Lars P. Holtmann, Meteorolog, DMI

Lars er ansat som flyvemeteorolog og sidder i DMI’s operative afdeling for Varsler og Udsigter. Derudover arbejder Lars også med bl.a. farligt vejr og lufthavnsudsigter.

DMI
meteorolog
  • Lars P. Holtmann
  • Ansat siden 2018
  • BA i Fysik med specialisering i meteorologi fra KU og Lund Universitet

Kan du kort beskrive det arbejdsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er ansat som flyvemeteorolog og sidder i DMI’s operative afdeling for Varsler og Udsigter. Udover at være flyvemeteorolog, arbejder jeg også med det, som man kalder for farligt vejr, såsom skybrud, snestorm, forhøjet vandstand og voldsom blæst. Når der f.eks. er situationer med forhøjet vandstand, bliver jeg kaldt ind og skal servicere beredskaberne med varsler om eksempelvis forhøjet vandstand.

Derudover laver jeg også lufthavnsudsigter, som alle fly bruger, og andre produkter som er med til at vise, hvordan vi forventer vejret bliver – primært til mindre fly. Produkterne bruges bl.a. til at vurdere, hvordan sigtbarheden og skyhøjderne bliver i dansk område. Dette kan både være en simpel opgave, men til tider også ret kompliceret. Som flyvemeteorolog skal man kunne forudsige meget præcist og nøjagtigt, om vi for eksempel forventer en sigtbarhed på f.eks. 200 meter eller 500 meter.

Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Kraftige byger er en af mine største interesser inden for meteorologi, og jeg synes sammenkoblingen mellem flyvning og meteorologi, som DMI tilbyder, er rigtig spændende.

Hvis jeg f.eks. arbejder med farligt vejr og skybrud i København, så er det særligt samspillet mellem meteorologien og de konsekvenser, som vejret giver. Det er en god følelse, at gøre en forskel for samfundet, når vejret viser tænder.  

Derudover synes jeg også, at det er enormt sjovt at være i direkte kontakt med DMI’s kunder f.eks., når jeg besvarer opkald fra piloter fra hele Danmark, Sydsverige og nogle gange fra Grønland, der ønsker at høre om flyvevejret.

Det udfordrende i mit arbejde kan nogle gange være, at omverdenen ofte har store forventninger til vores vejrprognoser. Befolkningen ønsker, at vi præcist forudsiger, hvor skybruddet rammer og hvornår – og med god grund. Men vores vejrsystemer er komplekse, og vi kan aldrig forudsige præcist, hvilken lokalitet det farlige vejr rammer. Vi kan derimod forudsige, hvilke områder der potentielt rammes - og denne formidlingsopgave kan ofte være udfordrende.

Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Der er ingen tvivl om, at jeg bruger min uddannelse hver eneste dag. Som meteorolog skal vi nemlig ikke bare aflæse en vejrmodel, men der ligger et stort arbejde i at undersøge, hvor i modellen vi kan være mere præcise bl.a. ved at bearbejde detaljerne i modellerne og derefter formidle det videre – som næsten er det allervigtigste i mit arbejde.

Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos DMI?

  1. For mig er det vigtigt, at få lov til at betjene luftfarten.

  2. Vi er også en del af et beredskab, og det er derfor vigtigt for mig at vide, at man bidrager til at gøre en forskel.

  3. Derudover er det vigtigt, at jeg har nogle gode kolleger som jeg kan sparre med. I mit arbejde er man aldrig alene og det kan jeg virkelig godt lide.

Hvorfor er DMI en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

DMI er det eneste sted i Danmark, hvor du kan arbejde med flyvemeteorologi. Vi er Rigsfællesskabets vejrmyndighed, så hvis man skal lave noget, der gør en forskel for befolkningen, skal det være på DMI.

Læs mere om DMI

Mød andre kandidater fra DMI


Annoncer