Vis studentum.dk som: Mobile

Alexander N. S. Hvenegaard, Specialist at Group Treasury, Nykredit

  • Alexander N. S. Hvenegaard
  • 29 år
  • Ansat siden 2014
  • Cand.merc i Finance

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

I investering har vi mandat til at investere Nykredits egenkapital og likviditetsreserve. Investeringerne er primært placeret i højt ratede stats- og realkreditobligationer, kreditobligationer, aktier og Private Equity. Udover at investere, bruger afdelingen og jeg en del tid på andre opgaver som ny regulering og brede projekter i Nykredit.

Investering ligger i Finans-funktionen (Group Treasury), der også har ansvaret for finansieringen af koncernens realkredit- og bankudlån samt koncernens likviditetsstyring. Finans har desuden ansvaret for udviklingen af realkreditprodukter, koncernens balancestyring samt ansvar for ratingen af Nykredit og Nykredits udstedelser.

Så hvis man har en interesse for finanssektoren, er der altid spændende projekter og opgaver i Finans.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Jeg synes, at spillerummet mellem organisationsteori og de finansielle markeder er særligt interessant. Jeg er allerede blevet kastet ind i en masse opgaver om, hvordan Nykredit skal løse morgendagens udfordringer. Samtidigt er jeg blevet udfordret med opgaver specifikt rettet mod investeringer og de finansielle markeder. Udfordringerne har været enormt spændende og udfordrende. Jeg har en HA-almen baggrund med en cand.merc. i Finance, så jeg er blevet udfordret på hele min uddannelsespalette.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Tilgangen til opgaver og projekter varierer i deres natur. Jeg bruger til hverdag mest den teori, jeg lærte inden for renteteori, økonometri og Corporate Finance. Når først man bliver udfordret med praktikken bag investering i værdipapirer, bliver ens teoretiske fundament også udfordret. Derfor er jeg meget afhængig af min evne til at kunne skabe overblik i de udfordrende øjeblikke, hvor det er vigtigt at kunne lave et sanity check af udregninger og forudsætninger i lyset af den viden, man har fra studiet. Dét, at den viden, man fik på studiet faktisk også kan gøre sig gældende i ”virkelighedens verden” har været noget af det mest givende.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Nykredit?

Gode kollegaer og gode ledere

I arbejdet har der været en utrolig stejl læringskurve. Fordelen ved at arbejde i en stor koncern som Nykredit er, at der er mange gode kollegaer, så hvis tvivlen opstår, er der altid nogen, der kan hjælpe. Nykredits størrelse gør dog også, at der er behov for gode ledere til at vejlede ens vej rundt i arbejdet og koncernen. Netop godt lederskab er vigtigt for min hverdag i koncernen og har samtidigt været utrolig vigtigt for mig, da jeg valgte Nykredit.

Udviklingsmuligheder

Det er vigtigt for mig, at arbejdspladsen har fokus på udfordrende og nye udviklingsmuligheder, hvor behovet for samarbejde og fagligt overblik får mig til skabe resultater og udvide min horisont.

I Nykredit har jeg mødt spændende udviklingsmiljøer, hvor jeg kan udvikle mig både personligt og fagligt.

Arbejdsopgaver

Grundstenen i min profil er finansielle kompetencer. De opgaver, jeg har mødt, har skærpet min kommercielle forståelse og lært mig meget mere om de strategiske overvejelser, der finder sted inden investeringsbeslutninger. Jeg har spændende arbejdsopgaver inden for finansiel modellering og følsomhedsanalyser, der yderligere bidrager til min kompetenceprofil. Det har været lærerigt og udfordrende.

  • Hvorfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

I Nykredit har jeg fået udfordrende arbejdsopgaver inden for de områder, der har min største interesse. Derfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for mig.

