Vis studentum.dk som: Mobile

Anja Karin Møller Fronseca, Pressechef, DMI

DMI
Pressechef

Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver

Jeg er ansat som pressechef i afdelingen for Kommunikation, Samarbejde & Direktionssekretariat. Én af de vigtigste arbejdsopgaver er at servicere pressen på bedst mulige måde. Pressearbejdet handler om at betjene journalister eller ”sælge” forskellige DMI-nyheder til medierne. DMI er ikke bare interessant for den danske presse, men vi håndterer også henvendelser fra udenlandske medier, eksempelvis The Guardian, BBC og mange andre medier. Den store interesse fra udlandet kommer blandt andet af DMI’s store mængde viden og data om Arktis.

Udover pressearbejdet sidder jeg med pressestrategi, som skal understøtte DMI’s overordnede strategi, men jeg laver også en hel del anden kommunikation. Jeg skriver fx nyheder til vores hjemmeside eller laver indlæg og besvarer henvendelser på sociale medier. Derudover laver jeg medietræning med forskellige medarbejdere i huset, så de er bedst muligt forberedt, hvis medier gerne vil interviewe dem. Kommunikation og pressearbejde er på denne måde blandet sammen, og det er rigtig sjovt.

Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Naturvidenskab og formidling, interesserer mig selvfølgelig. Derudover trives jeg rigtig godt med mange forskelligartede opgaver og et vis niveau af uforudsigelighed - så dagene ikke ligner hinanden. Jeg trives godt i en meget omskiftelig hverdag, hvilket dette job giver rig mulighed for.

Der er mange holdninger til DMI, og derfor også stor opmærksomhed rettet mod os – på den måde opstår der hele tiden udfordringer. Opmærksomheden kommer fx både fra den almindelige borger, fra erhvervslivet og det politiske miljø. Jeg synes det er sindssygt spændende at navigere i dette krydsfelt, men det er jo også her, hvor der er noget på spil. Jeg trives godt med brandslukning og det kritiske -  det kan jeg virkelig godt lide. Men det er også udfordrende, fordi man virkelig bliver målt i forhold til, hvad man gør og siger.

Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg er uddannet inden for geovidenskab, som lægger sig tæt op af meteorologi og forskning. Min uddannelse som geolog giver mig den fordel, at jeg nemmere kan sætte mig ind i fagstoffet, end hvis jeg kom med en ren humanistisk uddannelse. Efter min uddannelse har jeg endvidere arbejdet med formidling på TV gennem 12 år, hvilket supplerer min uddannelse godt – man kunne næsten kalde det en ’ekstra uddannelse’.

Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde i DMI?

  1. Helt klart mine kollegaer. Det er én af de vigtigste faktorer for mig og gør, at jeg trives på en arbejdsplads, når vi alle har det godt sammen.

  2. Hertil kommer emnet. Jeg elsker videnskaben, forskningen og instituttets lange historie samt troværdige arbejde.

  3. Slutteligt elsker jeg at arbejde med formidling og hjælpe andre med at formidle på den mest optimale måde.

Hvorfor er DMI en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Som de fleste andre borgere i Danmark har jeg altid kendt til DMI. Som tidligere nævnt er jeg glad for naturvidenskab – og dén er der masser af her på DMI. Derudover står DMI også for en høj faglighed og troværdighed, hvilket tiltaler mig. Og så har jeg ikke at forglemme en forkærlighed for ’støvet og gammel’ viden – tænk sig, nu bliver instituttet snart 150 år!

