Studere i danmark - Forum

19-07-2012 14:34   Lulu

Hej

Jeg har et par spørgsmål om at studere i danmark. Jeg er født i danmark og har boet der til jeg var 10 år og flyttede til kroatien (hvor jeg nu er færdig med highschool) og skal til college nu, men jeg vil gerne studere i DK, så mit spørgsmål hvordan er proceduren i danmark? og hvis i kan hjælpe mig og give mig nogen information om det. Mange tak igen :)


RE: studere i danmark
15-07-2016 11:50   silje

Hej Lulu, hvis du er dansk statsborger er det ikke noget problem, så kan ud bare søge optage på en hvilken som helst uddannelse, som din studentereksamen giver dig mulighed for at komme ind på. Hvis du er kroatisk statsborger, kan du søge som ud skal du søge som eu-borger. Begge dele er via den koordinerede tilmelding.


RE: studere i danmark
08-08-2016 14:14   Sofie Gry Laursen

Hej,

Som dansk statsborger har du som udgangspunkt adgang til at søge ind og studere på alle videregående uddannelser, som du opfylder adgangskravene til. Det samme gælder, hvis du er statsborger i et EU/EØS land. Er du ikke dette kan der være særlige forhold, der gør sig gældende.

Når du har en udenlandsk gymnasial eksamen vil du typisk skulle søge ind i kvote 2. Her er ansøgningsfristen den 15. marts hvert år. Det vil derfor allerede nu være en god idé, at du undersøger de specifikke adgangskrav til den eller de uddannelser, som du overvejer at søge ind på. Så har du nemlig tid til at supplere med eventuelle fag, som du mangler på HF og VUC inden næste ansøgningsfrist. Er dansk ikke dit modersmål, kan du også skulle gennemføre en sprogtest.

Du kan læse mere om processen for ansøgning til de videregående uddannelser i Danmark her

Jeg håber, at dette hjælper dig videre. Held og lykke med det - og sig endelig til, hvis du har flere spørgsmål.

Mvh. Sofie, Studentum.dk


Evalueringspolitik

Vil du skrive en evaluering om en skole eller en uddannelse på studentum.dk? Cool! Så bidrager du ved at hjælpe andre med at finde den uddannelse, der passer dem bedst. Læs venligst vores anmeldelsespolitik om, hvordan vi godkender og udgiver anmeldelser her. 

Download vores evalueringspolitik her

Hvad kan jeg blive? 

Få et overblik over dine mange muligheder, når du skal vælge uddannelse med vores uddannelsestest.

Prøv uddannelsestesten

Få inspiration til din karriere

Kom med bag om virksomheder og organisationer fra forskellige brancher, og mød medarbejdere, der fortæller om hvad de laver i deres job, og hvordan de bruger deres uddannelse. Lad dig inspirere og bliv klogere på dit eget uddannelses- og karrierevalg! 

Din Karriereguide