Vis studentum.dk som: Mobile

Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Rødkilde Gymnasium
Gymnasielærer

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt.

Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille forsøg og klargøre lokalet, mens jeg i samfundsfag forbereder mig ved at holde på opdateret på samfundsdebatten og finde aktuelle og relevante artikler til undervisningen, fordi vi også er underlagt et aktualitetskrav fra Undervisningsministeriet. Derudover bruger jeg også en del tid på at rette elevernes opgaver ved at læse dem igennem, vurdere dem og komme med
konkrete forbedringsforslag til det arbejde, de har lavet.

Derudover er der også andre arbejdsopgaver, idet at jeg er en del af en større organisation, og derfor hjælper til ved åbent hus eller i forhold til tværfaglig undervisning, som eleverne også skal deltage i. Jeg er desuden tillidsrepræsentant suppleant, og den rolle indebærer, at jeg sammen med tillidsrepræsentant har en masse dialog med ledelsen i forhold til fordelingen af arbejdsopgaver og medarbejdertrivsel, og samtidig er jeg også med til lønforhandling.

På den måde er jeg en del af mange forskellige områder i min rolle som gymnasielærer, og selvom undervisningsdelen fylder mest, så er der også mange andre funktioner og områder, som jeg tager mig af.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Det, som jeg bedst kan lide, og som også er meget spændende og udfordrende er at være sammen med eleverne. Det er derfor, at jeg er blevet gymnasielærer – fordi jeg synes, at det er sjovt og spændende at undervise og være sammen med eleverne.

Derudover er det, der er spændende ved at være gymnasielærer, at jeg får lov til at beskæftige mig med mine fag, som jeg holder af og interesserer mig for. Den glæde, som jeg føler ved både fysik og samfundsfag, kan jeg forsøge at give videre til eleverne. Det samspil er klart det, som jeg synes er mest spændende, og som jeg nyder ved at være gymnasielærer, men det er også en af de opgaver, der kan være mest udfordrende. Både samfundsfag og fysik er fag, som alle elever skal have i løbet af deres gymnasietid, men interessen er ikke altid lige stor i alle klasser eller hos alle elever, og på den måde stiller det nogle krav til, hvordan jeg som underviser griber opgaven an og præsenterer fagene for eleverne.

Derudover er der også nogle udfordrende opgaver i forhold til de andre funktioner, jeg har, fx når jeg skal vejlede elever i forhold til større opgaver og projekter. Her kender jeg ikke altid eleverne, og samtidig skal jeg også arbejde sammen med nye kollegaer på kryds og tværs. Det kan både være spændende og udfordrende.

I min rolle som tillidsrepræsentant suppleant må jeg også forholde mig til den diskussion, der omhandler besparelser, eller medarbejdere som måske skal opsiges. Her foreligger en udfordrende opgave i at være tæt på den proces, og
selvom jeg endnu ikke har været med til at fyre nogen, så er det stadigvæk en del af min rolle, at jeg hele tiden ved, at jeg måske kommer til det. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Det fede ved at være gymnasielærer er, at man på universitet studerer de fag, som man interesserer sig for og videre i sit arbejde fortsat beskæftiger sig med dem. Dermed arbejder jeg inden for mine interesser og bruger dermed også meget af min uddannelse i mit daglige arbejde. Jeg kan mærke, at den faglige ballast fra universitet, og det, at jeg kender mit fag så godt, gør, at jeg også har overskud til at finde på smarte og nye måder at få andre til at forstå det.

Jeg bruger desuden mit netværk fra universitet ved, at jeg tager mine elever med ud for at besøge universiteter eller organisationer, hvor jeg kender tidligere studiekammerater fx kommunalpolitikere.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Rødkilde Gymnasium?

1. Jeg får lov til at beskæftige mig med mine fag, som jeg holder meget af.

2. Jeg får lov til at undervise og være sammen med elever.

3. Rødkilde Gymnasium er en stor velfungerende arbejdsplads, og jeg har over 60 kollegaer, der laver det samme som mig. Det betyder, at jeg har mange sparringspartnere i mit arbejde, og det netværk bruger jeg til sparre og reflektere over, hvad vi kan gøre for at forbedre undervisningen, eller hvis der er noget, der er særligt udfordrende. Det gælder både inden for mit fag, hvor jeg har 5-10 kollegaer, der underviser i det samme som mig selv, men derudover har jeg 60 kollegaer, der også underviser elever hver dag, og derfor kender til mit arbejde og de udfordringer, der nogle gange følger med jobbet.

  • Hvorfor er Rødkilde Gymnasium en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Rødkilde Gymnasium opfylder for det første mit ønske om, at jeg kan undervise, og derudover er Rødkilde Gymnasium også et forholdsvist stort gymnasium i forhold til andre i området. Det kan jeg godt lide, fordi det betyder, at jeg har mange kollegaer og elever på skolen, og derudover giver det også mulighed for, at vi kan oprette de studieretninger, der nu engang er lagt for dagen, fordi vi har ressourcerne og eleverne til det.

Derudover er Rødkilde Gymnasium tæt på, hvor jeg bor, og det betyder, at jeg kan få en hverdag med familie til at hænge sammen, hvilket også er vigtigt for mig.

Afslutningsvis er Rødkilde Gymnasium en organisation og arbejdsplads, der evner at give mig de muligheder og udfordringer, der gør, at jeg hele tiden føler, at jeg kan udvikle mig som medarbejder med forskellige typer af opgaver og ansvarsområder.

Læs mere om Rødkilde Gymnasium

Mød andre kandidater fra Rødkilde Gymnasium

Senest opdateret: 01 mar 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 16-08-2019

Jakob Bak Poulsen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg arbejder som lærer ved Ungdomscenter Knudmosen i Herning. Mine primære arbejdsopgaver er den daglige undervisning af skolens elever, relationsarbejde, kontaktpersonsfunktion og det tætte samarbejde med mine kolleger. Det mest spændende ved mit job er det daglige arbejde med eleverne. Hos os indebærer det meget mere end den almindelige undervisning.

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Ronni Haugaard, Pedel og timelærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er ansat på Eisbjerghus som 30% lærer og 70% pedel. Min undervisning er primært værkstedsfag. Jeg underviser i friluftsliv og Idrætscross. Desuden har jeg nogle morgenvagter, fredagsrengøring og nogle få aften- og weekendvagter. Som pedel løser jeg de forstående opgaver. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 23-10-2019

Rikke Nørgaard, Idrætslærer, Hadsten Højskole

Jeg er idrætslærer på Hadsten Højskole, som er en bred og almen højskole. At være højskolelærer er en meget alsidigt job, hvilket betyder, at jeg har mange forskellige typer af opgaver i mit arbejde. Noget af det vigtigste er dog selvfølgelig selve undervisningen og samværet med eleverne, og hertil følger også en del forberedelse og tilrettelæggelse.

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Lone Vestergaard, Designlærer, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg er ansat på EUH som underviser i Design-fag og i Event & Projektstyring. Som underviser er min primære opgave at invitere og motivere eleverne til fordybelse i enten egne eller samskabende designprocesser, som kan være alt fra syning og idéudvikling i Re-Design til opøvning af diverse teknikker inden for fx collage, tryk og håndarbejde.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Christopher Bering Baden, Udviklingskonsulent, DMJX

Jeg arbejder i afdelingen for Kurser & Videreuddannelse. Under overskriften "Vi vil gøre folk bedre til deres arbejde" laver vi efteruddannelse inden for områderne medier, kommunikation og visuelt design. Det kan både være gå-hjem-møder, enkeltdagskurser ude hos en virksomhed, ugekurser i udlandet, flerårige diplomuddannelser eller alt muligt andet.

Læs mere
Sidst opdateret 28-06-2019

Stig Gamborg, Kommunikationsmedarbejder, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg sidder primært med markedsføring og kommunikation, men har også en del administrative opgaver bl.a. i forbindelse med koordinering af vores internationale elever. Derudover er jeg vagtlærer og underviser en gang imellem, når jeg ikke kan lade være. Det mest spændende er, om jeg får fyldt det næste hold op med glade elever. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-10-2019

Christina Norre, Underviser og designer, Hadsten Højskole

Jeg er underviser på Hadsten Højskole i fagene Design 2.0, maleri, tegning og keramik. Derudover har jeg kostskolearbejde, som indbefatter vagter og samvær med eleverne. Det gælder fx være aftner med hæklehygge eller andet, weekendarrangementer, én til én samtaler med elever og meget mere. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Kristine Paulin Petersen, Uddannelseskoordinator, Region Hovedstaden

Jeg er ansat som uddannelseskoordinator og arbejder med efteruddannelse og kompetenceudvikling af vores personale - primært sygeplejersker. Mit job går ud på at strukturere og medvirke i planlægningen af kursernes rammer, og derfor arbejder jeg meget sammen med de arbejdsgrupper, der har den specialviden, som kurserne har fokus på.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Dina Mikkelsen, Pædagog, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som pædagog på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca.100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, udviklingsforstyrrelser m.m. Mine primære opgave er at uddanne eleverne til at komme videre i livet med henblik på videreuddannelse, job eller beskæftigelse.

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Merete Elmquist Lentz, Underviser i enkeltfag, Den Internationale Højskole

Jeg er ansat som timelærer og skal undervise de elever, der ønsker at lære dansk, mens de er på Den Internationale Højskole – det har jeg nu gjort i 11 år. Det er svært at undervise nybegyndere i dansk, da det er et vanskeligt sprog, og alt andet foregår på engelsk. Men det er også utroligt morsomt, hvis man interesserer sig for andre sprog. 

Læs mere
Sidst opdateret 07-05-2019

Lars Svinth Nielsen, Studievejleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg har to primære funktioner: Underviser og studievejleder. Jeg underviser EUD og EUX inden for fagene dansk, samfundsfag og engelsk. Som studievejleder har jeg hele grundforløb 1, EUD/EUX, samt mureruddannelsen som primære arbejdsområder. Jeg vejleder elever i forhold til uddannelsesvalg, fastholdelse, støttemuligheder. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Louise C. Druedahl, Ph.d.-studerende, Københavns Universitet

Jeg er 2.års ph.d.-studerende på Institut for Farmaci på Københavns Universitet (KU), hvor jeg både forsker og underviser. Det tager 3 år at uddanne sig til forsker, hvor man også lærer at undervise, fordi forskerne på KU danner grundlag og ramme for den forskningsbaserede undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Daniel Lieutenant Frydensbjerg, Faglærer, TECHCOLLEGE

Min primære arbejdsopgave er at undervise i netværk på datateknikeruddannelsen med infrastrukturspeciale. Så kommer der selvfølgelig alle de sekundære ting ind ved siden af, men det primære er undervisningen - selvfølgelig selve undervisningen, men også forberedelsen af den, alle de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der følger med, og hvordan man strikker den optimale undervisning sammen.

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Kristian Bang, Fotolærer, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg er højskolelærer og underviser i fotografi og bæredygtighed. Jeg er på 75% tid. Mine arbejdsopgaver består af 25% undervisning, 25% vagter (altså "voksen" på skolen i elevernes fritid) og 25% socialt arbejde med de unge. Derudover fotograferer jeg for skolen efter behov. Jeg elsker undervisningen. Jeg elsker at få den til at lykkes og tweake, så den bliver bedre og bedre for hver gang.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Birthe Marie Lausten, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er primært skolens fransklærer. Jeg har fortsætterfransk i 9. og 10. Samt et 10. Klasses begynderfranskhold. Til fortsætterfransk er der den ekstra prøve, DELF-prøven, der certificerer elevernes sproglige niveau på linje med Cambridge-engelsk. Derudover er jeg dansklærer i 10. Klasse. Når jeg er heldig, har jeg også et filmkundskabshold. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mette Brandt, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser i fysisk træning og konflikthåndtering herunder både teoretisk konfliktforståelse og praktisk selvforsvar og magtanvendelse. Derudover underviser jeg i et skrivekursus, som er et særligt frivilligt danskfagligt tilbud til fængselsbetjente under uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Lennart Bach, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er lærer, og jeg underviser i dansk i 9. og 10. klasse. Derudover underviser jeg også i fagene Global Citizenship, Going Global, Gaming Academy. Jeg er desuden rejselærer, hvor jeg har været i Indien med elever over de sidste 6 år, og så er jeg kontaktlærer og praktikkoordinator. Det mest spændende i mit arbejde er mødet med alle de spændende mennesker fra hele verden.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Peter From Nielsen, Speciallærer, JAC

Det arbejdsområde, som jeg beskæftiger mig med, er undervisning inden for specialområdet. Jeg er ansat som speciallærer på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) på Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC). Mine primære arbejdsopgaver består i planlægning og udførelse af undervisning samt at sørge for elevernes trivsel og sikre, at de udvikler sig både fagligt og personligt.

Læs mere