Vis studentum.dk som: Mobile

Frederikke Gartmann, Analyst i Deal Advisory, KPMG

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder hos KPMG i den afdeling, som hedder Deal Advisory. I min afdeling hjælper vi investorer, virksomheder, familier og individer med at købe og sælge virksomheder. Vi finder ud af, hvad virksomheden er værd, hvem der kunne være potentielle købere og rådgiver i det hele taget på alle områder omkring et salg, hvor vores kunder har spørgsmål eller er i tvivl.

Vi arbejder med 4 hovedområder i min afdeling:

1. Due diligence

Det er den mere tekniske finansielle del, hvor vi går igennem den finansielle data på den virksomhed, som skal opkøbes - enten for at hjælpe sælger eller en potentiel køber.

2. M&A

Det foregår især på salgssiden. Her hjælper vi sælger med at sælge virksomheden til den rigtige pris og til den rigtige køber.

3. Valuations

Denne del af afdelingen værdiansætter virksomheder ved hjælp af modeller og multipler. En værdiansættelse kan være nødvendig af forskellige årsager, f.eks. af skattemæssige årsager eller grundet et forestående salg.

4. Strategi

Vores fjerde og sidste afdeling, arbejder med strategi ift. handler.

Jeg er ansat som Analyst, mens jeg er i gang med at færdiggøre min kandidat i Applied Economics and Finance på CBS. Som Analyst arbejder jeg på tværs af disse fire områder alt efter, hvor der er brug for det. Vi er 4 analysts i min afdeling. Som Analyst arbejder jeg ca. 20-25 timer om ugen. Jeg arbejder både på projekter som en del af et projektteam, på ad hoc opgaver samt på Business Development opgaver - såsom at holde øje med hvad der sker i markedet, og hvilke virksomheder der potentielt kunne blive solgt i nærmeste fremtid.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Vi arbejder generelt meget projektbaseret, hvilket betyder at ingen dage ligner hinanden. Det er både noget af det mest spændende ved det arbejde, vi laver, men samtidig også det mest udfordrende, da det kræver at man er fleksibel og omstillingsparat.

Man lærer en masse om mange forskellige industrier og typer af virksomheder, når man arbejder på den måde, som vi gør. Det kan være krævende, men det er også det, der gør vores arbejde virkelig spændende. Jeg havde ikke troet, at jeg f.eks. skulle lære om biogas, IT, infrastruktur, modeindustrien eller restaurationsbranchen med en økonomi og finansbaggrund. Man ved aldrig, hvad det næste område, man skal sætte sig ind i, er, og man lærer hele tiden noget nyt.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg har læst International Business som bachelor på CBS, og nu læser jeg Cand.merc.AEF på CBS. Mange af de modeller og teorier, jeg har lært på studiet, kan direkte overføres til mit arbejde. Den grundlæggende virksomhedsforståelse, jeg har lært på min bachelor, hjælper mig for eksempel, når jeg skal analysere en virksomhed. De mere specialiserede fag, som jeg har haft på min kandidat, hjælper mig, når jeg f.eks. skal sætte værdi på en virksomhed eller finde ud af, hvad virksomhedens kontrakter eller aktiver i virkeligheden er værd. På den måde føler jeg, at mine uddannelser på CBS har klædt mig godt på til mit arbejde i Deal Advisory hos KPMG.

Der er selvfølgelig også meget, som man lærer på jobbet. Især når det kommer til teoretiske økonomiske modeller. Der er virkeligheden ikke altid som modellen viser. Til gengæld giver det at have lært modellerne en forståelse for, hvordan tingene hænger sammen. Men selvom nogle fag ikke er direkte relevante ift. mit arbejde, er de stadigvæk med til at give mig en forståelse og en underliggende viden som hjælper mig i mit daglige arbejde.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos KPMG?

De tre vigtigste ting for mig ved at arbejde hos KPMG, ud over at jeg selvfølgelig arbejder inden for et område jeg interesserer mig meget for, er kollegaerne, engagementet i min udvikling og de internationale muligheder.

1. KPMG er en relativ ung og dynamisk virksomhed med fantastiske kollegaer. Jeg ved, at jeg er gået
ind i et felt, hvor arbejdsdagene nok er længere end mange andre steder. Derfor er det vigtigt for mig, at de
mennesker, jeg arbejder med, er dygtige, men også mennesker som jeg har lyst til at tilbringe tid sammen med.

2. Hos KPMG har jeg mulighed for at udvikle mig både fagligt og personligt. Det er fantastisk at være i en virksomhed, som er så engageret i, at jeg udvikler mig, og at jeg opnår mine mål. Ud over at jeg har mulighed for at lære af mine super kompetente kollegaer, så er der stort fokus på mine mål. Jeg har en såkaldt Performance Manager, som jeg taler med regelmæssigt om mine mål, og hvordan jeg kan udvikle mig. Jeg har også mulighed for at tage en lang række interne kurser i f.eks. præsentationsteknik, Time Management, Powerpoint, Excel, osv. som jeg kan bruge i mit daglige arbejde.

