Vis studentum.dk som: Mobile

Frederikke Gartmann, Analyst i Deal Advisory, KPMG

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder hos KPMG i den afdeling, som hedder Deal Advisory. I min afdeling hjælper vi investorer, virksomheder, familier og individer med at købe og sælge virksomheder. Vi finder ud af, hvad virksomheden er værd, hvem der kunne være potentielle købere og rådgiver i det hele taget på alle områder omkring et salg, hvor vores kunder har spørgsmål eller er i tvivl.

Vi arbejder med 4 hovedområder i min afdeling:

1. Due diligence

Det er den mere tekniske finansielle del, hvor vi går igennem den finansielle data på den virksomhed, som skal opkøbes - enten for at hjælpe sælger eller en potentiel køber.

2. M&A

Det foregår især på salgssiden. Her hjælper vi sælger med at sælge virksomheden til den rigtige pris og til den rigtige køber.

3. Valuations

Denne del af afdelingen værdiansætter virksomheder ved hjælp af modeller og multipler. En værdiansættelse kan være nødvendig af forskellige årsager, f.eks. af skattemæssige årsager eller grundet et forestående salg.

4. Strategi

Vores fjerde og sidste afdeling, arbejder med strategi ift. handler.

Jeg er ansat som Analyst, mens jeg er i gang med at færdiggøre min kandidat i Applied Economics and Finance på CBS. Som Analyst arbejder jeg på tværs af disse fire områder alt efter, hvor der er brug for det. Vi er 4 analysts i min afdeling. Som Analyst arbejder jeg ca. 20-25 timer om ugen. Jeg arbejder både på projekter som en del af et projektteam, på ad hoc opgaver samt på Business Development opgaver - såsom at holde øje med hvad der sker i markedet, og hvilke virksomheder der potentielt kunne blive solgt i nærmeste fremtid.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Vi arbejder generelt meget projektbaseret, hvilket betyder at ingen dage ligner hinanden. Det er både noget af det mest spændende ved det arbejde, vi laver, men samtidig også det mest udfordrende, da det kræver at man er fleksibel og omstillingsparat.

Man lærer en masse om mange forskellige industrier og typer af virksomheder, når man arbejder på den måde, som vi gør. Det kan være krævende, men det er også det, der gør vores arbejde virkelig spændende. Jeg havde ikke troet, at jeg f.eks. skulle lære om biogas, IT, infrastruktur, modeindustrien eller restaurationsbranchen med en økonomi og finansbaggrund. Man ved aldrig, hvad det næste område, man skal sætte sig ind i, er, og man lærer hele tiden noget nyt.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg har læst International Business som bachelor på CBS, og nu læser jeg Cand.merc.AEF på CBS. Mange af de modeller og teorier, jeg har lært på studiet, kan direkte overføres til mit arbejde. Den grundlæggende virksomhedsforståelse, jeg har lært på min bachelor, hjælper mig for eksempel, når jeg skal analysere en virksomhed. De mere specialiserede fag, som jeg har haft på min kandidat, hjælper mig, når jeg f.eks. skal sætte værdi på en virksomhed eller finde ud af, hvad virksomhedens kontrakter eller aktiver i virkeligheden er værd. På den måde føler jeg, at mine uddannelser på CBS har klædt mig godt på til mit arbejde i Deal Advisory hos KPMG.

Der er selvfølgelig også meget, som man lærer på jobbet. Især når det kommer til teoretiske økonomiske modeller. Der er virkeligheden ikke altid som modellen viser. Til gengæld giver det at have lært modellerne en forståelse for, hvordan tingene hænger sammen. Men selvom nogle fag ikke er direkte relevante ift. mit arbejde, er de stadigvæk med til at give mig en forståelse og en underliggende viden som hjælper mig i mit daglige arbejde.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos KPMG?

De tre vigtigste ting for mig ved at arbejde hos KPMG, ud over at jeg selvfølgelig arbejder inden for et område jeg interesserer mig meget for, er kollegaerne, engagementet i min udvikling og de internationale muligheder.

1. KPMG er en relativ ung og dynamisk virksomhed med fantastiske kollegaer. Jeg ved, at jeg er gået
ind i et felt, hvor arbejdsdagene nok er længere end mange andre steder. Derfor er det vigtigt for mig, at de
mennesker, jeg arbejder med, er dygtige, men også mennesker som jeg har lyst til at tilbringe tid sammen med.

2. Hos KPMG har jeg mulighed for at udvikle mig både fagligt og personligt. Det er fantastisk at være i en virksomhed, som er så engageret i, at jeg udvikler mig, og at jeg opnår mine mål. Ud over at jeg har mulighed for at lære af mine super kompetente kollegaer, så er der stort fokus på mine mål. Jeg har en såkaldt Performance Manager, som jeg taler med regelmæssigt om mine mål, og hvordan jeg kan udvikle mig. Jeg har også mulighed for at tage en lang række interne kurser i f.eks. præsentationsteknik, Time Management, Powerpoint, Excel, osv. som jeg kan bruge i mit daglige arbejde.

