Vis studentum.dk som: Mobile

SF Ungdom om uddannelsespolitik


Navn: Nanna Bonde, landsformand

Parti: SF Ungdom

Hvad mener SFU inden for uddannelsespolitiske emner?

Vi har interviewet Nanne Bonde, der er landsformand for SFU. I interviewet udtaler hun sig om partiets holdninger til diverse uddannelsespolitiske emner, der vedrører dit liv som studerende.

Mener I, at fremdriftsreformen lægger for stort pres på de studerende?

"Ja, der er elementer i fremdriftsreformen, som presser de studerende for meget. Det er ikke for sjov, at den bliver kaldt hurtigere-ud-reformen. Her er de elementer, som vi synes er mest problematiske:

  • Perioden hvor studerende må være forsinket, forkortes fra 1 år til 6 mdr. Er man mere end 6 mdr. forsinket stoppes SU’en (i alt max. 5,5 års forsinkelse).
  • Er man dumpet i ét fag uden at have bestået dette efter et år, stoppes SU’en ligeledes.
  • Hvert semester skal den studerende fremover optjene 60 ECTS-point, uden mulighed for at kompensere for dette senere i uddannelsen. Dette betyder, at studiernes elevråd og professorer får mindre mulighed for at tilpasse studieforløbene efter deres faglige og personlige behov (altså MINDRE fleksibilitet). Det er desuden også mindre fleksibelt for den enkelte studerende. Får man eksempelvis konstateret stress, kan der IKKE trappes ned det kommende semester.
  • Fremover vil man automatisk blive tilmeldt til eksaminer og må ikke framelde sig. Det er ellers i dag udbredt, at man vælger at udskyde en eksamen, hvis man ikke føler sig parat. Det er med til at forsinke studierne, men for mange er det også en vej til at klare sig igennem, at tage det lidt mindre intensivt og fx vente med at gå op til reeksamen. Fremover vil en aflyst eksamen tælle som et spildt forsøg. Tilmeldingen skal ske, uanset om den studerende mangler at bestå fag fra foregående (halve) studieår".

Hvordan skal studerende leve op til kravene fra arbejdsgiverne om erhvervserfaring og samtidig komme hurtigt gennem sit studie?

"Vi synes, at det er meget problematisk, at der er flere studier, som lukker for den mulighed, at man kan få ECTS-point for praktik, fordi det begrænser den studerende i at få erhvervserfaring".

Desuden er det problematisk, at man ikke kan få lov at trappe ned et semester, så man eksempelvis kan have sig et studierelevant job ved siden af – vi ønsker et mere fleksibelt uddannelsessystem".

Hvordan vil I afhjælpe, at studerende der står over for tvangsmerit ikke kommer ud på den anden side med en uddannelse, der er sat sammen af vidt forskellige og irrelevante fag?

"Vi mener, at tvangsmeritten skal afskaffes. Det giver ingen mening, at få merit for et fag, som ikke er relevant for din uddannelse".

Overuddanner Danmark ungdommen?

"SFU er kritiske overfor den stigende akademisering af uddannelsesverdenen.

I mange år har uddannelsesreform fået erhvervsskoler, gymnasier og mellemlange videregående uddannelser til at minde meget om universiteterne. Der er intet galt med akademisk viden og metode i sig selv, men det er helt forkert at skabe et billede af, at universitetsuddannelserne er de fineste og vigtigste.

Danmark har brug for borgere med mange forskellige kvalifikationer – også mere praktiske ikke-akademiske færdigheder. I øvrigt favoriserer akademiseringen de unge, der kommer fra akademiske hjem.

SFU arbejder derfor for mere praktisk undervisning, hvor elever og studerende gennem praktikforløb, projekter og samarbejde med omverdenen lærer at bruge deres viden i praksis".

Hvordan får vi flere på erhvervsuddannelser?

"I uddannelsespolitikken bliver erhvervsskoler samt korte- og mellemlange uddannelser ofte overset til fordel for gymnasier og universiteter. Det kan man blandt andet se på den store mangel på praktikpladser for elever fra erhvervsskolerne. Et lignende problem ville aldrig blive accepteret, hvis der pludselig manglede tusindvis af 3.g-pladserne til gymnasieeleverne.

SFU står for, at alle uddannelser bliver prioriteret politisk og økonomisk. Opprioriteringen af eksempelvis erhvervsskoler skal naturligvis ikke ske på bekostning af de lidt bedre stillede uddannelser. Alle uddannelser skal have et løft og prioriteres højt.

I SFU kæmper vi for respekt for erhvervsuddannelserne, og vi tror, at det er på den måde vi får flere på erhvervsuddannelserne. Det betyder, at først og fremmest skal løse problemet med elev- og lærepladsmanglen. Vi mener, at der skal fuldt udrulles sociale klausuler, som betyder, at hvis virksomheder løser en opgave for det offentlige så skal de tage socialt ansvar og ansætte lærlinge. Desuden skal vi sørge for, at der er tidssvarende værktøj til rådighed på skolerne, at de sociale arrangementer prioriteres, ligesom de gør på eksempelvis gymnasierne, og  at forholdene for SKP forbedres og kommer på overenskomst".

Hvad er jeres holdning til, at flere unge skal tage en naturvidenskabelig uddannelse?

"Vi skal sikre muligheden for, at folk kan tage den uddannelse, som de gerne vi".

Hvad er jeres holdning til, at folkeskoleelever skal have et bestemt karaktergennemsnit for at blive optaget på gymnasiet?

"Vi mener, at karakterer helt skal afskaffes i folkeskolen. Den unødige, store fokus på karakterer  har også en social slagside. SFU har et mål om at skabe en mere effektiv og lærerig folkeskole. På mange skoler landet over er der blevet skabt et alt for stort fokus på afgangsprøven, og elever og lærere bruger derfor al for megen tid på at forberede denne i stedet for at koncentrere sig om det faglige. Derfor mener vi, at folkeskolens afgangsprøve skal afskaffes".

Hvad er effekten af at sætte adgangskrav til de unge, der drømmer om at komme i gymnasiet?

"Ikke eksisterende. I stedet skaber den konkurrence mellem eleverne".

Hvad er planen for de unge, der ikke kommer ind?

"Ja, det er jo et voldsomt godt spørgsmål, som vi synes, at I skal henvende til de borgerlige partier".

Er der nok studieboliger i København?

"Nej, der er stadig mange unge, som ikke kan få sig et sted at bo".

Hvordan vil I sikre billige boliger til studerende/unge?

"Et bud er at ændre planloven, så man eksempelvis får mulighed for at bygge i højden. I SFU synes vi, at det er vigtigt, at unge har tid til at koncentrere sig om deres uddannelse og derfor ikke skal tynges af boligmangel eller ruinering".

Hvad er jeres holdning til forældrekøb?

"Man kan jo ikke bebrejde dem der har råd, at de vil det bedste for deres børn. Dog er det problematisk, at vi har et boligmarked, hvor det afgørende er om man har et godt netværk eller hvor mange penge man kan ligge under bordet. Vi mener, at der skal bygges flere almene byggerier og studieboliger, som studerende har råd til at betale. Det kan man også i planloven sætter regler om".

Hvor stor en andel bør uddanne sig i København/Århus?

"Det vil vi ikke vurdere. Folk skal bosætte sig som de har lyst, og så må vi skabe byrum, hvor der er plads til alle".

I det nedenstående kan du læse lignende interviews og artikler om uddannelsespolitik, der måske har din interesse?

Senest opdateret: 11 jun 2015

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-04-2016

Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse

Har du kreativitet i fingerspidserne eller talent for det praktiske, og ser du gymnasiet som et nødvendigt onde på vej mod din drømmeuddannelse? Så er en erhvervsuddannelse måske noget for dig. Du udvikler din faglighed fra dag ét og har et væld af muligheder for at bygge videre på din fremtid med en videregående uddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 05-02-2016

Hvad mener rød og blå blok om uddannelsespolitik?

Vi har taget fat i to uddannelsesordførere fra henholdsvis rød og blå blok og spurgt dem til emner som fremdriftsreformen, karakterkrav og gruppeeksamen. Læs hvad de mener her og bliv klogere på, hvilken blok du er enig med på uddannelsesfronten.

Læs mere
Sidst opdateret 03-07-2019

Topliste over jobs med højeste og laveste ledighed

Se toplisten over uddannelser der fører dig direkte ind i ledighed - eller direkte ind på arbejdsmarkedet. Alle veje fører til Rom, men det gælder desværre ikke uddannelser og jobs. Hvis du vil undgå ledighed, bør du undersøge dine muligheder, inden du vælger uddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 14-03-2016

Eva Fog om piger, IT og rollemodeller

”Jeg troede, at jeg satte en kano i åen, men i virkeligheden var det en speedbåd i havet.” Sådan beskriver DigiPippi’s stifter og forkvinde, den 37-årige digitale underviser og pædagog Eva Fog, forløbet, fra en sommerdag i juli 2015. Her fortæller hun om piger, IT og rollemodeller.

Læs mere
Sidst opdateret 16-06-2015

Quick Guide til Fremdriftsreformen

Er du i tvivl om, hvad fremdriftsreformen betyder for dig? Reformen stiller krav til de studerende om at nedsætte deres studietid og afslutte deres studie på normeret tid. Reformen indeholder 8 studiefremdriftsinitiativer, der skal sikre at studietiden bliver reduceret. Her får du det hurtige overblik.

Læs mere
Danmarks Bedste Studieby

Danmarks Bedste Studieby

Test dig selv