3. De internationale muligheder vægter også tungt hos mig, da jeg altid har haft et ønske om at arbejde i udlandet på et tidspunkt. Da KPMG er et kæmpe internationalt netværk, er der mange muligheder for at komme på secondment (en slags udveksling) i kortere eller længere perioder.

Jeg skal faktisk selv til Schweiz og arbejde på kontoret dernede i 4 måneder samtidig med, at jeg er på udveksling med studiet. Det er selvfølgelig ikke noget man bliver tvunget til, men hvis man ligesom mig, har et stort ønske om at arbejde i udlandet på et tidspunkt, så er KPMG virkelig et sted, hvor det kan lade sig gøre - og med kontorer i 154 lande er der i hvert fald nok at vælge imellem.

  • Hvorfor er KPMG en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

Ud over de ting jeg allerede har nævnt ovenfor, er KPMG en virksomhed, som laver mange forskellige ting. Ud over revision, som nok er det vi er bedst kendt for, har vi også 10 afdelinger under Advisory-paraplyen, som rådgiver virksomheder inden for en masse forskellige områder.

Det betyder, at vi har en masse forskellige typer af mennesker med forskellige baggrunde ansat. Samtidig er vi meget internationale, hvilket giver en virkelig spændende virksomhedskultur med en høj grad af diversitet - ikke kun i forhold til køn, men også i forhold til nationalitet, baggrund og tankegang, hvilket jeg tror er vigtigt for, at vi kan yde den bedste service og komme frem til de bedste løsninger for vores kunder.

Læs mere om KPMG

Mød andre kandidater fra KPMG

Senest opdateret: 12 aug 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 16-08-2019

Mathias B. Hofman, Trainee, EY

Jeg er trainee i Assurance hos EY, hvor vores primære ydelser er revision og rådgivning af danske virksomheder. Mere specifikt rådgiver jeg både nogle af Danmarks største internationale virksomheder og virksomheder, der driver forretning inden for landets grænser – hvilket er en kundeportefølje, jeg er meget glad for at have.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Lone Rasmussen, Studentermedhjælper, COWI

Jeg sidder i området kaldet Buildings i afdelingen for renovering. Her er jeg ofte ude i marken. Helt konkret vil det sige, at jeg blandt andet er med på sager, hvor der skal tages miljøprøver for f.eks. skimmelsvamp og PCB i forbindelse med renovering af bygninger.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Mark B. Allerslev, Senior Consultant, EY

Jeg arbejder med skatterådgivning på transfer pricing-området. Kort fortalt handler det om prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner (eksempelvis køb og salg af varer) mellem koncernforbundne selskaber, hovedaktionærer eller faste driftssteder. En stor del af verdens lande har lokale transfer pricing-krav, som virksomhederne skal efterkomme, når de har aktiviteter i det pågældende land.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Lene Louise Kvist-Madsen, Økonomi- og Administrationschef, KOM-KBH A/S

Jeg har ansvaret for administration og økonomi i KOM-KBH. Jeg har en Controller-funktion for projektansvarlige og forsøger hele tiden at være foran, så jeg kan hjælpe dem med deres styring af projektøkonomien. Det mest udfordrende er at få materiale og informationer fra byggeledelsen, så jeg kan bidrage til styring af økonomien i deres projekter.

Læs mere
Sidst opdateret 25-10-2019

Theis Agger Pape, Konsulent, KL

Cand.Polit, KU Jeg arbejder som konsulent i KL’s økonomiske sekretariat. Mine primære arbejdsopgaver kredser sig om kommunernes økonomi på et generelt plan - lige fra en økonomiaftale over budgettet til det endelige regnskabsresultat. Derudover har jeg også fingrene nede i den økonomiske og styringsmæssige del af integrationsområdet samt data på beskæftigelsesområdet.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ann-Sofie E. Madsen, Analyst, EY

Jeg sidder i afdelingen Transaction Advisory Services, der beskæftiger sig med køb og salg af virksomheder (M&A). Jeg arbejder til dagligt med finansiel due diligence, der kort fortalt undersøger virksomheders finansielle grundlag før et køb/salg. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Helene Feddersen, Redaktionsassistent, Netdoktor

Som redaktionsassistent for Netdoktor Media beskæftiger jeg mig med det redaktionelle område. Mine primære arbejdsopgaver består i at skrive nyhedsartikler om sundhed, sygdom og medicin samt at redigere fakta-artikler i samarbejde med sundhedsfaglige skribenter. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Henriette Henriksen, Associate, BCG

I work as an Associate in BCG. BCG works with solving the challenges that our clients are facing within areas such as strategy, structure, management, and operations. Specifically, my tasks include conducting research to understand a certain part of the business or market by talking to internal or external experts. 

