Vis studentum.dk som: Mobile

Alexander N. S. Hvenegaard, Specialist at Group Treasury, Nykredit

  • Alexander N. S. Hvenegaard
  • 29 år
  • Ansat siden 2014
  • Cand.merc i Finance

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

I investering har vi mandat til at investere Nykredits egenkapital og likviditetsreserve. Investeringerne er primært placeret i højt ratede stats- og realkreditobligationer, kreditobligationer, aktier og Private Equity. Udover at investere, bruger afdelingen og jeg en del tid på andre opgaver som ny regulering og brede projekter i Nykredit.

Investering ligger i Finans-funktionen (Group Treasury), der også har ansvaret for finansieringen af koncernens realkredit- og bankudlån samt koncernens likviditetsstyring. Finans har desuden ansvaret for udviklingen af realkreditprodukter, koncernens balancestyring samt ansvar for ratingen af Nykredit og Nykredits udstedelser.

Så hvis man har en interesse for finanssektoren, er der altid spændende projekter og opgaver i Finans.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Jeg synes, at spillerummet mellem organisationsteori og de finansielle markeder er særligt interessant. Jeg er allerede blevet kastet ind i en masse opgaver om, hvordan Nykredit skal løse morgendagens udfordringer. Samtidigt er jeg blevet udfordret med opgaver specifikt rettet mod investeringer og de finansielle markeder. Udfordringerne har været enormt spændende og udfordrende. Jeg har en HA-almen baggrund med en cand.merc. i Finance, så jeg er blevet udfordret på hele min uddannelsespalette.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Tilgangen til opgaver og projekter varierer i deres natur. Jeg bruger til hverdag mest den teori, jeg lærte inden for renteteori, økonometri og Corporate Finance. Når først man bliver udfordret med praktikken bag investering i værdipapirer, bliver ens teoretiske fundament også udfordret. Derfor er jeg meget afhængig af min evne til at kunne skabe overblik i de udfordrende øjeblikke, hvor det er vigtigt at kunne lave et sanity check af udregninger og forudsætninger i lyset af den viden, man har fra studiet. Dét, at den viden, man fik på studiet faktisk også kan gøre sig gældende i ”virkelighedens verden” har været noget af det mest givende.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Nykredit?

Gode kollegaer og gode ledere

I arbejdet har der været en utrolig stejl læringskurve. Fordelen ved at arbejde i en stor koncern som Nykredit er, at der er mange gode kollegaer, så hvis tvivlen opstår, er der altid nogen, der kan hjælpe. Nykredits størrelse gør dog også, at der er behov for gode ledere til at vejlede ens vej rundt i arbejdet og koncernen. Netop godt lederskab er vigtigt for min hverdag i koncernen og har samtidigt været utrolig vigtigt for mig, da jeg valgte Nykredit.

Udviklingsmuligheder

Det er vigtigt for mig, at arbejdspladsen har fokus på udfordrende og nye udviklingsmuligheder, hvor behovet for samarbejde og fagligt overblik får mig til skabe resultater og udvide min horisont.

I Nykredit har jeg mødt spændende udviklingsmiljøer, hvor jeg kan udvikle mig både personligt og fagligt.

Arbejdsopgaver

Grundstenen i min profil er finansielle kompetencer. De opgaver, jeg har mødt, har skærpet min kommercielle forståelse og lært mig meget mere om de strategiske overvejelser, der finder sted inden investeringsbeslutninger. Jeg har spændende arbejdsopgaver inden for finansiel modellering og følsomhedsanalyser, der yderligere bidrager til min kompetenceprofil. Det har været lærerigt og udfordrende.

  • Hvorfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

I Nykredit har jeg fået udfordrende arbejdsopgaver inden for de områder, der har min største interesse. Derfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for mig.

