Vis studentum.dk som: Mobile

Mød en markedsføringsøkonom

Christina, studere til markedsføringsøkonom

Navn: Christina Degnebolig Hansen, 22 år

Uddannelse: Markedsføringsøkonom på Erhvervsakademi Sjælland (EASJ)

Mød en markedsføringsøkonom-studerende

Christina har tidligere både studeret til serviceøkonom og multimediedesigner, men ingen af uddannelser føltes rigtigt for hende. Tredje gang er lykkens gang, og i dag studere hun til markedsføringsøkonom på EASJ: En uddannelse, der meget gerne skulle bane vejen til hendes store drøm om at åbne sin egen online-shop med børnetøj.

I interviewet kan du læse om hendes vej fra gymnasiet til at blive optaget på sin drømmeuddannelse.  

Læs om markedsføringsøkonom uddannelsen

Har du altid vidst, at du skulle studere inden for markedsføringsbranchen?

”Jeg blev først bevidst om, hvad jeg ville med mit liv i starten af 3.g. På daværende tidspunkt gik jeg på HHX, hvor markedsføring fyldte en stor del af min skolegang. Kombinationen af økonomi, erhvervsret og markedsføring, gør uddannelsen særdeles attraktiv”.

Hvordan er din interesse for denne uddannelse opstået?

”Mine forældre var selvstændige for et par år tilbage. De gav mig indblik i økonomi og jura, hvilket allerede dengang fangede min interesse. Samtidig fik jeg en forståelse for, at markedsføring er vejen frem for alle virksomheder. Derudover havde jeg en afsætningslærer, der så det bedste i mig. Hun roste mig for mine analyserende, velformulerede og reflekterende afleveringer. Alt den inspiration og ros viste mig vejen frem til min lykke”.

Har du tidligere studeret andre uddannelser end markedsføring?

”Ja, jeg var studieaktiv på CPH Lyngby fra september til november 2013, hvor jeg så gik på barsel. Under min barsel begyndte jeg så småt at lufte tanken om, hvorvidt det var den rigtige uddannelse for mig?

Efter et par måneder kom jeg så til den konklusion, at jeg ikke følte mig fagligt nok udfordret. Tanken om at skulle tilbage på 1. semester føles ikke rigtig, og jeg valgte derfor at tage chancen og satse på et nyt studie efter min barsel. I august 2014 startede jeg derfor på multimediedesign i Køge”.

Hvorfor søgte du ind serviceøkonomi-uddannelsen på CPH Lyngby?

”Jeg kom desværre ikke ind på min første prioritet som var markedsføringsøkonom. Uddannelsen minder om markedsføringsøkonom, idet man også her beskæftiger sig med økonomi og markedsføringsmodeller”.

Hvordan er din samlede oplevelse af CPH Lyngby?

”Det er en yderst velfungerende skole, hvor der er styr på sagerne! Lærerne har alle været ude i erhvervslivet, hvilket gør undervisningen meget faglig og praksis. Der var projekt hver anden uge, hvor der var obligatorisk deltagelse, hvilket vi sige, at du skulle have godkendt fravær, hvis du ikke havde mulighed for at møde op. Der var som udgangspunkt undervisning fra kl. 8.20-12.00 eller fra 12.30 til 16.00. Skemaet variere fra uge til uge. En gang i ugen var der ikke undervisning, hvilket gjorde det muligt at læse pensum op. På daværende tidspunkt var der rig mulighed for at dyrke mine fritidsinteresser i min fritid”.  

Hvordan er din samlede oplevelse af multimediedesign i Køge?

”Skolen var efter min mening dårlig til at strukturere aktiviteter, undervisning og tværfaglige projekter. Det største minus var, at de var dårlige til at informere os som studerende, hvilket skabte en del forvirring. Deres ustrukturerede måde påvirkede blandt andet min evne til at lære fra mig.

Jeg følte i mange situationer, at jeg ikke kom nogen vegne. Tanken om en eksamen på første semester skræmte mig væk. Det var tydeligt at mærke, at der ikke var meget fritid. Den halvanden måned jeg befandt mig på uddannelsen, brugte jeg primært min fritid på at læse pensum og lave øvelser. Så det var ikke lige en uddannelse for mig desværre”.        

Hvorfor søgte du ind på multimediedesign?

”Da jeg var 14 år, begyndte jeg at lave mine egne film. Min horisont udvidede sig et par år efter, da jeg begyndte at interessere mig for billeder og redigering. Uddannelsen var et springbrat til forhåbentlig en dag at kunne starte min egen online-shop indenfor børnetøj”.

Hvorfor var multimediedesign ikke det rigtige for dig?

”Studiet krævede mere tid, end jeg havde. Efter at have fået min søn, måtte jeg indse, at jeg havde en anden hverdag end mine andre medstuderende. Derfor besluttede jeg for at tage chancen og håbede, at lykken var med mig for tredje gang”.

Hvordan føles det at være blevet optaget på sit drømmestudie?

”I februar 2015 blev jeg endelig optaget på markedsføringsøkonom-uddannelsen på EASJ Roskilde.  

Handel og økonomi motiverer min indre iværksætter. Det giver mig blod på tanden til, at lære fra mig i særlige processer som eksempelvis i gruppearbejde. Kommunikation og læring er en forudsætning, når du som mig drømmer om at starte dit eget firma”.

Hvad er det, der gør, at denne uddannelse føles rigtig for dig?

