Kasper Søderberg Nielsen, Marketing, Arla

Mød Kasper Søderberg Nielsen, der arbejder med marketing på Arlas hovedkontor i England. Her kan du læse mere om Kaspers mange arbejdsopgaver og projekter.

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder med marketing på Arlas hovedkontor i England. Mere specifikt arbejder jeg på at lancere en ny ost til Englands knap 66 millioner indbyggere i et forsøg på at etablere Arla som et af Englands førende ostebrands.

Projektet er meget stort og omfattende og kræver derfor en holistisk tilgang, der gør, at mine arbejdsopgaver er meget afvekslende. De sidste par måneder har vi blandt andet foretaget en masse forbrugerundersøgelser for at få en bedre forståelse af, hvad forbrugerne synes om  smagen, teksturen og indpakningen, så vi kan matche produktet med forbrugernes ønsker og behov. I forlængelse af dette er vi ligeledes i gang med at undersøge, hvordan vores PR- og kommunikationskampagner skal designes for at ramme de forbrugere, som vi mener, at produktet henvender sig til.

Jobbet er ekstremt varierende og kræver, at man kan have mange bolde i luften. Marketing-funktionen i Arla handler langt fra kun om at markedsføre et produkt. I praksis er marketingfunktionen det led, der samler alle trådene, og vi har løbende kontakt med vores dygtige kollegaer på vores mejerier og pakkerier, den engelske og danske ledelse, PR- og reklamebureauer såvel som kollegaer fra Sales, Finance, Supply Chain med flere. 

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

For mig er de mest spændende opgaver dem, hvor jeg føler mine faglige kompetencer er med til at gøre en forskel. Eksempelvis har en af de analyser, som jeg har foretaget, ført til, at vi har valgt at prioritere store investeringer på en anden måde, end de oprindeligt var tiltænkt.

De mest udfordrende opgaver i mit job er helt klart dem, hvor jeg mangler den praktiske erfaring. At læse marketing-relaterede fag på universitetet giver dig en god teoretisk forståelse, men i praksis er der meget ”learning by doing”.

Jeg føler generelt, at jeg har en solid indsigt i, hvordan en større virksomhed som Arla er skruet sammen, men når du er omgivet af mennesker, som er specialister i det, de laver, går det hurtigt op for én, at man er nødt til at løbe i dobbelttempo for at følge med dem. På den løbetur kommer man ofte ud af sin komfortzone, men der er i min verden ingen tvivl om, at det er sådan, at man udvikler sine faglige kompetencer bedst.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Min uddannelsesmæssige baggrund er meget alsidig. Heldigvis er det en kæmpe fordel at have en alsidig viden og en bred, generel forståelse af forretningen. Jeg har haft diverse marketing-fag, men det er ikke der, hvor mine kernekompetencer ligger. Jeg vælger dog at anse det som en styrke, at jeg, grundet min blandede baggrund, både forstår konsekvenserne af Brexit for Arla, samtidig med jeg forstår, hvad der menes ,når mine kollegaer siger, at vi skal ”reduce CapEx to improve our P&L” eller at et givent resultat i en forbrugerundersøgelse er ”significantly different at a 95 % confidence level”. På den måde kan jeg supplere mine kollegaer, som er marketing-specialister.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Arla?

Kulturen

Arla har en fantastisk imødekommende og inkluderende kultur, som man, i min optik, sjældent finder i så store virksomheder.

Det internationale udsyn

Den gængse illusion om, at Arla er en lille dansk virksomhed, der bare sælger mælk, er helt misforstået. Arla er til stede i hele verden, og England er det største marked målt på omsætning

Landmandsejerskabet

Landmændene er vores ejere, og vores fornemmeste opgave er at tjene deres interesser og fremtidige levebrød, hvilket adskiller sig markant fra den klassiske børsnoterede eller familieejede virksomhed. Den tanke tiltaler mig.

  • Hvorfor er Arla en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

Jeg har været så heldig at blive en del af Arlas internationale lederprogram, F15® Graduate Programme, hvilket giver mig nogle enestående oplevelser i hele verden. Vi skal arbejde i tre forskellige funktionelle områder i tre forskellige lande, hvilket er en unik mulighed for at udvikle sig både fagligt, socialt og kulturelt.

Læs mere om Arla


Annoncer