Mød en ingeniørstuderende

Da Martin var yngre, overvejede han forskellige uddannelsesmuligheder: Skulle han vælge uddannelse efter sin interesse og passion for klassisk musik eller følge den fornuftige vej med de naturvidenskabelige fag? I dag er han specialestuderende i Farmateknologi på DTU og drømmer om at kurere malaria.





Ingeniørstuderende



  • Martin
  • Danmarks Tekniske Universitet
  • Varighed: 5 år

bjælke

 

Hvordan har det været at være en del af Engineer the future?

Det har været en sjov og meget anderledes oplevelse. Det er lidt underligt at se sig selv på TV, og samtidigt indsigtsberigende at vide, hvor meget tid, der ligger bag en 40 sekunders reklame. Derudover er det virkelig fedt at se, at der bliver gjort noget for at gøre ingeniørfaget mere spiseligt.

Har du altid vidst, at du skulle studere naturvidenskab?

Naturvidenskab har altid været mit stærke fagområde, men gennem min opvækst har jeg også spillet en hel del klassisk musik, så derfor overvejede jeg i sin tid at søge den vej. I gymnasiet var jeg også interesseret i retorik, men tænkte, at ingeniøruddannelsen ville være min bedste mulighed for at kunne dyrke alle tre områder med to af dem som hobby.

Hvordan er din interesse for naturvidenskab opstået?

Jeg kan ikke huske, hvordan selve interessen er opstået - den har altid været der. Jeg har været så priviligeret at have haft en række inspirerende undervisere, som kun har hjulpet mig på vej.

Hvor har du gået på gymnasiet?

Jeg gik på Gl. Hellerup Gymnasium (STX), hvor jeg havde studielinjen matematik A, fysik A og kemi A.

Hvordan oplevede du den naturvidenskabelige undervisning i gymnasiet?

Jeg har altid følt mig udfordret, så det var ikke bare en leg gennem nogen af de naturvidenskabelige fag. Og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg i gymnasiet havde perioder, hvor jeg hellere ville spille elguitar med mit band end lave blækregning til dagen efter.

Hvordan oplevede du, at unge i din omgangskreds på daværende tidspunkt opfattede naturvidenskab?

I min gymnasieklasse var alle interesserede i naturvidenskab, og de fleste opfattede naturvidenskab som en nødvendighed for almen dannelse. Mine venner uden for gymnasieklassen var dog nogle gange sjovere at interagere med, hvilket jeg også synes den dag i dag! De har helt andre indsigtsvinkler på samfundsmæssige problemstillinger og så videre.

Hvordan brugte du dine sabbatår efter gymnasiet?

Den første måned ledte jeg efter arbejde. Derefter var jeg vikar og pædagogmedhjælper i et halvt år, inden jeg tog på Gerlev Idrætshøjskole. Da det første sabbatår så var ovre, fik jeg tilbuddet om at blive ansat på idrætshøjskolen som assistent til at drive hele stedet, hvilket jeg så brugte det næste halve år på. Det sidste halve år arbejdede jeg med to deltidsjobs, så jeg kunne få råd til en 2 måneders rejse rundt i Sydamerika. Og så var jeg ellers motiveret til at tage fat på en 5 års uddannelse.

Tror du, at dine sabbatår gjorde dig mere klar til din universitetsuddannelse?

Jeg fik en meget større social forståelse af vores befolkning: Lige fra børn til unge med meget forskellige baggrunde! Da jeg rejste de sidste to måneder, tog jeg et intensivt spanskkursus, mens jeg var alene i Lima, hvilket gav mig en kæmpe lyst til at lære igen!

Hvordan har du oplevet din studietid på DTU?

Udfordrende, ændrende og utrolig spændende! Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er udfordrende at blive civilingeniør, da man bliver mødt med mange meget tekniske problemstillinger, der har indflydelse på vores samfund. Men det er også det, der gør uddannelsen utrolig spændende.

Derudover har jeg oplevet, at jeg har ændret mig meget over de snart fem år, jeg har været på DTU. Jeg har fået evnen til bedre at kunne se problemstillinger i et større perspektiv med saglige argumenter.

Hvad skriver du speciale om, og hvordan er det at arbejde med sit speciale?

Mit specialeprojekt handler om at forbedre immunsystemet i kampen mod cancer efter stråleterapi. Mit projekt indeholder derfor elementer fra både kemiens og biologiens verden, hvilket giver mig mulighed for at lære en masse om udvikling af medicin inden for det område der hedder Drug Delivery.

Hvad er det bedste ved din uddannelse?

Det bedste ved min uddannelse er den frihed, jeg har fået til at forme uddannelsen i den retning, jeg synes, er interessant. Derudover har jeg aldrig manglet ressourcer til udførelse af eksperimenter, hverken i kurser eller projekter. På den måde har jeg været meget priviligeret.

Er der noget, der er mindre godt ved din uddannelse?

På min uddannelse er industrien med til at forme selve uddannelsesstrukturen, men jeg kan godt savne at have været i praktik i industrien. Det skal dog siges, at der er mulighed for det i løbet af uddannelsen, men hvis civilingeniøruddannelsen skal gennemføres på fem år, er denne mulighed meget begrænset. Så skal man vælge diplomingeniør-bacheloren og en kandidat, der så varer 5½ år.

Hvor drømmer du om at arbejde efter endt uddannelse?

Når jeg er helt færdiguddannet, kunne jeg godt tænke mig at arbejde med forskning og udvikling i et firma, der arbejder med medicinalprodukter.

Tror du, man skal være en bestemt type for at blive ingeniør?

Jeg er overbevist om, at der ikke er én bestemt type person, der bliver ingeniør. Af de mennesker jeg har mødt i både industrien og i løbet af studiet, er ingeniører alle typer personer! I løbet af uddannelsen bliver man udstyret med en solid værktøjskasse, som der står ”ingeniør” på, men den kommer uden forudindstillede håndtag.

Har du et eller flere gode råd til unge, der gerne vil lade sig inspirere og gå den samme vej som dig?

Sæt jer ind i den verden, der er på uddannelses-stederne: Tag ud på universiteterne og tal med de studerende! Benyt jer af de undervisnings- og fremvisningsmuligheder, der allerede findes på universiteterne.

Der er læssevis af muligheder for at få indsigt i det liv, der foregår på universiteterne.


Vil du vide mere om dine job og lønmuligheder som uddannet ingeniør? Tjek vores job og løn sektion!

Klik for job og løn

Find din ingeniøruddannelse

Læs om uddannelserne på DTU


Annoncer