Gamification - et strategisk værktøj
Hvad er Gamification?
Gamification er et strategisk værktøj, der handler om at implementere teknikker og elementer fra spilverdenen i aktiviteter, der ikke som udgangspunkt er spilrelaterede. Gamification inddrages med det formål at skabe bedre personlige resultater og fremme en ønsket brugeradfærd.
Det kan sammenlignes med at bruge følelsen af at vinde i et spil eller i en konkurrence og sætte denne i kontekst med aktiviteter, der ikke har noget at gøre med et spil.
Der findes mange forskellige teknikker, som eksempelvis pointscore, konkurrence og belønninger. Ved at anvende disse i diverse aktiviteter, kan du fremme en ønsket brugeradfærd og opmuntre til at skabe gode resultater.
Effekter ved gamification - virker det?
Flere undersøgelser har vist, at gamification generelt har en effekt i forhold til at fange og fastholde menneskers interesse, motivation og engagement. Gamification er desuden et middel til at lære, idet brugeren vil være mere fokuseret og motiveret for at arbejde målrettet, da de forskellige spilteknikker appellere til de menneskelige behov for socialisering, læring, konkurrence, belønning, status og selvværd.
Der er flere fordele ved gamification, og det er en voksende trend - både indenfor uddannelse, e-learning og på arbejdsmarkedet. I virksomheder bruges gamification blandt andet inden for salg og marketing, men også internt i virksomheder til at skabe en sund konkurrence mellem teams for at opnå virksomhedens målsætninger. Inden for uddannelsesverdenen er gamification et anerkendt redskab og værktøj til at skabe bedre læringsoplevelser.
Gamification har vist sig at have følgende effekter:
- Bedre læringsoplevelser
Ved at anvende diverse spilteknikker i forbindelse med læring, kan du fastholde brugeren i længere tid, idet brugeren vil opleve opgaven som underholdende og meningsfuld. Det er med til at forstærke vedkommendes engagement og motivation. - Bedre læringsmiljø
Anvendelsen af gamification er med til at skabe et effektivt og informativt arbejds- og læringsmiljø, hvor brugerne lærer at konkurrere og udfordre sig selv i trygge rammer. Det understøtter en god læringsoplevelse, hvilket faciliterer en bedre hukommelse og koncentration. - Hurtig feedback
Værktøjer som pointscore og andre konkurrenceparametrer vil give brugere mulighed for at få en hurtig feedback på, hvordan vedkommende klarer sig. Det virker motiverende og er med til at fastholde brugerens opmærksomhed.
Hvem henvender kurser om gamification sig til?
Kurser om gamification henvender sig til dig, der ønsker at forstå, hvordan hjernen fungerer og anvende denne viden i forhold til dit eget liv. Interesserer du dig for salg og marketing kan du bruge din viden om effekterne ved gamification til at skabe vanedannende produkter, forhandle løn, afslutte handler m.m.
Du kan også bruge dit nye kendskab om gamification, når du skal motivere dig selv til at fortsætte løbeturen eller aktivere kæreste, når I skal tage opvasken derhjemme.
I forhold til motivation - hvad enten det gælder dig selv eller andre, er der ingen grænser for, hvordan denne viden om gamification, hjernens opbygning og menneskers adfærd kan gavne dig både i det private og professionelle liv.
Hvor kan du deltage i kurser om gamification?
Der findes flere kurser, hvor du kan lære om gamification, og hvordan værktøjerne anvendes optimalt.
De fleste kurser, vi tilbyder i dag, kan tages online som fjernundervisning, og det betyder, at du har fleksibilitet til at gennemføre kurset, når det passer for dig.
Gamification kan dog også indgå som et konkret fag eller som et led i undervisningen på flere videregående uddannelser.
Læs mere om muligheder for kurser og uddannelser indenfor gamification ovenfor.