Læs mere om Nykredit

Mød andre medarbejdere fra Nykredit

Senest opdateret: 12 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-08-2019

Jesper B. Bihlet, Assistant Manager i Audit, KPMG

Jeg sidder i KPMG's afdeling for revision og regnskab på vores kontor i Nordhavnen i København. Jeg beskæftiger mig med revision af mange forskellige slags selskaber, både små og store – og også børsnoterede. Jeg arbejder med virksomheder inden for flere forskellige brancher, herunder olie, rejsebureauer, teknologi (apps og platforme), ingeniører m.fl.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Anne-Sophie Loft, Analyst, Mærsk

Jeg arbejder som Finance Business Partner for Maersk Lines Globale Marketing og Business Development afdeling på vores hovedkontor i København, hvilket betyder, at jeg supporterer afdelingen fra et finansielt perspektiv.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Marie Ramsø Motzfeldt, Konsulent, DR

Jeg er en del af en mindre analyseenhed i DR Økonomi, hvor jeg udfører større og mindre analyseopgaver på tværs af hele huset med økonomi som fokus. Jeg arbejder primært projektbaseret og beskæftiger mig derfor typisk med opgaver, der strækker sig over lidt længere perioder.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Matilde Grote, Økonomielev, CPH

Jeg sidder i CPH's debitorafdeling, hvor mine primære opgaver er at bogføre den daglige bank og alle ind- og udbetalinger, som vi har. Derudover hjælper jeg til i vores debitormail med at besvare henvendelser fra vores kunder. Jeg sidder også og rykker alle vores engangskunder for manglende betalinger. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Lina Schiel-Madsen, Indirect Tax Consultant, DSV

Jeg startede for lidt over 2 år siden som økonomielev i DSV. I løbet af min elevtid var jeg rundt i forskellige afdelinger i virksomheden, deriblandt debit/kredit bogholderiet, finansafdelingen med perioder i lønafdelingen samt i treasury-afdelingen. Jeg er efter endt elevuddannelse blevet ansat som Indirect Tax Consultant i DSV’s globale Tax afdeling.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Lene Louise Kvist-Madsen, Økonomi- og Administrationschef, KOM-KBH A/S

Jeg har ansvaret for administration og økonomi i KOM-KBH. Jeg har en Controller-funktion for projektansvarlige og forsøger hele tiden at være foran, så jeg kan hjælpe dem med deres styring af projektøkonomien. Det mest udfordrende er at få materiale og informationer fra byggeledelsen, så jeg kan bidrage til styring af økonomien i deres projekter.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Helle Eis Christensen, Økonom, Nationalbanken

Jeg arbejder i Finansiel Statistik, der indsamler, bearbejder og offentliggør statistik. Afdelingen analyserer de indsamlede data og leverer input til fx vurderingen af den finansielle stabilitet i Danmark. Jeg sidder hovedsageligt med indsamlinger, opgørelser og analyser af betalingsbalancens finansielle poster.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Marie Holst, Konsulent, Dansk Industri

Jeg arbejder i DI’s energi- og klimapolitiske afdeling, hvor opgaven blandt andet er at påvirke politikere til, at regler og politiske mål inden for energi og klima er til gavn for DI’s medlemsvirksomheder. Som økonom bruger jeg en stor del af min tid på at lave analyser, som kan underbygge vores synspunkter og hjælpe med til at beslutte, hvad der er bedst for DI’s medlemmer.

Læs mere
Sidst opdateret 03-06-2019

Nikolaj Neesgaard Kristensen, Treasury Manager, LEGO Group

Working in Group Treasury I have the responsibility to advice and manage how we mitigate counter party risk towards customers and suppliers through the use of various Trade Finance instruments. A major part of that is acting as a subject matter expert to be able to equip my colleagues to take the dialogue with customers and suppliers. 

