, musiktilbud og filmfestivaler.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mette Brandt, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser i fysisk træning og konflikthåndtering herunder både teoretisk konfliktforståelse og praktisk selvforsvar og magtanvendelse. Derudover underviser jeg i et skrivekursus, som er et særligt frivilligt danskfagligt tilbud til fængselsbetjente under uddannelse. 

Læs mere