Vis studentum.dk som: Mobile

Lone Vestergaard, Designlærer, Egå Ungdoms-Højskole

Egå Ungdomshøjskole
Designlærer
  • Lone Vestergaard
  • 46 år
  • Ansat siden januar 2016
  • Cand.mag i Nordisk Sprog & Litteratur fra Aarhus Universitet

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er ansat på EUH som underviser i Design-fag og i Event & Projektstyring. Som underviser er min primære opgave at invitere og motivere eleverne til fordybelse i enten egne eller samskabende designprocesser, som kan være alt fra syning og idéudvikling i Re-Design til opøvning af diverse teknikker inden for fx collage, tryk og håndarbejde, og henover det at skabe udtryksmæssige oplevelser i helt konkrete rum. Derudover har jeg fag med fordybelse i æstetiske fremstillinger af moodboard, headpieces, beklædningsdele og kropssmykker.

Som højskolelærer er mine opgaver desuden hele tiden at møde den enkelte elev, der hvor han/hun er - og så udfordre og inspirere til videre udvikling på såvel det sociale som det personlige og faglige plan.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

De mest spændende og udfordrende opgaver i mit job er, at der er rigtig mange, og det er netop derfor, at jeg trives så utrolig godt i jobbet. Alt kan ske - der er hele tiden bolde at gribe eller selv at sende op. Så den fornemmeste opgave bliver så faktisk at gribe dem alle igen eller i nogle tilfælde at forholde mig til, hvorfor en opgave måske alligevel ikke skal gribes, men skal sendes videre eller lukkes helt ned.

Når mødet med mennesker foregår i øjenhøjde, så kan en personlig udfordring for mig af og til være at mærke den vigtige skelnen mellem den professionelle og den personlige involvering. For det er let at blive grebet om hjertet af skønne unge mennesker og deres nogle gange helt ‘umenneskelige’ skæbner. Men jeg er blevet ret god til den balance nu. Særligt da jeg har accepteret, at jeg er et meget empatisk menneske - så det er jeg jo også, selvom jeg er på arbejde. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg bruger min uddannelse i forhold til den måde, som jeg har lært at sætte mig ind i nye områder på. Måden jeg selv optager nyt stof og nye læringsmetoder på. Jeg læser fx utrolig mange artikler med fagligt indhold inden for det pædagogiske og dannelsesmæssige område. Desuden bruger jeg min uddannelsen i måden at tænke formidling på, selvom det selvfølgelig i takt med, at jeg underviser i flere og flere år også fletter oceaner af min praktiske erfaring ind. 

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Egå Ungdoms-Højskole?

De tre vigtigste ting som højskolelærer på EUH er:

1. Relationsarbejdet

2. Fordybelsen i og den konstante videre udfoldelse af mine fagområder

3. Samarbejdet med mine fantastiske kollegaer, som dagligt inspirerer mig til nye vinkler, fede detaljer og i det hele taget det at leve et rigt liv og dele hverdag med vores egne familier på højskolen.

  • Hvorfor er Egå Ungdoms-Højskole en attraktiv organisation for dig at arbejde i?

EUH tilbyder nogle helt unikke muligheder i og med, at der er utrolig højt til loftet herude, samtidig med at vi - i samspil med vores forstander og ledelse - bliver betroet ansvar baseret på tillid. Der er også en udbredt fornemmelse af, at vi alle ‘spiller på samme hold’, hvad enten man er lærer, pedel eller køkkenmedarbejder. Den røde tråd er altså let at se, og det vidner for mig om en organisation, der lykkes med at skabe visioner som er være- og bæredygtige for såvel elever som alle os ansatte.

