Vis studentum.dk som: Mobile

Simon Svith, Specialkonsulent, DMI

DMI
specialkonsulent

Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er specialkonsulent og sidder i afdelingen for Kommunikation, Samarbejde & Direktionssekretariat. Jeg sidder primært med vores politiske snitflader - især relationen til vores departement, men ligeledes med andre styrelser og interessenter. Mine arbejdsopgaver består bl.a. af at udarbejde indspil til politiske forhandlingsforløb, hvor jeg forsøger at løfte DMI’s viden og kompetencer ind i en politisk kontekst. Derudover bruger jeg en del tid på at koordinere og kvalitetssikre vores ministerbetjening og besvarelser af bestillinger fra departementet. Endelig er jeg tovholder på en række tværgående opgaver, herunder DMI’s strategiudvikling.

Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Det er både spændende og udfordrende at forstå kernen i det faglige, som på DMI fx dækker over meteorologi, klimatologi og oceanografi. Som generalist er det ikke altid lige let at forstå, men det er nødvendigt, hvis man på få linjer skal forklare fx Folketinget eller ministeren de tekniske aspekter i en sag om eksempelvis afsmeltning af Indlandsisen, processering af satellitdata eller optimering af bølgemodeller. I sådanne sager har jeg funktion som en slags ”oversætter” mellem to vidt forskellige verdener med forskellige logikker.

Noget andet jeg rigtig godt kan lide er, at jeg i opgaveløsningen oftest skal inddrage både medarbejdere og ledere på tværs af afdelinger. Det er ikke nok bare at tænke i løsninger, man skal i lige så høj grad tænke proces.

Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg har politisk tæft fra min uddannelse og tidligere jobs. Fra min uddannelse har jeg også tilegnet mig en metodisk tilgang til eksempelvis at strukturere store mængder information og deducere essensen på én side eller vurdere, hvad der er væsentligt og ikke er væsentligt. Derfor ligger min uddannelse implicit i min måde at tilgå en opgave på.

Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde i DMI?

  1. For mig er det vigtig, at jeg får lov til at have et stort ansvar i opgaveløsningen, for det synes jeg, at man vokser rigtig meget med. Vi er ikke så mange hos DMI med min uddannelsesbaggrund, så på denne måde får man lov til at prøve rigtig meget.

  2. DMI er et hus med mange fagligheder, herunder mange med en naturvidenskabelig baggrund. Det sætter jeg stor pris på. Inden jeg startede frygtede jeg faktisk en ”DJØF-skepsis”, men jeg har oplevet det modsatte. Der bliver sat pris på værdien ved det, jeg kan. Den anerkendelse af min faglighed er vigtig for mig.  

  3. For min egen udvikling er det vigtigt, at jeg fortsat bliver udfordret af mine arbejdsopgaver. DMI har en relativ flad struktur, som giver mulighed for uformel sparring med både chefer og direktion. Det er også vigtigt for min udvikling.

Hvorfor er DMI en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

De fleste forbinder alene DMI med vejrudsigten. Og med god grund. Men DMI er meget mere end morgendagens vejrudsigt. DMI er en organisation, som i den grad er under forandring, og det betyder, at der i endnu højere grad er fokus på DMI’s samfundsrelevans.

DMI er et attraktivt sted at arbejde, hvis man er optaget af klimadagsordenen og den grønne omstilling. DMI er regeringens klimavidenskabelig rådgiver og rummer enorme mængder viden om vejr, klima og hav. Jeg skal med mine kolleger sørge for, at denne viden i endnu højere grad kommer samfundet til gode.

