Louise C. Druedahl, Ph.d.-studerende, Københavns Universitet

Her kan du møde Louise C. Druedahl, der er 2.års ph.d.-studerende på Institut for Farmaci på Københavns Universitet (KU), hvor hun både forsker og underviser. Læs med her.

Københavns Universitet
Ph.d-studerende
  • Louise C. Druedahl
  • 30 år 
  • Ansat siden 2016
  • Farmaceut (Cand.pharm)

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er 2.års ph.d.-studerende på Institut for Farmaci på Københavns Universitet (KU), hvor jeg både forsker og underviser. Det tager 3 år at uddanne sig til forsker, hvor man også lærer at undervise, fordi forskerne på KU danner grundlag og ramme for den forskningsbaserede undervisning.

Jeg er uddannet farmaceut (cand.pharm), og jeg arbejder i min forskning på at give en bedre forståelse af biosimilære lægemidlers udvikling, godkendelse og anvendelse i samfundet. Biosimilære lægemidler er en slags kopimedicin til biologiske lægemidler og indeholder store komplekse proteinmolekyler, som er umulige at fremstille i helt identiske kopier af det originale biologiske lægemiddel. Min forskning ligger i et krydsfelt mellem forskellige discipliner (primært farmaci og jura) og er en jonglering mellem områder såsom proteinkemi, jura samt samfunds-, læge- og patientperspektiver.

Jeg underviser også på farmaceutuddannelsen eksempelvis inden for, hvordan patienter bruger medicin i samfundet, og hvad patienter synes om medicin. Jeg har også undervist omkring international lægemiddelpolicy, hvilket er forståelsen af internationale politiske eller juridiske aftaler, lovgivning eller strukturer inden for lægemiddelområdet.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Jeg synes, at det er sjovt at skabe ny viden og forståelse, både hos mig selv og hos andre. Dette er noget, som går igen både i min forskning og som underviser. Som ph.d.-studerende skal man finde ud af, hvordan man vil løse ph.d.-projektets hypoteser/problemstillinger, samtidig med at man underviser og selv tager forskellige kurser. Dette gør, at mine arbejdsdage aldrig er ens, fordi forskningen og projektet hele tiden bevæger sig et nyt sted hen. Jeg synes, at det er meget motiverende, og det gør, at jeg dagligt lærer noget nyt.

Samtidig er det også udfordrende, at man i forskning netop undersøger noget, der ikke er undersøgt før. Derfor skal man også være rigtig glad for detaljer for at lave forskning. En anden udfordrende del er, at der er mange flere dage, hvor man har udfordringer med forskningen i forhold til dage, hvor man opnår forskningsresultater, hvilket godt kan være frustrerende over tid.

Jeg kan virkelig godt lide kombinationen af forskning og undervisning. I forskningen har jeg mulighed for at fordybe mig i mit eget projekt. Mere konkret så tilegner jeg mig også kompetencer indenfor at argumentere godt, at være dygtig til at præsentere, at håndtere/styre et projekt og at have internationale samarbejder. Når jeg underviser skal jeg formidle et bestemt emne til de studerende, hvilket gør, at jeg skal ”zoome ud” fra min forskning og anlægge et bredere og mere generelt perspektiv. Jeg skal designe, hvordan jeg gerne vil formidle et bestemt fagligt emne på en god måde for de studerende, hvilket jeg synes er spændende.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg bruger min farmaceutuddannelse hver dag i mit job. Jeg har igennem min uddannelse lært om alverdens aspekter vedrørende medicin f.eks., om hvordan medicin virker i kroppen på et cellulært niveau, og om hvordan man fremstiller medicin. Den viden bruger jeg i mit ph.d.- projekt til at skabe ny viden for at evaluere om lovgivningen om biosimilære lægemidler er indrettet på en hensigtsmæssig måde.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Københavns Universitet?

Det er vigtigt for mig i mit arbejde på KU, at jeg har mulighed for at vokse og at blive udfordret. Derudover er der en stor fællesskabsfølelse blandt mine kollegaer som gør, at man ikke føler sig ”alene”, selvom man selv har det primære ansvar for sit ph.d.-projekt. Jeg kan også godt lide, at man igennem forskningen får mulighed for at give noget tilbage til samfundet.

  • Hvorfor er Københavns Universitet en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Københavns Universitet bygger på et stærkt akademisk fundament, som jeg synes er motiverende som medarbejder. Institut for Farmaci er blevet evalueret til at være et af de bedste steder for farmaci i Europa, og det er inspirerende at være en del af et livligt, visionært og innovativt forskningsmiljø. Derudover, så har jeg nogle virkelig søde kollegaer, som er utrolig dedikerede til deres arbejde, og som sætter en stor dyd i at lave forskning og undervisning af høj kvalitet. I mine øjne tilbyder KU som arbejdsplads rammerne for, at jeg kan blive en dygtig forsker.

Læs mere om Københavns Universitet

Mød andre kandidater fra Københavns Universitet


Annoncer