Fra hotel management i Schweiz til staff auditor i London

Kombiner business administration og finance med hotel management ved HIM

Fra hotel management i Schweiz til staff auditor i London

For halvandet år siden afsluttede 24-årige Sophie Ree sin Bachelor of Business Administration in Hospitality Management ved Hotel Institute Montreux – HIM. Under uddannelsen var hun et halvt år i praktik ved henholdsvis Best Western Eurotel Riviera i Montreux og Swissotel Metropole i Geneve.

Efter en periode i et Management Programme hos IHG ændrede hun retning. I dag arbejder hun som staff auditor i London. Her fortæller hun om rejsen hertil, og hvordan en hoteluddannelse fra Schweiz kan bruges uden for hospitality branchen.

Hvordan faldt valget på Hotel Institute Montreux - HIM?

Jeg er halvt schweizisk og havde allerede set på EHL. Her tager en bacheloruddannelse dog fire år i stedet for tre år. Jeg ville også skulle bruge et år på at få erfaring og tage Cambridge engelsk. Derfor faldt valget på HIM, da jeg faldt i snak med en repræsentant fra skolen ved en uddannelsesmesse i Bella Centret. Det spillede også ind, at EHL kun optager 38 procent af deres ansøgere.

Hvordan forberedte du dig før afrejsen til Montreux?

Selve forberedelsesfasen var meget ligetil. Den største udfordring var nok at få plads til det hele i taskerne. Da jeg var blevet optaget, fik jeg tilsendt en velkomstbog. Her var alt grundigt beskrevet lige fra, hvad jeg kunne forvente til, hvad jeg skulle bruge. På den måde var det nemt at komme i gang med at købe de nødvendige ting, booke fly og så videre.

Hvordan er studiemiljøet på skolen?

Skolen er placeret i hjertet af Montreux, og skolen arrangerede mange forskellige events og ture rundt i Schweiz. På den måde er der et meget livligt studiemiljø. De mange forskellige kulturer, der er repræsenteret på skolen, gør også, at det er en meget spændende og lærerig oplevelse at omgås de andre studerende. Det kommer fx til udtryk i undervisningen, når der er gruppearbejde. Her bliver man trænet i at håndtere forskellige kulturer og andre arbejdsmetoder, end man er vant til hjemmefra.

Hvad ser du som de største fordele ved uddannelsen ved HIM?

Den største fordel ved at tage en uddannelse ved HIM er helt klart, at man lærer mange forskellige mennesker at kende, og at man ender med at arbejde sammen med mennesker fra hele verden. Ved at gøre dette lærte jeg ikke bare rigtigt meget om mig selv. Jeg lærte også, hvordan man skal indrette sig og kommunikere med andre kulturer. Det er en stor fordel at tage med sig ud i erhvervslivet.

Hvordan var overgangen fra Hotel Institute Montreux - HIM til dit første job?

Netop fordi at der er to praktikophold af et halvt års varighed som den del af uddannelsen, så har man allerede et rigtigt godt indblik i arbejdsmarkedet. Man er også trænet i at overføre det, man har lært i undervisningen til det virkelige liv. Derfor var overgangen meget glidende. Det eneste var, at man lige skulle tænke over, at man ikke længere var i et studiemiljø.

Hvad fik dig til at ændre retning og forlade hospitality branchen?

Efter uddannelsen blev jeg optaget i et management programme hos IHG. Her havde jeg en uoverensstemmelse med min manager på det hotel, hvor jeg var blevet placeret. Selvom man har lært at samarbejde med mennesker fra forskellige kulturer, kan der som i dette tilfælde opstå forskellige opfattelser. Det gav mig lyst til at udforske mulighederne uden for branchen.

Hvilken respons på din baggrund fik du, da du søgte job inden for revision?

Som en del af uddannelsen har jeg et Swiss Higher Diploma in International Management med en specialisering i Finance. Da jeg begyndte at søge jobs indenfor accounting og auditing, oplevede jeg, at arbejdsgiverne var mest interesserede i min arbejdserfaring. De spurgte også ind til hvilke elementer fra uddannelsen, der var relevante for jobbet.

Hvad laver du i dit nuværende job, og hvordan bruger du uddannelsen?

Kort fortalt går mit job ud på at gennemgå tilbud og reklamefremstød fra retailkunder som fx køb to for 25. Jeg går så ind og undersøger, om der udestående beløb fra leverandører og sørger for, at eventuelle beløb betales. Da jeg arbejdede på hotel, havde jeg både ansvar for ”accounts receivable” og ”accounts payable”. Herfra har jeg en viden, jeg også bruger i arbejdet som staff auditor.



Læs mere om Swiss Education Group
Læs mere om HIM - Business school

Vil du vide mere?