Mød en flymekaniker

Nicklas har altid vidst, at hans karriere skulle tage en retning, hvor han kunne få lov til at arbejde med fly. Han har derfor prøvet at komme ind i flyvevåbnet. Da det ikke lykkedes, valgte han at blive uddannet flymekaniker. En uddannelse, hvor tålmodighed, ansvarlighed og flysikkerhed er centrale nøgleord!




Flymekaniker

flymekaniker

 
  • Nicklas
  • TEC Hvidovre
  • Varighed: 2-6 år

bjælke

 

Hvordan startede din interesse for at blive uddannet flymekaniker?

Jeg har altid haft interessen for fly, så jeg tror bare, at det er en interesse, der startede helt tilbage, da jeg var barn. Fly fascinerede mig, så da jeg blev ældre, virkede det helt naturligt for mig at gå i den retning. Efter folkeskolen startede jeg faktisk i gymnasiet, men efter 2 år fandt jeg ud af, at det ikke var noget for mig. Jeg vidste simpelthen ikke, hvor det skulle bære hen? 

Derefter var jeg så til session i Flyvevåbenet, fordi det jo lå lige til højrebenet. Jeg egnede mig dog ikke til at blive pilot, så jeg fik afslag. Jeg søgte derefter ind som blandt andet våbenassistent – det er dem, der står for alt med våbnene på F16-flyene.

I mens tænkte jeg så over, hvad jeg ville og søgte jeg et job hos FedEx i Kastrup Lufthavn, der leverer pakker. De har deres egne fly, så der fik jeg lidt oplevelsen af at være tæt på flyene – men alligevel følte jeg, at det var på den forkerte side af hegnet. 

Det satte mine tanker i gang. Jeg ville ikke være hos FedEx resten af mit liv, så derfor begyndte jeg at undersøge, hvilke muligheder jeg havde.

Jeg kiggede på forskellige uddannelser, men fandt hele tiden tilbage til uddannelsen som flymekaniker. For at blive optaget på uddannelsen skulle jeg tage et grundforløb på Teknisk Skole, hvor jeg fik en basisuddannelse i matematik, fysik og så videre. Det er et grundforløb, som alle skal have for at kunne søge en læreplads, da de bruger din ansøgning, dine karakterer og din fraværsprocent til at afgøre, hvorvidt du er egnet.

De fleste virksomheder har den målestok, at du skal have 7 eller derover og højest et fravær på 3 %. Jeg havde karaktererne, men en fraværsprocent på lidt over 3 %, fordi jeg var blevet opereret, så det gjorde ingenting. De vil bare  have folk, der ikke sover over sig og tager deres uddannelse seriøst!

Hvordan er uddannelsen struktureret?

Uddannelsen veksler mellem praktikforløb og skoleophold, hvor du er i praktik i den samme virksomhed hele vejen igennem. På skoleforløbene lærer du blandt andet om:

  • Flyinstrumenter
  • Motorer
  • Flystruktur
  • Flysystemer
  • Aerodynamik

Og du har fag som dansk, engelsk, elektronik, fysik og matematik. Hvert fag afsluttes med en skriftlig eksamen, der enten kan være et essay eller en multiple choice test. Der findes dog mange definitioner på, hvad et essay er? På TEC betyder det, at du bliver stillet over for en case, som du har 20 minutter til at besvare. Eksamen foregår i hånden med pen og papir og det forventes, at du skriver omkring 2 sider. De vurderer så om du er bestået ud fra nogle key-points og sætninger.

Så hvis du har en case, skal du beskrive handlingsforløbet meget præcist: Alt hvad du vil gøre, overvejer inden og så videre, skal du skrive ned. Censor har så en form for liste, hvor de tjekker, at du har alt med. De ser også på om der er en start, midte og slutning i din opgave – der skal være en klar rød tråd. Og hvis du så har over 75 %, så er du bestået.

Hvordan bliver I forberedt til at håndtere eksamen?

Du får lidt prøver, hvor du får gode råd til, hvordan du arbejder med eksamenerne. Eksempelvis metoder til, hvordan du kommer hurtigt i gang og afslutter godt, lære at lave et mindmap og så videre.

Jeg vil dog sige, at du bliver stresset uanset hvad! Så de sidste 5 minutter har du krampe i armen og sved på panden. De har vidst nok valgt, at eksamen foregår i hånden, fordi det virker mere virkelighedsnært. Ude i den rigtige verden er der eksempelvis en Tech-log, som er en bog mellem mekanikeren og piloterne, hvor eventuelle fejl noteres. Og det foregår jo med håndskrift.

Hvor har du dine praktikforløb henne?

Jeg var heldig at finde en læreplads allerede indenfor 2 måneder. Jeg havde faktisk endda to jobtilbud, som jeg kunne vælge mellem. Det ene var hos hovedværkstedet i Aalborg, der er en del af civilforsvaret, hvor det andet jobtilbud var hos Jet Time i Kastrup Lufthavn, hvor jeg er ude nu. Det er et flyselskab, der har Boeing 737 og ATR’er, som er propelfly.

Hvordan ser din arbejdsdag hos Jet Time ud?

Vi møder ind om morgenen klokken 6.45, hvor der er en overlevering fra formanden om, hvad de har lavet i løbet af natten, og hvad der skal laves videre på. Efterfølgende går vi de resterende opgaver igennem for, hvad der skal laves på flyene før de må sendes afsted som rutefly.

Det foregår på en bestemt måde, fordi det er civil luftfart: Du må nærmest ikke klø dig selv i røven, før du har læst, hvordan du gør! Så hvis du eksempelvis skal skifte en motor, så starter du ALTID med at slå manualen til flyet op på din computer. Her står der meget præcist, hvad du skal gøre – det er lidt ligesom at samle et IKEA-skab: På første side står der, hvilke reservedele, olie og så videre, som du skal bruge til den enkelte opgave. Og så følger du bare manualen slavisk, hvor der til sidst står beskrevet, hvordan du skal lukke til, huske dit værktøj og så videre. Hvis du kan følge en manual, så er det ikke så svært!

Det er nærmest kun en uge om året, hvor der ikke er så meget at lave. Hvert fly skal have et servicetjek hver 48’ende time - lidt ligesom når din bil får et service hvert år. Vi tjekker olie, tjekker om der er registreret nogle fejl i computerne, tjekker dæktrykket og sådan nogle småting. Det kan godt tage lidt tid, for et fly er jo stort, men hvis man er mange om det, tager det som regel kun et par timer.

Nogle opgaver er også tidsbestemte, og kan derfor også indgå i et almindeligt servicetjek. Det kan eksempelvis være, at flyet skal have skiftet et eller flere kuglelejere efter at have fløjet et hvis antal timer. Når et fly kommer ind, hvor en eller flere dele snart skal skiftes, er der allerede folk i firmaet, der har fundet nye dele frem og skrevet præcist hvilke det er, der skal skiftes.

Hvilke karrieremuligheder er der som uddannet flymekaniker?

Der findes mange karrieremuligheder som flymekaniker. Når du bliver udlært skal du først og fremmest certificeres til at måtte tage ansvar for dit eget arbejde med de forskellige flytyper. Det er lidt ligesom med biler – en BMW er ikke bare en BMW, fordi der findes så mange forskellige modeller. Det kan tage alt fra et par måneder til cirka et års tid afhængigt af, hvilken flymodel, du skal arbejde med.

Efter 2 års erfaring som typegodkendt mekaniker kan du så søge om at få formandsstatus, der også kaldes for en ’C-rating’. Det betyder, at det er ham, der sætter det sidste stempel på, at alt er i orden og flyet er luftdygtigt igen. Han må sige 'go' for, at flyet må komme i luften.

Du kan også uddanne dig til fejlsøger, som er dem, der snakker med piloterne om fejl de kan opleve under eller efter en flyvning. Hvis for eksempel et fly oplever problemer med den ene motor, kan piloten slukke den fejlramte motor, og flyve videre med den anden. Piloten kan så i samarbejde med fejlsøgeren prøve at lokalisere fejlen og hvis muligt, udbedre den.

Du kan også blive ingeniør og en helt masse små nicher inden for flyverdenen.

Hvad er din karrieredrøm?

Jeg tror, at jeg lige tager én ting ad gangen, for der er stadigvæk et par år tilbage af min uddannelse. Men jeg ser da selvfølgelig frem til den dag, hvor det er mig der på egen hånd løser forskellige opgaver, og er den firmaet sender rundt i verdenen på hasteopgaver.

Jeg tror ikke det at være fejlsøger, er noget for mig, de bruger meget tid foran computeren, hvor jeg hellere vil være aktiv og bruge min krop.

Skal du være en bestemt type for at blive flymekaniker?

Jeg tror, at du skal have en form for perfektionist i maven. Det duer ikke, at du tænker noget er fint nok, hvis det betyder, at et fly går i stykker, skal nødlande eller styrter ned. Du skal være klar over, at du har et stort ansvar – det handler jo om menneskeliv, så det går eksempelvis ikke, at du bruger forkerte skruer!

Så du må aldrig ’bare gør noget’. Du skal følge manualen, der følger med til hvert eneste fly. Står det ikke dér, så gør du det ikke. Det handler jo om tillid – du skal kunne stole på dem, du arbejder med. Hvis svendene oplever, at jeg for eksempel ikke har spændt noget ordentligt, når jeg har sagt, at jeg har gjort det, mister jeg hurtigt den troværdighed, som betyder meget i denne branche.

Så du gør ikke noget ud fra, at du tror, det er rigtigt – du undersøger det først. For som man siger i branchen: Er du i tvivl, så er du ikke i tvivl!.

Vil du vide mere om dine job og lønmuligheder som uddannet flymekaniker? Tjek vores job og løn sektion!

Klik her for job og løn


Annoncer

Du er måske også interesseret i: