Vis studentum.dk som: Mobile

Dina Mikkelsen, Pædagog, Ungdomscenter Knudmosen

Ungdomscenter Knudmosen
Pædagog
  • Dina Mikkelsen
  • 38 år
  • Ansat siden oktober 2016
  • Pædagog ved Ikast Seminariet

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er ansat som pædagog på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca.100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, udviklingsforstyrrelser m.m.

Mine primære opgave er at uddanne eleverne til at komme videre i livet med henblik på videreuddannelse, job eller beskæftigelse. Derudover at vejlede og guide eleverne gennem det at være ung med særlige udfordringer og betingelser. Jeg er med til at skabe rammer som eleverne kan vokse i og få en oplevelse af det at kunne og det at lykkes. Dette sker i høj grad gennem ligeværdig kommunikation, respekt og troen på, at alle mennesker gør deres bedste med de forudsætninger, de har. Undervisningen tager afsæt i elevernes personlige, sociale og faglige kompetencer.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

De mest spændende opgaver i mit arbejde, er det at vejlede og guide de unge, når de står med problematikker, de ikke selv kan se en løsning på. Det at få lov at arbejde målrettet med henblik på at give eleven de bedste vilkår. Dette sker bl.a. gennem tydelig kommunikation samt at få eleverne til at arbejde med selvindsigt.

Det kan til tider være udfordrende at opleve, at eleverne ikke er i stand til at tage imod den hjælp, vi tilbyder. Det kan der være mange årsager til. Her er det vigtigt at kunne være omstillingsparat og villig til at prøve forskellige tilgange og pædagogikker af. På den måde er der mulighed for at få øje på forskellige aspekter og få rettet blikket mod de kompetencer, som allerede er i spil og videreudvikle på dem. Det er vigtigt, at jeg i mit arbejde er troværdig, således at der skabes en tillid til vores samarbejde.    

I mit arbejde bruger jeg meget mig selv. Jeg skal være opmærksom, lyttende, være i dialog osv. Dette er ofte krævende, og det er vigtigt at kunne ”slippe eleverne”, når arbejdsdagen er ovre. Her er det fantastisk med gode kollegaer og en ledelse, man kan sparre” med, således at alt det tunge i mit arbejde ikke tages med hjem.  

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

I mit daglige arbejde bruger jeg værktøjer fra min uddannelse. Jeg har ofte brug for at trække på min viden omkring kommunikation med andre mennesker. De elever, jeg møder i det daglige, kan have svært ved at kommunikere. Her er det godt at have kendskab til forskellige teknikker og tilgange. I gennem min uddannelse har jeg også lært om menneskets udvikling. Denne gør jeg brug af for at vurdere, hvor vores elever er rent udviklingsmæssigt. Ligeledes er det vigtigt for mig at have en viden omkring specialpædagogik samt viden om forskellige diagnoser, og hvordan disse indvirker på de unges liv.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Ungdomscenter Knudmosen?

For mig har det enorm stor betydning, at jeg har en god ledelse, og at jeg kan regne med mine kollegaer. Det oplever jeg dagligt på Ungdomscenter Knudmosen. Vi har et rigtig godt fællesskab på tværs af faggrupper og en stor åbenhed og plads til dialog og diskussioner. Desuden får vi hver dag lov at grine med hinanden, hvilket skaber et godt arbejdsklima.

Vi arbejder i selvstyrende teams under fastsatte rammer, hvor vi har stor mulighed for at planlægge og have medindflydelse på vores egen hverdag.

Mit arbejde giver så god mening. Jeg får muligheden for at hjælpe unge mennesker på vej i deres tilværelse. Det at se unge mennesker komme til at blomstre og se dem udfordre sig selv på forskellige måder er utrolig livsbekræftende og prisværdigt.

  • Hvorfor er Ungdomscenter Knudmosen en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Jeg får ofte lov at opleve at vores arbejde bærer frugt. Vi gør en forskel for vores elever. Dette er en virkelighed for mig, da Ungdomscenter Knudmosen giver mulighed for både personlig og professionel udvikling. Jeg får muligheder for at videreuddanne mig og tage diverse kurser, så jeg er klædt på til mit arbejde. Jeg oplever også, at jeg får givet tillid og medindflydelse fra ledelsen, således at jeg er medbestemmende i forskellige processer.

Læs mere om Ungdomscenter Knudmosen

Mød andre kandidater fra Ungdomscenter Knudmosen

Senest opdateret: 08 mar 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 25-04-2019

Anders Østergaard Andersen, Kulturformidler, Vejle Bibliotekerne

Jeg arbejder på Vejle Bibliotekerne, hvor jeg foruden typisk biblioteksarbejde, dvs. udlånsvagter, arrangementer, udstillinger og litteraturformidling, er ansvarlig for bibliotekets kulturaktiviteter- og projekter rettet mod unge, heriblandt læsekredse, skriveværksted, musiktilbud og filmfestivaler.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Astrid Karnøe Knudsen, Ph.d.-studerende, Scleroseforeningen

Jeg sidder som ErhvervsPhD-studerende i Scleroseforeningen i et samarbejde med Københavns Universitet. I mit forskningsprojekt har jeg undersøgt, hvordan kost og livsstilsfaktorer påvirker de symptomer, som mennesker med sclerose oplever i hverdagen. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Nanna Gaarde Jensen, International koordinator, DMJX

Som international koordinator er jeg med til at give studerende ved DMJX mulighed for at tage på international udveksling på et af vores mange samarbejdende partneruniversiteter et sted i verden som et led i sin uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 05-03-2019

Lisbeth Mølby Farmann, Uddannelsesvejleder, UU Vejle

Jeg er ansat som uddannelsesvejleder i Ungdommens Uddannelsesvejledning – UU Vejle i Vejle Kommune. I UU Vejle er vi organiseret i teams, der varetager henholdsvis individuel og kollektiv uddannelses- og karrierevejledning af unge i grundskoleregi, undervisning i Uddannelse og job på de kommunale grundskoler samt uddannelsesvejledning af unge op til 25 år. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Peter From Nielsen, Speciallærer, JAC

Det arbejdsområde, som jeg beskæftiger mig med, er undervisning inden for specialområdet. Jeg er ansat som speciallærer på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) på Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC). Mine primære arbejdsopgaver består i planlægning og udførelse af undervisning samt at sørge for elevernes trivsel og sikre, at de udvikler sig både fagligt og personligt.

Læs mere
Sidst opdateret 09-05-2019

Jakob Knudsen, Udviklingskonsulent, VIFIN

Jeg arbejder med læring og digitale medier. Primært inden for dagtilbud og folkeskolen og ofte gennem eksternt finansierede udviklingsprojekter med særlig fokus på udvikling gennem samskabelse. Hovedfokus handler om at udvikle nye måder at inddrage digitale medier som bl.a. tablet apps, robotter, VR og lignende i pædagogik og undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-03-2019

Charlotte Agerby Schultz, Pædagogisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Min primære kerneopgave er at lave initiativer, der understøtter skolernes arbejde med elevernes læring og trivsel. Det er blandt andet opgaver, der: Jeg laver derudover en del undervisningsmateriale, der understøtter kerneopgaven, jeg er koordinator for Fælleelevrådet samt med i diverse udvalg, der ligger inden for Børn & Unge Forvaltningens område.

Læs mere
Sidst opdateret 11-03-2019

Kenneth Rosvig Kristiansen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som lærer på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca. 100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, boarderline, udviklingsforstyrrelser m.m. 

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Daniel Lieutenant Frydensbjerg, Faglærer, TECHCOLLEGE

Min primære arbejdsopgave er at undervise i netværk på datateknikeruddannelsen med infrastrukturspeciale. Så kommer der selvfølgelig alle de sekundære ting ind ved siden af, men det primære er undervisningen - selvfølgelig selve undervisningen, men også forberedelsen af den, alle de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der følger med, og hvordan man strikker den optimale undervisning sammen.

