Vis studentum.dk som: Mobile

Alexander N. S. Hvenegaard, Specialist at Group Treasury, Nykredit

  • Alexander N. S. Hvenegaard
  • 29 år
  • Ansat siden 2014
  • Cand.merc i Finance

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

I investering har vi mandat til at investere Nykredits egenkapital og likviditetsreserve. Investeringerne er primært placeret i højt ratede stats- og realkreditobligationer, kreditobligationer, aktier og Private Equity. Udover at investere, bruger afdelingen og jeg en del tid på andre opgaver som ny regulering og brede projekter i Nykredit.

Investering ligger i Finans-funktionen (Group Treasury), der også har ansvaret for finansieringen af koncernens realkredit- og bankudlån samt koncernens likviditetsstyring. Finans har desuden ansvaret for udviklingen af realkreditprodukter, koncernens balancestyring samt ansvar for ratingen af Nykredit og Nykredits udstedelser.

Så hvis man har en interesse for finanssektoren, er der altid spændende projekter og opgaver i Finans.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Jeg synes, at spillerummet mellem organisationsteori og de finansielle markeder er særligt interessant. Jeg er allerede blevet kastet ind i en masse opgaver om, hvordan Nykredit skal løse morgendagens udfordringer. Samtidigt er jeg blevet udfordret med opgaver specifikt rettet mod investeringer og de finansielle markeder. Udfordringerne har været enormt spændende og udfordrende. Jeg har en HA-almen baggrund med en cand.merc. i Finance, så jeg er blevet udfordret på hele min uddannelsespalette.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Tilgangen til opgaver og projekter varierer i deres natur. Jeg bruger til hverdag mest den teori, jeg lærte inden for renteteori, økonometri og Corporate Finance. Når først man bliver udfordret med praktikken bag investering i værdipapirer, bliver ens teoretiske fundament også udfordret. Derfor er jeg meget afhængig af min evne til at kunne skabe overblik i de udfordrende øjeblikke, hvor det er vigtigt at kunne lave et sanity check af udregninger og forudsætninger i lyset af den viden, man har fra studiet. Dét, at den viden, man fik på studiet faktisk også kan gøre sig gældende i ”virkelighedens verden” har været noget af det mest givende.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Nykredit?

Gode kollegaer og gode ledere

I arbejdet har der været en utrolig stejl læringskurve. Fordelen ved at arbejde i en stor koncern som Nykredit er, at der er mange gode kollegaer, så hvis tvivlen opstår, er der altid nogen, der kan hjælpe. Nykredits størrelse gør dog også, at der er behov for gode ledere til at vejlede ens vej rundt i arbejdet og koncernen. Netop godt lederskab er vigtigt for min hverdag i koncernen og har samtidigt været utrolig vigtigt for mig, da jeg valgte Nykredit.

Udviklingsmuligheder

Det er vigtigt for mig, at arbejdspladsen har fokus på udfordrende og nye udviklingsmuligheder, hvor behovet for samarbejde og fagligt overblik får mig til skabe resultater og udvide min horisont.

I Nykredit har jeg mødt spændende udviklingsmiljøer, hvor jeg kan udvikle mig både personligt og fagligt.

Arbejdsopgaver

Grundstenen i min profil er finansielle kompetencer. De opgaver, jeg har mødt, har skærpet min kommercielle forståelse og lært mig meget mere om de strategiske overvejelser, der finder sted inden investeringsbeslutninger. Jeg har spændende arbejdsopgaver inden for finansiel modellering og følsomhedsanalyser, der yderligere bidrager til min kompetenceprofil. Det har været lærerigt og udfordrende.

  • Hvorfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

I Nykredit har jeg fået udfordrende arbejdsopgaver inden for de områder, der har min største interesse. Derfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for mig.

