Eva Fog om piger, IT og rollemodeller

”Jeg troede, at jeg satte en kano i åen, men i virkeligheden var det en speedbåd i havet.” Sådan beskriver DigiPippi’s stifter og forkvinde, den 37-årige digitale underviser og pædagog Eva Fog, forløbet, fra en sommerdag i juli 2015. Her fortæller hun om piger, IT og rollemodeller.

[Facebook:like]

Officielt pressebillede af Eva Fog, stifter af DigiPippi

Rollemodeller skal få kvinder tilbage i IT

”Jeg troede, at jeg satte en kano i åen, men i virkeligheden var det en speedbåd i havet.” Sådan beskriver DigiPippi’s stifter og forkvinde, den 37-årige digitale underviser og pædagog Eva Fog, forløbet, fra en sommerdag i juli 2015. Her blev de første spadestik taget til det sociale fællesskab for piger med en interesse for IT og den stadig voksende mosaik af digitale muligheder.

Vi kender alle sammen stereotypen på en IT-nørd: en bumset, socialt akavet ung mand, som lever bag skærmen og koderne med sin cola og chips inden for rækkevidde. Men de første kodere, var faktisk kvinder og ved oprettelsen af IT-fagforeningen Prosa i 1967, var kønsfordelingen næsten lige mod blot 15 procent kvindelige medlemmer i dag.

Samtidig er kvinderne forsvundet fra IT-uddannelserne siden begyndelsen af 80erne. Her er det nu ned til mindre end hver 10. studerende, som er kvinde, og universiteterne efterlyser kvinder til de "hårde" IT-uddannelser inden for datalogi og softwareudvikling med lys og lygte. Det er nemlig uddannelser som Humanistisk Informatik, IT og kommunikation og andre kombinationsuddannelser, der trækker den samlede kønsfordeling på IT-uddannelserne op.

Derfor har vi her på Studentum valgt at sætte Eva Fog i stævne for at høre hendes bud på, hvorfor kvinderne forsvandt ud af IT-branchen – og ikke mindst, hvordan vi får dem tilbage igen.

Sådan bruger piger IT

Datalogi på skoleskemaet i folkeskolen

Alt imens det digitale bliver en stadig større del af vores hverdag, og børn helt ned til vuggestuealderen bruger iPads, er der opstået en idé om nutidens børn og unge som ’de digitalt indfødte’. Ifølge Eva Fog er det mærkat imidlertid en myte. I stedet står vi med en generation, der for eksempel ikke aner, hvordan man installerer en printer. Særligt pigerne er blevet hægtet af i teknologiens hurtige indtog.

”De sidste 30 år har IT været mændenes legeplads, og det bærer undervisningen præg af lige fra i folkeskolen til uddannelserne på IT-Universitetet. Her har jeg mødt kvindelige studerende, der simpelthen ikke kan forstå deres undervisere,” forklarer Eva og fortsætter:

”Det handler ikke om intelligens. Snarere tværtimod. Men det handler om, at mænd og kvinder bruger de digitale værktøjer forskelligt og lærer på forskellige måder. Det skal der være plads til i fremtidens IT-uddannelser for at lokke kvinderne til, mens vi bør få datalogi på skoleskemaet i folkeskolen med differentieret undervisning, der tager højde for forskellene drenge og piger imellem.”

Selvom hun ikke selv betegner sig som tech-feminist, er Eva Fog ikke i tvivl om, at pigerne skal tage de digitale hjælpemidler til sig og bruge dem for at bevare deres egen selvstændighed. Det kræver først og fremmest, at man får fat i pigerne, mens de er læringsvillige og stadig former deres identitet. Netop derfor henvender DigiPippi sig til piger mellem 7 og 13 år.

Citat om at give pigerne rum til at udforske IT

Piger lærer gennem spejling i et trygt rum

For Eva Fog var det kærlighed ved første blik, da hun som 10-årig for første gang stod med en computer i hånden. Siden har hun været på en snoet – og til tider ensom – vej frem til sin position i dag, hvor hun som eneste pædagog er repræsenteret i den IT-rådgivningsgruppe, der oprindeligt blev sat i verden af daværende Børne- og Undervisningsminister, Christine Antorini. I dag er rådgivningsgruppen rodfæstet ved Professionshøjskolen UCC.

Dette er blot nogle af de mange digitale bolde, Eva jonglerer med i sit virke som multimediebaseret underviser med pædagogiske rødder. Den røde tråd i hendes erfaringer er den kreative tilgang, der altid virker rigtigt godt. Alt bygger på fastlagte strategier og ’cause-and-effect’. Gennem de mange års erfaring, har hun spottet en helt grundlæggende forskel i den måde drenge og piger bruger IT.

