Vis studentum.dk som: Mobile

Vil du hjælpe os med at forbedre din oplevelse? (2 spørgsmål - 5 sekunder) Klik her for at besvare spørgsmålene

Lone Sørensen, Controller, DMI

DMI
controller

Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er ansat som controller og sidder i afdelingen for IT og Ressourcer. Mit arbejde er en blanding af udviklingsopgaver samt faste tilbagevendende driftsopgaver som fx budgetopfølgning. Jeg sidder også med vores anlægsstyring, hvor vi er i gang med en større modernisering. Her har jeg været med til at udvikle en proces for udarbejdelsen af årlige investeringsplaner, der fremskriver anlægsmassen 20 år frem for at sikre den langsigtede balance.

DMI varetager Danmarks plads i en række internationale organisationer. Her er jeg en del af følgegruppen, der er med til at forberede mødemateriale. Derudover har jeg en række løbende opgaver, der går på tværs af DMI som fx strategiproces, forhandling med andre ministerområder og implementering af vores nye budgetsystem.

Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Det mest spændende er faktisk alt det, der ligger uden om det rene økonomi. Controlling giver en god forretningsforståelse og virksomhedskendskab, men for mig bliver det rigtig spændende, når jeg får lov til at koble det med andre fagligheder. Det kan fx være opgaver, hvor jeg kommer ud i organisationen og får lov til at kombinere deres faglighed med den økonomiske tankegang.

Jeg startede hos DMI som nyuddannet, hvor jeg blev kastet direkte ind i en budgetanalyse. Her var det ikke blot at lave en analyse af DMI, men også at lære alle afkrogene af DMI at kende. Der kommer hele tiden nye udviklingsopgaver, og jeg støder derfor hele tiden ind i nye spændende udfordringer.

Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Min uddannelse er bred og med en stor værktøjskasse. I mit arbejde er det dog ikke så meget specifikke værktøjer jeg bruger, men derimod den overordene tilgang og tankegang jeg har med fra studiet. Det jeg har med fra studiet er langt hen ad vejen evnen til at lære og se på tværs – ting, der alle kommer enormt meget til gavn, når man skal navigere rundt i sit første job.

Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde i DMI?

  1. At der er plads til udvikling og at man får lov til at få noget ansvar. Hos DMI er der tillid til, at man godt kan blive kastet ud i et stort projekt og tage ansvar, også selvom man kommer som nyuddannet.

  2. Økonomi er på mange måder ikke et branchespecifikt område, og det har derfor været vigtig for mig, at arbejde i en virksomhed, hvis forretningsområde interesserer mig, og hvor der er en bred faglighed ud over økonomien.

  3. Mine kollegaer. Jeg synes, det er vigtigt, at man kan have en hyggelig snak hen over frokost eller ved kaffemaskinen, så man ikke blot sidder foran sin PC hele dagen, men derimod føler, at det er sjovt at gå på arbejde.

Hvorfor er DMI en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Jeg synes, det er en spændende organisation, fordi der er så meget faglighed. Der er en faglig stolthed, hvor folk rigtig gerne vil lære fra sig. Jeg fandt hurtigt ud af, at DMI jo er meget mere end det, jeg gik rundt og troede. Så det har været rigtig spændende for mig.

Læs mere om DMI

Mød andre kandidater fra DMI



Senest opdateret: 27 feb 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 06-12-2019

Morten Mølgaard, Trainee, Agri Nord

Jeg sidder som revisortrainee i Agri Nords økonomiafdelingen, hvor vi laver regnskab og yder økonomisk rådgivning til landmænd. Agri Nord er en landboforening, som blandt andet yder rådgivning indenfor økonomi, planteavl, økologi, HR, ejendomshandler, husdyrproduktion og mange andre.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Christoffer Tarras Madsen, Finance Associate, 3Shape

As a Finance Associate in the FP & BI departments in 3Shape, I have a lot of different looking tasks. But primarily, I have two main roles: The first role is that I am responsible for designing the processes related to Financial Planning (budgeting and forecasting) as well as delivering reports to management, so they always have an up-to-date view of the company to make informed decisions.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Nikolaj Thorsen Bager, Student Analyst, Nordea

Jeg arbejder som Student Analyst i Strategy & Planning i Nordea Markets. Jeg arbejder primært med support til Nordea Markets globale ledelse, hvor en stor del af opgaverne er meget ad-hoc baserede. Herunder kan analyser af diverse aspekter af Markets eller mødemateriale til ledelsesseminarer nævnes. 

Læs mere
Sidst opdateret 13-08-2019

Mark Jørgensen, Head of Cost Controlling, Total

I work in the finance department where I’m the Head of Cost Controlling. Thus, my responsibilities are cost allocations, cost controlling, internal reporting of financials to our headquarter in Paris, annual budgeting and overseeing the time writing of employees.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Anne Hye Kristensen, Infrastructure Analyst, Nationalbanken

Jeg arbejder som Infrastructure Analyst og sidder i afdelingen Finansiel Stabilitet. Finansiel Stabilitet beskæftiger sig med overvågning og laver vurderinger af den finansielle sektor i Danmark med det formål at sikre en robust økonomi.

Læs mere
Sidst opdateret 19-08-2019

Jannick Sikker Mikkelsen, Investment Analyst, Heimstaden

Jeg arbejder i Heimstadens investeringsteam på koncernniveau. Vi varetager alle ejendomsinvesteringer, som Heimstaden gennemfører, og dækker derfor også udenlandske markeder, hvor Heimstaden er tilstede, og nye potentielle markeder. Generelt er mine arbejdsopgaver meget varierende, men overordnet skal jeg sammen med teamet vurdere, om et ejendomsprojekt er en interessant investeringscase.

