Vis studentum.dk som: Mobile

Lone Vestergaard, Designlærer, Egå Ungdoms-Højskole

Egå Ungdomshøjskole
Designlærer
  • Lone Vestergaard
  • 46 år
  • Ansat siden januar 2016
  • Cand.mag i Nordisk Sprog & Litteratur fra Aarhus Universitet

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er ansat på EUH som underviser i Design-fag og i Event & Projektstyring. Som underviser er min primære opgave at invitere og motivere eleverne til fordybelse i enten egne eller samskabende designprocesser, som kan være alt fra syning og idéudvikling i Re-Design til opøvning af diverse teknikker inden for fx collage, tryk og håndarbejde, og henover det at skabe udtryksmæssige oplevelser i helt konkrete rum. Derudover har jeg fag med fordybelse i æstetiske fremstillinger af moodboard, headpieces, beklædningsdele og kropssmykker.

Som højskolelærer er mine opgaver desuden hele tiden at møde den enkelte elev, der hvor han/hun er - og så udfordre og inspirere til videre udvikling på såvel det sociale som det personlige og faglige plan.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

De mest spændende og udfordrende opgaver i mit job er, at der er rigtig mange, og det er netop derfor, at jeg trives så utrolig godt i jobbet. Alt kan ske - der er hele tiden bolde at gribe eller selv at sende op. Så den fornemmeste opgave bliver så faktisk at gribe dem alle igen eller i nogle tilfælde at forholde mig til, hvorfor en opgave måske alligevel ikke skal gribes, men skal sendes videre eller lukkes helt ned.

Når mødet med mennesker foregår i øjenhøjde, så kan en personlig udfordring for mig af og til være at mærke den vigtige skelnen mellem den professionelle og den personlige involvering. For det er let at blive grebet om hjertet af skønne unge mennesker og deres nogle gange helt ‘umenneskelige’ skæbner. Men jeg er blevet ret god til den balance nu. Særligt da jeg har accepteret, at jeg er et meget empatisk menneske - så det er jeg jo også, selvom jeg er på arbejde. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg bruger min uddannelse i forhold til den måde, som jeg har lært at sætte mig ind i nye områder på. Måden jeg selv optager nyt stof og nye læringsmetoder på. Jeg læser fx utrolig mange artikler med fagligt indhold inden for det pædagogiske og dannelsesmæssige område. Desuden bruger jeg min uddannelsen i måden at tænke formidling på, selvom det selvfølgelig i takt med, at jeg underviser i flere og flere år også fletter oceaner af min praktiske erfaring ind. 

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Egå Ungdoms-Højskole?

De tre vigtigste ting som højskolelærer på EUH er:

1. Relationsarbejdet

2. Fordybelsen i og den konstante videre udfoldelse af mine fagområder

3. Samarbejdet med mine fantastiske kollegaer, som dagligt inspirerer mig til nye vinkler, fede detaljer og i det hele taget det at leve et rigt liv og dele hverdag med vores egne familier på højskolen.

  • Hvorfor er Egå Ungdoms-Højskole en attraktiv organisation for dig at arbejde i?

EUH tilbyder nogle helt unikke muligheder i og med, at der er utrolig højt til loftet herude, samtidig med at vi - i samspil med vores forstander og ledelse - bliver betroet ansvar baseret på tillid. Der er også en udbredt fornemmelse af, at vi alle ‘spiller på samme hold’, hvad enten man er lærer, pedel eller køkkenmedarbejder. Den røde tråd er altså let at se, og det vidner for mig om en organisation, der lykkes med at skabe visioner som er være- og bæredygtige for såvel elever som alle os ansatte.

Læs mere om Egå Ungdoms-Højskole

Mød andre kandidater fra Egå Ungdoms-Højskole

Senest opdateret: 24 jun 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 11-03-2019

Kenneth Rosvig Kristiansen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som lærer på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca. 100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, boarderline, udviklingsforstyrrelser m.m. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Peter From Nielsen, Speciallærer, JAC

Det arbejdsområde, som jeg beskæftiger mig med, er undervisning inden for specialområdet. Jeg er ansat som speciallærer på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) på Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC). Mine primære arbejdsopgaver består i planlægning og udførelse af undervisning samt at sørge for elevernes trivsel og sikre, at de udvikler sig både fagligt og personligt.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Charlotte Agerby Schultz, Pædagogisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Min primære kerneopgave er at lave initiativer, der understøtter skolernes arbejde med elevernes læring og trivsel. Det er blandt andet opgaver, der: Jeg laver derudover en del undervisningsmateriale, der understøtter kerneopgaven, jeg er koordinator for Fælleelevrådet samt med i diverse udvalg, der ligger inden for Børn & Unge Forvaltningens område.

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Daniel Lieutenant Frydensbjerg, Faglærer, TECHCOLLEGE

Min primære arbejdsopgave er at undervise i netværk på datateknikeruddannelsen med infrastrukturspeciale. Så kommer der selvfølgelig alle de sekundære ting ind ved siden af, men det primære er undervisningen - selvfølgelig selve undervisningen, men også forberedelsen af den, alle de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der følger med, og hvordan man strikker den optimale undervisning sammen.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt. Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille ...