Læs mere
Sidst opdateret 13-08-2019

Jannick Sikker Mikkelsen, Investment analytiker, Heimstaden

Jeg arbejder i Heimstadens investeringsteam på koncernniveau. Vi varetager alle ejendomsinvesteringer, som Heimstaden gennemfører, og dækker derfor også udenlandske markeder, hvor Heimstaden er tilstede, og nye potentielle markeder. Generelt er mine arbejdsopgaver meget varierende, men overordnet skal jeg sammen med teamet vurdere, om et ejendomsprojekt er en interessant investeringscase.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jens Krogh Mikkelsen, Business Analyst, Danish Crown

Jeg sidder i Group Procurement - altså koncernindkøb. Jeg er Business Analyst i Business Development. Jeg arbejder primært med rapportering, projekthåndtering og forskelligt analysearbejde i forhold til spend og cost out.  Jeg har meget stor indflydelse i forhold til at skabe mit eget job. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Rasmus Raun, Afdelingschef, Barslund

Jeg er afdelingschef med ansvar for materiel i en af Danmarks største entreprenørforretninger. Jeg beskæftiger mig primært med driftsøkonomi, køb og salg af materiel samt management. I entreprenørbranchen løber man altid, så stærkt man kan hver eneste dag, og det har man altid gjort. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Sebastian Thagesen, Privatrådgiver, Jyske Bank

Jeg arbejder i den finansielle sektor i banksektoren. Jeg er ansat i Jyske Bank, hvor jeg startede i praktik i begyndelsen af 2014, og jeg har været ansat lige siden. Jeg arbejder primært med privatrådgivning til unge og unge familier i forhold til, hvor de er i deres liv. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Isabel Skov Quintero, Scrum Master, Nykredit

Jeg er procesansvarlig og analytiker i Nykredits Robotics-team. Det vil sige, at jeg driver den måde, vi udvikler robotter på internt i teamet og hele processen omkring dette. Derudover undersøger jeg forskellige krav til vores kode og sørger for, at der veksles mellem forbedringer og nyudvikling. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mark B. Allerslev, Senior Consultant, EY

Jeg arbejder med skatterådgivning på transfer pricing-området. Kort fortalt handler det om prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner (eksempelvis køb og salg af varer) mellem koncernforbundne selskaber, hovedaktionærer eller faste driftssteder. En stor del af verdens lande har lokale transfer pricing-krav, som virksomhederne skal efterkomme, når de har aktiviteter i det pågældende land.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Christoffer Tarras Madsen, Finance Associate, 3Shape

As a Finance Associate in the FP & BI departments in 3Shape, I have a lot of different looking tasks. But primarily, I have two main roles: The first role is that I am responsible for designing the processes related to Financial Planning (budgeting and forecasting) as well as delivering reports to management, so they always have an up-to-date view of the company to make informed decisions.

Læs mere
Sidst opdateret 12-06-2019

Josefin Andersson, Finance Graduate, Pandora

As a Finance Graduate I have the opportunity to experience several fields within finance. Starting in Group Reporting and Accounting, I assisted in the financial controlling. By reviewing the numbers reported from our colleagues all over the world, we ensure the quality of our consolidated figures based on its alignment to accounting standards and our internal management reporting instructions.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Tansu Øzer, BRU Trainee PBA, Nordea

Jeg er ansat i Nordea 24/7, hvilket jeg har været siden august 2016. Min primære opgave er at besvare telefoniske kundehenvendelser i 24/7. Her hjælper jeg kunderne med blandt andet at optage lån og kreditter, bestille og få råd om forsikringer og aftale møde med bankrådgiver. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Emil Plagborg-Møller, Lead Business Developer, Nordea

Jeg arbejder med fintech-partnerskaber i vores Wealth Management-division. Den overordnede idé med at indgå partnerskaber er at kombinere styrkerne hos partnere med vores styrker i Nordea, så vores kunder kan få det bedste af det bedste. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Magnus Eckardt Lauritzen, Student Assistant, Ørsted

Jeg arbejder som studentermedhjælper i Project Development Biogas i Bioenergy. Vi arbejder på at udvikle Ørsteds tilstedeværelse inden for biogas i flere lande. Vi er en forholdsvis lille afdeling i Ørsted-regi, hvilket gør, at man får det ansvar, som man ønsker. 

Læs mere