Kom godt i gang med en kickstarter kampagne!

Vil du gerne være kreativ iværksætter, men har brug for mere viden om, hvordan du egentlig kan komme i gang? Så skal du bestemt læse med her, hvor vi introducerer dig til crowdfunding-platformen, Kickstarter. 

Vil du gerne være kreativ iværksætter, men har brug for mere viden om, hvordan du egentlig kan komme i gang? Så skal du bestemt læse med her, hvor vi introducerer dig til crowdfunding-platformen, Kickstarter. Den kan nemlig blive måden, hvorpå du kan leve din kreativ drøm ud i virkeligheden.

Lyder det som noget for dig?

Vi har mødt Jeppe Aarup til en snak om netop crowdfunding. Han er den ene af de to brødre bag urfirmaet, Vejrhøj. De fik deres første prototype på deres urkollektion sat i produktion takket være en crowdfundingkampagne på Kickstarter.

Kickstarter var i sandhed Vejrhøjs kickstarter, og har betydet, at de to brødre i dag arbejder på deres drøm som finansielt uafhængige iværksættere. Her giver Jeppe dig derfor sine bedste råd til dig, der måske står overfor at skulle lave din egen crowdfundingkampagne på Kickstarter eller en anden platform.

Bliv finansielt uafhængig med crowdfunding

På crowdfundingplatformen, Kickstarter, kan du bede andre - såkaldte backers - om finansiel støtte til dit kreative projekt. Platformen har altså givet artister, kunstnere og designere mulighed for at sætte deres kreative hjertebarn i produktion uden, at de ender i en økonomisk benlås.

Det var da også lige netop det finansielle aspekt, der tiltalte de to brødre. Tanken om at kunne føre drømmen ud hurtigere og nemmere end hvis det skulle komme i stand ved hjælp af lån i banken, forklarer Jeppe:   

Kickstarter var det rigtige for os. Vi lavede en kampagne, så folk kunne støtte produktionen af vores første prototype. Vi gav early bird-rabatter på mellem 50% og 35%, hvilket gjorde, at vi nåede vores funding på bare én dag. Efter 30 dage havde vi modtaget 600.000 kr., hvilket faktisk har betydet, at vi er finansielt selvstændige.

Sidenhen har brødrene fra Vejrhøj kørt endnu en kampagne på platformen. Resultatet af denne udgjorde fundamentet for produktionen af deres anden kollektion, og på den måde har kampagner betydet alverden for urfirmaet, fortæller Jeppe:

Kampagnerne på Kickstarter har betydet, at vi er finansielt selvstændige og dermed enormt robuste af en lille startup at være. Samtidig medførte kampagnerne også, at vi fik en masse enormt passionerede ambassadører for vores urer rundt om i verden. Det var dem, der var med til opbygge vores brand. Det var dem, der gjorde vores drøm mulig.

Derfor anbefaler han bestemt også andre med brusende iværksætterblod i årerne at starte en crowdfundingkampagne. Læs bare med nedenfor.

vejrhøj - sådan kommer du i gang med en kickstarter kampagne

Her ser du et af billederne fra vejrhøjs Kickstarter-kampagne. Lad dig inspirere af, hvordan de gjorde lige her

Derfor skal du starte din egen crowdfundingkampagne!

En kampagne kan nemt blive begyndelsen på jeres iværksættereventyr. Ikke nok med, at I selv bliver klogere på jeres produkt, I får også brugbar feedback og en dyb indsigt i hvem, der bliver jeres kunder siger Jeppe og uddyber:

Jeg vil helt klart anbefale andre at gøre det samme. Hvis vi taler specifikt om Kickstarter, så er det en kæmpestor, international platform. Det betyder, at du ret hurtigt finder ud af, hvor i verden dit produkt bliver efterspurgt. Du har altså mulighed for at lave en lille markedsanalyse. Samtidig er dem, der vælger at backe dig enormt loyale kunder, hvorfor du allerede der kommer i gang med at opbygge dit brand.

Dog betyder det, at du får loyale kunder lige fra begyndelsen, at du må tage godt vare på dem. Det at bede om deres penge for, at du kan udleve iværksætterdrømmen sætter nemlig store krav til din kommunikation med dem. Du må være meget bevidst om, hvordan du håndterer henvendelser og spørgsmål - dette skal helst foregå hyppigt og inkluderende. Det er de tidlige backere, der er de absolutte ambassadører for dit brand.

Succes kræver benarbejde!

Et kendskab til dit kernepublikum er altså godt, når først du er i gang. Men hvordan kommer du egentlig i gang på bedste vis? Det kan du læse om lige her.

Kickstarter er blevet meget kommerciel over de seneste år, og konkurrencen om funding er blevet benhård. Derfor kommer succesen ikke af sig selv, men snarere på baggrund af et grundigt stykke forarbejde.

Derfor er gennemsigtig, lead-generation og PR-arbejde de tre absolut gennemgående buzzwords. Her giver Jeppe dig 3 gode råd til, hvordan du bedst kommer i gang med en succesfuld crowdfundingkampagne:

1. Lav en markedsanalyse

Find ud af hvem publikum er på de forskellige crowdfundingsider? Og afgør på baggrund heraf om dit produkt egentlig er egnet til en crowdfundingkampagne på de pågældende platforme.

2. Forbered din kampagne

Når du har besluttet dig for at lave crowdfunding, er det vigtigt, at du har et godt fundament. Begynd derfor tidligt i processen at lave en e-mail-liste og indsaml interaktioner på Facebook og Instagram. På den måde har du en masse leads du kan ramme med tilbuddet om at blive backere.

3. Prep din visuelle kampagne

Når først kampagnen går i luften, går det stærkt. Sørg derfor for at lave det visuelle og tekstuelle benarbejde, så det er på plads.

Jeppe anbefaler også, at du har den gode PR-historie eller andre marketinginitiativer klar fra begyndelsen. Den kommercielle lavine ruller nemlig ikke af sig selv, men sørger du for at få gang i PR-maskinen, så vil du hurtigt kunne se det på antallet af backere:

Det at sætte en kampagne i gang på Kickstart svarer lidt til det at rulle en snebold. Jo mere du ruller, jo større bliver den. Den bliver tilgengæld også tungere at rulle rundt. Det samme gør sig gældende for kampagnen. Du er nødt til ofre mere arbejdskraft på, hvis du vil have den store gevinst ud af den. Det betyder helt konkret, at du må have nogle next steps klar allerede i den spæde begyndelse. Men det er alt besværet værd.

Kickstarter er altså platformen for dig, der har et produkt klar til lancering. Med en kampagne kan du forhåbentlig skaffe den nødvendige kapital og blive fundamentet for opbyggelsen af en brand-ambassadørskare. 


Annoncer