Læs mere om DMI

Mød andre kandidater fra DMI



Senest opdateret: 27 feb 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 02-12-2020

Josefine Margrethe Smidt Hansen, Grafisk Designer, e-Boks

Multimediedesigner Jeg er ansat som grafiker og bistår hele organisationen med grafisk arbejde både internt og eksternt. Mit arbejde består især i at sørge for, at vi har et ensartet visuelt og grafisk udtryk på alt lige fra præsentationer til nye services i e-Boks appen. Mine primære arbejdsværktøjer er Illustrator og flere af Adobes programmer og PowerPoint.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Mathias Høgh Titelbech, Kreativ projektleder, Kvalifik

Mit primære ansvarsområde hos Kvalifik er kommunikation og kreativ idéudvikling. Det er derfor mit ansvar at varetage projekter, der vedrører udarbejdelsen af indholdet i lige fra animation- og videoproduktioner til online markedsføring. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mathilde Ørholt Bjerg, Test-koordinator, DR

Som test-koordinator i webområdet arbejder jeg med en række større og mindre webprojekter, der omfatter alt fra DR TV, streaming apps og nyheder på dr.dk. Det gælder blandt andet event- og programsites som Kommunalvalg, X Factor, Grand Prix og KarriereKanonen.

Læs mere
Sidst opdateret 20-05-2019

Maria Topp Hansen, Digital Campaign Manager, Benjamin Media

Jeg er Digital Campaign Manager. Min vigtigste opgave er, at vores målgrupper skal se vores kampagner. Dette gør jeg gennem sociale medier og nyhedsbreve. Her benytter jeg mig særligt af stories og posts på både Facebook og Instagram. De kampagner, jeg arbejder med er digitale og er af den type, vi kalder “native advertising”.

Læs mere
Sidst opdateret 28-06-2019

Stig Gamborg, Kommunikationsmedarbejder, Egå Ungdoms-højskole

Jeg sidder primært med markedsføring og kommunikation, men har også en del administrative opgaver bl.a. i forbindelse med koordinering af vores internationale elever. Derudover er jeg vagtlærer og underviser en gang imellem, når jeg ikke kan lade være. Det mest spændende er, om jeg får fyldt det næste hold op med glade elever. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-05-2019

Maria Nguyen, Content Creator, Morning Train

Jeg arbejder som Content Creator, og min arbejdsdag går med tekstforfatning for vores online marketingkunder. Jeg skriver primært tekster til SEO og annoncer til Facebook, Google Ads og LinkedIn. Det er altid spændende, når Morning Train får nye online marketingkunder fra brancher, som vi ikke har arbejdet med før.

Læs mere
Sidst opdateret 09-05-2019

Elizabeth Gregersen, Specialkonsulent, VIFIN

Jeg er projektleder og fundraiser af Vifins EU-projekter. Jeg hjælper andre afdelinger i Vejle Kommune med at fundraise i EU-regi. (Jeg var primus motor for vores ansøgning i Rockefeller foundation’s 100 Resilient Cities, som vi har været medlem af siden December 2013.) Jeg er også Vejle Kommunes repræsentant i EU-netværket; Association of Local Democracy Agencies.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Anne Lottrup Sørensen, Journalistpraktikant, Mediegruppen

Som journalistpraktikant skal jeg stifte bekendtskab med alle magasinproduktionens facetter. Research, udvikling af indhold, konceptarbejde og opfølgning på de sociale platforme. Nogle gange indebærer arbejdet at springe ind i et igangværende projekt og omskrive en artikel til en anden platform. 

Læs mere
Sidst opdateret 02-03-2020

Charlotte Thomsen, kommunikationsansvarlig, Q-Construction

Jeg har ansvaret for al ekstern og intern kommunikation, hvor jeg håndterer alt fra den strategiske linje til den operationelle udførelse. Opgaverne spreder sig fra forandringskommunikation, HR og employer branding til digital marketing, PR og social media management. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-09-2019

Oliver Rosendal, Filmfotograf, VINIA Media

Jeg er stifter af virksomheden, og har derfor det overordnede ansvar for, at virksomheden kører rundt. I takt med at teamet er blevet større, så har vi fået nogle folk ombord, som er langt dygtigere end mig på visse områder. Jeg bruger derfor det meste af min kontor-arbejdstid på kundekontakt, kreativ konceptudvikling og salg. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Andreas Fløistrup, Journalist, DR

Jeg er journalist på DR Nyheder. Her laver jeg nyheder til både web, radio og tv fra indland og udland. Det varierer meget, hvad jeg laver, og det kan være alt fra indslag i Radioavisen til live-gennemstilling i TV-Avisen. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-09-2019

Mie Jensen, Kommunikationsmedarbejder, Skattestyrelsen

Jeg arbejder til daglig med kommunikation under forretningsområdet Erhverv. Her udvikler vi vejledningsprodukter til nystartede selskaber og enkeltmandsvirksomheder. Jeg laver meget forskelligt kommunikationsarbejde, både visuelt, skriftligt og mundtligt. 

