Vil du være det næste digitale talent?

Hvordan udvikler man talenter i et felt, der er i konstant udvikling? August Kristian Gjede, COO og co-founder af Kvalifik, forsøger at give os svaret her.

Vil du være det næste digitale talent?

Talentudvikling, ikke mindst på det digitale område, er efterhånden på rigtig manges læber. Men, hvordan udvikler man talenter i et felt, der er i konstant udvikling, og hvor uddannelserne har svært ved at følge med?

De digitale kompetencer, der kræves i dag fandtes ikke for 15-20 år siden. Det er kompetencer, som både er affødt af teknologiens udvikling, og er blevet nødvendige inden for de sidste 5-7 år. Teknologierne ændrer sig konstant, og den måde du arbejdede med annoncering på sociale medier i går, virker ikke i morgen.

Det kræver altså en helt anden måde at se og arbejde med læring på. Det kræver, at man konstant er opmærksom på sine egne kompetencer, og hvordan man udvikler sig, ikke bare teoretisk, men i praksis. “Just-in-time-learning” er et af de koncepter der er dukket op sammen med unges færden på internettet, hvor man kan lære lige præcis det man har brug for at vide, når man har brug for at vide det.

Og lige netop denne tankegang, er, hvad der ligger bag Kvalifik, et bureau der arbejder med talentudvikling blandt, primært, unge. Læs med her, og find ud af hvordan du kan blive det næste digitale talent, og udvikle dine digitale kompetencer, mens du studerer.

Digitale kompetencer starter tidligt

Teknologien bevæger sig hurtigere end nogensinde før, hvilket betyder, at hvis du vil være rigtig god til et digitalt værktøj, så kræver det, at du bruger det, teoretisk viden er ikke længere nok. Og det er lige netop hvad unge i dag gør; bliver gode i praksis.

I følge August Kristian Gjede, COO og co-founder af Kvalifik, betyder det, at vi i dag har unge der har langt flere kompetencer og erfaringer, end hvad man før i tiden har kunne opnå. Den viden er netop kommet med internettet, og muligheden for at søge sig frem tiden viden på Google. For første gang har vi en ungdom, der har kunne tilegne sig viden fra en meget tidlig alder.

Den tankegang kom ud fra Augusts eget liv, hvor han brugte Google og Youtube til at finde svar på de ting, han ikke vidste, i hans arbejde. Sammen med hans kammerat og arbejdskollega Daniel Riegels startede han derfor bureauet; Kvalifik.

Kvalifik arbejder med opgaver der har et digitalt islæt, alt fra Facebook markedsføring, programmering og video, har de unge der er specialister i. Og August mener at de som bureau har en helt speciel edge:

“Vi arbejder med teknologier, som først er blevet opfundet mens vi selv sad på internettet. Tager du et værktøj som Facebooks annonceværktøj, er der meget få personer med over 10 års erfaring. Værktøjet har ikke eksisteret i meget mere end 10 år, og de konkrete værktøjer man bruger i dag, har kun set sådanne ud i 3 til 4 år. Vi arbejder meget med de brancher, hvor universiteterne knap nok når at sætte de praktiske værktøjer på pensum, før læringmaterialet er forældet, for det er de brancher hvor udviklingen går stærkt, at passionerede og typisk selvlærte ildsjæle har en fordel, i en tidsalder med så meget læringmateriale tilgængeligt.”

Erfaring vs. uddannelse

Tankegangen bag Kvalifik er altså erfaring. Ny teknologi bevæger sig rigtig hurtig i disse tider, og rigtig mange digitale værktøjer ændrer sig fra måned til måned. Det kræver at du bruger dem i nuet. Det hjælper ikke først at skulle læse om dem på et teoretisk plan, for så er dine kompetencer allerede outdated.

Netop uddannelserne, og hvordan de er udformet, er et af de store problematikker som August peger på. For hvordan skal unge kunne følge med den digitale tidsalder, hvis de samtidig ikke kan udvikle deres digitale kompetencer på studiet? Derfor ser han også Kvalifik som et supplement til de studerende:

“Vi ser ikke os selv som et alternativ til uddannelse, men som et supplement. Med det sagt har vi en klar kritik af, at universiteterne har for svært ved at implementere den nyeste teknologiske viden i deres pensum.”

