Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Mød Janni Ohrt, der arbejder som samfunds- og fysiklærer på Rødkilde Gymnasium. I dette interview giver Janni et indblik i arbejdet som lærer på gymnasiet. Læs med her.

Rødkilde Gymnasium
Gymnasielærer

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt.

Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille forsøg og klargøre lokalet, mens jeg i samfundsfag forbereder mig ved at holde på opdateret på samfundsdebatten og finde aktuelle og relevante artikler til undervisningen, fordi vi også er underlagt et aktualitetskrav fra Undervisningsministeriet. Derudover bruger jeg også en del tid på at rette elevernes opgaver ved at læse dem igennem, vurdere dem og komme med
konkrete forbedringsforslag til det arbejde, de har lavet.

Derudover er der også andre arbejdsopgaver, idet at jeg er en del af en større organisation, og derfor hjælper til ved åbent hus eller i forhold til tværfaglig undervisning, som eleverne også skal deltage i. Jeg er desuden tillidsrepræsentant suppleant, og den rolle indebærer, at jeg sammen med tillidsrepræsentant har en masse dialog med ledelsen i forhold til fordelingen af arbejdsopgaver og medarbejdertrivsel, og samtidig er jeg også med til lønforhandling.

På den måde er jeg en del af mange forskellige områder i min rolle som gymnasielærer, og selvom undervisningsdelen fylder mest, så er der også mange andre funktioner og områder, som jeg tager mig af.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Det, som jeg bedst kan lide, og som også er meget spændende og udfordrende er at være sammen med eleverne. Det er derfor, at jeg er blevet gymnasielærer – fordi jeg synes, at det er sjovt og spændende at undervise og være sammen med eleverne.

Derudover er det, der er spændende ved at være gymnasielærer, at jeg får lov til at beskæftige mig med mine fag, som jeg holder af og interesserer mig for. Den glæde, som jeg føler ved både fysik og samfundsfag, kan jeg forsøge at give videre til eleverne. Det samspil er klart det, som jeg synes er mest spændende, og som jeg nyder ved at være gymnasielærer, men det er også en af de opgaver, der kan være mest udfordrende. Både samfundsfag og fysik er fag, som alle elever skal have i løbet af deres gymnasietid, men interessen er ikke altid lige stor i alle klasser eller hos alle elever, og på den måde stiller det nogle krav til, hvordan jeg som underviser griber opgaven an og præsenterer fagene for eleverne.

Derudover er der også nogle udfordrende opgaver i forhold til de andre funktioner, jeg har, fx når jeg skal vejlede elever i forhold til større opgaver og projekter. Her kender jeg ikke altid eleverne, og samtidig skal jeg også arbejde sammen med nye kollegaer på kryds og tværs. Det kan både være spændende og udfordrende.

I min rolle som tillidsrepræsentant suppleant må jeg også forholde mig til den diskussion, der omhandler besparelser, eller medarbejdere som måske skal opsiges. Her foreligger en udfordrende opgave i at være tæt på den proces, og
selvom jeg endnu ikke har været med til at fyre nogen, så er det stadigvæk en del af min rolle, at jeg hele tiden ved, at jeg måske kommer til det. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Det fede ved at være gymnasielærer er, at man på universitet studerer de fag, som man interesserer sig for og videre i sit arbejde fortsat beskæftiger sig med dem. Dermed arbejder jeg inden for mine interesser og bruger dermed også meget af min uddannelse i mit daglige arbejde. Jeg kan mærke, at den faglige ballast fra universitet, og det, at jeg kender mit fag så godt, gør, at jeg også har overskud til at finde på smarte og nye måder at få andre til at forstå det.

Jeg bruger desuden mit netværk fra universitet ved, at jeg tager mine elever med ud for at besøge universiteter eller organisationer, hvor jeg kender tidligere studiekammerater fx kommunalpolitikere.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Rødkilde Gymnasium?

1. Jeg får lov til at beskæftige mig med mine fag, som jeg holder meget af.

2. Jeg får lov til at undervise og være sammen med elever.

3. Rødkilde Gymnasium er en stor velfungerende arbejdsplads, og jeg har over 60 kollegaer, der laver det samme som mig. Det betyder, at jeg har mange sparringspartnere i mit arbejde, og det netværk bruger jeg til sparre og reflektere over, hvad vi kan gøre for at forbedre undervisningen, eller hvis der er noget, der er særligt udfordrende. Det gælder både inden for mit fag, hvor jeg har 5-10 kollegaer, der underviser i det samme som mig selv, men derudover har jeg 60 kollegaer, der også underviser elever hver dag, og derfor kender til mit arbejde og de udfordringer, der nogle gange følger med jobbet.

  • Hvorfor er Rødkilde Gymnasium en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Rødkilde Gymnasium opfylder for det første mit ønske om, at jeg kan undervise, og derudover er Rødkilde Gymnasium også et forholdsvist stort gymnasium i forhold til andre i området. Det kan jeg godt lide, fordi det betyder, at jeg har mange kollegaer og elever på skolen, og derudover giver det også mulighed for, at vi kan oprette de studieretninger, der nu engang er lagt for dagen, fordi vi har ressourcerne og eleverne til det.

Derudover er Rødkilde Gymnasium tæt på, hvor jeg bor, og det betyder, at jeg kan få en hverdag med familie til at hænge sammen, hvilket også er vigtigt for mig.

Afslutningsvis er Rødkilde Gymnasium en organisation og arbejdsplads, der evner at give mig de muligheder og udfordringer, der gør, at jeg hele tiden føler, at jeg kan udvikle mig som medarbejder med forskellige typer af opgaver og ansvarsområder.

Læs mere om Rødkilde Gymnasium

Mød andre kandidater fra Rødkilde Gymnasium


Annoncer