Vis studentum.dk som: Mobile
Viser 1-14 af 14
Viser 1-14 af 14
 

Opdag mulighederne som markedsføringsøkonom

Med en markedsføringøkonom uddannelse er du godt på vej at starte din karriere. Du får en kortere videregående uddannelse, som kvalificerer dig til at arbejde med projektledelse, salg og international handel.

Du bliver i stand til at kunne udvikle en virksomheds strategi i forhold til marketing og internationalisering. Du får indsigt i og lærer at arbejde med markedsføringsplanlægning og salgsplanlægning.

Kickstart din marketing karriere med en markedsføringsøkonom uddannelse

Hvad lærer du som markedsføringsøkonomstuderende?

På markedsføringsøkonom uddannelsen får du viden om de samfundsøkonomiske forhold. Du lærer at analysere virksomhed og marked. Du lærer også om forskellige kommunikationsformer, så du kan lave markedsføringsløsninger for virksomheden nationalt og internationalt.

Uddannelsen har følgende kerneområder:

  •     international markedsføring og salg
  •     økonomi
  •     kommunikation, organisation og ledelse
  •     erhvervsret

Du lærer om alle de faktorer, der påvirker en salgssituation, bl.a. internationale handelsforhold, kommunikation mellem sælger og kunde, økonomistyring og erhvervsret.

Hvor lang tid tager en markedsføringsøkonom uddannelse?

Markedsføringsøkonomuddannelsen er en 2-årig erhvervsakademiuddannelse, der består af en obligatorisk del, en valgdel, en praktikperiode og et afsluttende eksamensprojekt.

Uddannelsen til markedsføring er bygget op således:

  • 1. semester - virksomhedens strategiske situation: På første semester lærer du f.eks at analysere en virksomheds situation, organisation og økonomi som grundlag for en fremtidig strategi
  • 2. semester – strategiformulering: På andet semester arbejder du med formulering af virksomhedsstrategier i forbindelse med vækst og udvikling nationalt og internationalt
  • 3. semester – strategiimplementering: På tredje semester fokuserer vi på at implementere de strategier, som du har udarbejdet på 2. semester
  • 4. semester – praktik og afgangsprojekt: På fjerde semester skal du i praktik i tre-fem måneder. Du kan vælge at skrive dit afgangsprojekt i samarbejde med praktikvirksomheden

Gennem dit afgangsprojekt har du mulighed for at vise dine metodiske, teoretiske og analytiske færdigheder.

Hvad er adgangskravene til markedsføringsøkonom uddannelsen?

Uddannelsen til markedsføringsøkonom har fri optagelse, hvilket betyder, at så længe du lever op til adgangskravene er du garanteret en studieplads. Du kan søge ind både gennem kvote 1 og kvote 2.

For at søge via kvote 1, skal du have bestået en af følgende uddannelser for at blive optaget på en markedsføringsøkonom uddannelse:

  • En højere forberedelseseksamen (hf)
  • En højere handelseksamen (hhx)
  • Studentereksamen (stx)
  • En højere teknisk eksamen (htx)

Du skal have bestået engelsk på C-niveau og matematik/virksomhedsøkonomi på B-niveau. For at komme ind via kvote 2, skal du have følgende:

  • en relevant erhvervsuddannelse inden for detail, engros, kontor eller finans
  • matematik/virksomhedsøkonomi på B-niveau og engelsk på C-niveau

Fra sommer 2016 er engelsk B også et krav.

Hvor kan man få job som markedsføringsøkonom?

Som markedsføringsøkonom kan du arbejde i både danske og internationale virksomheder som fx assistent eller koordinator inden for marketing. Du har også mulighed for at arbejde som konsulent i reklamebranchen og andre brancher med markedsføringsaktiviteter.

Du vil eksempelvis kunne arbejde som:

  • salgs- eller marketingassistent
  • Marketingkoordinator
  • informationsmedarbejder

Med en markedsføringsøkonom uddannelse har du mange muligheder, og du vil være eftertragtet som arbejdskraft både på det internationale og det nationale jobmarked.

Ønskeliste
Danmarks Bedste Studieby

Danmarks Bedste Studieby