Betaler Danmark studieafgift i udlandet? - Forum

04-11-2008 11:43   Sarah Sten
Hej studentum. Jeg har hørt at Danmark betaler studieafgift på udenlandske uddannelser og studieophold i udlandet, hvad betyder det? Hilsen Sarah S.

RE: Betaler Danmark studieafgift i udlandet?
04-11-2008 12:00   Studentum
Studieafgifter på udlandsstudier. Hej Sarah. Du har hørt rigtigt, du kan nu få betalt dele af eller hele studieafgiften når du skal til udlandet og studere. De danske politikere indgik i 2006 er forlig om globaliseringspuljen. Dette betyder at flere studerende vil få økonomisk mulighed for at tage en del af deres uddannelse i udlandet, på de bedste uddannelsesinstitutioner i verden, hvor studieafgifterne er meget høje. De studerende vil både kunne få SU og nu også penge til studieafgifter. Det giver de danske studerende langt bedre vilkår en tidligere. Lovgivningen trådte i kraft i efteråret 2008, så der er nu mulighed for at søge om at få studieafgifterne i udlandet betalt. Undersøg sammen med din studievejleder hvilke uddannelsesinstitutioner i udlandet der er godkendt af SU styrelsen og dernæst skal du søge om pengene til at betale studieafgifterne. Studentum ønsker dig held og lykke med dit udlandsstudie.

RE: Betaler Danmark studieafgift i udlandet?
28-09-2009 22:06   Georgina M.
Jeg er i øjeblikket i udlandet(Sverige).. og vil nu begynde med at studere her.. derfor vil jeg gerne søge SU/bidrag.. jeg der dog ingen vejleder til at hjälpe mig med at finde ud af hvordan jeg skal ansöge om SU/bidrag samt om studiestedet er godkendt. På forhånd tak! Georgina M.

RE: RE: Betaler Danmark studieafgift i udlandet?
30-09-2009 14:25   Lina
Om man ska studera i Sverige kan man vända sig till CSN som ansvarar för studiestöd i Sverige, besök www.csn.se för mer info. Lycka till!

RE: RE: Betaler Danmark studieafgift i udlandet?
30-09-2009 14:45   Studentum
Det er også muligt, at Statens Uddannelsesstøtte kan hjælpe dig med svar på dit spørgsmål www.su.dk. De ved i hvert fald helt præcis, hvilke uddannelser i udlandet, du kan tage din SU med til - måske den du læser, er en af dem. Mange hilsner Studentum

RE: Betaler Danmark studieafgift i udlandet?
07-12-2009 16:15   Sabrina Laursen
Gælder betalingen af studieafgiften også bacheloruddannelser?

RE: Betaler Danmark studieafgift i udlandet?
25-12-2013 22:49   Nicholas

Nej. Udbetaling til studieafgift gælder kun uddannelser på kandidat og master niveau, men dækker til gengæld også evt. administrationsgebyrer. Det maksimale for et år er 96500 kr.


Evalueringspolitik

Vil du skrive en evaluering om en skole eller en uddannelse på studentum.dk? Cool! Så bidrager du ved at hjælpe andre med at finde den uddannelse, der passer dem bedst. Læs venligst vores anmeldelsespolitik om, hvordan vi godkender og udgiver anmeldelser her. 

Download vores evalueringspolitik her

Hvad kan jeg blive? 

Få et overblik over dine mange muligheder, når du skal vælge uddannelse med vores uddannelsestest.

Prøv uddannelsestesten

Få inspiration til din karriere

Kom med bag om virksomheder og organisationer fra forskellige brancher, og mød medarbejdere, der fortæller om hvad de laver i deres job, og hvordan de bruger deres uddannelse. Lad dig inspirere og bliv klogere på dit eget uddannelses- og karrierevalg! 

Din Karriereguide