Læs mere om Egå Ungdoms-Højskole

Mød andre kandidater fra Egå Ungdoms-Højskole

Senest opdateret: 24 jun 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 23-10-2019

Rikke Nørgaard, Idrætslærer, Hadsten Højskole

Jeg er idrætslærer på Hadsten Højskole, som er en bred og almen højskole. At være højskolelærer er en meget alsidigt job, hvilket betyder, at jeg har mange forskellige typer af opgaver i mit arbejde. Noget af det vigtigste er dog selvfølgelig selve undervisningen og samværet med eleverne, og hertil følger også en del forberedelse og tilrettelæggelse.

Læs mere
Sidst opdateret 09-05-2019

Jakob Knudsen, Udviklingskonsulent, VIFIN

Jeg arbejder med læring og digitale medier. Primært inden for dagtilbud og folkeskolen og ofte gennem eksternt finansierede udviklingsprojekter med særlig fokus på udvikling gennem samskabelse. Hovedfokus handler om at udvikle nye måder at inddrage digitale medier som bl.a. tablet apps, robotter, VR og lignende i pædagogik og undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 11-03-2019

Kenneth Rosvig Kristiansen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som lærer på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca. 100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, boarderline, udviklingsforstyrrelser m.m. 

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Lennart Bach, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er lærer, og jeg underviser i dansk i 9. og 10. klasse. Derudover underviser jeg også i fagene Global Citizenship, Going Global, Gaming Academy. Jeg er desuden rejselærer, hvor jeg har været i Indien med elever over de sidste 6 år, og så er jeg kontaktlærer og praktikkoordinator. Det mest spændende i mit arbejde er mødet med alle de spændende mennesker fra hele verden.

Læs mere
Sidst opdateret 13-06-2019

Christoffer Miller Dahl, Lektor, Herlufsholm

Jeg underviser i engelsk og historie i gymnasiet, og en stor del af mit arbejde er derfor ansigt til ansigt med elever. Som underviser skal jeg formidle mit fag til elever på en måde, der motiverer dem og når dem på det niveau, de er på og hjælper dem med at udvikle sig til veluddannede og dannede unge mennesker. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ása Jacobsen, Graphic Artist, MovieStarPlanet

Jeg er grafiker hos MovieStarPlanet, hvor jeg designer og tegner hår, tøj og accessories til vores online avatarer. Mine redskaber er en Wacom-tablet og Adobe-tegneprogrammer. Vi udgiver nyt grafisk indhold til vores spil hver uge, så der aldrig er en kedelig dag på kontoret. Jeg bruger meget tid på at undersøge mode og trends for at kunne producere det mest relevante indhold til spillerne.

Læs mere
Sidst opdateret 05-03-2019

Lisbeth Mølby Farmann, Uddannelsesvejleder, UU Vejle

Jeg er ansat som uddannelsesvejleder i Ungdommens Uddannelsesvejledning – UU Vejle i Vejle Kommune. I UU Vejle er vi organiseret i teams, der varetager henholdsvis individuel og kollektiv uddannelses- og karrierevejledning af unge i grundskoleregi, undervisning i Uddannelse og job på de kommunale grundskoler samt uddannelsesvejledning af unge op til 25 år. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Søren Hjerrild Smedemark, Bygningskonstruktør MAK, AART architects

Jeg er ansat i projekteringsafdelingen hos AART architects, hvor jeg primært beskæftiger mig med 3D-modellering, BIM-koordinering, udarbejdelse af tegninger og mængder til udførelse. Siden jeg blev ansat, har jeg arbejdet med projektering i de senere faser af projekteringen, altså efter at designet ligger fast. Det vil sige, at jeg primært har haft fokus på de tekniske løsninger og selve ...

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jakob Bak Poulsen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg arbejder som lærer ved Ungdomscenter Knudmosen i Herning. Mine primære arbejdsopgaver er den daglige undervisning af skolens elever, relationsarbejde, kontaktpersonsfunktion og det tætte samarbejde med mine kolleger. Det mest spændende ved mit job er det daglige arbejde med eleverne. Hos os indebærer det meget mere end den almindelige undervisning.