Uddannelse er altså stadig vejen frem, men det kræver noget mere. For det praktiske bliver ofte, specielt på universiteterne, ikke tænkt med ind i undervisningen - måske netop fordi det så kan være outdated allerede i morgen. Og det er netop det August mener at Kvalifik står for:

“Det er i virkeligheden en måde hvorpå vi kan forbedre det system som vi synes har et kæmpe hul i sig, i forhold til praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Vi synes selv vi er uddannelses-forbedrende og elsker uddannelse! Vi mener bare ikke at uddannelse kun sker på institutionerne, specielt når det kommer til praktiske læringer.”

Hvis du vil være et digital talent handler det om dine praktiske kompetencer. Hvor mange gange har du lavet den opgave du sidder med? Kompetencer der skabt hjemme i kælderen tæller dog ikke altid på arbejdsmarkedet, hvis ikke der følger cases med. Og det er her Kvalifik hjælper.

Talentudvikling i Kvalifik

Som beskrevet er Kvalifik et bureau, men egentlig ligger der mere i virksomheden end det. Der bliver nemlig arbejdet meget seriøst med talentudvikling. I bureauet er der 8 fastansatte, som primært arbejder som projektledere. Derudover er der 70 mennesker tilknyttet et talentnetværk, som er de medarbejdere der arbejder på bureauet hver måned. Af de 70 bliver over 30 talenter nemlig aktiveret hver måned i projekter for virksomheder. Det kan være kunder som Mærsk, Almindelig Brand, Mikkeller og TV2.

I talentnetværket har folk mulighed for at sparre med hinanden, og de arbejder alle fysisk på en adresse i København. Men Kvalifik er også online talentudvikling. For at blive en del af medarbejderstaben skal du nemlig fra næste måned først igennem Dojo, et online netværk for digitale talenter. Og Dojo er faktisk drevet af to unge fyrer på 18 år; Jesper Kolbe Vedersø og Emil Eilertsen.

“I Dojo sætter vi screenede talenter i forbindelse med virksomheder, på helt konkrete opgaver, under et tidsbestemt forløb, online. Det er vores satsning som skal kortlægge og udvikle danske digitale talenter.” forklarer August. 

Dojo er for de mindst erfarne, og typisk den yngre målgruppe. Men faktisk er Kvalifik ikke kun for unge. Der er ikke fastsat nogen aldersgrænse, og August ser mere Kvalifik som et mindset, hvorfor du også sagtens kan være et 80 årig digitalt talent.

Er du et fremadstormende digitalt talent?

I Kvalifik arbejder de rigtig meget med at finde frem til talenterne, for det kan ikke altid ses ud fra CV’et. Derfor bliver der ikke kun kigget på cases der er professionelle, men også fritidsprojekter. Det betyder også, at man starter i et forløb på 2-3 måneder, hvor man bliver screenet, og taget med på projekter, for at se, om man har de kompetencer der skal til.

“Hvis du har en masse fritidsprojekter på højt niveau, men endnu ikke har haft muligheden for at vise dig på arbejdsmarkedet, kommer du ind som “Prospect”. Som prospect bruger du de første par måneder på at lære og så snart du er klar til at arbejde for kunder, kommer du ind i netværket. Vi bruger lang tid på at finde og opkvalificere prospects, da der gemmer sig meget talent i uprøvede ildsjæle!”

Den lange rekrutteringsproces betyder dog ikke, at der ikke er løn for arbejdet. I Kvalifik går de nemlig rigtig meget op i, at du får en løn der passer med kvaliteten af dit arbejde.

Fordi det ikke er udelukkende erhvervserfaring August og Kvalifik lægger vægt på, når de finder talenter, så handler det om mange andre ting. Specielt motivationen bliver en væsentlig faktor.

“Det man kan se er, at der er en læringskurve som er meget stejlere for folk der er motiveret. De lærer virkelig hurtigt hvis de også giver den gas. Så motivationen er vigtig, så længe kvalitet af arbejdet og kompetenceniveauet selvfølgelig lever op til minimumskrav. Det hjælper ikke noget at du gerne vil programmere, men aldrig har prøvet det før. Du skal også have et grundniveau, der er på plads.”

Vil du være en del af Kvalifik? Se deres virksomhedsprofil på vores sektion “Mød en virksomhed”.


Annoncer