Praksisnære uddannelser sikrer høj beskæftigelse

Virkelighedsnære opgaver og praktik er bare nogle af de tangenter erhvervsakademierne spiller på for at sikre, at de studerende kommer hurtigt i job efter endt uddannelse. Se mere her.

Praksisnære uddannelser sikrer høj beskæftigelse

Overgangen fra uddannelse til beskæftigelse har, fra tid til anden, haft en central plads i den offentlige debat. Dels fordi dimittendledigheden i mange år har været i den høje ende, og dels fordi diskussionen om, hvor lang tid der går fra endt uddannelse til første fuldtidsjob, har været i politikernes søgelys over flere omgange.

En undersøgelse lavet af Danske Erhvervsakademier viste tilbage i 2013, at der er kort fra skolebænken til arbejdspladsen, med en eksamen fra et erhvervsakademi. Med over 40 forskellige fuldtidsuddannelser, lige fra installatør til serviceøkonom, leverede erhvervsakademierne tilsammen 8884 dimittender til arbejdsmarkedet i 2015.

Men hvordan er det lige, at de danske erhvervsakademier arbejder med at sikre den høje beskæftigelse for deres elever? Vi har spurgt Niels Egelund, rektor på IBA Erhvervsakademi Kolding og Formand for Rektorkollegiet, hvilke tiltag de arbejder med, for at sikre den høje beskæftigelse blandt deres dimittender.

Se alle vores erhvervsakademiuddannelser her

Erhvervsakademi-dimittender kan løse opgaver i virksomhederne

På IBA arbejder de målrettet med få de studerende i job efter endt uddannelse, og dette sker i høj grad gennem tætte relationer med de private virksomheder, hvor de studerende arbejder med rigtige cases, beskriver Niels Egelund:

“Vores undervisere har selv mange års erfaring fra erhvervslivet - og i vores ”real life projekter”, arbejder vores studerende tæt sammen med virksomhederne om at løse rigtige opgaver”.

Udover virkelighedsnære opgaver, er en væsentlig del af, at gå på et erhvervsakademi at lære om det praktiske. Og det sker bedst gennem en praktik, hvor de studerende kommer ud i private virksomheder, og opnår konkrete kompetencer, som de kan bruge i deres efterfølgende fuldtidsjob.

“Som studerende på et erhvervsakademi skal du helt automatisk ud i praktik som en del af din uddannelse. Og i den forbindelse er vores studerende hele jobsøgningspaletten igennem. Vi tilbyder dem karrierevejledning, så de bliver skarpe på at finde deres egne kompetencer. Vi guider dem i at skrive personlige ansøgninger og professionelle CV’er. Og vi træner dem i at pitche foran en praktikvirksomhed på vores ”speeddating arrangementer” beskriver Niels Egelund.

Praktikophold fører til job

Niels Egelund beskriver også, hvordan IBAs studerende ikke bare finder spændende og lærerige praktikpladser i regionen, men også i virksomheder i udlandet. I praktikopholdet lærer de studerende, hvordan de omsætter deres viden til værdi for virksomheden, og hvordan de bruger den i praksis. Disse kompetencer gør, at de studerende ved IBA kan gå direkte ind i et job, og løse opgaver for virksomheden, efter endt uddannelse. Men praktikperioden har, ifølge Niels Egelund, flere fordele:

“Oveni øver de studerende det ”at være en del af en arbejdsplads”, og det med så stor succes, at mange af dem får job i deres praktikvirksomheder efterfølgende. Eller får job via de tætte virksomhedsrelationer, som de har fået gennem deres arbejde for praktikvirksomheden.”

Det er altså ikke kun de studerende, der nyder godt af praktikopholdene. Virksomhederne opnår den nyeste viden gennem de studerende, som på den anden side kan trække deres teoretiske viden ind i en praksis hverdag. Og det er lige netop det erhvervsakademierne, ifølge Niels Egelund, er til for:

“Så på et erhvervsakademi som vores er vejen til job i de private danske virksomheder kort og ligetil. Heldigvis for det, for det er jo netop de private virksomheder, som vi primært er sat i verden for at uddanne kvalificeret arbejdskraft til.”


Annoncer