ECTS points / et helt skoleår - Forum

20-07-2016 20:31   Ibrahim Jad

Hej Studentum

Jeg hedder Ibrahim og er 21 år. Jeg fik min studentereksamen fra Algeriet, som svarer i niveau til den danske folkeskoles afgangsprøve plus 2 år af en dansk gymnasial eksamen, dvs jeg skal opføre/supplere et helt skoleår, før jeg kan starte en videregående uddannelse.

Jeg har bestået dansk uddannelse 3 (det svarer til D niveau, tror jeg) og Matematik-A, og er i gang med at læse Fysik-B på DTU Adgangskursus, og vil også læse Fysik-A/ Kemi-B/ og Engelsk-A.

Hvor mange fag (eller ECTS point) skal jeg få for at komme videre på en engelsk vidergående uddannelse (Robotics på AAU)? Er der obligatoriske fag f.eks Dansk-A, som man skal læse?! Adgangskrav til uddannelsen som jeg er interesseret i er som følgende : Engelsk B, Matematik A, Fysik B eller Geovidenskab A.

På forhånd tak for hjælpen :) Ibrahim


RE: ECTS points / et helt skoleår
08-08-2016 14:39   Sofie Gry Laursen

Hej Ibrahim

Tak for dit spørgsmål. For at blive optaget på bacheloruddannelsen Robotics ved AAU eller en anden videregående uddannelse, skal du til enhver tid opfylde de specifikke adgangskrav for uddannelsen. Dvs. at du skal have bestået de fag og niveauer, som uddannelsesstedet angiver med minimum karakteren 2,0 eller tilsvarende.

Når du har en udenlandsk adgangsgivende eksamen og/eller skal supplere med fag og niveauer, vil du som udgangspunkt skulle søge ind via kvote 2. Da der samtidig bliver indført adgangsbegrænsning på bl.a. Robotics uddannelsen fra næste år, vil jeg anbefale, at du allerede nu tager fat i studievejledningen ved AAU og hører, hvad du kan gøre for at øge dine chancer for at komme ind ved næste års optag. 

Jeg håber, at dette bringer dig videre. Held og lykke med dine studier.

Mvh. Sofie, Studentum


Evalueringspolitik

Vil du skrive en evaluering om en skole eller en uddannelse på studentum.dk? Cool! Så bidrager du ved at hjælpe andre med at finde den uddannelse, der passer dem bedst. Læs venligst vores anmeldelsespolitik om, hvordan vi godkender og udgiver anmeldelser her. 

Download vores evalueringspolitik her

Hvad kan jeg blive? 

Få et overblik over dine mange muligheder, når du skal vælge uddannelse med vores uddannelsestest.

Prøv uddannelsestesten

Få inspiration til din karriere

Kom med bag om virksomheder og organisationer fra forskellige brancher, og mød medarbejdere, der fortæller om hvad de laver i deres job, og hvordan de bruger deres uddannelse. Lad dig inspirere og bliv klogere på dit eget uddannelses- og karrierevalg! 

Din Karriereguide