Læs mere
Sidst opdateret 26-06-2019

Thomas Nyholm Andersen, Økonomichef, Powercare

Mit overordnede arbejdsområde er økonomi – jeg har lederansvar for, at vi får lønnen udbetalt til vores vikarer og at vi fakturerer inden for deadline. Desuden har jeg ansvar for it-udvikling og rapportering i virksomheden. Vi arbejder meget med at få digitaliseret så mange dele af virksomheden som muligt, så vi får store mængder data til rådighed.

Læs mere
Sidst opdateret 29-03-2019

Bo Jensen, Nordic Credit Manager, L'Oréal

Credit-teamets rolle i L’Oréal er at styre vores kreditrisiko ud mod vores kunder, gennem kreditvurderinger og forsikringer. Derudover er vi ansvarlige for L’Oréals debitor, bogholderi og inddrivelse af kundefordringer. Det spændende ved mit job er bl.a., at vi har rigtig mange forskellige stakeholders både internt og eksternt. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Tansu Øzer, BRU Trainee PBA, Nordea

Jeg er ansat i Nordea 24/7, hvilket jeg har været siden august 2016. Min primære opgave er at besvare telefoniske kundehenvendelser i 24/7. Her hjælper jeg kunderne med blandt andet at optage lån og kreditter, bestille og få råd om forsikringer og aftale møde med bankrådgiver. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-12-2019

Lone Albæk Simonsen, Teamleder, Agri Nord

Jeg er teamleder i Lønservice, hvor vi har 350 lønkunder, som vi laver lønsedler til hver måned. Mine primære arbejdsgopgaver består i at sørge for, at de kolleager, som jeg er teamledere for, har al viden, tid og materiale til at kunne udføre deres arbejdsopgaver effektivt og bedst muligt.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ammar Ali, Finance Business Partner, TDC Group

I am currently working as a Finance Business Partner in the YouSee Finance team within TDC Group, and in my position, I deal with various tasks which relate specifically towards the financial and commercial aspects of the company. 

Læs mere
Sidst opdateret 19-11-2019

Nora Winkler-Kofoed, Business Analyst, Bosch

I am Business Analyst at AA/SEN. In that job role, I am part of the AA management team and responsible for reporting and monitoring business key figures. I work closely together with our sales managers and consolidate the sales budgets for planning and forecasts. I also administrate the trade agreements that we have with our customers and make sure that we build accruals to be able to pay bonus to ...
Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Magnus Eckardt Lauritzen, Student Assistant, Ørsted

Jeg arbejder som studentermedhjælper i Project Development Biogas i Bioenergy. Vi arbejder på at udvikle Ørsteds tilstedeværelse inden for biogas i flere lande. Vi er en forholdsvis lille afdeling i Ørsted-regi, hvilket gør, at man får det ansvar, som man ønsker. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jens Krogh Mikkelsen, Business Analyst, Danish Crown

Jeg sidder i Group Procurement - altså koncernindkøb. Jeg er Business Analyst i Business Development. Jeg arbejder primært med rapportering, projekthåndtering og forskelligt analysearbejde i forhold til spend og cost out.  Jeg har meget stor indflydelse i forhold til at skabe mit eget job. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ann-Sofie E. Madsen, Analyst, EY

Jeg sidder i afdelingen Transaction Advisory Services, der beskæftiger sig med køb og salg af virksomheder (M&A). Jeg arbejder til dagligt med finansiel due diligence, der kort fortalt undersøger virksomheders finansielle grundlag før et køb/salg. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jonas Ladegaard Hensch, Økonom, Nationalbanken

Jeg arbejder som økonom i afdelingen Økonomi og Pengepolitik, som beskæftiger sig med dansk økonomi og international økonomi. Jeg tilhører teamet monetær og makrofinansiel analyse, som har til opgave at overvåge og analysere penge- og valutakursmarkeder samt monetære og finansielle forhold. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-06-2019

Josefin Andersson, Finance Graduate, Pandora

As a Finance Graduate I have the opportunity to experience several fields within finance. Starting in Group Reporting and Accounting, I assisted in the financial controlling. By reviewing the numbers reported from our colleagues all over the world, we ensure the quality of our consolidated figures based on its alignment to accounting standards and our internal management reporting instructions.

Læs mere
Sidst opdateret 12-03-2019

Alex Maj Lorenzen-Bangsgaard, Økonomisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Jeg er ansat i Staben i Børne- & Ungeforvaltningen, Vejle Kommune. Her arbejder jeg med økonomien inde for folkeskolerne i Vejle Kommune, hvor mine mest klassiske arbejdsopgaver er budgetlægning, budgetopfølgning og regnskabsafslutning. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mark B. Allerslev, Senior Consultant, EY

Jeg arbejder med skatterådgivning på transfer pricing-området. Kort fortalt handler det om prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner (eksempelvis køb og salg af varer) mellem koncernforbundne selskaber, hovedaktionærer eller faste driftssteder. En stor del af verdens lande har lokale transfer pricing-krav, som virksomhederne skal efterkomme, når de har aktiviteter i det pågældende land.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Marie Holst, Konsulent, DI

Jeg arbejder i DI’s energi- og klimapolitiske afdeling, hvor opgaven blandt andet er at påvirke politikere til, at regler og politiske mål inden for energi og klima er til gavn for DI’s medlemsvirksomheder. Som økonom bruger jeg en stor del af min tid på at lave analyser, som kan underbygge vores synspunkter og hjælpe med til at beslutte, hvad der er bedst for DI’s medlemmer.

Læs mere