”Det er måske ikke politisk korrekt at sige, men piger og drenge er altså forskellige. Det gælder også i deres tilgang til IT og teknologi,” siger Eva og fortsætter:

”For drengene er det ’trial-and-error’. De spurter derudad med 200 km i timen. Rammer de en mur, prøver de bare igen. For pigerne er det helt anderledes. De har brug for, at der er nogen, som tager dem i hånden og hjælper dem ud på deres teknologiske dannelsesrejse. Pigerne er dybest set sociale i deres læring, mens drengene er asociale.”

Den erkendelse er kernen i DigiPippi netværket, der fungerer som et bindeled mellem kvindelige rollemodeller i IT-branchen og piger, der er nysgerrige efter at udforske den digitale verden.

Og det er alle piger i virkeligheden ifølge Eva. Hun har nemlig aldrig mødt en pige, der ikke er interesseret, hvis blot hun får mulighed for at udforske i et trygt rum, hvor der er rollemodeller, hun kan identificere sig med og spejle sig i.

Citat om forskellene på drenge og piger, når de gamer

Kvindelige rollemodeller i IT-branchen

Ifølge en analyse fra magasinet Computerworld er markedsføringen af computerspil som ’drengelegetøj’ ved den personlige computers indtog i hjemmet, en væsentlig del af forklaring på kvindernes tilbagetog fra IT-uddannelserne de seneste 30 år. En anden mulig forklaring er manglen på kvindelige rollemodeller i IT-branchen. Opstarten af DigiPippi fællesskabet viser imidlertid, at de er der.

”Da jeg sidste sommer sendte en efterlysning efter rollemodeller til DigiPippi ud i mit netværk via min blog og Twitter, var responsen overvældende. På fem sekunder gik jeg fra nul til mere end 30 knivskarpe og stærke kvinder, der alle var med på idéen om at blive DigiPippi rollemodel,” fortæller Eva Fog og forklarer, at rollemodellerne langtfra alle er hardcore kodere:

”Vores rollemodeller er virkeligt forskellige. Det viser pigerne, at der ingen grænser er, og at der findes alle typer af kvinder i IT. Netop derfor virker det så godt.”

Selve konceptet blev til på opfordring fra en tidligere kollega, der foreslog, at hun søgte om at blive en del af Reach for Change inkubationsprogrammet, Game Changers. Programmet søgte i samarbejde med TV3 og Viasat sociale iværksættere med en modig og nytænkende idé, der kunne gøre en forskel for børn og unge.

DigiPippi åbnede nye døre

DigiPippi nåede finalen i Game Changers, men vandt desværre ikke. Til gengæld er projektet valgt som Change Leader under Reach for Change i hele 2016. Hele processen har gjort en forskel og åbnet døre for DigiPippi-fællesskabet.

”Via processen i Game Changers og forløbet som Change Leader har jeg fået alle værktøjerne til at få DigiPippi ud over rampen. Via den support jeg har fået til udvikling af projektet, er jeg nået ud steder, hvor jeg ikke tidligere fik taletid,” fortæller Eva, der siden sit farvel til karrieren som multimediepædagog i folkeskolen på fuldtid forrige år, er blevet en stadig mere integreret del af den danske IT-branche og den gren af den akademiske verden, der beskæftiger sig med IT og didaktik.

divider

Eva Fog ved Women in TechMed 25+ års erfaring med digitale platforme og 19+ års erfaring med internettet, har Eva Fog en solid forståelse af den digitale verden og dens muligheder. Digital kreativitet og en passion for at formidle sin viden og erfaring er udgangspunkt for hendes arbejde. I dag er hun:

  • Undervisningskonsulent ved RealDream.dk
  • Stiftende forkvinde for DigiPippi
  • Change Leader under Reach for Change Danmark
  • IT pædagog og konsulent ved Højdevangens Skole
  • Microsoft Innovative Educator Expert
  • Underviser, skribent og foredragsholder ved PædaGo' Nok
  • Medlem af IT-rådgivningsgruppen 2.0
  • GEW ambassadør under Global Entrepreneurship Week

Tidligere: Underviser ved AOF, multimediepædagog i SFO og medlem af Frederiksberg SFO IT råd.

Blå bog for Eva Fog

Er en IT-uddannelse noget for dig?

Er du ung kvinde med hang til apps, dimser, gaming og alt andet, der har med teknologi at gøre? Lad dig ikke skræmme af, at IT-branchen på mange måder er en 'Man's World'. Gå på opdagelse i udvalget af IT-uddannelser og find lige præcis den, der passer dig. 

Skrevet af kommunikationskonsulent Sofie Gry Laursen


Annoncer