Vis studentum.dk som: Mobile

Morten Jacobsen, Seniorprojektleder, Sweco

Sweco
Seniorprojektleder
  • Morten Jacobsen
  • 53 år
  • Ansat siden 2015
  • Maskiningeniør, HD i Organisation

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg sidder i vores energiafdeling og beskæftiger mig primært med biogasprojekter. På biogasprojekterne har jeg foruden min rolle som projektleder også en rolle som biogasekspert. Som biogasekspert rådgiver jeg alle vores kunder omkring det at bygge nye biogasanlæg, herunder valg af udstyr og teknologi og omkring selve gennemførelsen af projektet. Da jeg af titel er seniorprojektleder, agerer jeg også projektleder på større projekter rundt om i andre afdelinger, da projektledergerningen isoleret set er en ret bred disciplin, der ikke nødvendigvis behøver at være fagspecifik.    

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Jeg synes jo som helhed, at mit job er spændende og udfordrende, men jeg må sige, at jeg for alvor bliver motiveret af de projekter, der indeholder en høj grad af kompleksitet. Det tænder den faglige gnist i mig, og det er ofte den type af projekter, hvor ens projektlederevner for alvor kommer på prøve. Her får jeg nemlig for alvor lov til at dykke helt ned i det faglige i form af forskelligartede og til tider svære opgaver. Derudover finder jeg også det menneskelige aspekt af mit arbejde enormt spændende, og på komplicerede projekter er det vigtigt, at jeg formår at have hånd i hanke med de mange interessenter, der skal koordineres imellem – så hele ledelses- og stakeholder management-delen er også klart noget af det, jeg finder såvel udfordrende som interessant. 

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Jeg er uddannet maskiningeniør, og min uddannelse anvender jeg i de biogasprojekter, hvor projektering indgår. Derudover har jeg en HD i organisation, som jeg trækker på i min rolle som projektleder. Generelt må jeg dog sige, at mine uddannelser selvfølgelig har givet mig en basal og uundværlig grundforståelse, der danner grundlaget for min faglighed, men meget af den viden, jeg besidder i dag, har jeg tilegnet mig gennem årene, efter jeg kom ud på arbejdsmarkedet.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Sweco?

De mange muligheder

Da Sweco er så stor en virksomhed, er der flere muligheder for at anvende sine kompetencer inden for andre områder, end der hvor ens kernekompetencer ligger. På den led har jeg større bevægelsesfrihed i mit arbejde, da jeg har en bred faglighed, jeg kan trække på. Det betyder i sidste ende, at jeg kan byde ind på forskellige typer af opgaver, og er jeg altid koblet på en opgave eller projekt, er der større sandsynlighed for, at jeg kan beholde mit job.

Godt arbejdsmiljø, både fysisk og psykisk

I Sweco har vi generelt store, lyse lokaler, hvor man også har gode muligheder for at vælge alternativer til den traditionelle skrivebordsplads; man kan egentlig sidde eller stå og arbejde lidt der, hvor man har lyst i situationen. Desuden har vi en meget uformel omgangstone og højt til loftet. Jeg kan altid gå til en kollega eller en leder og få en fordomsfri og åben snak. Og så synes jeg, at jeg er omgivet af rigtig flinke og dygtige kolleger og ledere. Det bidrager alt sammen til både et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.

Stor fleksibilitet og selvstændighed

Jeg har en enorm frihedsgrad i min hverdag, og jeg tilrettelægger som oftest selv min uge – selvfølgelig så den overordnet flugter med afdelingens strategi og de projekter og opgaver, der nu ligger. Men i Sweco får man tildelt meget ansvar, og man får så også tilsvarende stor frihed.

  • Hvorfor er Sweco en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

Sweco er den store, lille virksomhed, som jeg plejer at sige til folk. I de enkelte teams har man stor mulighed for at forfølge opgaver og forretningsmuligheder uden for meget bureaukrati og for tunge forretningsgange - så man kan rent faktisk agere hurtigt og effektivt som en lille virksomhed. På samme tid har man supportfunktionerne og systemerne fra en klassisk, stor virksomhed til at understøtte en i sit arbejde i dagligdagen. Derudover mener jeg, at Sweco er en attraktiv arbejdsplads, fordi jeg har rig mulighed for at udvikle mig personligt i lederrollen og rent fagligt ved at arbejde med nye tekniske områder. Fælles for begge er, at der er en fin balance imellem læringsmetoderne, der typisk er gennem kurser og uddannelser og så i dagligdagen, hvor det tillærte skal ud at leve, og hvor man samtidig hele tiden udvikler sig og lærer, uden man måske lige bemærker det fra dag til dag.  

Læs mere om Sweco

Mød andre kandidater fra Sweco

Senest opdateret: 19 mar 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-08-2019

Frederikke Gartmann, Analyst i Deal Advisory, KPMG

Jeg arbejder hos KPMG i den afdeling som hedder Deal Advisory. I min afdeling hjælper vi investorer, virksomheder, familier og individer med at købe og sælge virksomheder. Vi finder ud af, hvad virksomheden er værd, hvem der kunne være potentielle købere og rådgiver i det hele taget på alle områder omkring et salg, hvor vores kunder har spørgsmål eller er i tvivl.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Clara Jensen, Elektriker, EL:CON

Jeg arbejder som elektrikerlærling, hvor jeg kører rundt og løser forskellige opgaver i løbet af min dag. Jeg kører primært rundt alene, og det kan både være firmaer eller privatkunder, som jeg skal ud til. Nogle gange er jeg også ude på skoler og institutioner for at sørge for, at elektriciteten fungerer. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Matthias K. Hedegaard-Knudsen, Projektleder, KMD

Mit forretningsområde er projektledelse på større IT-projekter, hvor jeg beskæftiger mig med del/sporaktiviteter i et projekt. Det vil sige, at jeg typisk har ansvaret for en mindre del af et projekt.  Arbejdsopgaverne går ud på at oversætte kundens behov til nogle specifikationer eller en form for arbejdspakke, som kan blive udviklet, testet og iværksat.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Maria Boserup, Management Consultant, EY

Jeg arbejder i Advisory inden for Financial Services (FS), som er en sektorspecifik afdeling, der fokuserer på finansielle virksomheder, primært banker og forsikringsselskaber. Mine arbejdsopgaver kan variere meget og inkluderer områder som projektledelse, kortlægning og optimering af processer, databearbejdelse, udvikling af modeller, facilitering af workshops og meget mere.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Thomas Pank Roulund, Global Mechatronics Graduate, Grundfos

Jeg startede i Grundfos, som en del af deres Global Graduate Programme, og jeg arbejder i min første af fire rotationer inden for vores udvikling af nye produktionsprocessorer.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ingrid Deigaard, Associate, BCG

I work as an associate consultant. The job as an associate consultant is project based and you typically work in a larger team sharing tasks and responsibilities. Our projects cover a wide range of industries as well as topics such as strategy, operations optimization, reorganization, etc. 

Læs mere
Sidst opdateret 11-09-2019

Matilde Bisballe, Systems Engineer & User Researcher, 3Shape

I work in the R&D department in 3Shape as a Systems Engineer focusing on usability and user experience. My core responsibility is to be the voice of the user inside the R&D department and ensure the quality of the user experience when hardware and software come together. My main tasks consist of testing the and transforming user insights into tangible product requirements.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ebou Touray, Technology Solutions Professional, Microsoft

Jeg er ansat som Graduate ved Microsoft i Specialist Team Unit-afdelingen, og min rolle hedder Surface - Technology Solution Professionel, der betyder, at jeg er ansvarlig for alt det tekniske, når det drejer sig om vores Surface-produkter fx Surface Laptop, Surface Pro osv. Jeg arbejder ikke direkte med salg, men jeg står for at drive den tekniske beslutning hos vores kunder.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Michelle Kühl, Mechanical engineer, COWI

Jeg sidder i tunnel- og undergrundsinfrastrukturafdelingen i COWI, hvor jeg arbejder med mekaniske systemer på infrastrukturprojekter – eksempelvis affugtningsanlæg på broer, afvanding i tunneler eller VVS på metroprojekter. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Søren Maagaard Olesen, Software Architect, 3Shape

3Shape Audio provides 3D scanners and modelling software to hearing aid manufacturers. In my team, we make the software that connects the 3D scanners and software for designing customized hearing aids. The hearing aids are customized to each person, so they fit exactly to their ears. That means that the software needs to include a lot of information on ear anatomy.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ewa Wybraniec, Regulatory Affairs Specialist, 3Shape

I work in the RA or Regulatory Affairs department. It acts as our interface between the pharmaceutical/medical device industry and Regulatory authorities across the world. To me it is a cross-disciplinary domain where regulations, business and engineering interact.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Signe Kraghede Yding Andersen, Partner Technology Strategist, Microsoft

Jeg arbejder med forretningsudvikling fra et teknisk perspektiv i forhold til vores partnere, fordi Microsoft arbejder sammen med en række partnere – blandt andet større konsulenthuse og mindre IT-virksomheder. Det skyldes, at vi hos Microsoft ikke kan nå ud til hele verden, og derfor er vi nødt til at alliere os med partnere, der kan hjælpe med at sælge og formidle Microsofts produkter og løsning ...

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Henriette Henriksen, Associate, BCG

I work as an Associate in BCG. BCG works with solving the challenges that our clients are facing within areas such as strategy, structure, management, and operations. Specifically, my tasks include conducting research to understand a certain part of the business or market by talking to internal or external experts. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Nicklas Bune, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg sidder i PFA’s rådgivningscenter og bliver snart færdig som elev efter et toårigt forløb. Mine primære arbejdsopgaver består i at hjælpe og rådgive vores kunder telefonisk samt skriftligt. Alt fra de lavpraktiske opgaver, som ikke tager mere end et minuts tid, til de tungere rådgivningssamtaler om alt fra PFA’s produkter, til hvordan kundens pensionsordning er investeret.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Simone Gents Nielsen, Kunderådgiver, ATP

Jeg er ansat som kunderådgiver i afdelingen Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag hos ATP. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har mange forskellige ordninger og betjener en lang række kunder, som indebærer både offentlige og private arbejdsgivere samt erhvervsskoler, og elever der er i gang med en erhvervsuddannelse.

Læs mere
Sidst opdateret 22-03-2019

Thor Højlund Olsen, Discovery Lead, Demant

I am a project leader in Discovery, which is part of R&D in Demant. In Discovery we develop radical innovative concepts for people living a hearing loss. We use the most recent technologies, like AI and sensors to address the challenges of people living with a hearing loss. In a small and fast project, we experiment with new ideas.

Læs mere
Sidst opdateret 12-07-2019

Mette Sørensen, Teknisk sagsbehandler/Ingeniør, Sikkerhedsstyrelsen

Jeg er ansat i Center for Markedsovervågning, hvor jeg arbejder med produktsikkerhed i et team af dygtige kollegaer. Min primære arbejdsopgave omhandler sagsbehandling af produkter, som ikke lever op til gældende sikkerhedskrav. Jeg er ofte i dialog med virksomheder, som har brug for vejledning i forhold til deres egne forpligtelser. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Asger Anker Sørensen, Data Scientist Consultant, IBM CIC

Som konsulenter arbejder vi på tværs af forretningen, og da alle dele af forretningen sidder på værdifuld information i form af opsamlet data, kan vi hjælpe vores kunder med at optimere hele deres forretningen fra produktion til People Management. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Ask Heje, Associate, BCG

I work as an associate for BCG in Copenhagen solving complex business issues for some of the most interesting companies within all industries. As an associate, I mainly work with doing analysis and presenting insights to the client and the team, while also ensuring that the insights lead to concrete actions and change. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Johnny Møller, Supply Chain Graduate, Carlsberg

I min nuværende rotation, hvilket samtidig er min sidste af tre, er jeg First Line Leader i afdelingen B&P Soft Drink. Jeg er leder for et team på 17 medarbejdere, hvor vi som team er ansvarlige for at blande, kontrollere samt sikre levering af opblandet sirup til vores tappekolonner i Fredericia. Teamet modtager, håndterer og blander de parter, som vi bl.a. får hjem fra Coca Cola.

Læs mere