Vis studentum.dk som: Mobile

Alexander N. S. Hvenegaard, Specialist at Group Treasury, Nykredit

  • Alexander N. S. Hvenegaard
  • 29 år
  • Ansat siden 2014
  • Cand.merc i Finance

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

I investering har vi mandat til at investere Nykredits egenkapital og likviditetsreserve. Investeringerne er primært placeret i højt ratede stats- og realkreditobligationer, kreditobligationer, aktier og Private Equity. Udover at investere, bruger afdelingen og jeg en del tid på andre opgaver som ny regulering og brede projekter i Nykredit.

Investering ligger i Finans-funktionen (Group Treasury), der også har ansvaret for finansieringen af koncernens realkredit- og bankudlån samt koncernens likviditetsstyring. Finans har desuden ansvaret for udviklingen af realkreditprodukter, koncernens balancestyring samt ansvar for ratingen af Nykredit og Nykredits udstedelser.

Så hvis man har en interesse for finanssektoren, er der altid spændende projekter og opgaver i Finans.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Jeg synes, at spillerummet mellem organisationsteori og de finansielle markeder er særligt interessant. Jeg er allerede blevet kastet ind i en masse opgaver om, hvordan Nykredit skal løse morgendagens udfordringer. Samtidigt er jeg blevet udfordret med opgaver specifikt rettet mod investeringer og de finansielle markeder. Udfordringerne har været enormt spændende og udfordrende. Jeg har en HA-almen baggrund med en cand.merc. i Finance, så jeg er blevet udfordret på hele min uddannelsespalette.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Tilgangen til opgaver og projekter varierer i deres natur. Jeg bruger til hverdag mest den teori, jeg lærte inden for renteteori, økonometri og Corporate Finance. Når først man bliver udfordret med praktikken bag investering i værdipapirer, bliver ens teoretiske fundament også udfordret. Derfor er jeg meget afhængig af min evne til at kunne skabe overblik i de udfordrende øjeblikke, hvor det er vigtigt at kunne lave et sanity check af udregninger og forudsætninger i lyset af den viden, man har fra studiet. Dét, at den viden, man fik på studiet faktisk også kan gøre sig gældende i ”virkelighedens verden” har været noget af det mest givende.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Nykredit?

Gode kollegaer og gode ledere

I arbejdet har der været en utrolig stejl læringskurve. Fordelen ved at arbejde i en stor koncern som Nykredit er, at der er mange gode kollegaer, så hvis tvivlen opstår, er der altid nogen, der kan hjælpe. Nykredits størrelse gør dog også, at der er behov for gode ledere til at vejlede ens vej rundt i arbejdet og koncernen. Netop godt lederskab er vigtigt for min hverdag i koncernen og har samtidigt været utrolig vigtigt for mig, da jeg valgte Nykredit.

Udviklingsmuligheder

Det er vigtigt for mig, at arbejdspladsen har fokus på udfordrende og nye udviklingsmuligheder, hvor behovet for samarbejde og fagligt overblik får mig til skabe resultater og udvide min horisont.

I Nykredit har jeg mødt spændende udviklingsmiljøer, hvor jeg kan udvikle mig både personligt og fagligt.

Arbejdsopgaver

Grundstenen i min profil er finansielle kompetencer. De opgaver, jeg har mødt, har skærpet min kommercielle forståelse og lært mig meget mere om de strategiske overvejelser, der finder sted inden investeringsbeslutninger. Jeg har spændende arbejdsopgaver inden for finansiel modellering og følsomhedsanalyser, der yderligere bidrager til min kompetenceprofil. Det har været lærerigt og udfordrende.

  • Hvorfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

I Nykredit har jeg fået udfordrende arbejdsopgaver inden for de områder, der har min største interesse. Derfor er Nykredit en attraktiv virksomhed for mig.

