Fra sygeplejerske til medicin - Forum

04-07-2016 11:33   Line

Jeg har ikke gennemsnittet til at blive optaget på medicin studiet. Dette er dog stadig det endelige mål. Jeg er blevet optaget på sygeplejeske udd. Hvordan ville min vej fra denne uddannelse til medicin se ud. Jeg har hørt at dette er muligt. Men rent praktisk, hvor lang tid og hvordan ville det se ud?


RE: Fra sygeplejeske til medicin
08-08-2016 14:01   Sofie Gry Laursen

Hej Line

Tillykke med optagelsen på sygeplejerskeuddannelsen. Jeg har desværre ikke hørt om eller haft held med at finde information om en direkte vej fra sygeplejerske til medicin. Det betyder dog ikke, at det ikke kan være muligt at få merit for dele af medicinstudiet, hvis der er nogle studieelementer fra de to uddannelser, der sammenfalder med hinanden. Dette vil dog være en individuel meritvurdering, som det enkelte universitet, hvor du eventuelt bliver optaget som medicinstuderende, skal foretage. Derfor vil jeg anbefale, at du tager fat i de universiteter, hvor du overvejer at søge ind for at høre nærmere om deres erfaringer og praksis.

Du kan læse mere om meritoverførsel i denne artikel om ECTS point

Til trods for, at du muligvis ikke kan få merit og dermed mulighed for at forkorte medicinstudiet, kan der være mulighed for at forbedre dine chancer for at blive optaget via kvote to, hvis du har bestået dele af sygeplejerskestudiet. Dette vil de enkelte universiteters studievejledninger også kunne give dig mere information om. 

Sidst men ikke mindst kan du overveje, om du vil begynde som medicinstuderende i udlandet og så eventuelt senere søge overflytning til et universitet i Danmark. Læs mere om denne mulighed i interviewet med en dansk medicinstuderende i Polen.

Jeg håber, at dette kan bringe dig lidt videre. Sig endelig til, hvis du har yderligere spørgsmål.

Mvh. Sofie, Studentum.dk.


Evalueringspolitik

Vil du skrive en evaluering om en skole eller en uddannelse på studentum.dk? Cool! Så bidrager du ved at hjælpe andre med at finde den uddannelse, der passer dem bedst. Læs venligst vores anmeldelsespolitik om, hvordan vi godkender og udgiver anmeldelser her. 

Download vores evalueringspolitik her

Hvad kan jeg blive? 

Få et overblik over dine mange muligheder, når du skal vælge uddannelse med vores uddannelsestest.

Prøv uddannelsestesten

Få inspiration til din karriere

Kom med bag om virksomheder og organisationer fra forskellige brancher, og mød medarbejdere, der fortæller om hvad de laver i deres job, og hvordan de bruger deres uddannelse. Lad dig inspirere og bliv klogere på dit eget uddannelses- og karrierevalg! 

Din Karriereguide