Vis studentum.dk som: Mobile

Mød en byggekoordinator


Mød en byggekoordinator

Morten studerer på det første hold af studerende på den nye byggekoordinator-uddannelse på KEA. Selv om han stadig er studerende, har han allerede nu sikret sig et job indenfor branchen. Han har tidligere arbejdet som tømrer, men også inden for restaurantbranchen har Morten gjort karriere og udviklet sine egenskaber som leder.

I interviewet fortæller han om byggekoordinator-uddannelsen og giver dig, der drømmer om at gå den samme karrierevej et par gode råd med på vejen! Af informationsmedarbejder Venothan Singarasah

Hvad lavede du før du begyndte på byggekoordinator-uddannelsen?

"Jeg er oprindeligt udlært tømrer og arbejdede med det i 4 år. Derudover har jeg været selvstændig i 4 år, hvor jeg havde seks mand ansat. Det gik dog ikke som forventet, så jeg måtte finde en anden karrierevej og søgte et job hos Jensens Bøfhus. De havde en større udvælgelsesproces, hvor de søgte personale til at åbne en restaurant i Oslo. Efter jeg havde arbejdet en periode i Norge, kom jeg tilbage til København, hvor jeg så har arbejdet som leder, souschef og restaurantchef over de sidste 3 år. 

Jeg valgte at stoppe på Jensens Bøfhus, da jeg ikke så fremtidsmuligheder i det, og følte jeg havde brug for at beskæftige mig med noget nyt".

Hvorfor valgte du at studere til byggekoordinator?

"Jeg havde planer om at læse til bygningskonstruktør, men følte, at den var for teoretisk orienteret. Derfor valgte jeg byggekoordinator-uddannelsen, da det egentlig er en konstruktør-uddannelse, der bare er mere praktisk orienteret. Vi lærer eksempelvis om projektledelse, processtyring og koordinering, hvilke tiltalte mig".

Hvordan er det at studere til bygningskoordinator på KEA?

"Det har været op og ned, lærerigt, sjovt - og røvkedeligt. Da det er det første hold på KEA, har det været en udfordring for underviserne at finde den rigtige vej til målet, men stor ros til dem, for synes faktisk de har gjort et hæderligt job!

På mit hold er vi elever med mange forskellige baggrunde, hvilket gør det svært at strukturere en undervisning med 15 vidt forskellige individer, 15 vidt forskellige niveauer og 15 vidt forskellige kompetencer. Det er svært at favne så bredt undervisningen. 

Jeg kommer selv med 10 års erfaring, hvilket gør mig meget mere erfaren stillet op mod de 18-19 årige, der studerer på uddannelsen. De kommer med den faglige viden, som de har fået fra en 3-årig uddannelse. Derfor er det en udfordring for underviserne at ramme begge elev-grupper, men jeg synes de har gjort det så godt, de nu kan".

Hvordan foregik undervisningen?

"Underviserne har været gode til at dele det op og lave opgaver omkring de forskellige fag samt opgaver, der går på tværs af fagene. Jeg synes vi har haft relevante opgaver, hvor vi får en byggesag og kommer ud og løser den på pladsen.

Det gør, at vi skal arbejde med alle aspekterne i en byggesag:

  • økonomi
  • jura
  • Lean
  • strukturering
  • koordinering
  • udregning

og vi får også noget af sagsmaterialet til at tage udgangspunkt i. Det har været lærerigt, specielt for dem der aldrig har set en byggeplads før. Samtidig synes jeg, at underviserne har været gode til at blande grupperne, så der både er os, der har set det før og dem der ikke har haft erfaring med det".

Kan man godt blive optaget på byggekoordinatoruddannelsen uden praktisk erfaring?

"Den erfaring jeg har opnået via mit arbejde, har hjulpet mig med at se mere praktisk på de teorier vi arbejder med. Det er her byggekoordinator-uddannelsen skiller sig lidt ud, da det er mere praktisk orienteret. Det er svært at læse sig til det praktiske og derfor synes jeg det vigtigt, at du får den praktisk erfaring.

Derfor opfordrer jeg altid nye studerende til at finde et studierelevant arbejde hurtigst muligt, efter man påbegynder uddannelsen!"

Hvordan hjælper KEA jer som studerende med at få praktisk erfaring?

"Da KEA erfarede, at vi som studerende har brug for mere praktisk erfaring forsøgte de at hjælpe os ved at tage kontakt til så mange byggepladser, som muligt. På den måde kommer vi ud og oplever 'den virkelige verden'.

Det er godt for os studerende, at vi ikke kun sidder med tunge teorier i lærebøgerne, men får lov til at løse reelle opgaver. Jeg tror det er en kæmpe hjælp til de studerende, der ikke har været på en byggeplads før. Så får vi et indblik i, hvordan byggepladser er organiseret".

Er det vigtigt at have et studierelevant arbejde?

"Jeg vil helt klart anbefale, at du finder et studierelevant arbejde selv om det kan være svært - men det er ikke umuligt, det er jeg et levende bevis på!

På byggekoordinator-uddannelsen får du først styr på teorien, og så kommer du ud i praksis. Man bygger ikke teorien op omkring det praktiske. Derfor valgte jeg at søge et studierelevant arbejde, da jeg ikke følte at teorierne bakkede godt nok op omkring det praktiske".

Hvordan fik du dit første studierelevante arbejde?

"Jeg skrev en uopfordret ansøgning til en entreprenørvirksomhed og blev kaldt til samtale, men faldt fuldstændig uden for konteksten, da det ikke var mig, de søgte. De syntes dog, at det var cool, at jeg kom og fortalte, at jeg lød som en spændende person. Derfor anbefalede de mig til H+Arkitekterne, hvor jeg kom på en prøveperiode og derefter ansatte de mig". 

Morten havde været under uddannelse i 1 måned da han fik sit første studierelevante arbejde.

Mangler byggebranchen viden om, hvad du kan som byggekoordinator?

"Byggebranchen ved ikke, hvad en byggekoordinator er og hvad vi kan biddrage med, men det er jo en ny uddannelse, så det skal nok ændre sig når flere af os kommer ud på arbejdsmarkedet".

Hvilke arbejdsopgaver løser du som byggekoordinator i dit nuværende job?

"Da jeg jo stadig er studerende, er jeg det, der kaldes 'logistikkoordinator'. I sommerferien har jeg dog arbejdet fuldtid som byggeleder på lige fod med de andre ansatte. Jeg er på byggepladsen 2 dage om ugen, hvor jeg har en slags revisorfunktion for de andre byggeledere, som kun koncentrerer sig om deres fagentrepriser og disses fremgang. Hvis der skal koordineres entrepriserne i mellem eller, hvis der skal gøres noget ekstraordinært, så er det mig, der skal løse problemstillingen.

Jeg er bindeleddet mellem f.eks. mureren og arkitekten eller tømreren og ingeniøren, og min opgave er at styrke koordineringen i byggeprocessen og optimere produktiviteten på byggepladsen."

Hvorfor bør andre unge vælge byggekoordinator-uddannelsen?

"Hvis du gerne vil ud og have jord under neglene, være en leder og strukturere en byggeplads, så er byggekoordinator den rette uddannelse for dig. Du bliver den praktisk orienteret teoretiske byggeleder, din hverdag foregår på byggepladsen med udgangspunkt i tegnestuen og det er denne kombination, der tiltaler mig mest".

Hvad er det bedste ved dit arbejde som byggekoordinator?

"Jeg syntes, at kommunikationen håndværkerne imellem er spændende - og det at kunne se en problemstilling og via kommunikationen entreprenørerne imellem kunne løse den problemstilling. Når jeg udfører mit arbejde, kan jeg se at det rent faktisk sikrer en fremdrift i byggeriet. Den faktor, at du ser en problemstilling og er med til at løse den, er en dejlig og tilfredsstillende følelse".

Hvad skal man kunne for at blive byggekoordinator?

"Det er vigtigt, at du kan have mange bolde i luften og du skal kunne mestre at bølgerne går højt - sådan er det på en byggeplads. Derudover er det vigtigt at være god til kommunikation, og hvis det falder dig naturligt at have et godt overblik, er det kun et plus!"

Hvad er dine fremtidsplaner?

"Det er svært at se begrænsninger som byggekoordinator, så det er et spørgsmål om, hvor meget du selv vil. Hvis du gerne vil være koordinator for et mindre byggeprojekt kan du det, eller også kan du som jeg er nu, være med i et byggeri til 2 milliarder, hvor du har mange jern i ilden. Det er dig selv, der sætter begrænsningerne. Der er rigtig mange muligheder og åbne døre.

Som byggekoordinator, får du en god bred uddannelse som du kan bruge i mange henseender".

Har du et par gode råd til nye studerende?

"Du skal finde dig et studierelevant arbejde hurtigst muligt og strukturere din hverdag, så studie og arbejde hænger sammen. Det er vigtigt, at du følger med i undervisningen, læser op og skriver dine egne noter, ellers kan du miste meget af undervisningen og specielt eksaminer kan blive vanskelige. Hvis du kan mestre at følge med i undervisningen og samtidig have et studierelevant arbejde, så får du mest ud af det".


Senest opdateret: 23 nov 2015

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 09-11-2015

Mød en E-designer

Mød Maria, der har studeret E-design på KEA, og bliv klogere på, hvad uddannelsen handler om! I interviewet fortæller hun om, hvordan det er at være E-design studerende på KEA. Og giver dig, der drømmer om en karriere med det kreative i fokus, et par gode råd med på vejen!

Læs mere
Sidst opdateret 11-11-2015

Mød en Nonfood elev og købmand

Daniel har ikke altid vidst, at han skulle blive uddannet købmand. Da han var barn hjalp han til i sin fars butik, og når kunderne af og til spurgte om han også skulle være købmand, så svarede han overbevisende nej. I dag har Daniel alligevel valgt at gå i sin far, farfars, oldefars og tipoldefars fodspor!

Læs mere
Sidst opdateret 11-11-2015

Mød en Masters in Management studerende

Mød Lasse der læser Masters in Management på London Business School, og bliv klogere på, hvad uddannelsen handler om!

Læs mere
Sidst opdateret 02-12-2015

Mød en selvstændig landmand

I artiklen fortæller han om sit liv som landmand, og giver dig, der drømmer om at gå samme karrierevej et par gode råd med på vejen. Pssst! Vidste du, at en selvstændig landmand skal have en stærk økonomisk sans, et indre drive, der sparker røv og evner som en leder ud over det sædvandlige?

Tags: Natur , Teknik
Læs mere
Sidst opdateret 14-12-2015

Sådan kickstarter du din iværksætterdrøm

Går du rundt med en drøm om at blive iværksætter, men ved du ikke helt, hvordan du får idéen ud over tegnebrættet og gjort til virkelighed? Så fat mod. Studentum har sat den idérige iværksætter Asbjørn William Ammitzbøll Flügge, der er bachelor i psykologi & virksomhedsstudier fra Roskilde Universitet og en af hovedmændene bag madspildsprojektet ReGastro.

Læs mere

Nyhedsbrev
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i udviklingen og dine muligheder på uddannelsesområdet.
Test dig selv