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Kristine Paulin Petersen, Uddannelseskoordinator, Region Hovedstaden

Jeg er ansat som uddannelseskoordinator og arbejder med efteruddannelse og kompetenceudvikling af vores personale - primært sygeplejersker. Mit job går ud på at strukturere og medvirke i planlægningen af kursernes rammer, og derfor arbejder jeg meget sammen med de arbejdsgrupper, der har den specialviden, som kurserne har fokus på.

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Merete Elmquist Lentz, Underviser i enkeltfag, Den Internationale Højskole

Jeg er ansat som timelærer og skal undervise de elever, der ønsker at lære dansk, mens de er på Den Internationale Højskole – det har jeg nu gjort i 11 år. Det er svært at undervise nybegyndere i dansk, da det er et vanskeligt sprog, og alt andet foregår på engelsk. Men det er også utroligt morsomt, hvis man interesserer sig for andre sprog. 

Læs mere
Sidst opdateret 25-04-2019

Anders Østergaard Andersen, Kulturformidler, Vejle Bibliotekerne

Jeg arbejder på Vejle Bibliotekerne, hvor jeg foruden typisk biblioteksarbejde, dvs. udlånsvagter, arrangementer, udstillinger og litteraturformidling, er ansvarlig for bibliotekets kulturaktiviteter- og projekter rettet mod unge, heriblandt læsekredse, skriveværksted, musiktilbud og filmfestivaler.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt. Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille ...

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Ronni Haugaard, Pedel og timelærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er ansat på Eisbjerghus som 30% lærer og 70% pedel. Min undervisning er primært værkstedsfag. Jeg underviser i friluftsliv og Idrætscross. Desuden har jeg nogle morgenvagter, fredagsrengøring og nogle få aften- og weekendvagter. Som pedel løser jeg de forstående opgaver. 

Læs mere
Sidst opdateret 28-03-2019

Chris Purkær, Faglærer, TECHCOLLEGE

Jeg er faglærer, og jeg arbejder pt. med alt, hvad der hedder Ny Mesterlære på vores afdeling. Det er sådan set vores levebrød lige nu, for det er den vej, vi får flest elever ind. Vi har Ny Mesterlære-elever i hele landet, og derfor har jeg faktisk ikke særlig meget undervisning for tiden, fordi der går rigtigt meget tid med at arbejde med alt det praktiske med Ny Mesterlære-eleverne.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Bettina Strube, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Mine primære opgaver er at undervise fængselsbetjentelever, forberede undervisning hertil, udvikle materiale, lave lektionsplaner og føre fængselsbetjentelever til eksamen både som eksaminator og censor. Idet jeg er uddannet supervisor, superviserer jeg også fængselsbetjenteleverne i deres respektive grupper. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Nicolaj Thunbo Østergaard, Konkurrencearkitekt, AART architects

Jeg arbejder som konkurrencearkitekt. Det vil sige, at jeg er med på holdet, når vi deltager i konkurrenceprojekter mod andre arkitektfirmaer. Jeg er således med i den spæde start af et projekt, hvor analyser af stedet og brugeren og bygherrens ønsker skal omsættes til en form og et design for en bygning. Vi opererer med mange forskellige og spændende problemstillinger og udfordringer som eksempel ...

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Martin Jensen, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser på grunduddannelsen for fængselsbetjentelever og primært i Rapportlære og Straffuldbyrdelsesret. Derudover er jeg klasselærer for vores Modul 1 fængselsbetjentelever og ansvarlig for skemalægningen på hele uddannelsen til fængselsbetjent. Jeg underviser også på vores forhørsuddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 24-10-2019

Christina Norre, Underviser og designer, Hadsten Højskole

Jeg er underviser på Hadsten Højskole i fagene Design 2.0, maleri, tegning og keramik. Derudover har jeg kostskolearbejde, som indbefatter vagter og samvær med eleverne. Det gælder fx være aftner med hæklehygge eller andet, weekendarrangementer, én til én samtaler med elever og meget mere. 

Læs mere