Vis studentum.dk som: Mobile

Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Rødkilde Gymnasium
Gymnasielærer

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt.

Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille forsøg og klargøre lokalet, mens jeg i samfundsfag forbereder mig ved at holde på opdateret på samfundsdebatten og finde aktuelle og relevante artikler til undervisningen, fordi vi også er underlagt et aktualitetskrav fra Undervisningsministeriet. Derudover bruger jeg også en del tid på at rette elevernes opgaver ved at læse dem igennem, vurdere dem og komme med
konkrete forbedringsforslag til det arbejde, de har lavet.

Derudover er der også andre arbejdsopgaver, idet at jeg er en del af en større organisation, og derfor hjælper til ved åbent hus eller i forhold til tværfaglig undervisning, som eleverne også skal deltage i. Jeg er desuden tillidsrepræsentant suppleant, og den rolle indebærer, at jeg sammen med tillidsrepræsentant har en masse dialog med ledelsen i forhold til fordelingen af arbejdsopgaver og medarbejdertrivsel, og samtidig er jeg også med til lønforhandling.

På den måde er jeg en del af mange forskellige områder i min rolle som gymnasielærer, og selvom undervisningsdelen fylder mest, så er der også mange andre funktioner og områder, som jeg tager mig af.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Det, som jeg bedst kan lide, og som også er meget spændende og udfordrende er at være sammen med eleverne. Det er derfor, at jeg er blevet gymnasielærer – fordi jeg synes, at det er sjovt og spændende at undervise og være sammen med eleverne.

Derudover er det, der er spændende ved at være gymnasielærer, at jeg får lov til at beskæftige mig med mine fag, som jeg holder af og interesserer mig for. Den glæde, som jeg føler ved både fysik og samfundsfag, kan jeg forsøge at give videre til eleverne. Det samspil er klart det, som jeg synes er mest spændende, og som jeg nyder ved at være gymnasielærer, men det er også en af de opgaver, der kan være mest udfordrende. Både samfundsfag og fysik er fag, som alle elever skal have i løbet af deres gymnasietid, men interessen er ikke altid lige stor i alle klasser eller hos alle elever, og på den måde stiller det nogle krav til, hvordan jeg som underviser griber opgaven an og præsenterer fagene for eleverne.

Derudover er der også nogle udfordrende opgaver i forhold til de andre funktioner, jeg har, fx når jeg skal vejlede elever i forhold til større opgaver og projekter. Her kender jeg ikke altid eleverne, og samtidig skal jeg også arbejde sammen med nye kollegaer på kryds og tværs. Det kan både være spændende og udfordrende.

I min rolle som tillidsrepræsentant suppleant må jeg også forholde mig til den diskussion, der omhandler besparelser, eller medarbejdere som måske skal opsiges. Her foreligger en udfordrende opgave i at være tæt på den proces, og
selvom jeg endnu ikke har været med til at fyre nogen, så er det stadigvæk en del af min rolle, at jeg hele tiden ved, at jeg måske kommer til det. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Det fede ved at være gymnasielærer er, at man på universitet studerer de fag, som man interesserer sig for og videre i sit arbejde fortsat beskæftiger sig med dem. Dermed arbejder jeg inden for mine interesser og bruger dermed også meget af min uddannelse i mit daglige arbejde. Jeg kan mærke, at den faglige ballast fra universitet, og det, at jeg kender mit fag så godt, gør, at jeg også har overskud til at finde på smarte og nye måder at få andre til at forstå det.

Jeg bruger desuden mit netværk fra universitet ved, at jeg tager mine elever med ud for at besøge universiteter eller organisationer, hvor jeg kender tidligere studiekammerater fx kommunalpolitikere.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Rødkilde Gymnasium?

1. Jeg får lov til at beskæftige mig med mine fag, som jeg holder meget af.

2. Jeg får lov til at undervise og være sammen med elever.

3. Rødkilde Gymnasium er en stor velfungerende arbejdsplads, og jeg har over 60 kollegaer, der laver det samme som mig. Det betyder, at jeg har mange sparringspartnere i mit arbejde, og det netværk bruger jeg til sparre og reflektere over, hvad vi kan gøre for at forbedre undervisningen, eller hvis der er noget, der er særligt udfordrende. Det gælder både inden for mit fag, hvor jeg har 5-10 kollegaer, der underviser i det samme som mig selv, men derudover har jeg 60 kollegaer, der også underviser elever hver dag, og derfor kender til mit arbejde og de udfordringer, der nogle gange følger med jobbet.

  • Hvorfor er Rødkilde Gymnasium en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Rødkilde Gymnasium opfylder for det første mit ønske om, at jeg kan undervise, og derudover er Rødkilde Gymnasium også et forholdsvist stort gymnasium i forhold til andre i området. Det kan jeg godt lide, fordi det betyder, at jeg har mange kollegaer og elever på skolen, og derudover giver det også mulighed for, at vi kan oprette de studieretninger, der nu engang er lagt for dagen, fordi vi har ressourcerne og eleverne til det.

Derudover er Rødkilde Gymnasium tæt på, hvor jeg bor, og det betyder, at jeg kan få en hverdag med familie til at hænge sammen, hvilket også er vigtigt for mig.

Afslutningsvis er Rødkilde Gymnasium en organisation og arbejdsplads, der evner at give mig de muligheder og udfordringer, der gør, at jeg hele tiden føler, at jeg kan udvikle mig som medarbejder med forskellige typer af opgaver og ansvarsområder.

Læs mere om Rødkilde Gymnasium

Mød andre kandidater fra Rødkilde Gymnasium

Senest opdateret: 01 mar 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 01-03-2019

Peter From Nielsen, Speciallærer, JAC

Det arbejdsområde, som jeg beskæftiger mig med, er undervisning inden for specialområdet. Jeg er ansat som speciallærer på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) på Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC). Mine primære arbejdsopgaver består i planlægning og udførelse af undervisning samt at sørge for elevernes trivsel og sikre, at de udvikler sig både fagligt og personligt.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Ronni Haugaard, Pedel og timelærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er ansat på Eisbjerghus som 30% lærer og 70% pedel. Min undervisning er primært værkstedsfag. Jeg underviser i friluftsliv og Idrætscross. Desuden har jeg nogle morgenvagter, fredagsrengøring og nogle få aften- og weekendvagter. Som pedel løser jeg de forstående opgaver. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Kristine Kortnum, Rektor, Rødkilde Gymnasium

Som rektor på Rødkilde Gymnasium beskæftiger jeg mig med ungdomsuddannelse og kort beskrevet er mine ansvarsområder strategisk og økonomisk ledelse samt ledelse af personale. Mine arbejdsopgaver handler om at skabe og vedligeholde netværk, mødes med forskellige interessenter i forhold til udvikling og samarbejde og derudover arbejder jeg tæt sammen med personale, elever og forældre ...

Læs mere
Sidst opdateret 23-10-2019

Rikke Nørgaard, Idrætslærer, Hadsten Højskole

Jeg er idrætslærer på Hadsten Højskole, som er en bred og almen højskole. At være højskolelærer er en meget alsidigt job, hvilket betyder, at jeg har mange forskellige typer af opgaver i mit arbejde. Noget af det vigtigste er dog selvfølgelig selve undervisningen og samværet med eleverne, og hertil følger også en del forberedelse og tilrettelæggelse.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Kathrine Terp, Gymnasielærer, Campus Vejle

Jeg arbejder som underviser på handelsgymnasiet på Campus Vejle. Jeg underviser i dansk og i idræt. Det mest spændende ved mit arbejde er arbejdet med eleverne – både fagligt og menneskeligt. Jeg elsker, når eleverne får ”AHA-oplevelserne” fagligt, når de eksempelvis ”knækker koden” til en tekst. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Birthe Marie Lausten, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er primært skolens fransklærer. Jeg har fortsætterfransk i 9. og 10. Samt et 10. Klasses begynderfranskhold. Til fortsætterfransk er der den ekstra prøve, DELF-prøven, der certificerer elevernes sproglige niveau på linje med Cambridge-engelsk. Derudover er jeg dansklærer i 10. Klasse. Når jeg er heldig, har jeg også et filmkundskabshold. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Nanna Gaarde Jensen, International koordinator, DMJX

Som international koordinator er jeg med til at give studerende ved DMJX mulighed for at tage på international udveksling på et af vores mange samarbejdende partneruniversiteter et sted i verden som et led i sin uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Merete Elmquist Lentz, Underviser i enkeltfag, Den Internationale Højskole

Jeg er ansat som timelærer og skal undervise de elever, der ønsker at lære dansk, mens de er på Den Internationale Højskole – det har jeg nu gjort i 11 år. Det er svært at undervise nybegyndere i dansk, da det er et vanskeligt sprog, og alt andet foregår på engelsk. Men det er også utroligt morsomt, hvis man interesserer sig for andre sprog. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Dina Mikkelsen, Pædagog, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som pædagog på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca.100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, udviklingsforstyrrelser m.m. Mine primære opgave er at uddanne eleverne til at komme videre i livet med henblik på videreuddannelse, job eller beskæftigelse.

Læs mere
Sidst opdateret 07-05-2019

Lars Svinth Nielsen, Studievejleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg har to primære funktioner: Underviser og studievejleder. Jeg underviser EUD og EUX inden for fagene dansk, samfundsfag og engelsk. Som studievejleder har jeg hele grundforløb 1, EUD/EUX, samt mureruddannelsen som primære arbejdsområder. Jeg vejleder elever i forhold til uddannelsesvalg, fastholdelse, støttemuligheder. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jakob Bak Poulsen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg arbejder som lærer ved Ungdomscenter Knudmosen i Herning. Mine primære arbejdsopgaver er den daglige undervisning af skolens elever, relationsarbejde, kontaktpersonsfunktion og det tætte samarbejde med mine kolleger. Det mest spændende ved mit job er det daglige arbejde med eleverne. Hos os indebærer det meget mere end den almindelige undervisning.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Bettina Strube, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Mine primære opgaver er at undervise fængselsbetjentelever, forberede undervisning hertil, udvikle materiale, lave lektionsplaner og føre fængselsbetjentelever til eksamen både som eksaminator og censor. Idet jeg er uddannet supervisor, superviserer jeg også fængselsbetjenteleverne i deres respektive grupper. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Martin Jensen, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser på grunduddannelsen for fængselsbetjentelever og primært i Rapportlære og Straffuldbyrdelsesret. Derudover er jeg klasselærer for vores Modul 1 fængselsbetjentelever og ansvarlig for skemalægningen på hele uddannelsen til fængselsbetjent. Jeg underviser også på vores forhørsuddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Krestine Krogh Thomsen, Specialkonsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Jeg er ansat som konsulent i Staben, i Børne- og Ungeforvaltningen i Vejle Kommune. Staben servicerer bredt forvaltningens tre afdelinger, herunder Dagtilbud, Uddannelse & Læring og Familie & Forebyggelse. Dels er jeg konsulent for vores direktør og dels koordinerer jeg det tværfaglige samarbejde internt i B&U.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Charlotte Agerby Schultz, Pædagogisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Min primære kerneopgave er at lave initiativer, der understøtter skolernes arbejde med elevernes læring og trivsel. Det er blandt andet opgaver, der: Jeg laver derudover en del undervisningsmateriale, der understøtter kerneopgaven, jeg er koordinator for Fælleelevrådet samt med i diverse udvalg, der ligger inden for Børn & Unge Forvaltningens område.

Læs mere
Sidst opdateret 24-10-2019

Christina Norre, Underviser og designer, Hadsten Højskole

Jeg er underviser på Hadsten Højskole i fagene Design 2.0, maleri, tegning og keramik. Derudover har jeg kostskolearbejde, som indbefatter vagter og samvær med eleverne. Det gælder fx være aftner med hæklehygge eller andet, weekendarrangementer, én til én samtaler med elever og meget mere. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Emine Barut, Socialpædagog, JAC

Jeg arbejder som pædagog i aktivitets- og samværstilbuddet ”Sansning og samvær” på Job-, Aktivitets- ogkompetencecenteret (JAC) i Gentofte kommune. Min kerneopgave som pædagog hos JAC er at arbejde med kompetenceudvikling og læring hos vores borgere med særlige behov. Jeg skal sørge for at skabe de rigtige rammer for udvikling hos borgerne gennem relationelt arbejde, som kommunikation og nærvær ...

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Thorbjørn Graungaard, Klinisk vejleder, Region Hovedstaden

Jeg har en uddannelse som sygeplejerske, men har igennem årene videreuddannet mig, så i dag arbejder jeg på en akutklinik som basis- og behandlersygeplejeske og med klinisk vejledning. I dagligdagen behandler jeg småskader og vejleder de studerende. Jeg agerer som en form for mentor for dem under deres uddannelse. 

Læs mere