Læs mere om DMI

Mød andre kandidater fra DMI



Senest opdateret: 27 feb 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 22-03-2019

Emil Borch Larsen, Fotograf/Klipper, Signifly

Jeg sidder i vores filmteam med tre andre kollegaer. Vi har alle en stor berøringsflade i forhold til vores projekter, og derfor er det også lidt svært at sige præcis, hvad jeg sidder med. Som udgangspunkt sidder jeg dog mest med forskellige former for fotografopgaver, når vi skal skyde billeder og lave film. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-09-2019

Mie Jensen, Kommunikationsmedarbejder, Skattestyrelsen

Jeg arbejder til daglig med kommunikation under forretningsområdet Erhverv. Her udvikler vi vejledningsprodukter til nystartede selskaber og enkeltmandsvirksomheder. Jeg laver meget forskelligt kommunikationsarbejde, både visuelt, skriftligt og mundtligt. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-03-2019

Janni Mandsberg, Internal Communications Specialist, Telia

Jeg sidder til daglig som en del af MarCom (Marketing, Digital og Kommunikation) på Telias hovedkontor i København, hvor jeg er en del af Communication & Partnership- teamet. Mine primære arbejdsopgaver er fokuseret på den interne kommunikation, men vi arbejder så vidt muligt med et 360-graders-mindset i afdelingen for at sikre en klar, konsistens og stærk kommunikation.

Læs mere
Sidst opdateret 27-02-2020

Per Bach Svendsen, Fuldmægtig, DMI

Jeg er ansat som fuldmægtig, hvor min funktion er direktionssekretær. Mine arbejdsopgaver består i at koordinere, strukturere, planlægge og kvalitetssikre materiale og processer, der involverer medarbejdere og ledere på tværs af DMI’s afdelinger. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Camilla Hansen, Grafisk designer, Mediegruppen

Jeg er grafisk designer, så jeg sidder med det udførende arbejde – at få idéen eller konceptet realiseret grafisk. Det er primært magasiner, men det kan også andre visuelle og grafiske udtryk, som vores kunder efterspørger. Jeg er håndværkeren, og mit værktøj er inDesign og forskellige andre Adobeprogrammer. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Rikke Sølyst Jensen, Konsulent, VisitVejle

Jeg er ansvarlig for VisitVejles tilstedeværelse på sociale medier, og så arrangerer jeg danske og internationale presse- og influencer-besøg. Derudover arbejder jeg med vores erhvervsnetværk af 170+ turismeaktører, som jeg blandt andet sender nyhedsbreve til og arrangerer 4 årlige netværksmøder for. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Trine Duemose Kjær Simonsen, Redaktionschef, Aller Media

Jeg arbejder som redaktionschef på Vi Unge. En af mine primære arbejdsopgaver er at have overblikket over produktionen af Vi Unge-bladet, herunder redaktionsmøder, redigering og at sikre sammenhængen mellem magasinet og vores mange digitale kanaler. Derudover samarbejder jeg med både vores designafdeling, marketingsafdeling og salgsafdeling. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Julie Hornstrup Østergaard, Redaktør, Netdoktor

Som en del af Netdoktors redaktion varetager jeg, sammen med mine kollegaer, forskellige kommunikationsopgaver og formidlingsprojekter. Jeg producerer nyhedshistorier og redigerer samt publicerer lægefaglige artikler i samarbejde med vores lægefaglige eksperter. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-09-2019

Casper Rudolf Emil Kjeldsen, Klipper, VINIA Media

I min hverdag er der mange forskellige slags arbejdsopgaver; alt fra koncept og idé-udvikling til interne back-up systemer og overblik. Hovedsageligt sidder jeg dog med redigeringsarbejde på videoer. Det vil sige, at jeg modtager videomateriale fra fotografer og klipper det sammen til fortællinger og reportager i overenstemmelse med den respektive kundens ønsker.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jacqueline Rodrigues, PR & Partnerships Manager, GoMore

Jeg arbejder med PR og vores partnerskaber med andre virksomheder og organisationer. Vi samarbejder bl.a. med Roskilde Festival og Verdens Bedste Nyheder. Jeg arbejder med også vores eksterne kommunikation - især på sociale medier. Derudover er jeg presseansvarlig og står for kontakten med journalister og medier.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Sara Bangsbo, Journalist, Scleroseforeningen

I det daglige arbejder jeg som journalist i Scleroseforeningens kommunikationsafdeling. Jeg producerer nyheder til både medlemsbladene, nyhedsbreve, hjemmesiden og div. sociale medier - og her er man med fra idé til produktionen er publiceret. Det betyder, at jeg både laver research, interviews, producering af artikler, videoer, infografikker, billeder mm.

Læs mere
Sidst opdateret 26-04-2019

Ditte Lykkestrup, SoMe Manager, BabySam

Jeg er Social- og Content Manager, og jeg sidder i marketingafdelingen. Jeg holder vores sociale medier opdateret med nyheder, konkurrencer, tips og tricks og indgår samarbejder med vores leverandører. Derudover sidder jeg med det store overblik over alt vores content/indhold på vores inspirationsside og udvikling af nye artikler, video og blogsamarbejder. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Pernille Haurballe, Kommunikationskonsulent, Kommunikation og Sprog

Jeg er SoMe-manager, arrangerer kurser for studerende og udarbejder alt marketingsmateriale i KS. SoMe. Elsker Insta. Jeg er Cand.merc.(kom) og trækker derfor hele tiden på kompetencer, jeg udviklede på mit studie. Især i den skriftlige kommunikation, men også de samarbejdskompetencer, jeg fik på RUC, har hjulpet mig i mine mere end 12 år hos Kommunikation og Sprog.

Læs mere
Sidst opdateret 06-09-2019

Oliver Rosendal, Filmfotograf, VINIA Media

Jeg er stifter af virksomheden, og har derfor det overordnede ansvar for, at virksomheden kører rundt. I takt med at teamet er blevet større, så har vi fået nogle folk ombord, som er langt dygtigere end mig på visse områder. Jeg bruger derfor det meste af min kontor-arbejdstid på kundekontakt, kreativ konceptudvikling og salg. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Helene Feddersen, Redaktionsassistent, Netdoktor

Som redaktionsassistent for Netdoktor Media beskæftiger jeg mig med det redaktionelle område. Mine primære arbejdsopgaver består i at skrive nyhedsartikler om sundhed, sygdom og medicin samt at redigere fakta-artikler i samarbejde med sundhedsfaglige skribenter. 

Læs mere
Sidst opdateret 22-03-2019

Frederik Paludan, Instruktør/Producer, Signifly

Hos Signifly er vi delt op i fire afdelinger: Designteamet, Konsulenteamet, Udviklingsteamet og Filmteamet. Jeg er en del af vores filmteam, hvor jeg arbejder som instruktør/producer. Mine primære opgaver består i at udvikle koncepter til reklamefilm og Social Media Content. Derudover har jeg også en baggrund inden for film, og det betyder, at jeg også er med til at instruere film. 

Læs mere
Sidst opdateret 02-03-2020

Charlotte Thomsen, kommunikationsansvarlig, Q-Construction

Jeg har ansvaret for al ekstern og intern kommunikation, hvor jeg håndterer alt fra den strategiske linje til den operationelle udførelse. Opgaverne spreder sig fra forandringskommunikation, HR og employer branding til digital marketing, PR og social media management. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ása Jacobsen, Graphic Artist, MovieStarPlanet

Jeg er grafiker hos MovieStarPlanet, hvor jeg designer og tegner hår, tøj og accessories til vores online avatarer. Mine redskaber er en Wacom-tablet og Adobe-tegneprogrammer. Vi udgiver nyt grafisk indhold til vores spil hver uge, så der aldrig er en kedelig dag på kontoret. Jeg bruger meget tid på at undersøge mode og trends for at kunne producere det mest relevante indhold til spillerne.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Emil Nehat Asani Aalykke, Bibliotekar, Vejle Bibliotekerne

Jeg arbejder på et folkebibliotek. Det betyder overordnet set, at jeg sørger for at bibliotekets materialesamling er tidssvarende og relevant for borgerne i kommunen. Jeg har ugentlige vagter i betjeningsområdet, hvor man kan spørge mig om alt mellem himmel og jord – typisk er det hjælp til at finde en specifik bog eller materiale om et emne.

Læs mere