Læs mere om Nykredit

Mød andre medarbejdere fra Nykredit

Senest opdateret: 12 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 19-08-2019

Gunilla Toxwærd Olesen, Ejendomsadministrator, Heimstaden

Til daglig arbejder jeg i ejendomsadministrationen hos Heimstaden. Vi er 10 medarbejdere i afdelingen, og vi arbejder tæt sammen om de opgaver, der kommer ind. Jeg har min egen ejendomsportefølje, som jeg er ansvarlig for, men vi er gode til at hjælpe hinanden. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Frederik Khalil, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg sidder i rådgivningscenteret i her i PFA, hvor jeg beskæftiger mig med alt fra de simpleste opgaver til opgaver, der udfordrer mig. Så arbejdsdagen er blandet godt sammen med forskellige opgaver, og det gør det derfor altid spændende at møde op på arbejde. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Carsten Møller Pedersen, Compensation Analyst, Vestas

Jeg er Compensation Analyst og sidder i afdelingen Global Compensation & Reward. Jeg beskæftiger mig primært med den kompensation som medarbejderne modtager for deres arbejde. Dette kan være i form af løn, diverse former for bonus, forsikringer, pension og andre finansielle incitamenter. Meget af arbejdet beror på analyse af store mængder data og derved danne gode benchmarks.

Læs mere
Sidst opdateret 13-08-2019

Mark Jørgensen, Head of Cost Controlling, Total

I work in the finance department where I’m the Head of Cost Controlling. Thus, my responsibilities are cost allocations, cost controlling, internal reporting of financials to our headquarter in Paris, annual budgeting and overseeing the time writing of employees.

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Louise Carlsen, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg afsluttede HHX i 2017 og gik direkte videre som finanselev i PFA Pension. Jeg sidder i dag som kunderådgiver i Rådgivningscentret og afslutter den toårige finanselevuddannelse næste år. Jeg arbejder til dagligt i PFA’s Rådgivningscenter, hvor vi besvarer indgående opkald og mails. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-07-2021

Tansu Øzer, BRU Trainee PBA, Nordea

Jeg er ansat i Nordea 24/7, hvilket jeg har været siden august 2016. Min primære opgave er at besvare telefoniske kundehenvendelser i 24/7. Her hjælper jeg kunderne med blandt andet at optage lån og kreditter, bestille og få råd om forsikringer og aftale møde med bankrådgiver. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Frederikke Gartmann, Analyst i Deal Advisory, KPMG

Jeg arbejder hos KPMG i den afdeling som hedder Deal Advisory. I min afdeling hjælper vi investorer, virksomheder, familier og individer med at købe og sælge virksomheder. Vi finder ud af, hvad virksomheden er værd, hvem der kunne være potentielle købere og rådgiver i det hele taget på alle områder omkring et salg, hvor vores kunder har spørgsmål eller er i tvivl.

Læs mere
Sidst opdateret 06-12-2019

Lone Albæk Simonsen, Teamleder, Agri Nord

Jeg er teamleder i Lønservice, hvor vi har 350 lønkunder, som vi laver lønsedler til hver måned. Mine primære arbejdsgopgaver består i at sørge for, at de kolleager, som jeg er teamledere for, har al viden, tid og materiale til at kunne udføre deres arbejdsopgaver effektivt og bedst muligt.

Læs mere
Sidst opdateret 22-10-2019

William Axel Pontoppidan, Head of Finance and Business Development, Good Monday

Som Head of Finance and Business Development i Good Monday fokuserer jeg primært på to områder. Det første område er at sikre en klar forbindelse mellem strategi, nøgletal, omkostninger og budget. Dette indebærer bl.a. at lave et framework, hvor vi definerer vores strategiske prioriteter og understøttende KPI'er m.m.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Isabel Skov Quintero, Scrum Master, Nykredit

Jeg er procesansvarlig og analytiker i Nykredits Robotics-team. Det vil sige, at jeg driver den måde, vi udvikler robotter på internt i teamet og hele processen omkring dette. Derudover undersøger jeg forskellige krav til vores kode og sørger for, at der veksles mellem forbedringer og nyudvikling. 