Læs mere om Nykredit

Mød andre medarbejdere fra Nykredit

Senest opdateret: 12 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 13-08-2019

Mark Jørgensen, Head of Cost Controlling, Total

I work in the finance department where I’m the Head of Cost Controlling. Thus, my responsibilities are cost allocations, cost controlling, internal reporting of financials to our headquarter in Paris, annual budgeting and overseeing the time writing of employees.

Læs mere
Sidst opdateret 12-03-2019

Alex Maj Lorenzen-Bangsgaard, Økonomisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Jeg er ansat i Staben i Børne- & Ungeforvaltningen, Vejle Kommune. Her arbejder jeg med økonomien inde for folkeskolerne i Vejle Kommune, hvor mine mest klassiske arbejdsopgaver er budgetlægning, budgetopfølgning og regnskabsafslutning. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Tansu Øzer, BRU Trainee PBA, Nordea

Jeg er ansat i Nordea 24/7, hvilket jeg har været siden august 2016. Min primære opgave er at besvare telefoniske kundehenvendelser i 24/7. Her hjælper jeg kunderne med blandt andet at optage lån og kreditter, bestille og få råd om forsikringer og aftale møde med bankrådgiver. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jonas Ladegaard Hensch, Økonom, Nationalbanken

Jeg arbejder som økonom i afdelingen Økonomi og Pengepolitik, som beskæftiger sig med dansk økonomi og international økonomi. Jeg tilhører teamet monetær og makrofinansiel analyse, som har til opgave at overvåge og analysere penge- og valutakursmarkeder samt monetære og finansielle forhold. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Jesper B. Bihlet, Assistant Manager i Audit, KPMG

Jeg sidder i KPMG's afdeling for revision og regnskab på vores kontor i Nordhavnen i København. Jeg beskæftiger mig med revision af mange forskellige slags selskaber, både små og store – og også børsnoterede. Jeg arbejder med virksomheder inden for flere forskellige brancher, herunder olie, rejsebureauer, teknologi (apps og platforme), ingeniører m.fl.

Læs mere
Sidst opdateret 29-03-2019

Bo Jensen, Nordic Credit Manager, L'Oréal

Credit-teamets rolle i L’Oréal er at styre vores kreditrisiko ud mod vores kunder, gennem kreditvurderinger og forsikringer. Derudover er vi ansvarlige for L’Oréals debitor, bogholderi og inddrivelse af kundefordringer. Det spændende ved mit job er bl.a., at vi har rigtig mange forskellige stakeholders både internt og eksternt. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Emil Plagborg-Møller, Lead Business Developer, Nordea

Jeg arbejder med fintech-partnerskaber i vores Wealth Management-division. Den overordnede idé med at indgå partnerskaber er at kombinere styrkerne hos partnere med vores styrker i Nordea, så vores kunder kan få det bedste af det bedste. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Kristian Gaarde, Portfolio Manager, ATP

Jeg er en del af ATP’s investeringsafdeling, som har ansvaret for at skabe det bedst mulige afkast til alle ATP’s medlemmer. Helt konkret sidder jeg i den afdeling, der står for investeringer i børsnoterede danske aktier. En af mine primære arbejdsopgaver er at opbygge et indgående kendskab til de selskaber, vi gerne vil investere i. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Carsten Møller Pedersen, Compensation Analyst, Vestas

Jeg er Compensation Analyst og sidder i afdelingen Global Compensation & Reward. Jeg beskæftiger mig primært med den kompensation som medarbejderne modtager for deres arbejde. Dette kan være i form af løn, diverse former for bonus, forsikringer, pension og andre finansielle incitamenter. Meget af arbejdet beror på analyse af store mængder data og derved danne gode benchmarks.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Anne Hye Kristensen, Infrastructure Analyst, Nationalbanken

Jeg arbejder som Infrastructure Analyst og sidder i afdelingen Finansiel Stabilitet. Finansiel Stabilitet beskæftiger sig med overvågning og laver vurderinger af den finansielle sektor i Danmark med det formål at sikre en robust økonomi.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Isabel Skov Quintero, Scrum Master, Nykredit

