Typograf eller ej - Forum

16-07-2009 23:29   Charlie
Jeg har fået fortalt, at hvis man har taget grundforløbet til Medie Grafiker, så er man typograf.. Men er det egentlig sandt? Jeg har forsøgt at google lidt, og er blevet itvivl om hvad typograf egentlig er for en uddannelse, hvis det overhovedt er en uddannelse... Det ville jo være rart hvis man kunne skrive "typograf" på CV'et under uddannelse eller ej :)

RE: Typograf eller ej
07-09-2009 09:31   Studentum
Hej Charlie. Det er et godt spørgsmål, du stiller, for du har helt ret, det er nemlig ikke helt let at svare på. Jeg vil foreslå dig, at tage direkte kontakt til en skole, som tilbyder den pågældende uddannelse, så du er helt sikker på dit svar. Det kan du f.eks. gøre ved at udfylde en interesseanmeldelse her. - så kommer du i direkte kontakt med University College Syd, som vil svare dig så hurtigt som muligt. Mange hilsner Studentum

RE: RE: Typograf eller ej
25-10-2009 16:17   Sandie
Jeg tror det er ret tvivlsomt at du kan kalde dig typograf efter endt grund forløb. Jeg går selv på mediegrafiker H1, og skal muligvis i lære hos et firma der stiller bøger og magasiner op, og som i høj grad arbejder med typografi. Og derfor vil jeg mene jeg kan kalde mig Grafiker (mediegrafiker) som uddannelsen hedder, og typograf i mente, eller specialle. Og det er efter 4 år, men tvivlsom at grundforløbet sætte "Typograf" på cv'et da det er ret kompleks, og skoleforløbet slet slet ikke kommer ind om det hele der bliver forbundet med det.

RE: Typograf eller ej
20-12-2010 11:23   Arne Hornborg

Charlie.
Du kan absolut IKKE tillade dig at kalde dig typograf. Det er nemlig en 4-årig grafisk uddannelse med afsluttende eksamen.
I dag er den officielle benævnelse ikke typograf men mediegrafiker.
Om du, uberettiget, vil smykke dig med lånte fjer er en anden sag. Men TYPOGRAF er du ikke før du har gennemgået den meget krævende, fine uddannelse, med afsluttende eksamen.
Venlig hilsen
Arne Hornborg
Forfatter.


RE: Typograf eller ej
20-12-2010 14:54   Charlie

Jeg spurgte jo sådan set kun for at blive klogere, ikke for at "smykke mig med lånte fjer". Man har vel lov at spørge, har man ikke?
Jeg ville kun høre om påstanden var sand, for var den ikke, vil jeg selvfølgelig ikke skrive på et cv at jeg er typograf. Hvorfor skulle jeg dog ellers spørge, hvis det ikke var for at blive sikker på sagen?

Anyway.. Dette bekræfter kun igen, at min eks er fuld af fis.

Jeg behøver ikke flere svar, jeg har forstået det nu, efter at flere forskellige personer kan fortælle mig det samme, så jeg behøver ikke yderligere svar for igen at fortælle mig noget jeg nu allerede udmærket ved :)

Tak for de svar der var venlige folkens! Det er godt at blive klogere.


Evalueringspolitik

Vil du skrive en evaluering om en skole eller en uddannelse på studentum.dk? Cool! Så bidrager du ved at hjælpe andre med at finde den uddannelse, der passer dem bedst. Læs venligst vores anmeldelsespolitik om, hvordan vi godkender og udgiver anmeldelser her. 

Download vores evalueringspolitik her

Hvad kan jeg blive? 

Få et overblik over dine mange muligheder, når du skal vælge uddannelse med vores uddannelsestest.

Prøv uddannelsestesten

Få inspiration til din karriere

Kom med bag om virksomheder og organisationer fra forskellige brancher, og mød medarbejdere, der fortæller om hvad de laver i deres job, og hvordan de bruger deres uddannelse. Lad dig inspirere og bliv klogere på dit eget uddannelses- og karrierevalg! 

Din Karriereguide