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Frederikke Aagaard, Selvstændig arkitekt, designer og TV-vært

Jeg er uddannet arkitekt på Kunstakademiets Arkitektskole i København og på Bartletts School of Achitecture i London, og i dag arbejder jeg som selvstændig - primært med formidling af design og arkitektur. Det skete meget naturligt, da jeg efter studiet lagde ud med at arbejde foran kameraet på et tv-program, der hed ”Drømmeværelset”.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Birthe Marie Lausten, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er primært skolens fransklærer. Jeg har fortsætterfransk i 9. og 10. Samt et 10. Klasses begynderfranskhold. Til fortsætterfransk er der den ekstra prøve, DELF-prøven, der certificerer elevernes sproglige niveau på linje med Cambridge-engelsk. Derudover er jeg dansklærer i 10. Klasse. Når jeg er heldig, har jeg også et filmkundskabshold. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Nanna Gaarde Jensen, International koordinator, DMJX

Som international koordinator er jeg med til at give studerende ved DMJX mulighed for at tage på international udveksling på et af vores mange samarbejdende partneruniversiteter et sted i verden som et led i sin uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-04-2019

Nina Lolle, Design Koordinator, Kvadrat

Kvadrat er en af Europas førende tekstilvirksomheder med en international kundegruppe. Virksomheden startede i 1960’erne, og har altid haft fokus på at skubbe grænserne for tekstildesign, bl.a. ved et tæt samarbejde med kunstscenen og stor opmærksomhed på nye innovative løsninger samt højkvalitets produkter.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mette Brandt, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser i fysisk træning og konflikthåndtering herunder både teoretisk konfliktforståelse og praktisk selvforsvar og magtanvendelse. Derudover underviser jeg i et skrivekursus, som er et særligt frivilligt danskfagligt tilbud til fængselsbetjente under uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 09-05-2019

Jakob Knudsen, Udviklingskonsulent, VIFIN

Jeg arbejder med læring og digitale medier. Primært inden for dagtilbud og folkeskolen og ofte gennem eksternt finansierede udviklingsprojekter med særlig fokus på udvikling gennem samskabelse. Hovedfokus handler om at udvikle nye måder at inddrage digitale medier som bl.a. tablet apps, robotter, VR og lignende i pædagogik og undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Kristine Paulin Petersen, Uddannelseskoordinator, Region Hovedstaden

Jeg er ansat som uddannelseskoordinator og arbejder med efteruddannelse og kompetenceudvikling af vores personale - primært sygeplejersker. Mit job går ud på at strukturere og medvirke i planlægningen af kursernes rammer, og derfor arbejder jeg meget sammen med de arbejdsgrupper, der har den specialviden, som kurserne har fokus på.

Læs mere
Sidst opdateret 07-05-2019

Lars Svinth Nielsen, Studievejleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg har to primære funktioner: Underviser og studievejleder. Jeg underviser EUD og EUX inden for fagene dansk, samfundsfag og engelsk. Som studievejleder har jeg hele grundforløb 1, EUD/EUX, samt mureruddannelsen som primære arbejdsområder. Jeg vejleder elever i forhold til uddannelsesvalg, fastholdelse, støttemuligheder. 

Læs mere
Sidst opdateret 14-03-2019

Rasmus Trier Helsted, Studievejleder, Københavns Universitet

Jeg arbejder med og for de studerende som studievejleder. Det betyder, at jeg svarer på deres spørgsmål om deres studier, eksamen, udlandsophold og alt muligt andet. Jeg har en del længere samtaler med studerende, der har lidt større udfordringer, og her er det meget spændende at prøve at forstå deres situation og forsøge at komme med løsninger sammen med den studerende.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Martin Jensen, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Jeg underviser på grunduddannelsen for fængselsbetjentelever og primært i Rapportlære og Straffuldbyrdelsesret. Derudover er jeg klasselærer for vores Modul 1 fængselsbetjentelever og ansvarlig for skemalægningen på hele uddannelsen til fængselsbetjent. Jeg underviser også på vores forhørsuddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Thorbjørn Graungaard, Klinisk vejleder, Region Hovedstaden

Jeg har en uddannelse som sygeplejerske, men har igennem årene videreuddannet mig, så i dag arbejder jeg på en akutklinik som basis- og behandlersygeplejeske og med klinisk vejledning. I dagligdagen behandler jeg småskader og vejleder de studerende. Jeg agerer som en form for mentor for dem under deres uddannelse. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Bettina Strube, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Mine primære opgaver er at undervise fængselsbetjentelever, forberede undervisning hertil, udvikle materiale, lave lektionsplaner og føre fængselsbetjentelever til eksamen både som eksaminator og censor. Idet jeg er uddannet supervisor, superviserer jeg også fængselsbetjenteleverne i deres respektive grupper. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Guntis Rusa, Product Designer, Peakon

I work as a Product Designer and within the tech world that is someone who solves problems, mostly design related. It’s a combination of a few design fields like User Experience, User Interface, Interaction Design, Digital Design and many more. It may sound like a lot of responsibilities, but in general, the main focus of a Product Designer is around User Experience and Interface Design.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Pernille Harding Mellerkær, Uddannelseskonsulent, Region Hovedstaden

Jeg er uddannelseskonsulent i Social- og sundhedsteamet i Region Hovedstaden. Mine arbejde består i at tage mig af social- og sundhedsuddannelsen på regionalt plan, så mine arbejdsopgaver går ud på at implementere et godt studiemiljø og studieordning ude på hospitalerne, i psykiatrien og ude i kommunerne. 

Læs mere