Læs mere om Nykredit

Mød andre medarbejdere fra Nykredit

Senest opdateret: 12 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-08-2019

Lene Louise Kvist-Madsen, Økonomi- og Administrationschef, KOM-KBH A/S

Jeg har ansvaret for administration og økonomi i KOM-KBH. Jeg har en Controller-funktion for projektansvarlige og forsøger hele tiden at være foran, så jeg kan hjælpe dem med deres styring af projektøkonomien. Det mest udfordrende er at få materiale og informationer fra byggeledelsen, så jeg kan bidrage til styring af økonomien i deres projekter.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Isabel Skov Quintero, Scrum Master, Nykredit

Jeg er procesansvarlig og analytiker i Nykredits Robotics-team. Det vil sige, at jeg driver den måde, vi udvikler robotter på internt i teamet og hele processen omkring dette. Derudover undersøger jeg forskellige krav til vores kode og sørger for, at der veksles mellem forbedringer og nyudvikling. 

Læs mere
Sidst opdateret 27-02-2020

Lone Sørensen, Controller, DMI

Jeg er ansat som controller og sidder i afdelingen for IT og Ressourcer. Mit arbejde er en blanding af udviklingsopgaver samt faste tilbagevendende driftsopgaver som fx budgetopfølgning. Jeg sidder også med vores anlægsstyring, hvor vi er i gang med en større modernisering.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Reza Norouzi Ghazvini, Finance Manager, GoMore

Jeg sidder med ansvaret for vores rapporteringer, budgetter og cash flow samt de analyser, der relaterer sig til disse. Jeg sidder også med opfølgningen på vores budgetter med vores forskellige afdelinger. Derudover sidder jeg med bogføring af transaktioner, kontoafstemninger, løn, HR og andre ad hoc-opgaver, der kan komme ind. 

Læs mere
Sidst opdateret 25-10-2019

Theis Agger Pape, Konsulent, KL

Cand.Polit, KU Jeg arbejder som konsulent i KL’s økonomiske sekretariat. Mine primære arbejdsopgaver kredser sig om kommunernes økonomi på et generelt plan - lige fra en økonomiaftale over budgettet til det endelige regnskabsresultat. Derudover har jeg også fingrene nede i den økonomiske og styringsmæssige del af integrationsområdet samt data på beskæftigelsesområdet.

Læs mere
Sidst opdateret 29-03-2019

Bo Jensen, Nordic Credit Manager, L'Oréal

Credit-teamets rolle i L’Oréal er at styre vores kreditrisiko ud mod vores kunder, gennem kreditvurderinger og forsikringer. Derudover er vi ansvarlige for L’Oréals debitor, bogholderi og inddrivelse af kundefordringer. Det spændende ved mit job er bl.a., at vi har rigtig mange forskellige stakeholders både internt og eksternt. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Aydin Uslu, Senior Accountant, Salling Group

Jeg arbejder i Group Accounting (GA) under Finance, hvor vi samlet set er omkring 320 ansatte i alt inklusiv vores kolleger i vores Shared Service Center i Polen. Jeg sidder en afdeling, som bliver kaldt Accounts Payable, hvor jeg beskæftiger mig med controlling af processer, afstemning og opfølgning på diverse konti, optimering og udvikling af vores processer. 

Læs mere
Sidst opdateret 03-06-2019

Nikolaj Neesgaard Kristensen, Treasury Manager, LEGO Group

Working in Group Treasury I have the responsibility to advice and manage how we mitigate counter party risk towards customers and suppliers through the use of various Trade Finance instruments. A major part of that is acting as a subject matter expert to be able to equip my colleagues to take the dialogue with customers and suppliers. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Magnus Eckardt Lauritzen, Student Assistant, Ørsted

Jeg arbejder som studentermedhjælper i Project Development Biogas i Bioenergy. Vi arbejder på at udvikle Ørsteds tilstedeværelse inden for biogas i flere lande. Vi er en forholdsvis lille afdeling i Ørsted-regi, hvilket gør, at man får det ansvar, som man ønsker. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-12-2019

Lone Albæk Simonsen, Teamleder, Agri Nord

Jeg er teamleder i Lønservice, hvor vi har 350 lønkunder, som vi laver lønsedler til hver måned. Mine primære arbejdsgopgaver består i at sørge for, at de kolleager, som jeg er teamledere for, har al viden, tid og materiale til at kunne udføre deres arbejdsopgaver effektivt og bedst muligt.