Læs mere
Sidst opdateret 14-08-2019

Nina Skovsted, UX Designer, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Jeg arbejder som UX/UI-designer i et agilt udviklingsteam i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, hvor jeg sammen med udviklere, arkitekter, testere, en product owner og en scrummaster samt kollegaer fra Vurderingsstyrelsen skal bygge det nye ejendomsvurderingssystem. Systemet skal vurdere Danmarks 1,7 millioner ejerboliger og en halv million andre ejendomme. Så det er en meget kompleks opgave.

Læs mere
Sidst opdateret 02-12-2020

Christian Skov Jensen, Compliance Analyst, e-Boks

Jeg er ansat I e-Boks Security afdeling som Compliance Analyst, hvor jeg primært beskæftiger mig med kontrolarbejde inden for Privacy, Security og Informationssikkerhed. Mit arbejde består i at indsamle, koordinere, kontrollere og revidere sikkerhed inden for og på tværs af applikationer, databehandling og afdelinger. Heriblandt at bidrage til risikovurdering og optimering af vores IT-systemer.

Læs mere
Sidst opdateret 06-11-2019

Carina Schau Vedelsdal, Digital and Process Consultant, Arriva

Jeg startede med at være graduate tilknyttet HR-afdelingen. Med en IT-baggrund kan dette godt synes besynderligt, men mine primære arbejdsopgaver omhandlede implementering af et nyt, globalt HR-system. Jeg var tæt knyttet til lønafdelingen også, så jeg fik et bredt kendskab til både HR- og løn-processer samt personalestamdata. 

Læs mere
Sidst opdateret 20-11-2019

Lasse Jørgensen, Ansøgningskonsulent, Go' Kvote 2

Jeg er tekstforfatter. Mit job er at hjælpe mine kunder med at finde et præcist og læseværdigt skriftligt udtryk for det, de gerne vil formidle. Oftest i forbindelse med udformning af ansøgninger og CV. Jeg sørger for, at kundens eventuelle udfordringer med skriftlig formidling ikke får lov til at skygge for de andre kompetencer, som vedkommende indeholder.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Amalie Skjold, Cyber and Security Graduate, TDC Group

I am a graduate in TDC Group Security’s Operational Excellence team. Operational Excellence’s main task is to facilitate TDC Group Security’s maturity, improvement programmes, and security awareness. This means that our tasks can be divided into two categories: Performance and communication. 

Læs mere
Sidst opdateret 13-05-2019

Line Dyrvig, Digital Teamchef, Benjamin Media

Jeg arbejder som teamchef i det digitale team, der på nuværende tidspunkt omfatter 16 medarbejdere. I teamet arbejder vi med en bred palette af digitale opgaver; blandt andet SEO, teknisk optimering og vedligehold af vores sites, kommerciel kampagneeksekvering, digitale events, indholdsproduktion, nyhedsbreve og sociale medier. 

Læs mere
Sidst opdateret 22-03-2019

Frederik Paludan, Instruktør/Producer, Signifly

Hos Signifly er vi delt op i fire afdelinger: Designteamet, Konsulenteamet, Udviklingsteamet og Filmteamet. Jeg er en del af vores filmteam, hvor jeg arbejder som instruktør/producer. Mine primære opgaver består i at udvikle koncepter til reklamefilm og Social Media Content. Derudover har jeg også en baggrund inden for film, og det betyder, at jeg også er med til at instruere film. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Rikke Sølyst Jensen, Konsulent, VisitVejle

Jeg er ansvarlig for VisitVejles tilstedeværelse på sociale medier, og så arrangerer jeg danske og internationale presse- og influencer-besøg. Derudover arbejder jeg med vores erhvervsnetværk af 170+ turismeaktører, som jeg blandt andet sender nyhedsbreve til og arrangerer 4 årlige netværksmøder for. 

Læs mere