Læs mere
Sidst opdateret 14-10-2019

Emilie Studsgaard Josephsen, Callcenterkoordinator, Lederne

Jeg sidder i vores Callcenter og beskæftiger mig med ansættelsesret. Ledernes Hovedorganisation har over 127.000 medlemmer, som jeg både rådgiver telefonisk og skriftligt i relation til de juridiske forhold, der opstår før, under og efter et ansættelsesforhold. Det drejer sig om indgåelse af ansættelseskontrakt, sygdom, ferie, barsel, klausuler m.m.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Simone Gents Nielsen, Kunderådgiver, ATP

Jeg er ansat som kunderådgiver i afdelingen Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag hos ATP. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har mange forskellige ordninger og betjener en lang række kunder, som indebærer både offentlige og private arbejdsgivere samt erhvervsskoler, og elever der er i gang med en erhvervsuddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Isabel Skov Quintero, Scrum Master, Nykredit

Jeg er procesansvarlig og analytiker i Nykredits Robotics-team. Det vil sige, at jeg driver den måde, vi udvikler robotter på internt i teamet og hele processen omkring dette. Derudover undersøger jeg forskellige krav til vores kode og sørger for, at der veksles mellem forbedringer og nyudvikling. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Alexander N. S. Hvenegaard, Specialist at Group Treasury, Nykredit

I investering har vi mandat til at investere Nykredits egenkapital og likviditetsreserve. Investeringerne er primært placeret i højt ratede stats- og realkreditobligationer, kreditobligationer, aktier og Private Equity. 

Læs mere
Sidst opdateret 03-09-2019

Laura Jürgensen, Konsulent, Capgemini

I september 2018 startede jeg i Capgemini’s Young Professional etårige graduate-forløb, hvor jeg fik lov til at prøve kræfter med forskellige discipliner inden for Business Analysis, Agile Practices og Projektledelse. Jeg var igennem et skræddersyet forløb tilpasset til at udvikle mine faglige kompetencer, såvel som mine consulting skills.

Læs mere
Sidst opdateret 13-08-2019

Astrid Rasmussen, Student Assistant in HR, Total

I started as a student assistant in HR MOG and was after Total’s acquisition offered a position in HR TUDK. Here my primary tasks have been to assist in managing the organizational change from MOG to Total and now in establishing Total as a desirable workplace in Denmark by enhancing the work environment for my colleagues.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Helle Eis Christensen, Økonom, Nationalbanken

Jeg arbejder i Finansiel Statistik, der indsamler, bearbejder og offentliggør statistik. Afdelingen analyserer de indsamlede data og leverer input til fx vurderingen af den finansielle stabilitet i Danmark. Jeg sidder hovedsageligt med indsamlinger, opgørelser og analyser af betalingsbalancens finansielle poster.

Læs mere
Sidst opdateret 13-08-2019

Mark Jørgensen, Head of Cost Controlling, Total

I work in the finance department where I’m the Head of Cost Controlling. Thus, my responsibilities are cost allocations, cost controlling, internal reporting of financials to our headquarter in Paris, annual budgeting and overseeing the time writing of employees.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ask Heje, Associate, BCG

I work as an associate for BCG in Copenhagen solving complex business issues for some of the most interesting companies within all industries. As an associate, I mainly work with doing analysis and presenting insights to the client and the team, while also ensuring that the insights lead to concrete actions and change. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Aydin Uslu, Senior Accountant, Salling Group

Jeg arbejder i Group Accounting (GA) under Finance, hvor vi samlet set er omkring 320 ansatte i alt inklusiv vores kolleger i vores Shared Service Center i Polen. Jeg sidder en afdeling, som bliver kaldt Accounts Payable, hvor jeg beskæftiger mig med controlling af processer, afstemning og opfølgning på diverse konti, optimering og udvikling af vores processer. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Caroline Leopold, Marketing Assistant, Carlsberg

I Carlsberg Brand Marketing beskæftiger vi os med brandorienteret marketing, der primært vedrører vores masterbrand; Carlsberg pilser, Carlsberg 1883, Carlsberg Nordic og den nye øl, der kommer til at hedde Carlsberg Humle. Min arbejdsdag og mine opgaver varierer en hel del - der er ikke en dag, der er ens.

Læs mere
Sidst opdateret 03-06-2019

Nikolaj Neesgaard Kristensen, Treasury Manager, LEGO Group

Working in Group Treasury I have the responsibility to advice and manage how we mitigate counter party risk towards customers and suppliers through the use of various Trade Finance instruments. A major part of that is acting as a subject matter expert to be able to equip my colleagues to take the dialogue with customers and suppliers. 

Læs mere