Læs mere
Sidst opdateret 26-06-2019

Thomas Nyholm Andersen, Økonomichef, Powercare

Mit overordnede arbejdsområde er økonomi – jeg har lederansvar for, at vi får lønnen udbetalt til vores vikarer og at vi fakturerer inden for deadline. Desuden har jeg ansvar for it-udvikling og rapportering i virksomheden. Vi arbejder meget med at få digitaliseret så mange dele af virksomheden som muligt, så vi får store mængder data til rådighed.

Læs mere
Sidst opdateret 28-04-2021

Nora Winkler-Kofoed, Business Analyst, Bosch

I am Business Analyst at AA/SEN. In that job role, I am part of the AA management team and responsible for reporting and monitoring business key figures. I work closely together with our sales managers and consolidate the sales budgets for planning and forecasts. I also administrate the trade agreements that we have with our customers and make sure that we build accruals to be able to pay bonus to ...
Læs mere
Sidst opdateret 06-07-2021

Emil Plagborg-Møller, Lead Business Developer, Nordea

Jeg arbejder med fintech-partnerskaber i vores Wealth Management-division. Den overordnede idé med at indgå partnerskaber er at kombinere styrkerne hos partnere med vores styrker i Nordea, så vores kunder kan få det bedste af det bedste. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Helle Eis Christensen, Economist, Finansiel Statistik

Jeg arbejder i Finansiel Statistik, der indsamler, bearbejder og offentliggør statistik. Afdelingen analyserer de indsamlede data og leverer input til fx vurderingen af den finansielle stabilitet i Danmark. Jeg sidder hovedsageligt med indsamlinger, opgørelser og analyser af betalingsbalancens finansielle poster.

Læs mere
Sidst opdateret 06-07-2021

Tansu Øzer, BRU Trainee PBA, Nordea

Jeg er ansat i Nordea 24/7, hvilket jeg har været siden august 2016. Min primære opgave er at besvare telefoniske kundehenvendelser i 24/7. Her hjælper jeg kunderne med blandt andet at optage lån og kreditter, bestille og få råd om forsikringer og aftale møde med bankrådgiver. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-12-2019

Morten Mølgaard, Trainee, Agri Nord

Jeg sidder som revisortrainee i Agri Nords økonomiafdelingen, hvor vi laver regnskab og yder økonomisk rådgivning til landmænd. Agri Nord er en landboforening, som blandt andet yder rådgivning indenfor økonomi, planteavl, økologi, HR, ejendomshandler, husdyrproduktion og mange andre.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Anne Hye Kristensen, Infrastructure Analyst, Nationalbanken

Jeg arbejder som Infrastructure Analyst og sidder i afdelingen Finansiel Stabilitet. Finansiel Stabilitet beskæftiger sig med overvågning og laver vurderinger af den finansielle sektor i Danmark med det formål at sikre en robust økonomi.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Marie Ramsø Motzfeldt, Konsulent, DR

Jeg er en del af en mindre analyseenhed i DR Økonomi, hvor jeg udfører større og mindre analyseopgaver på tværs af hele huset med økonomi som fokus. Jeg arbejder primært projektbaseret og beskæftiger mig derfor typisk med opgaver, der strækker sig over lidt længere perioder.

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Nicklas Bune, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg sidder i PFA’s rådgivningscenter og bliver snart færdig som elev efter et toårigt forløb. Mine primære arbejdsopgaver består i at hjælpe og rådgive vores kunder telefonisk samt skriftligt. Alt fra de lavpraktiske opgaver, som ikke tager mere end et minuts tid, til de tungere rådgivningssamtaler om alt fra PFA’s produkter, til hvordan kundens pensionsordning er investeret.

Læs mere
Sidst opdateret 19-08-2019

Jacob Hansen, Financial Controller, Heimstaden

Til dagligt arbejder jeg i Heimstadens økonomi-team som Controller. Som Controller i Heimstaden er der stor diversitet i arbejdsopgaverne, eftersom Heimstaden har vækstet meget de sidste par år og fortsat gør det samtidigt med, at Heimstaden i Danmark er en ung organisation. 

Læs mere