”Jeg opnår succesoplevelser, som giver et indre kick. Efter at have droppet ud af 2 tidligere videregående uddannelser, havde jeg nærmest mistet gejsten. - Men nu hvor jeg får mere end jeg giver, føler jeg, at jeg er havnet det helt rigtige sted!”.   

Hvordan er opstarten på uddannelsen?

”Vi havde en introuge, hvor vi de første dage fik præsenteret vores kommende medstuderende, lærerne, fagene og vores studiegrupper. Udover det praktiske gav introugen anledning til lære sig selv bedre at kende ved at lave øvelser. Eksempelvis var vi, den sidste dag i introugen ude i Roskilde by at gå efter nogle poster, hvor du skulle løse faglige problemstillinger”. 

Hvilke fag har du som markedsføringsøkonomi-studerende?

”Vi har økonomi, international markedsføring og salg, kommunikation-organisation og ledelse, erhvervsret m.fl”.

Hvordan er din samlede oplevelse af undervisningen på EASJ?

”Underviserne er dygtige til at lære fra sig, og de er gode til at involvere de studerende i undervisningen. De bruger faglige argumenter fra det virkelig erhvervsliv til at skabe sammenhæng mellem det faglige og virkelighedens verden. Du er altid velkommen til at tage fat i læren efter undervisningen, hvis du sidder inde med faglige eller personlige spørgsmål. De håndterer enhver situation professionelt, hvilket gør, at du som studerende føler dig respekteret.

Jeg har fået et godt indtryk af uddannelsesstedet. De har styr på tingene, og lærerne er gode til at lære fra sig. Du føler dig altid velkommen hos studievejlederen, eller for den sags skyld SU-kontoret. De er til for de studerendes skyld, hvilket har en positiv indvirkning på os som studerende.

Hvad er det bedste ved din uddannelse?

”Du har ansvaret for din egen læring. Det er helt og aldeles op til dig, hvor meget tid du vil lægge i projekter, afleveringer og lektier, men i tilfælde af, at du har været for meget fraværende, kan de bede dig om at tage semestret forfra. De kalder det selv for ’et sikkerhedsnet’, fordi de ønsker deres studerende det bedste”. 

Er der noget, der er mindre godt ved din uddannelse?

”Det er en forudsætning, at du skal lære at arbejde i grupper. Det en særlig udfordring for mit vedkommende, da jeg har nemmest ved at arbejde selvstændigt. I gruppearbejde er jeg den dominerende leder, der bedst trives med at uddelegere opgaver til mine gruppemedlemmer. For øjeblikket kræver det meget energi, da jeg netop har skiftet studiegruppe, men når jeg om under 2 år er færdiguddannet, er jeg overbevidst om at gruppearbejdet falder mig mere naturligt”.

Hvor drømmer du om at arbejde som færdiguddanet?

”Jeg har et ønske om at komme i lære som revisorelev. På den lange bane, har jeg dog en drøm om at starte min egen online-shop med børnetøj. Hvis min drøm skal realiseres, kræver det først og fremmest en kapital på minimum 50.000 kr. Som revisor beskæftiger du dig med årsregnskaber, moms og så videre. Jobbet vil derfor forberede mig på, hvordan jeg håndterer økonomien i min kommende virksomhed”.

Tror du, man skal være en bestemt type for at blive markedsføringsøkonom?

”Du behøver ikke nødvendigvis være en bestemt type. Derimod er det vigtigt, at du har interesse for kombinationen af handel og økonomi. Jo større din interesse er, jo mere attraktiv er denne uddannelse for dig”.

Har du et eller flere gode råd til unge, der gerne vil lade sig inspirere og gå den samme vej som dig?

”Mit bedste råd er: Håndter en hver konflikt professionelt - i forbindelse med gruppearbejde, kan der til tider opstå konflikter på baggrund af misforståelser eller uenigheder om ambitionsniveau. Hvis alle i gruppen kan gå på kompromis, vil det gavne samarbejdet og resultatet. I sjældne tilfælde kan konflikten udvikle sig til en personlig konflikt mellem 2 eller flere mennesker. Når bølgerne går højt påvirker det desværre det færdige resultat.

Læg i stedet det personlige på hylden, og forsøg ihærdigt på at finde en løsning på, hvordan alle kan stilles tilfredse”.

Senest opdateret: 09 apr 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 04-09-2018

10 sparetips til den studerende på budget

Som studerende er det ikke altid helt lige til at få pengene til at række hele måneden.

Læs mere
Sidst opdateret 11-11-2015

Mød en Masters in Management studerende

Mød Lasse der læser Masters in Management på London Business School, og bliv klogere på, hvad uddannelsen handler om!

Læs mere
Sidst opdateret 09-04-2019

Handelsøkonom - Kom bagom uddannelsen med Sophie

Efter gymnasiet fik Sophie job i en af Coloplasts marketingafdelinger, og det blev starten på hendes karriere. I dag er hun uddannet handelsøkonom fra CPH Business, og er i fuldt sving med at søge fuldtidsjob som sælger. Her fortæller hun om sin uddannelse som handelsøkonom og studietid på CPH Business.

Læs mere
Sidst opdateret 20-09-2018

5 måder du kan passe på miljøet

Vil du være med til at passe på miljøet og indrette din hverdag mere klimavenligt?

Læs mere
Sidst opdateret 12-04-2019

A-kasse og lønsikring: Det bør du vide som studerende

Som studerende er a-kasse måske ikke det først man tænker på, når man afslutter sin uddannelse.

Læs mere
Danmarks Bedste Studieby

Danmarks Bedste Studieby

Nyhedsbrev
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i udviklingen og dine muligheder på uddannelsesområdet.
Test dig selv