Personal branding uddannelse

Lær at skille dig ud fra mængden. Evnen til at lave og opretholde et solidt personligt brand er i dag vigtigere end nogensinde før. I landskabet af sociale medier og den konstante online opmærksomhed, er det blevet nødvendigt at brande sig selv personligt. 
Filtrer efter
Studieretning
Uddannelsestype
Sted
Uddannelsesform
Vis alle filtre
Sådan sorterer vi søgeresultater
Vil du vide mere om, hvordan vi sorterer vores resultater? Læs mere om, hvordan vi rangerer uddannelser i søgeresultaterne.
Viser 1-2 af 2
Annoncer

Reportage

Take a virtual tour around Swiss Hotel Management School & IHTTI School of Hotel Management Caux campus with Academic Director, Jeroen Greven.

personal branding

Personlig branding er en underkategori inden for regulær branding, som drejer sig om, at få virksomheder eller organisationer til at fremstå i det lys og overfor det publikum, virksomheden ønsker. Det samme kan i virkeligheden blive sagt om personal branding, der i stedet bare tager udgangspunkt i den enkelte person og ikke en virksomhed.

Personal branding kommer ofte på tale, når det drejer sig om at søge job i den professionelle verden, hvor virksomheder ofte kigger på dine profiler på diverse sociale medier. Her drejer det sig om at vælge de rigtige ord og billeder, der får din profil til at fremstå mest professionel og bedst muligt egnet til det job, virksomhederne udbyder.

Hvilket personal brand ønsker du?

Hvis du gerne vil arbejde på dit personal online brand, er det første du gøre at kortlægge lige netop det brand du gerne vil have. Vil du gerne virke som en sjov, ung gut, der er aktiv i sin fritid og produktiv i sit arbejde? Eller vil du hellere fremstå som meget professionel, ambitiøs og karriereorienteret? 

Du kan starte med at researche andres profiler og tænke over den opfattelse, du får af dem, når du kigger på deres problem. Så kan du også rigtig mærke, hvor stor en forskel et personal brand gør!

Når du har fundet ud af hvilket brand, du gerne vil opbygge, så brug evt. noget tid på at skrive det ned, så du kan gå tilbage til det, hvis du mister overblikket, når du overvejer profilbilleder og -teskter og indhold du deler. Det sidste du altid skal huske på, når du arbejder på dit personal brand, er at brancher og virksomheder er meget forskellige, og nogle virksomheder lægger måske mere vægt på at ansætte folk, der er kreative og har glimt i øjet, hvorimod andre sætter mere pris på professionelle og velklædte medarbejdere, de kan sende ud til store og betydningsfulde kunder.

Profilbilleder

Dit profilbillede skal være vellignende og af nogenlunde god kvalitet. Alt afhængig af hvem du er, hvilket job du ønsker, hvorvidt du stadig er studerende eller ej skal du vælge dit profilbillede med omhu. Tænk også gerne en ekstra gang over billederne på forskellige profiler. For det er nemlig ikke kun LinkedIn profilen, virksomheder orienterer sig på, når de skal researche en kandidat. Der er mange historier om, hvordan der kan opstå problemer mellem arbejdsgiver og ansatte, hvis de er venner på Facebook, og det er ikke kun under ansættelsen men også inden. Derfor går det ikke, at have et misvisende og upassende profilbillede på Facebook eller andre sociale medier, når du prøver at opbygge et godt personal brand, når du skal søge job. Når det er sagt, må der selvfølgelig godt være forskel på dine billeder. Du behøver ikke at se fuldstændig professionel ud og have hvid skjorte på din Facebook. 

Indholdet du deler på sociale medier

Når du opbygger et personligt brand kan det være en rigtig god idé at gøre opmærksom på din profil samt at være aktiv med jævnlige mellemrum. Hvis du selv falder over nogle interessante opslag eller artikler, som du har en mening om og som læner sig op af den kategori, hvori du søger jobs, så del dem og skrive en kommentar til. Når det er sagt, så skal du selvfølgelig ikke bare dele artikler og billeder for sjov – de skal være relevante for din profil og de emner, de omhandler, skal ikke være så forskellige at en potentiel arbejdsgiver bliver forvirret, når han/hun kigger på din profil.

Skriv en velformuleret og fangende profiltekst

På mange medier kan du gøre brug af en profiltekst, og det kan være en fremragende måde at skille sig ud fra mængden på. Det er ofte noget af det første, som virksomheder læser, når de research’er dig. Derfor skal den sidde lige i skabet, og det kan sagtens være, at det tager dig lang tid at skrive den. Det gælder i hvert fald om at på få ord fremhæve dine spidskompetencer samtidig med, at dine kompetencer ikke kommer til at virke for snævre.

Uddannelse i Personal Branding

Personal Branding er en disciplin, som i takt med at medielandskabet ændrer sig, og er dermed under konstant forandring. Derudover er det ikke en disciplin med mange år på bagen. Men der er stadig rigtig mange måder, hvorpå du kan lære mere om personal branding – måske du en dag selv kan lære andre noget.

Udover de utallige bøger omkring branding og personal branding, er der flere private udbydere, som tilbyder kurser og workshops. Derudover er det også muligt at lære mere om personlig branding på højskoler, medieskoler, handelsskoler og universitetet, hvor personal branding kan være et aspekt af et fag i branding eller marketing.

Det er bare om at dykke ned i det hav af muligheder, der findes inden for denne spændende og konstant ændrende disciplin!