Lone Vestergaard, Designlærer, Egå Ungdoms-Højskole

Lone er designlærer på Egå Ungdoms-højskole, hvor hendes opgaver bl.a. er at invitere og motivere eleverne til fordybelse i egne eller samskabende designprocesser.

Egå Ungdomshøjskole
Designlærer
  • Lone Vestergaard
  • 46 år
  • Ansat siden 2016
  • Cand.mag i Nordisk Sprog & Litteratur fra Aarhus Universitet

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er ansat på EUH som underviser i Design-fag og i Event & Projektstyring. Som underviser er min primære opgave at invitere og motivere eleverne til fordybelse i enten egne eller samskabende designprocesser, som kan være alt fra syning og idéudvikling i Re-Design til opøvning af diverse teknikker inden for fx collage, tryk og håndarbejde, og henover det at skabe udtryksmæssige oplevelser i helt konkrete rum. Derudover har jeg fag med fordybelse i æstetiske fremstillinger af moodboard, headpieces, beklædningsdele og kropssmykker.

Som højskolelærer er mine opgaver desuden hele tiden at møde den enkelte elev, der hvor han/hun er - og så udfordre og inspirere til videre udvikling på såvel det sociale som det personlige og faglige plan.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

De mest spændende og udfordrende opgaver i mit job er, at der er rigtig mange, og det er netop derfor, at jeg trives så utrolig godt i jobbet. Alt kan ske - der er hele tiden bolde at gribe eller selv at sende op. Så den fornemmeste opgave bliver så faktisk at gribe dem alle igen eller i nogle tilfælde at forholde mig til, hvorfor en opgave måske alligevel ikke skal gribes, men skal sendes videre eller lukkes helt ned.

Når mødet med mennesker foregår i øjenhøjde, så kan en personlig udfordring for mig af og til være at mærke den vigtige skelnen mellem den professionelle og den personlige involvering. For det er let at blive grebet om hjertet af skønne unge mennesker og deres nogle gange helt ‘umenneskelige’ skæbner. Men jeg er blevet ret god til den balance nu. Særligt da jeg har accepteret, at jeg er et meget empatisk menneske - så det er jeg jo også, selvom jeg er på arbejde. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg bruger min uddannelse i forhold til den måde, som jeg har lært at sætte mig ind i nye områder på. Måden jeg selv optager nyt stof og nye læringsmetoder på. Jeg læser fx utrolig mange artikler med fagligt indhold inden for det pædagogiske og dannelsesmæssige område. Desuden bruger jeg min uddannelsen i måden at tænke formidling på, selvom det selvfølgelig i takt med, at jeg underviser i flere og flere år også fletter oceaner af min praktiske erfaring ind. 

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Egå Ungdoms-Højskole?

De tre vigtigste ting som højskolelærer på EUH er:

1. Relationsarbejdet

2. Fordybelsen i og den konstante videre udfoldelse af mine fagområder

3. Samarbejdet med mine fantastiske kollegaer, som dagligt inspirerer mig til nye vinkler, fede detaljer og i det hele taget det at leve et rigt liv og dele hverdag med vores egne familier på højskolen.

  • Hvorfor er Egå Ungdoms-Højskole en attraktiv organisation for dig at arbejde i?

EUH tilbyder nogle helt unikke muligheder i og med, at der er utrolig højt til loftet herude, samtidig med at vi - i samspil med vores forstander og ledelse - bliver betroet ansvar baseret på tillid. Der er også en udbredt fornemmelse af, at vi alle ‘spiller på samme hold’, hvad enten man er lærer, pedel eller køkkenmedarbejder. Den røde tråd er altså let at se, og det vidner for mig om en organisation, der lykkes med at skabe visioner som er være- og bæredygtige for såvel elever som alle os ansatte.

Læs mere om Egå Ungdoms-Højskole

Mød andre kandidater fra Egå Ungdoms-Højskole


Annoncer