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Thorbjørn Graungaard, Klinisk vejleder, Region Hovedstaden

Jeg har en uddannelse som sygeplejerske, men har igennem årene videreuddannet mig, så i dag arbejder jeg på en akutklinik som basis- og behandlersygeplejeske og med klinisk vejledning. I dagligdagen behandler jeg småskader og vejleder de studerende. Jeg agerer som en form for mentor for dem under deres uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 13-06-2019

Christoffer Miller Dahl, Lektor, Herlufsholm

Jeg underviser i engelsk og historie i gymnasiet, og en stor del af mit arbejde er derfor ansigt til ansigt med elever. Som underviser skal jeg formidle mit fag til elever på en måde, der motiverer dem og når dem på det niveau, de er på og hjælper dem med at udvikle sig til veluddannede og dannede unge mennesker. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Mette Brandt, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser i fysisk træning og konflikthåndtering herunder både teoretisk konfliktforståelse og praktisk selvforsvar og magtanvendelse. Derudover underviser jeg i et skrivekursus, som er et særligt frivilligt danskfagligt tilbud til fængselsbetjente under uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 28-06-2019

Stig Gamborg, Kommunikationsmedarbejder, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg sidder primært med markedsføring og kommunikation, men har også en del administrative opgaver bl.a. i forbindelse med koordinering af vores internationale elever. Derudover er jeg vagtlærer og underviser en gang imellem, når jeg ikke kan lade være. Det mest spændende er, om jeg får fyldt det næste hold op med glade elever. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Pernille Harding Mellerkær, Uddannelseskonsulent, Region Hovedstaden

Jeg er uddannelseskonsulent i Social- og sundhedsteamet i Region Hovedstaden. Mine arbejde består i at tage mig af social- og sundhedsuddannelsen på regionalt plan, så mine arbejdsopgaver går ud på at implementere et godt studiemiljø og studieordning ude på hospitalerne, i psykiatrien og ude i kommunerne. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Lone Vestergaard, Designlærer, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg er ansat på EUH som underviser i Design-fag og i Event & Projektstyring. Som underviser er min primære opgave at invitere og motivere eleverne til fordybelse i enten egne eller samskabende designprocesser, som kan være alt fra syning og idéudvikling i Re-Design til opøvning af diverse teknikker inden for fx collage, tryk og håndarbejde.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Kathrine Terp, Gymnasielærer, Campus Vejle

Jeg arbejder som underviser på handelsgymnasiet på Campus Vejle. Jeg underviser i dansk og i idræt. Det mest spændende ved mit arbejde er arbejdet med eleverne – både fagligt og menneskeligt. Jeg elsker, når eleverne får ”AHA-oplevelserne” fagligt, når de eksempelvis ”knækker koden” til en tekst. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Kristine Kortnum, Rektor, Rødkilde Gymnasium

Som rektor på Rødkilde Gymnasium beskæftiger jeg mig med ungdomsuddannelse og kort beskrevet er mine ansvarsområder strategisk og økonomisk ledelse samt ledelse af personale. Mine arbejdsopgaver handler om at skabe og vedligeholde netværk, mødes med forskellige interessenter i forhold til udvikling og samarbejde og derudover arbejder jeg tæt sammen med personale, elever og forældre ...

Læs mere
Sidst opdateret 14-03-2019

Rasmus Trier Helsted, Studievejleder, Københavns Universitet

Jeg arbejder med og for de studerende som studievejleder. Det betyder, at jeg svarer på deres spørgsmål om deres studier, eksamen, udlandsophold og alt muligt andet. Jeg har en del længere samtaler med studerende, der har lidt større udfordringer, og her er det meget spændende at prøve at forstå deres situation og forsøge at komme med løsninger sammen med den studerende.

Læs mere