Hel J.D. i USA - Forum

15-02-2011 00:12   Nicolaj

Hej Studentum!

Jeg har en lille forespørgsel til hvordan man skal tolke den måde SU-styrelsen beskriver mulighederne for at få udlandsstipendium til at læse en hel kandidat i udlandet. Der står skrevet at man kan ikke få stipendium hvis der er en lignende uddannelse i Danmark. Men, vil der ikke altid være det, sådan cirka? Jeg vil gerne læse på UC Hastings, San Francisco. Her vil jeg gerne opnå en J.D. in Environmental Law/International Law. Man kan jo tydeligvis læse jura i Danmark, så hvor stiller det mig? Som jeg kan se er der forskellige amerikanske Law Schools på universitetslisten der er tilgængelig på SU.dk, men hvor går grænsen mellem hvad man kan og ikke kan få stipendium til? Eller overfortolker jeg SU-styrelsen valg af ord?

På forhånd tak, Nicolaj


RE: Hel J.D. i USA
16-02-2011 11:43   Studentum

Hej Nicolaj,

Du kan godt få udlandsstipendium selvom der er en lignende uddannelse i Danmark. Hvis universitetet ikke er at finde på universitetslisten er det IKKE ensbetydende med at du ikke kan få ulandsstipendium.

Det handler om at uddannelsen skal godkendes, og efterfølgende optages på ville-kunne-have-samarbejdsaftalelisten. Her er det det universitet som du har en bachelor fra, som skal vurdere hvorvidt kandidatuddannelsen fra UC Hastings har højt nok niveau til at dit universitet ville kunne lave en samarbejdsaftale. (har dit universitet ikke en tilnærmelsesvis tilsvarende kandidatgrad, skal du kontakte en anden dansk uddannelsesinstitution som har). Godkender dit universitet uddannelsesstedet og uddannelsen, vil den optages på ville-kunne-have-samarbejdsaftalelisten i 2 år, og du vil have mulighed for at søge udlandsstipendium.

Mvh.


Evalueringspolitik

Vil du skrive en evaluering om en skole eller en uddannelse på studentum.dk? Cool! Så bidrager du ved at hjælpe andre med at finde den uddannelse, der passer dem bedst. Læs venligst vores anmeldelsespolitik om, hvordan vi godkender og udgiver anmeldelser her. 

Download vores evalueringspolitik her

Hvad kan jeg blive? 

Få et overblik over dine mange muligheder, når du skal vælge uddannelse med vores uddannelsestest.

Prøv uddannelsestesten

Få inspiration til din karriere

Kom med bag om virksomheder og organisationer fra forskellige brancher, og mød medarbejdere, der fortæller om hvad de laver i deres job, og hvordan de bruger deres uddannelse. Lad dig inspirere og bliv klogere på dit eget uddannelses- og karrierevalg! 

Din Karriereguide