Jeg er procesansvarlig og analytiker i Nykredits Robotics-team. Det vil sige, at jeg driver den måde, vi udvikler robotter på internt i teamet og hele processen omkring dette. Derudover undersøger jeg forskellige krav til vores kode og sørger for, at der veksles mellem forbedringer og nyudvikling. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Sebastian Thagesen, Privatrådgiver, Jyske Bank

Jeg arbejder i den finansielle sektor i banksektoren. Jeg er ansat i Jyske Bank, hvor jeg startede i praktik i begyndelsen af 2014, og jeg har været ansat lige siden. Jeg arbejder primært med privatrådgivning til unge og unge familier i forhold til, hvor de er i deres liv. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Signe Have Balle, Analytiker, ATP

Jeg er en del af ATP’s Pensions og Investeringsforretning, hvor jeg arbejder som analytiker i teamet Quantitative Research. Jeg har ingen driftsopgaver og arbejder derfor rigtig meget med større projekter og ofte i samarbejde med andre teams, som f.eks. klimarisiko, analyse af afkast ...

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Thomas Zefting Thiesen, Senior Dealer, Jyske Bank

Jeg arbejder som Risk Manager/FX Trader/Senior Dealer i Jyske Bank, hvor min primære arbejdsopgave består i at risikostyre bankens valuta-flow. Vores kunder og samarbejdsbanker har mulighed for at handle valuta hos os, og deres køb og salg af forskellige valutaer er det, der genererer det valuta-flow, jeg risikostyrer, og som jeg dermed forsøger at optimere og generere indtjening på baggrund af.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Elisa Corydon-Petersen, Financial Postgraduate, Danfoss

Postgraduate programmet er struktureret over en to årig periode med fire projekter af et halvt års varighed. Mindst et af de fire projekter foregår i udlandet, men programmet planlægges individuelt, så kun det første projekt er tilrettelagt på forhånd for kandidaten – hvilket giver mulighed for at skræddersy indholdet efter profil og interesse. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andrea Decandia, Finance Graduate, Carlsberg

I currently work in the Finance department and as part of my Graduate Program, I have just started my second rotation. In my first one I was part of the Financial Planning and Controlling team, in which I was involved in the monthly financial reports of the global group, but also in ad-hoc analysis and the preparation of the budget for 2019.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Matilde Grote, Økonomielev, CPH

Jeg sidder i CPH's debitorafdeling, hvor mine primære opgaver er at bogføre den daglige bank og alle ind- og udbetalinger, som vi har. Derudover hjælper jeg til i vores debitormail med at besvare henvendelser fra vores kunder. Jeg sidder også og rykker alle vores engangskunder for manglende betalinger. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Nikolaj Thorsen Bager, Student Analyst, Nordea

Jeg arbejder som Student Analyst i Strategy & Planning i Nordea Markets. Jeg arbejder primært med support til Nordea Markets globale ledelse, hvor en stor del af opgaverne er meget ad-hoc baserede. Herunder kan analyser af diverse aspekter af Markets eller mødemateriale til ledelsesseminarer nævnes. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jens Krogh Mikkelsen, Business Analyst, Danish Crown

Jeg sidder i Group Procurement - altså koncernindkøb. Jeg er Business Analyst i Business Development. Jeg arbejder primært med rapportering, projekthåndtering og forskelligt analysearbejde i forhold til spend og cost out.  Jeg har meget stor indflydelse i forhold til at skabe mit eget job. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Aydin Uslu, Senior Accountant, Salling Group

Jeg arbejder i Group Accounting (GA) under Finance, hvor vi samlet set er omkring 320 ansatte i alt inklusiv vores kolleger i vores Shared Service Center i Polen. Jeg sidder en afdeling, som bliver kaldt Accounts Payable, hvor jeg beskæftiger mig med controlling af processer, afstemning og opfølgning på diverse konti, optimering og udvikling af vores processer. 

Læs mere