3. De internationale muligheder vægter også tungt hos mig, da jeg altid har haft et ønske om at arbejde i udlandet på et tidspunkt. Da KPMG er et kæmpe internationalt netværk, er der mange muligheder for at komme på secondment (en slags udveksling) i kortere eller længere perioder.

Jeg skal faktisk selv til Schweiz og arbejde på kontoret dernede i 4 måneder samtidig med, at jeg er på udveksling med studiet. Det er selvfølgelig ikke noget man bliver tvunget til, men hvis man ligesom mig, har et stort ønske om at arbejde i udlandet på et tidspunkt, så er KPMG virkelig et sted, hvor det kan lade sig gøre - og med kontorer i 154 lande er der i hvert fald nok at vælge imellem.

  • Hvorfor er KPMG en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

Ud over de ting jeg allerede har nævnt ovenfor, er KPMG en virksomhed, som laver mange forskellige ting. Ud over revision, som nok er det vi er bedst kendt for, har vi også 10 afdelinger under Advisory-paraplyen, som rådgiver virksomheder inden for en masse forskellige områder.

Det betyder, at vi har en masse forskellige typer af mennesker med forskellige baggrunde ansat. Samtidig er vi meget internationale, hvilket giver en virkelig spændende virksomhedskultur med en høj grad af diversitet - ikke kun i forhold til køn, men også i forhold til nationalitet, baggrund og tankegang, hvilket jeg tror er vigtigt for, at vi kan yde den bedste service og komme frem til de bedste løsninger for vores kunder.

Læs mere om KPMG

Mød andre kandidater fra KPMG

Senest opdateret: 12 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 26-03-2019

Johanne Rao Jensen, Management Consulting Analyst, Accenture

I work in Health & Public Service (H&PS), which is Accenture’s department for all our public clients in Denmark. We work together with clients at national, regional and local level on various tasks. Some of our projects are very strategic and high-level, while others are more in-depth with focus on the entire implementation process.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Maria Boserup, Management Consultant, EY

Jeg arbejder i Advisory inden for Financial Services (FS), som er en sektorspecifik afdeling, der fokuserer på finansielle virksomheder, primært banker og forsikringsselskaber. Mine arbejdsopgaver kan variere meget og inkluderer områder som projektledelse, kortlægning og optimering af processer, databearbejdelse, udvikling af modeller, facilitering af workshops og meget mere.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Henriette Henriksen, Associate, BCG

I work as an Associate in BCG. BCG works with solving the challenges that our clients are facing within areas such as strategy, structure, management, and operations. Specifically, my tasks include conducting research to understand a certain part of the business or market by talking to internal or external experts. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ingrid Deigaard, Associate, BCG

I work as an associate consultant. The job as an associate consultant is project based and you typically work in a larger team sharing tasks and responsibilities. Our projects cover a wide range of industries as well as topics such as strategy, operations optimization, reorganization, etc. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Elisa Corydon-Petersen, Financial Postgraduate, Danfoss

Postgraduate programmet er struktureret over en to årig periode med fire projekter af et halvt års varighed. Mindst et af de fire projekter foregår i udlandet, men programmet planlægges individuelt, så kun det første projekt er tilrettelagt på forhånd for kandidaten – hvilket giver mulighed for at skræddersy indholdet efter profil og interesse. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Carsten Møller Pedersen, Compensation Analyst, Vestas

Jeg er Compensation Analyst og sidder i afdelingen Global Compensation & Reward. Jeg beskæftiger mig primært med den kompensation som medarbejderne modtager for deres arbejde. Dette kan være i form af løn, diverse former for bonus, forsikringer, pension og andre finansielle incitamenter. Meget af arbejdet beror på analyse af store mængder data og derved danne gode benchmarks.

Læs mere
Sidst opdateret 19-08-2019

Jacob Hansen, Financial Controller, Heimstaden

Til dagligt arbejder jeg i Heimstadens økonomi-team som Controller. Som Controller i Heimstaden er der stor diversitet i arbejdsopgaverne, eftersom Heimstaden har vækstet meget de sidste par år og fortsat gør det samtidigt med, at Heimstaden i Danmark er en ung organisation. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Reza Norouzi Ghazvini, Finance Manager, GoMore

Jeg sidder med ansvaret for vores rapporteringer, budgetter og cash flow samt de analyser, der relaterer sig til disse. Jeg sidder også med opfølgningen på vores budgetter med vores forskellige afdelinger. Derudover sidder jeg med bogføring af transaktioner, kontoafstemninger, løn, HR og andre ad hoc-opgaver, der kan komme ind. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Asger Anker Sørensen, Data Scientist Consultant, IBM CIC

Som konsulenter arbejder vi på tværs af forretningen, og da alle dele af forretningen sidder på værdifuld information i form af opsamlet data, kan vi hjælpe vores kunder med at optimere hele deres forretningen fra produktion til People Management. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Kristian Gaarde, Portfolio Manager, ATP

Jeg er en del af ATP’s investeringsafdeling, som har ansvaret for at skabe det bedst mulige afkast til alle ATP’s medlemmer. Helt konkret sidder jeg i den afdeling, der står for investeringer i børsnoterede danske aktier. En af mine primære arbejdsopgaver er at opbygge et indgående kendskab til de selskaber, vi gerne vil investere i. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andrea Decandia, Finance Graduate, Carlsberg

I currently work in the Finance department and as part of my Graduate Program, I have just started my second rotation. In my first one I was part of the Financial Planning and Controlling team, in which I was involved in the monthly financial reports of the global group, but also in ad-hoc analysis and the preparation of the budget for 2019.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Christian Wormslev, Business & Integration Architecture Analyst, Accenture

At Accenture Technology, I work in the functional spectrum within technology delivery. I do Business Analysis work on client projects where I collaborate with the client to design the best and most suitable solution to accommodate their needs, and afterwards deliver the solution together with the developers.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Marie Holst, Konsulent, Dansk Industri

Jeg arbejder i DI’s energi- og klimapolitiske afdeling, hvor opgaven blandt andet er at påvirke politikere til, at regler og politiske mål inden for energi og klima er til gavn for DI’s medlemsvirksomheder. Som økonom bruger jeg en stor del af min tid på at lave analyser, som kan underbygge vores synspunkter og hjælpe med til at beslutte, hvad der er bedst for DI’s medlemmer.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Thomas Zefting Thiesen, Senior Dealer, Jyske Bank

Jeg arbejder som Risk Manager/FX Trader/Senior Dealer i Jyske Bank, hvor min primære arbejdsopgave består i at risikostyre bankens valuta-flow. Vores kunder og samarbejdsbanker har mulighed for at handle valuta hos os, og deres køb og salg af forskellige valutaer er det, der genererer det valuta-flow, jeg risikostyrer, og som jeg dermed forsøger at optimere og generere indtjening på baggrund af.

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Louise Carlsen, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg afsluttede HHX i 2017 og gik direkte videre som finanselev i PFA Pension. Jeg sidder i dag som kunderådgiver i Rådgivningscentret og afslutter den toårige finanselevuddannelse næste år. Jeg arbejder til dagligt i PFA’s Rådgivningscenter, hvor vi besvarer indgående opkald og mails. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Lene Louise Kvist-Madsen, Økonomi- og Administrationschef, KOM-KBH A/S

Jeg har ansvaret for administration og økonomi i KOM-KBH. Jeg har en Controller-funktion for projektansvarlige og forsøger hele tiden at være foran, så jeg kan hjælpe dem med deres styring af projektøkonomien. Det mest udfordrende er at få materiale og informationer fra byggeledelsen, så jeg kan bidrage til styring af økonomien i deres projekter.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Alexander N. S. Hvenegaard, Specialist at Group Treasury, Nykredit

I investering har vi mandat til at investere Nykredits egenkapital og likviditetsreserve. Investeringerne er primært placeret i højt ratede stats- og realkreditobligationer, kreditobligationer, aktier og Private Equity. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Josephine Guttenborg, Social Media Expert, Krak

Jeg sidder i Eniros ekspertafdeling, Krak Media Group, som beskæftiger sig med kampagneopsætningen af små- og mellemstore virksomheders annonceringer online. Jeg er ansvarlig for Facebook- annonceringerne, der køres for kunderne, og derudover assisterer jeg på opgaver, der omhandler Google AdWords. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Signe Have Balle, Analytiker, ATP

Jeg er en del af ATP’s Pensions og Investeringsforretning, hvor jeg arbejder som analytiker i teamet Quantitative Research. Jeg har ingen driftsopgaver og arbejder derfor rigtig meget med større projekter og ofte i samarbejde med andre teams, som f.eks. klimarisiko, analyse af afkast ...

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Kristian Aagaard, Management Consultant, Hansen Toft

Jeg arbejder i dag med forretnings- og organisationsudvikling hos Hansen Toft. Min primære opgave er centreret omkring Search & Selection af potentielle kandidater til de stillinger, vi hjælper vores samarbejdspartnere/klienter med at besætte. Mødet med virksomheden og hele processen med at analysere og forstå deres forretning er både super spændende og udfordrende.

Læs mere