Læs mere
Sidst opdateret 22-06-2020

Kristian Gaarde, Portfolio Manager, ATP

Jeg er en del af ATP’s investeringsafdeling, som har ansvaret for at skabe det bedst mulige afkast til alle ATP’s medlemmer. Helt konkret sidder jeg i den afdeling, der står for investeringer i børsnoterede danske aktier. En af mine primære arbejdsopgaver er at opbygge et indgående kendskab til de selskaber, vi gerne vil investere i. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Elisa Corydon-Petersen, Financial Postgraduate, Danfoss

Postgraduate programmet er struktureret over en to årig periode med fire projekter af et halvt års varighed. Mindst et af de fire projekter foregår i udlandet, men programmet planlægges individuelt, så kun det første projekt er tilrettelagt på forhånd for kandidaten – hvilket giver mulighed for at skræddersy indholdet efter profil og interesse. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Marie Holst, Konsulent, DI

Jeg arbejder i DI’s energi- og klimapolitiske afdeling, hvor opgaven blandt andet er at påvirke politikere til, at regler og politiske mål inden for energi og klima er til gavn for DI’s medlemsvirksomheder. Som økonom bruger jeg en stor del af min tid på at lave analyser, som kan underbygge vores synspunkter og hjælpe med til at beslutte, hvad der er bedst for DI’s medlemmer.

Læs mere
Sidst opdateret 19-08-2019

Jannick Sikker Mikkelsen, Investment Analyst, Heimstaden

Jeg arbejder i Heimstadens investeringsteam på koncernniveau. Vi varetager alle ejendomsinvesteringer, som Heimstaden gennemfører, og dækker derfor også udenlandske markeder, hvor Heimstaden er tilstede, og nye potentielle markeder. Generelt er mine arbejdsopgaver meget varierende, men overordnet skal jeg sammen med teamet vurdere, om et ejendomsprojekt er en interessant investeringscase.

Læs mere
Sidst opdateret 22-06-2020

Signe Have Balle, Analytiker, ATP

Jeg er en del af ATP’s Pensions og Investeringsforretning, hvor jeg arbejder som analytiker i teamet Quantitative Research. Jeg har ingen driftsopgaver og arbejder derfor rigtig meget med større projekter og ofte i samarbejde med andre teams, som f.eks. klimarisiko, analyse af afkast ...

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ann-Sofie E. Madsen, Analyst, EY

Jeg sidder i afdelingen Transaction Advisory Services, der beskæftiger sig med køb og salg af virksomheder (M&A). Jeg arbejder til dagligt med finansiel due diligence, der kort fortalt undersøger virksomheders finansielle grundlag før et køb/salg. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-12-2019

Morten Mølgaard, Trainee, Agri Nord

Jeg sidder som revisortrainee i Agri Nords økonomiafdelingen, hvor vi laver regnskab og yder økonomisk rådgivning til landmænd. Agri Nord er en landboforening, som blandt andet yder rådgivning indenfor økonomi, planteavl, økologi, HR, ejendomshandler, husdyrproduktion og mange andre.

Læs mere
Sidst opdateret 06-07-2021

Nikolaj Thorsen Bager, Student Analyst, Nordea

Jeg arbejder som Student Analyst i Strategy & Planning i Nordea Markets. Jeg arbejder primært med support til Nordea Markets globale ledelse, hvor en stor del af opgaverne er meget ad-hoc baserede. Herunder kan analyser af diverse aspekter af Markets eller mødemateriale til ledelsesseminarer nævnes. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Reza Norouzi Ghazvini, Finance Manager, GoMore

Jeg sidder med ansvaret for vores rapporteringer, budgetter og cash flow samt de analyser, der relaterer sig til disse. Jeg sidder også med opfølgningen på vores budgetter med vores forskellige afdelinger. Derudover sidder jeg med bogføring af transaktioner, kontoafstemninger, løn, HR og andre ad hoc-opgaver, der kan komme ind. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Sebastian Thagesen, Privatrådgiver, Jyske Bank

Jeg arbejder i den finansielle sektor i banksektoren. Jeg er ansat i Jyske Bank, hvor jeg startede i praktik i begyndelsen af 2014, og jeg har været ansat lige siden. Jeg arbejder primært med privatrådgivning til unge og unge familier i forhold til, hvor de er i deres liv. 

Læs mere