Mød en Marketing Manager

Mød Britt, der er uddannet cand.ling.merc og i dag arbejder som Marketing Manager. Få indblik i uddannelsen og hverdagen gennem interviewet her.

Mød en Marketing Manager

Mød Britt Jakobsen som arbejder hos katoni.dk som Marketing Manager. Britt er uddannet cand.ling.merc, som er en kandidat i engelsk med profil i International Markedskommunikation & PR. Britt fik sit job hos Katoni.dk et år efter endt uddannelse, hvor hun brugte en del tid på at revurdere hendes kompetencer og krav til et muligt job.

Britt Jakobsen, Marketing Manager hos katoni.dk

Navn: Britt Jakobsen

Uddannelse: cand.ling.merc. fra Aarhus School of Business

Job: Marketing Ansvarlig hos katoni.dk

Herunder fortæller Britt om sin vej til jobbet som Marketing Manager samt hvad det bedste og mest udfordrende ved jobbet er. 

Vil du være marketing manager? Se uddannelserne her


Hvilken uddannelse har du taget og hvor har du taget den?

Jeg er indehaver af en cand.ling.merc. fra ASB (Aarhus School of Business) – det der i dag hedder Business & Social Science ved Aarhus Universitet. Det er en kandidat i engelsk med profil i International Markedskommunikation & PR.

Hvornår blev du færdig med din uddannelse?

Jeg blev ikke helt færdig på normeret tid, fordi jeg var i København i forbindelse med et praktikjob. Så cirka et halvt år forsinket blev jeg færdig i februar 2013.

Hvilke forventninger havde du under studiet til dit fremtidige job?

Jeg var vild med at studere, mest af alt fordi studiemiljøet på ASB var super fedt. Kombinationen af det sociale og de spændende fag var perfekt for mig. Derfor gik jeg heller ikke og længtes efter drømmejobbet, mens jeg studerede. Jeg så på ingen måder de udfordringer, der viste sig at være, da jeg var færdiguddannet. Jeg var sikker på, at kombinationen af min faglige kunnen, min praktiske erfaring fra mit praktikjob som PR & marketing assistent og min personlighed ville lande mig et spændende job uden de store problemer.

Hvordan lever de forventninger op til virkeligheden?

Da jeg havde forsvaret mit speciale midt i det grå januar-vejr, så blev jeg ret hurtigt sat til vægs. Drømmejobbet landede ikke uden videre i skødet på mig. Jeg blev gjort opmærksom på, at det krævede langt mere af mig at finde det rigtige job. Og det krævede også, at jeg revurderede, hvad jeg kunne, hvad jeg ville og hvilke krav, jeg kunne tillade mig at stille.

Hvor fik du dit første job og hvor lang tid gik der?

Der gik præcis et år. Da jeg blev færdig på studiet brugte jeg et par måneder på et kursus i grafisk kommunikation, og først da sommeren var ovre, begyndte min jobløse tilværelse for alvor at gå mig på.

Hvordan fik du dit job?

Sidst på sommeren havde jeg et forløb hos konsulenthuset Ballisager. Her var jeg heldig at komme i kontakt med en super dygtig konsulent, der virkelig brændte for at få nyuddannede i job. Så i januar, adskillige måneder efter forløbet hos Ballisager, kontaktede han mig med en mulig stilling hos den Aarhusianske spil virksomhed Kiloo A/S. Det var i forbindelse med deres nystartede projekt – udviklingen af en online shoppingportal.

Hvad er dine typiske arbejdsopgaver?

Fordi projektet er meget nyt, er mine arbejdsopgaver tilsvarende forskelligartede. Jeg har ansvaret for den skriftlige kommunikation på websitet, og særligt produkttekster og søgemaskineoptimering tager meget af min tid. Desuden er jeg ansvarlig for at få bygget katoni.dk op på de sociale medier og den vej igennem skabe værdifuldt indhold for brugerne. Og så er jeg også inde over layout på websitet såvel som omsætningsrapportering og analyse.

Hvad er det bedste ved dit job?

Det bedste ved jobbet som marketing ansvarlig hos katoni.dk er kombinationen af mange af mine interesser. Som markedskommunikationskandidat har jeg altid markedet og forbrugeren for øje, og jeg får lov til at arbejde selvstændigt med kommunikationen.

Som social-medie-nørd er jeg vild med at have eneansvaret for vores kommunikation på de digitale platforme. Og så kombinerer katoni.dk e-handel og mode, der for mig personligt er to store interessepunkter. Jeg har altid været aktiv handlende på diverse online shops.

Hvad er det mest udfordrende ved dit job?

For mig er det bedste og det mest udfordrende ved jobbet det samme. Fordi projektet endnu ikke er et år gammelt, er det en udfordring selv at skulle skabe sit ”produkt” såvel som sine arbejdsopgaver. Det udfordrer mig dagligt at skulle definere, hvad vi er og hvor vi vil hen, men det er samtidig også dét, der holder mig til ilden.

Har du nogle gode råd til andre, der overvejer at tage samme uddannelse som dig? Eller som allerede står i den situation, som du har stået i?

Jeg har aldrig fortrudt min uddannelse. Argumentet med at det er ligegyldig, hvilken uddannelse man har, er jeg ikke enig i. Netop fordi jeg har taget min uddannelse på en handelshøjskole har jeg et samfunds- og erhvervsmæssig udgangspunkt, og har nemt ved at omsætte teorien til praksis. Det er klart, at når der er så mange kommunikationsuddannelser, som der er, er det vigtigt at vide præcis, hvad man vil med sin uddannelse.

Når det er sagt, så er det også vigtigt at forstå, at drømmestillingen ikke nødvendigvis ser ud, som man umiddelbart troede. Og vide, at der er mange indgangsvinkler til, at man i sidste ende står med det perfekte job. Og så skal man huske, at det at gå til jobsamtaler er en læreproces, som man for hver gang bliver lidt bedre til!

Hvad er dine planer for fremtiden?

Jeg er nysgerrig og søger altid ny viden. Lige nu er mit hoved fyldt op med en masse nyttig information om SEO, og hele universet omkring e-commerce er sindssyg spændende – for ikke at nævne i rivende udvikling. Min passion er mode, og jeg drømmer stadig om at skabe værdi og oplevelser igennem marketing i modeverdenen.

Er du interesseret i en karriere inden for markedsføring?

Klik dig ind og læse mere om de forskellige uddannelsesmuligheder

Find din marketing uddannelse her


Annoncer

Du er måske også interesseret i: