21st century skills - fremtidens færdigheder

Måske du overvejer, hvilke færdigheder der bliver vigtigst i fremtiden? Det er her 21st century skills kommer på banen. Men hvad består disse færdigheder og kompetencer egentlig af?

21st century skills - fremtidens færdigheder | Læs mere her

Føler du ind imellem at vores samfund udvikler sig med lynets hast? Måske du overvejer, hvordan du overhovedet skal følge med i fremtiden, og hvilke færdigheder der bliver vigtigst? Det er her 21st century skills kommer på banen. Men hvad består disse færdigheder og kompetencer egentlig for, og hvorfor er de vigtige for dig, i din fremtid?

21st century skills er skabt med intentionen om at hjælpe studerende, så de ved hvilke færdigheder der bliver brug for i fremtiden. Hver kompetence er unik, men de har alle noget tilfælles: De er essentielle i vores moderne internetbaserede samfund.

21st century skills består af 12 egenskaber, du som studerende bliver nødt til at have fokus på, hvis du vil klare dig på fremtidens arbejdsmarked.

Efterspørgsel på 21st century skills

De 12 egenskaber der ligger under begrebet 21st century skills har altid været vigtige kompetencer at opnå igennem sit studie, men i dagens globaliserede marked, er de blevet essentielle. Alle kompetencerne har fokus på en ting: Din evne til at indføre og tilpasse dig forandringer.

Hvorfor er det vigtigt at kunne klare konstante forandringer? Fordi i fremtidens industri, sker der forandringer med et øjebliks varsel. Det betyder, at den måde I gjorde tingene på i går, ikke fungere i morgen. Som resultat af dette, må du som studerende og ung lærer at styre forandringerne, og hvordan du reagere på dem.

I dag er den eneste konsistens der findes; forandring.

De 12 21st century skills:

  • Kritisk tænkning
  • Kreativitet
  • Samarbejde
  • Kommunikation
  • Informations-kompetencer
  • Medie-kompetencer
  • Tekniske-kompetencer
  • Fleksibilitet
  • Lederskab
  • Initiativ
  • Produktivitet
  • Sociale skills

Hver af disse skills kan puttes ind i en af tre kategorier: lærings-kompetencer, læse-kompetencer og livs-kompetencer. Og hver af disse kategorier rammer en specifik del af den digitale oplevelse.

Kategori 1: Lærings-færdigheder

Lærings-færdigheder handler om den mentale proces, der er påkrævet, når du er færdige med dine studier, og skal tilpasse dig til moderne arbejdsmiljø. Det er samtidig nogle af de mest kendte kompetencer, da de er universelle i alle former for karriere.

Kritisk tænkning: Problemorienteret løsninger, hvor problemerne bliver skiftet ud med frugtbare løsninger. Det er her du som studerende lærer selv at finde ud af tingene, uden din underviser.

Kreativitet: Denne kompetence er vigtigt for din indstilling til forandringer. Det gør, at du kan tænke ud af boksen, og se nye perspektiver på problemstillinger.

Samarbejde: Arbejde med andre, indgå kompromiser og skabe den bedst mulige løsning på et problem sammen, er et skill der bliver dyrebart i fremtiden. I sin essens betyder det, en forståelse af det større formål, fremfor ens egen succes.

Kommunikation: Limen der sætter alle de andre kvaliteter sammen. Det betyder, at du som studerende skal kunne kommunikere med alle typer af mennesker, i dit fremtidige job. Når medarbejdere ikke kommunikere godt, så falder hele projekter til jorden, og derfor er en forståelse af god kommunikation essentiel.

Kategori 2: Læse-færdigheder

Læse-færdigheder fokusere på hvordan du kan finde ud af at skelne mellem fakta, medieudgivelser og teknologi. Her er der stor fokus på, hvordan troværdige kilder bestemmes, og hvordan faktuelle oplysninger kan adskilles fra misinformationer. De er også kendt som IMT skills, og de er alle de er alle et element i den digitale forståelse.

Informations-kompetencer: Forståelse af facts, figurer, statistikker og data. En fundamental kompetence, der også giver en forståelse for hvordan man seperere facts fra fiction.

Medie-kompetencer: Forståelse af metoder og afsætningsmuligheder for publicering af medier, herunder også hvilke der er troværdige, og hvilke der ikke er.

Tekniske-kompetencer: Forståelse af de maskiner der gør vores informationsalder mulig. Efterhpnden som computere, cloud programmer og mobiltelefoner bliver mere og mere vigtige i vores hverdag, kræver det også en bedre og dybere forståelse.

Kategori 3: Liv-færdigheder

Livs-færdigheder er de immaterielle elementer, der også har noget at sige i din hverdag. Disse aktiver fokusere både på personlige og faglige kvaliteter. Det er en kategori der også er kendt som FLIPS, og alle skills har med dit personlige liv at gøre, dog er det kompetencer der også har noget at sige for dit professionelle liv.

Fleksibilitet: Din evne til at tilpasse dig forandringer. Det betyder fx at din måde at gøre tingene på ikke altid er den bedste, og at du skal vide hvornår du har været forkert på den, og tør stå ved det.

Lederskab: Hander bl.a. om at motivere andre, din forkærlighed for at sætte mål - og nå dem ikke mindst. Det giver dig også et indblik i hvorfor beslutninger bliver taget blandt dine managers.

Initiativ: At du kan finde ud af at være innovativ, og starte dine egne projekter, strategier og planer. Det har meget at sige i forhold til en medarbejders arbejdsetik og professionelle fremskridt.

Produktivitet: Din evne til at gennemføre arbejdet i et passende tidsrum - også kendt som effektivitet. Ved at forstå produktivitetsstrategier på flere niveauer, kan du finde frem til den bedste måde at arbejde for dig.

Sociale skills: Arbejde sker oftest i sammenhæng med andre mennesker, hvorfor møder og netværker er en del af det at være en succesfuld professionel.


Annoncer