Vis studentum.dk som: Mobile

Frederikke Gartmann, Analyst i Deal Advisory, KPMG

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder hos KPMG i den afdeling, som hedder Deal Advisory. I min afdeling hjælper vi investorer, virksomheder, familier og individer med at købe og sælge virksomheder. Vi finder ud af, hvad virksomheden er værd, hvem der kunne være potentielle købere og rådgiver i det hele taget på alle områder omkring et salg, hvor vores kunder har spørgsmål eller er i tvivl.

Vi arbejder med 4 hovedområder i min afdeling:

1. Due diligence

Det er den mere tekniske finansielle del, hvor vi går igennem den finansielle data på den virksomhed, som skal opkøbes - enten for at hjælpe sælger eller en potentiel køber.

2. M&A

Det foregår især på salgssiden. Her hjælper vi sælger med at sælge virksomheden til den rigtige pris og til den rigtige køber.

3. Valuations

Denne del af afdelingen værdiansætter virksomheder ved hjælp af modeller og multipler. En værdiansættelse kan være nødvendig af forskellige årsager, f.eks. af skattemæssige årsager eller grundet et forestående salg.

4. Strategi

Vores fjerde og sidste afdeling, arbejder med strategi ift. handler.

Jeg er ansat som Analyst, mens jeg er i gang med at færdiggøre min kandidat i Applied Economics and Finance på CBS. Som Analyst arbejder jeg på tværs af disse fire områder alt efter, hvor der er brug for det. Vi er 4 analysts i min afdeling. Som Analyst arbejder jeg ca. 20-25 timer om ugen. Jeg arbejder både på projekter som en del af et projektteam, på ad hoc opgaver samt på Business Development opgaver - såsom at holde øje med hvad der sker i markedet, og hvilke virksomheder der potentielt kunne blive solgt i nærmeste fremtid.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Vi arbejder generelt meget projektbaseret, hvilket betyder at ingen dage ligner hinanden. Det er både noget af det mest spændende ved det arbejde, vi laver, men samtidig også det mest udfordrende, da det kræver at man er fleksibel og omstillingsparat.

Man lærer en masse om mange forskellige industrier og typer af virksomheder, når man arbejder på den måde, som vi gør. Det kan være krævende, men det er også det, der gør vores arbejde virkelig spændende. Jeg havde ikke troet, at jeg f.eks. skulle lære om biogas, IT, infrastruktur, modeindustrien eller restaurationsbranchen med en økonomi og finansbaggrund. Man ved aldrig, hvad det næste område, man skal sætte sig ind i, er, og man lærer hele tiden noget nyt.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg har læst International Business som bachelor på CBS, og nu læser jeg Cand.merc.AEF på CBS. Mange af de modeller og teorier, jeg har lært på studiet, kan direkte overføres til mit arbejde. Den grundlæggende virksomhedsforståelse, jeg har lært på min bachelor, hjælper mig for eksempel, når jeg skal analysere en virksomhed. De mere specialiserede fag, som jeg har haft på min kandidat, hjælper mig, når jeg f.eks. skal sætte værdi på en virksomhed eller finde ud af, hvad virksomhedens kontrakter eller aktiver i virkeligheden er værd. På den måde føler jeg, at mine uddannelser på CBS har klædt mig godt på til mit arbejde i Deal Advisory hos KPMG.

Der er selvfølgelig også meget, som man lærer på jobbet. Især når det kommer til teoretiske økonomiske modeller. Der er virkeligheden ikke altid som modellen viser. Til gengæld giver det at have lært modellerne en forståelse for, hvordan tingene hænger sammen. Men selvom nogle fag ikke er direkte relevante ift. mit arbejde, er de stadigvæk med til at give mig en forståelse og en underliggende viden som hjælper mig i mit daglige arbejde.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos KPMG?

De tre vigtigste ting for mig ved at arbejde hos KPMG, ud over at jeg selvfølgelig arbejder inden for et område jeg interesserer mig meget for, er kollegaerne, engagementet i min udvikling og de internationale muligheder.

1. KPMG er en relativ ung og dynamisk virksomhed med fantastiske kollegaer. Jeg ved, at jeg er gået
ind i et felt, hvor arbejdsdagene nok er længere end mange andre steder. Derfor er det vigtigt for mig, at de
mennesker, jeg arbejder med, er dygtige, men også mennesker som jeg har lyst til at tilbringe tid sammen med.

2. Hos KPMG har jeg mulighed for at udvikle mig både fagligt og personligt. Det er fantastisk at være i en virksomhed, som er så engageret i, at jeg udvikler mig, og at jeg opnår mine mål. Ud over at jeg har mulighed for at lære af mine super kompetente kollegaer, så er der stort fokus på mine mål. Jeg har en såkaldt Performance Manager, som jeg taler med regelmæssigt om mine mål, og hvordan jeg kan udvikle mig. Jeg har også mulighed for at tage en lang række interne kurser i f.eks. præsentationsteknik, Time Management, Powerpoint, Excel, osv. som jeg kan bruge i mit daglige arbejde.

3. De internationale muligheder vægter også tungt hos mig, da jeg altid har haft et ønske om at arbejde i udlandet på et tidspunkt. Da KPMG er et kæmpe internationalt netværk, er der mange muligheder for at komme på secondment (en slags udveksling) i kortere eller længere perioder.

Jeg skal faktisk selv til Schweiz og arbejde på kontoret dernede i 4 måneder samtidig med, at jeg er på udveksling med studiet. Det er selvfølgelig ikke noget man bliver tvunget til, men hvis man ligesom mig, har et stort ønske om at arbejde i udlandet på et tidspunkt, så er KPMG virkelig et sted, hvor det kan lade sig gøre - og med kontorer i 154 lande er der i hvert fald nok at vælge imellem.

  • Hvorfor er KPMG en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

Ud over de ting jeg allerede har nævnt ovenfor, er KPMG en virksomhed, som laver mange forskellige ting. Ud over revision, som nok er det vi er bedst kendt for, har vi også 10 afdelinger under Advisory-paraplyen, som rådgiver virksomheder inden for en masse forskellige områder.

Det betyder, at vi har en masse forskellige typer af mennesker med forskellige baggrunde ansat. Samtidig er vi meget internationale, hvilket giver en virkelig spændende virksomhedskultur med en høj grad af diversitet - ikke kun i forhold til køn, men også i forhold til nationalitet, baggrund og tankegang, hvilket jeg tror er vigtigt for, at vi kan yde den bedste service og komme frem til de bedste løsninger for vores kunder.

Læs mere om KPMG

Mød andre kandidater fra KPMG

Senest opdateret: 12 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-08-2019

Lene Louise Kvist-Madsen, Økonomi- og Administrationschef, KOM-KBH A/S

Jeg har ansvaret for administration og økonomi i KOM-KBH. Jeg har en Controller-funktion for projektansvarlige og forsøger hele tiden at være foran, så jeg kan hjælpe dem med deres styring af projektøkonomien. Det mest udfordrende er at få materiale og informationer fra byggeledelsen, så jeg kan bidrage til styring af økonomien i deres projekter.

Læs mere
Sidst opdateret 06-09-2019

Mikkel Markussen, Studenternedhjælper, Skattestyrelsen

Jeg arbejder hos Skattestyrelsen som studentermedhjælper i afdelingen for store selskaber. Her er jeg med til at sikre, at Danmarks største selskaber overholder skattelovgivningen og betaler den korrekte skat. Jeg er tilknyttet tre enheder, hvor jeg løser opgaver inden for kulbrinte- og tonnagebeskatning, royaltybetalinger, samt fordeling af selskabsskat mellem landets kommuner.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Kristian Aagaard, Management Consultant, Hansen Toft

Jeg arbejder i dag med forretnings- og organisationsudvikling hos Hansen Toft. Min primære opgave er centreret omkring Search & Selection af potentielle kandidater til de stillinger, vi hjælper vores samarbejdspartnere/klienter med at besætte. Mødet med virksomheden og hele processen med at analysere og forstå deres forretning er både super spændende og udfordrende.

Læs mere
Sidst opdateret 26-03-2019

Malene Kristine Sødergren, Studentermedhjælper, KOM-KBH A/S

Jeg har ansvaret for al kommunikation via vores sociale medier og hjemmeside, hvor jeg er ansvarlig for at forfatte alt tekst til vores eksisterende platforme. Derudover sammensætter jeg videoer og billeder som den kreative del af arbejdet. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mark B. Allerslev, Senior Consultant, EY

Jeg arbejder med skatterådgivning på transfer pricing-området. Kort fortalt handler det om prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner (eksempelvis køb og salg af varer) mellem koncernforbundne selskaber, hovedaktionærer eller faste driftssteder. En stor del af verdens lande har lokale transfer pricing-krav, som virksomhederne skal efterkomme, når de har aktiviteter i det pågældende land.

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Louise Carlsen, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg afsluttede HHX i 2017 og gik direkte videre som finanselev i PFA Pension. Jeg sidder i dag som kunderådgiver i Rådgivningscentret og afslutter den toårige finanselevuddannelse næste år. Jeg arbejder til dagligt i PFA’s Rådgivningscenter, hvor vi besvarer indgående opkald og mails. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ask Heje, Associate, BCG

I work as an associate for BCG in Copenhagen solving complex business issues for some of the most interesting companies within all industries. As an associate, I mainly work with doing analysis and presenting insights to the client and the team, while also ensuring that the insights lead to concrete actions and change. 

Læs mere
Sidst opdateret 03-09-2019

Laura Jürgensen, Konsulent, Capgemini

I september 2018 startede jeg i Capgemini’s Young Professional etårige graduate-forløb, hvor jeg fik lov til at prøve kræfter med forskellige discipliner inden for Business Analysis, Agile Practices og Projektledelse. Jeg var igennem et skræddersyet forløb tilpasset til at udvikle mine faglige kompetencer, såvel som mine consulting skills.

Læs mere
Sidst opdateret 19-08-2019

Jacob Hansen, Financial Controller, Heimstaden

Til dagligt arbejder jeg i Heimstadens økonomi-team som Controller. Som Controller i Heimstaden er der stor diversitet i arbejdsopgaverne, eftersom Heimstaden har vækstet meget de sidste par år og fortsat gør det samtidigt med, at Heimstaden i Danmark er en ung organisation. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Lina Schiel-Madsen, Indirect Tax Consultant, DSV

Jeg startede for lidt over 2 år siden som økonomielev i DSV. I løbet af min elevtid var jeg rundt i forskellige afdelinger i virksomheden, deriblandt debit/kredit bogholderiet, finansafdelingen med perioder i lønafdelingen samt i treasury-afdelingen. Jeg er efter endt elevuddannelse blevet ansat som Indirect Tax Consultant i DSV’s globale Tax afdeling.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ann-Sofie E. Madsen, Analyst, EY

Jeg sidder i afdelingen Transaction Advisory Services, der beskæftiger sig med køb og salg af virksomheder (M&A). Jeg arbejder til dagligt med finansiel due diligence, der kort fortalt undersøger virksomheders finansielle grundlag før et køb/salg. 

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Morten Jacobsen, Seniorprojektleder, Sweco

Jeg sidder i vores energiafdeling og beskæftiger mig primært med biogasprojekter. På biogasprojekterne har jeg foruden min rolle som projektleder også en rolle som biogasekspert. Som biogasekspert rådgiver jeg alle vores kunder omkring det at bygge nye biogasanlæg, herunder valg af udstyr og teknologi og omkring selve gennemførelsen af projektet.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Simone Gents Nielsen, Kunderådgiver, ATP

Jeg er ansat som kunderådgiver i afdelingen Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag hos ATP. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har mange forskellige ordninger og betjener en lang række kunder, som indebærer både offentlige og private arbejdsgivere samt erhvervsskoler, og elever der er i gang med en erhvervsuddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Henriette Henriksen, Associate, BCG

I work as an Associate in BCG. BCG works with solving the challenges that our clients are facing within areas such as strategy, structure, management, and operations. Specifically, my tasks include conducting research to understand a certain part of the business or market by talking to internal or external experts. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andrea Decandia, Finance Graduate, Carlsberg

I currently work in the Finance department and as part of my Graduate Program, I have just started my second rotation. In my first one I was part of the Financial Planning and Controlling team, in which I was involved in the monthly financial reports of the global group, but also in ad-hoc analysis and the preparation of the budget for 2019.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Thomas Zefting Thiesen, Senior Dealer, Jyske Bank

Jeg arbejder som Risk Manager/FX Trader/Senior Dealer i Jyske Bank, hvor min primære arbejdsopgave består i at risikostyre bankens valuta-flow. Vores kunder og samarbejdsbanker har mulighed for at handle valuta hos os, og deres køb og salg af forskellige valutaer er det, der genererer det valuta-flow, jeg risikostyrer, og som jeg dermed forsøger at optimere og generere indtjening på baggrund af.

Læs mere
Sidst opdateret 25-10-2019

Theis Agger Pape, Konsulent, KL

Cand.Polit, KU Jeg arbejder som konsulent i KL’s økonomiske sekretariat. Mine primære arbejdsopgaver kredser sig om kommunernes økonomi på et generelt plan - lige fra en økonomiaftale over budgettet til det endelige regnskabsresultat. Derudover har jeg også fingrene nede i den økonomiske og styringsmæssige del af integrationsområdet samt data på beskæftigelsesområdet.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andreas Weidinger, Erhvervspolitisk konsulent, Dansk Byggeri

Som erhvervspolitisk konsulent arbejder jeg med at forklare virksomhedernes problemer til politikere og embedsfolk i ministerier, så problemerne bliver løst. Det gør jeg ved at besøge virksomheder og lave forslag til ændringer i lovgivningen, som vi fortæller om gennem at skrive debatindlæg til aviserne, holde møder med politikerne eller deltage i arbejdsgrupper i ministerier.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Magnus Eckardt Lauritzen, Student Assistant, Ørsted

Jeg arbejder som studentermedhjælper i Project Development Biogas i Bioenergy. Vi arbejder på at udvikle Ørsteds tilstedeværelse inden for biogas i flere lande. Vi er en forholdsvis lille afdeling i Ørsted-regi, hvilket gør, at man får det ansvar, som man ønsker. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Frederik Khalil, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg sidder i rådgivningscenteret i her i PFA, hvor jeg beskæftiger mig med alt fra de simpleste opgaver til opgaver, der udfordrer mig. Så arbejdsdagen er blandet godt sammen med forskellige opgaver, og det gør det derfor altid spændende at møde op på arbejde. 

Læs mere