Mød en klejnsmed

De fleste forbinder måske smede med en gut, der står svedende og hamrerende ned over en ambolt, men sådan er smedens hverdag ikke mere. Han er ligeledes heller ikke byens lokale tandlæge og våbenmester. Men hvad laver en smed så?

[Facebook:like]klejnsmed

Jens Watson

Job:Smed hos Svebølle Auto Service ApS

Uddannelse: Klejnsmed på EUC Nordvestsjælland i Holbæk

Mød en Smeden

De fleste forbinder måske smede med en gut, der står svedende og hamrerende ned over en ambolt, men sådan er smedens hverdag ikke mere. Han er ligeledes heller ikke byens lokale tandlæge og våbenmester. Men hvad laver en smed så?

Mød Jens Watson, der både når til USA og Norge, før han får job hos Svebølle Auto Service ApS, der, ironisk nok, kun ligger 500 meter fra, hvor han blev udlært.

Hvordan startede interessen for at blive smed?

Jens gik ligesom andre unge mennesker rundt uden helt at vide, hvad han skulle bruge sin fremtid til. Jens får dog allerede sin åbenbaring som16-årig.

“Det hele startede med, at jeg gik der og ikke anede hvad jeg skulle lave. Men så endte jeg med at blive fejedreng på et værksted. Det var evigt fedt, for før det, så var det eneste jeg kunne at læse bøger. Jeg kunne ikke lave ret meget håndværksmæssigt. Så jeg kom derud og fik lov til at lave alle mulige opgaver. Det var jo fandme fedt.”

Du havde et afklaret efterskoleophold?

”Derefter kom jeg så på efterskole i Tølløse. Jeg var aldrig i tvivl om, hvad jeg egentlig ville der efter det. Jeg vidste at jeg skulle lave et eller andet med hænderne, fordi det var betydeligt mere spændende end at side på en skolebænk, hvor man skulle lære at side stille

På efterskolen var jeg også, i forbindelse med noget karriereprojektarbejde, ude at arbejde med selvsamme mester, hvor jeg lavede et stykke jern, der viste gode svejsninger på den ene side og dårlige på den anden. Alle andre var stressede over, hvor de skulle gå i skole bagefter og hvordan hele deres uddannelse ellers skulle sættes sammen. Det var aldrig et problem for mig.”

Hvordan er uddannelsen bygget op? 

”Jeg kom i mesterlære efter efterskolen hos selvsamme mester. Normalt kan man, hvis man vil være smed, eller generelt vil være håndværker, starte via to måder: Enten skal man i mesterlære eller også skal man i grundforløb ude på teknisk skole. Hvis du går på grundforløbet, der ca. tager et halvt år, 20 uger, er du på skolen. Men hvis du går i mesterlære, så skriver mester en aftale med skolen, der forsikrer om, at han nok skal lære en de grundbasale ting, som man skal lære.  

Så i stedet for grundforløbet er du ude at arbejde. Så aftalen var, at jeg lærte alt ude fra arbejdet af, undtagen en gang om ugen, hvor jeg så skulle ind og have noget matematik og tegningslæsning i de sidste ti uger. Så mesterlære del, fire gange grundforløb af ti uger, og så til sidst en svendeprøve.”

Fordele og ulemper ved at tage uddannelsen via mesterlære fremfor grundforløbet?

”Et af problemerne, der kan være med mesterlære er, at de fleste firmaer er meget specialiserede. Det vil sige, at mange af de andre, der kom fra mesterlære, var gode til specifikke ting. Så en var fx virkelig god til at svejse og en anden kunne finde ud af at sætte altaner op. Men andre ting havde de ikke rigtigt lært.

Så når man er i mesterlære, skal du være sikker på at du kommer ud for noget forskelligt. Det gik min mester meget op i. Det var fedt. Så mesterlære kan være en fordel, men bestemt ikke en selvfølge.”

Hvad er en klejnsmed egentlig? 

”Der flere forskellige former for smed - grovsmed eksistere dog ikke rigtigt længere. Klejnsmed er blevet sådan meget den all around smedeuddannelse. Når man er smed i dagens Denmark, er du tit meget specialiseret. Så du kan fx være rustfri klejnsmed, hvor man arbejder med rustfri marterialer - man svejser fx meget. Men man bukker ikke, som man fx gør som almindelig sort klejnsmed.

Der hvor jeg arbejder nu fx, så skal man også kunne virke som mekaniker. Fx skal man kunne arbejde med hydraulik eller el på lastbiler. Så det er jeg også ved at få noget oplæring i. Som smed skal du regne med at skulle udvikle dine kompetencer, når du kommer ud i arbejde.”

Hvordan var overgangen fra uddannelse til job?

”Lige efter jeg blev færdig, blev jeg fyrets hos den mester jeg var hos. Han havde tradition for altid at fyre sine lærlinge. Han synes ikke man rigtigt kom ud, hvis man ikke havde været andre steder. Så han ville mindst have folk ud og arbejde andre steder i minimum et år til halvandet, før han hyrede en tilbage. Ellers var man ikke rigtigt uddannet, som han sagde." 

Du var i Norge og USA?

"Så jeg tog til USA og arbejdede som landmand. Ikke meget smedearbejde, men mere som alt-mulig-mand. Så jeg kørte i traktor og last bil. Høstede og vandede. Skød fisk med jagtgevær. Meget alsidigt arbejde.

Efter det arbejde tog jeg så til Norge, hvor jeg arbejdede som rejsemontør. Det var ikke altid smedearbejde dog. Her arbejde jeg en 70-80 timer om ugen. Man var afsted i en fire-fem uger ad gangen, og så var man hjemme i en uge til fjorten dage, og så tog man afsted igen. Jeg fik tjent nogle penge, men det var også hårdt - både fysisk og psykisk. Her faldt jeg også ned fra en stige og brækkede nakken. Jeg var sygemeldt i næsten seks måneder. Det var temmelig kedeligt.”

Hvad er dit nuværende job?

”Efter det finder jeg så arbejde hos Svebølle Auto Service ApS, hvor vi reparerer lastbiler. Det ligger faktisk kun 500 meter fra, hvor jeg blev udlært. Mit arbejde kan være alt inden for det. Så fx hvis udstødningen på en lastbil går i stykker, så skal jeg lave en ny.

Det hele er meget anderledes end hvad jeg er uddannet til. Det er stadig smedearbejde, men anderledes smedearbejde. Hvor jeg var før lavede jeg bl.a. trapper og cykelskure, hvor nu er det meget mere alt muligt andet. Så laver heller ikke tegninger. Vi har ikke tid. Vi laver det bare. Det skal gå hurtigt, for jo længere tid en lastbil holder stille, jo færre penge tjener den.”

Hvad er det bedste ved dit job?

”Det bedste ved jobbet er afvekslingen. Jeg laver sjældent det samme to dage i streg. Det er også et godt arbejde på den måde, at jeg kan have alle de timer jeg vil uden at skulle afspadsere. Det er rart at kunne få arbejdet og tjent nogle penge.”

Hvilke fremtidsplaner har du?

”Det er ikke det, jeg har drømt om, men det er fint nok lige nu, da vi skal have nogle penge. Men jeg kunne godt finde på at søge tilbage mod mere traditionelt smedearbejde igen, når muligheden og tiden passer til det. Der er altid brug for smede - de hænger ikke på træerne. Erhvervsskolerne bliver ikke solgt særligt godt til yngre - man bliver ikke opfordret til håndværksmæssig uddannelse generelt.”

Har du nogle gode råd til andre, der overvejer at gå samme vej som dig?

”Som smed skal du være glad for at være i fysisk arbejde og ikke være bange for snavs på hænderne. Det er et spørgsmål om at ville. Du skal ikke være smed, hvis du bare vil have et ni til fire job - det bliver altid mere. Du skal være frisk på at lære mere, når du kommer ud i arbejde. Du er aldrig færdiguddannet. Generelt som håndværker er det også meget vigtigt at du går op i dit arbejde, for ellers beholder du ikke jobbet ret længe.” 

”Du skal være sikker på, at det er noget du vil. Hvis du gerne vil være smed, skal du står op om morgenen og tænke: Yes fedt jeg skal på arbejde. Det gælder jo sådanset alle jobs.”

Kunne du tænke dig at vide mere om smedeuddannelsen? Klik her for mere info.

[Facebook:recommend]

Faktaboks om smedeuddannelsen

klejnsmed


Annoncer

Du er måske også interesseret i: