Vis studentum.dk som: Mobile

Lone Vestergaard, Designlærer, Egå Ungdoms-Højskole

Egå Ungdomshøjskole
Designlærer
  • Lone Vestergaard
  • 46 år
  • Ansat siden januar 2016
  • Cand.mag i Nordisk Sprog & Litteratur fra Aarhus Universitet

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er ansat på EUH som underviser i Design-fag og i Event & Projektstyring. Som underviser er min primære opgave at invitere og motivere eleverne til fordybelse i enten egne eller samskabende designprocesser, som kan være alt fra syning og idéudvikling i Re-Design til opøvning af diverse teknikker inden for fx collage, tryk og håndarbejde, og henover det at skabe udtryksmæssige oplevelser i helt konkrete rum. Derudover har jeg fag med fordybelse i æstetiske fremstillinger af moodboard, headpieces, beklædningsdele og kropssmykker.

Som højskolelærer er mine opgaver desuden hele tiden at møde den enkelte elev, der hvor han/hun er - og så udfordre og inspirere til videre udvikling på såvel det sociale som det personlige og faglige plan.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

De mest spændende og udfordrende opgaver i mit job er, at der er rigtig mange, og det er netop derfor, at jeg trives så utrolig godt i jobbet. Alt kan ske - der er hele tiden bolde at gribe eller selv at sende op. Så den fornemmeste opgave bliver så faktisk at gribe dem alle igen eller i nogle tilfælde at forholde mig til, hvorfor en opgave måske alligevel ikke skal gribes, men skal sendes videre eller lukkes helt ned.

Når mødet med mennesker foregår i øjenhøjde, så kan en personlig udfordring for mig af og til være at mærke den vigtige skelnen mellem den professionelle og den personlige involvering. For det er let at blive grebet om hjertet af skønne unge mennesker og deres nogle gange helt ‘umenneskelige’ skæbner. Men jeg er blevet ret god til den balance nu. Særligt da jeg har accepteret, at jeg er et meget empatisk menneske - så det er jeg jo også, selvom jeg er på arbejde. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg bruger min uddannelse i forhold til den måde, som jeg har lært at sætte mig ind i nye områder på. Måden jeg selv optager nyt stof og nye læringsmetoder på. Jeg læser fx utrolig mange artikler med fagligt indhold inden for det pædagogiske og dannelsesmæssige område. Desuden bruger jeg min uddannelsen i måden at tænke formidling på, selvom det selvfølgelig i takt med, at jeg underviser i flere og flere år også fletter oceaner af min praktiske erfaring ind. 

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Egå Ungdoms-Højskole?

De tre vigtigste ting som højskolelærer på EUH er:

1. Relationsarbejdet

2. Fordybelsen i og den konstante videre udfoldelse af mine fagområder

3. Samarbejdet med mine fantastiske kollegaer, som dagligt inspirerer mig til nye vinkler, fede detaljer og i det hele taget det at leve et rigt liv og dele hverdag med vores egne familier på højskolen.

  • Hvorfor er Egå Ungdoms-Højskole en attraktiv organisation for dig at arbejde i?

EUH tilbyder nogle helt unikke muligheder i og med, at der er utrolig højt til loftet herude, samtidig med at vi - i samspil med vores forstander og ledelse - bliver betroet ansvar baseret på tillid. Der er også en udbredt fornemmelse af, at vi alle ‘spiller på samme hold’, hvad enten man er lærer, pedel eller køkkenmedarbejder. Den røde tråd er altså let at se, og det vidner for mig om en organisation, der lykkes med at skabe visioner som er være- og bæredygtige for såvel elever som alle os ansatte.

Læs mere om Egå Ungdoms-Højskole

Mød andre kandidater fra Egå Ungdoms-Højskole

Senest opdateret: 24 jun 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 16-08-2019

Louise C. Druedahl, Ph.d.-studerende, Københavns Universitet

Jeg er 2.års ph.d.-studerende på Institut for Farmaci på Københavns Universitet (KU), hvor jeg både forsker og underviser. Det tager 3 år at uddanne sig til forsker, hvor man også lærer at undervise, fordi forskerne på KU danner grundlag og ramme for den forskningsbaserede undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jakob Bak Poulsen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg arbejder som lærer ved Ungdomscenter Knudmosen i Herning. Mine primære arbejdsopgaver er den daglige undervisning af skolens elever, relationsarbejde, kontaktpersonsfunktion og det tætte samarbejde med mine kolleger. Det mest spændende ved mit job er det daglige arbejde med eleverne. Hos os indebærer det meget mere end den almindelige undervisning.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ása Jacobsen, Graphic Artist, MovieStarPlanet

Jeg er grafiker hos MovieStarPlanet, hvor jeg designer og tegner hår, tøj og accessories til vores online avatarer. Mine redskaber er en Wacom-tablet og Adobe-tegneprogrammer. Vi udgiver nyt grafisk indhold til vores spil hver uge, så der aldrig er en kedelig dag på kontoret. Jeg bruger meget tid på at undersøge mode og trends for at kunne producere det mest relevante indhold til spillerne.

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Daniel Lieutenant Frydensbjerg, Faglærer, TECHCOLLEGE

Min primære arbejdsopgave er at undervise i netværk på datateknikeruddannelsen med infrastrukturspeciale. Så kommer der selvfølgelig alle de sekundære ting ind ved siden af, men det primære er undervisningen - selvfølgelig selve undervisningen, men også forberedelsen af den, alle de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der følger med, og hvordan man strikker den optimale undervisning sammen.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Martin Jensen, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser på grunduddannelsen for fængselsbetjentelever og primært i Rapportlære og Straffuldbyrdelsesret. Derudover er jeg klasselærer for vores Modul 1 fængselsbetjentelever og ansvarlig for skemalægningen på hele uddannelsen til fængselsbetjent. Jeg underviser også på vores forhørsuddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Kristine Kortnum, Rektor, Rødkilde Gymnasium

Som rektor på Rødkilde Gymnasium beskæftiger jeg mig med ungdomsuddannelse og kort beskrevet er mine ansvarsområder strategisk og økonomisk ledelse samt ledelse af personale. Mine arbejdsopgaver handler om at skabe og vedligeholde netværk, mødes med forskellige interessenter i forhold til udvikling og samarbejde og derudover arbejder jeg tæt sammen med personale, elever og forældre ...

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Ronni Haugaard, Pedel og timelærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er ansat på Eisbjerghus som 30% lærer og 70% pedel. Min undervisning er primært værkstedsfag. Jeg underviser i friluftsliv og Idrætscross. Desuden har jeg nogle morgenvagter, fredagsrengøring og nogle få aften- og weekendvagter. Som pedel løser jeg de forstående opgaver. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Kathrine Terp, Gymnasielærer, Campus Vejle

Jeg arbejder som underviser på handelsgymnasiet på Campus Vejle. Jeg underviser i dansk og i idræt. Det mest spændende ved mit arbejde er arbejdet med eleverne – både fagligt og menneskeligt. Jeg elsker, når eleverne får ”AHA-oplevelserne” fagligt, når de eksempelvis ”knækker koden” til en tekst. 

Læs mere
Sidst opdateret 13-08-2019

Gertrud Tinning, Underviser, Den Internationale Højskole

Jeg underviser på Den Internationale Højskole. Jeg har især fag med fokus på bæredygtighed og politik. Det mest interessante ved mit job er at se, når de studerende rykker sig. Når de får den der ’Aha-oplevelse’. En elev sagde til engang til mig, at hun ikke følte sig naiv mere – at hun nu forstod mere om verden, og om hvordan politik hænger sammen. Sådan noget er enormt motiverende.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Camilla Hansen, Grafisk designer, Mediegruppen

Jeg er grafisk designer, så jeg sidder med det udførende arbejde – at få idéen eller konceptet realiseret grafisk. Det er primært magasiner, men det kan også andre visuelle og grafiske udtryk, som vores kunder efterspørger. Jeg er håndværkeren, og mit værktøj er inDesign og forskellige andre Adobeprogrammer. 

Læs mere
Sidst opdateret 28-03-2019

Chris Purkær, Faglærer, TECHCOLLEGE

Jeg er faglærer, og jeg arbejder pt. med alt, hvad der hedder Ny Mesterlære på vores afdeling. Det er sådan set vores levebrød lige nu, for det er den vej, vi får flest elever ind. Vi har Ny Mesterlære-elever i hele landet, og derfor har jeg faktisk ikke særlig meget undervisning for tiden, fordi der går rigtigt meget tid med at arbejde med alt det praktiske med Ny Mesterlære-eleverne.

Læs mere
Sidst opdateret 12-03-2019

Mette Bjerre, Pædagogisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Da jeg sidder i en forvaltning, arbejder jeg meget med administrative arbejdsopgaver inden for det pædagogiske område. Det er blandt andet opgaver indenfor: Mine primære funktioner er at understøtte skoler og daginstitutioner i forhold til politisk besluttede rammer og lovgivning.  

Læs mere
Sidst opdateret 14-03-2019

Rasmus Trier Helsted, Studievejleder, Københavns Universitet

Jeg arbejder med og for de studerende som studievejleder. Det betyder, at jeg svarer på deres spørgsmål om deres studier, eksamen, udlandsophold og alt muligt andet. Jeg har en del længere samtaler med studerende, der har lidt større udfordringer, og her er det meget spændende at prøve at forstå deres situation og forsøge at komme med løsninger sammen med den studerende.

Læs mere
Sidst opdateret 12-06-2019

Malene Linde Nielsen, Design Development Specialist, Pandora

Jeg sidder i Pandoras produktafdeling, hvor jeg arbejder som designudvikler. Overordnet går mit arbejde ud på at udvikle vores smykker fra tegning til færdige smykker. Jeg sidder med kommunikationen mellem vores designere og vores produktudviklingsteam i Thailand, og det kræver, at jeg arbejder hurtigt og struktureret.

Læs mere
Sidst opdateret 11-03-2019

Kenneth Rosvig Kristiansen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som lærer på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca. 100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, boarderline, udviklingsforstyrrelser m.m. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Kristian Bang, Fotolærer, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg er højskolelærer og underviser i fotografi og bæredygtighed. Jeg er på 75% tid. Mine arbejdsopgaver består af 25% undervisning, 25% vagter (altså "voksen" på skolen i elevernes fritid) og 25% socialt arbejde med de unge. Derudover fotograferer jeg for skolen efter behov. Jeg elsker undervisningen. Jeg elsker at få den til at lykkes og tweake, så den bliver bedre og bedre for hver gang.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Søren Hjerrild Smedemark, Bygningskonstruktør MAK, AART architects

Jeg er ansat i projekteringsafdelingen hos AART architects, hvor jeg primært beskæftiger mig med 3D-modellering, BIM-koordinering, udarbejdelse af tegninger og mængder til udførelse. Siden jeg blev ansat, har jeg arbejdet med projektering i de senere faser af projekteringen, altså efter at designet ligger fast. Det vil sige, at jeg primært har haft fokus på de tekniske løsninger og selve ...

Læs mere
Sidst opdateret 25-04-2019

Anders Østergaard Andersen, Kulturformidler, Vejle Bibliotekerne

Jeg arbejder på Vejle Bibliotekerne, hvor jeg foruden typisk biblioteksarbejde, dvs. udlånsvagter, arrangementer, udstillinger og litteraturformidling, er ansvarlig for bibliotekets kulturaktiviteter- og projekter rettet mod unge, heriblandt læsekredse, skriveværksted, musiktilbud og filmfestivaler.

Læs mere
Sidst opdateret 07-05-2019

Lars Svinth Nielsen, Studievejleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg har to primære funktioner: Underviser og studievejleder. Jeg underviser EUD og EUX inden for fagene dansk, samfundsfag og engelsk. Som studievejleder har jeg hele grundforløb 1, EUD/EUX, samt mureruddannelsen som primære arbejdsområder. Jeg vejleder elever i forhold til uddannelsesvalg, fastholdelse, støttemuligheder. 

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere