Vis studentum.dk som: Mobile

Thorbjørn Graungaard, Klinisk vejleder, Region Hovedstaden

Region Hovedstaden
Klinisk vejleder

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er uddannet sygeplejerske, men har igennem årene videreuddannet mig, så i dag arbejder jeg på en akutklinik som akut/behandlersygeplejeske med klinisk vejledning. I dagligdagen behandler jeg småskader, modtager akutte medicinske patienter og vejleder de studerende. Jeg agerer som en form for mentor for dem under deres uddannelse.

En typisk hverdag foregår med, at jeg modtager patienter i medicinsk- eller skaderegi, og her har jeg typisk følgeskab af en til to studerende. De studerende er primært indvolveret i modtagelsen af de medicinske patienter.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Der er så mange forskellige oplevelser i løbet af en dag. Den mest spændende opgaver er nok mødet med patienten. Mennesker kommer, fordi de har et behov for hjælp, og mange gange kan vi være med til at hjælpe dem eller lindre deres smerter og skader. De kommer fra forskellige baggrunde – både i forhold til køn, alder og livssituation, og det er blandt andet det, jeg finder interessant og spændende. Man får det her lille indblik i et andet menneskes liv og får lov til at hjælpe andre. Det er en stor drivkraft og gør dagen god. Sygeplejersker er med til at skabe en grobund for, at patienterne kan få et fornuftigt liv på trods af sygdom.

Udfordringen er, at praksis i dag ses som en produktion, hvor man skal leve op til nogle bestemte kriterier i forhold til blandt andet økonomi, som kan betyde, at man ikke altid kan give den hjælp, som man gerne ville. Der ligger også en udfordring i, at jeg som sygeplejerske inddrager mig selv i mit arbejde, og dermed udfordrer jeg også nogle personlige  sider af mig selv. Det kan fx være i relationer, hvor jeg forsøger at finde frem til, hvad det er for et behov, som folk egentlig kommer med. Det er altid et stort plus, at man har sig selv så meget med i hver enkelt patient og situation, men det kræver også noget energi og overskud.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Min uddannelse er forudsætningen for at kunne forstå mekanismerne i eksempelvis det, vi kalder sygdomslæren. Jeg støtter mig også ved de redskaber og værktøjer, som jeg fik qua min uddannelse og efteruddannelse, når jeg støder på kommunikationsudfordringer og bliver udfordret fagligt.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Region Hovedstaden?

1. De vigtigste ting i mit arbejde er, at det er et håndværk at behandle skader, og jeg kan godt lide at bruge mine hænder. Det kan fx være at sy et sår, lægge en gips eller støtte en patient i at kunne bevæge sig. Jeg har en håndværksmæssig tilgang til de ting, jeg laver, og det er vigtigt for mig.

2. Arbejdet som sygeplejerske er et læringsrum for livet, hvor man altid kan blive ved med at lære. Det betyder, at man i praksis opøver nogle færdigheder, som man benytter i dagligdagen. Det kan for eksempel være nogle lavteknologiske ting, hvor man skal gå ind i akutte situationer med svært syge patienter og hjælpe dem med f.eks. at fastholde en fri luftvej. Det er spændende at kombinere den kliniske erfaring med teori.

3. For mig er det også vigtigt at befinde mig i et arbejdsfællesskab, hvor jeg trives godt med mine kollegaer. Vi har en meget flad struktur i hverdagen i forhold til vores ledelse. De forandringer og udfordringer, der hører med, når man arbejder med mennesker, løser vi også som team og i fællesskab med hinanden og vores patienter.

  • Hvorfor er Region Hovedstaden en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Hvis man ser på det i et større perspektiv, er det en arbejdsplads med rigtig mange udviklingsmuligheder. Som sygeplejerske har vi mulighederne for at gå den klassiske vej på gulvet, ledelsesvejen eller uddannelsesvejen som jeg har valgt. Det er spændende at være på en arbejdsplads som Region Hovedstaden, der både har store specialhospitaler, akutsygehuse, en masse ambulatorier og elektiv behandling. Det giver muligheden for at finde frem til det arbejdsliv og de opgaver, der passer én bedst.

Læs mere om Region Hovedstaden

Mød andre kandidater fra Region Hovedstaden



Senest opdateret: 06 maj 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 01-03-2019

Lene Ravn Stein, Fysioterapeut, JAC

Jeg er ansat i JAC’s Center for Specialterapi som fysioterapeut, hvor vi arbejder med borgere med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Her er min primære opgave at skabe hverdagssejre med borgerne ved at vedligeholde deres nuværende funktionsniveau, forhindre funktionstab og mindske smerter. For mig er det vigtigste, at træningen giver mening for borgeren, at den er sjov og motiverende ...

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Kristine Paulin Petersen, Uddannelseskoordinator, Region Hovedstaden

Jeg er ansat som uddannelseskoordinator og arbejder med efteruddannelse og kompetenceudvikling af vores personale - primært sygeplejersker. Mit job går ud på at strukturere og medvirke i planlægningen af kursernes rammer, og derfor arbejder jeg meget sammen med de arbejdsgrupper, der har den specialviden, som kurserne har fokus på.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Sanne Hedegård, Senior Bemandingschef, POWERCARE

Jeg er bemandingschef i POWERCAREs Danmarksafdeling, hvor vi finder sundhedsfaglige vikarer til hjemmeplejen, plejehjem og sygehuse. Vi har knap 20 unge mennesker ansat i min afdeling til at booke vikarer og tale med kunder og sikre det bedste match mellem de to. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Barbara Halldora Hansen, Bioanalytiker, Region Hovedstaden

Jeg er bioanalytiker hos Klinisk Biokemisk Afdeling på Herlev Hospital. Mine primære opgaver er at passe de forskellige analyse apparaturer på laboratoriet samt blodprøvetagning og EKG på ambulante patienter og indlagte på hospitalet. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Christopher Bering Baden, Udviklingskonsulent, DMJX

Jeg arbejder i afdelingen for Kurser & Videreuddannelse. Under overskriften "Vi vil gøre folk bedre til deres arbejde" laver vi efteruddannelse inden for områderne medier, kommunikation og visuelt design. Det kan både være gå-hjem-møder, enkeltdagskurser ude hos en virksomhed, ugekurser i udlandet, flerårige diplomuddannelser eller alt muligt andet.

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Krestine Krogh Thomsen, Specialkonsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Jeg er ansat som konsulent i Staben, i Børne- og Ungeforvaltningen i Vejle Kommune. Staben servicerer bredt forvaltningens tre afdelinger, herunder Dagtilbud, Uddannelse & Læring og Familie & Forebyggelse. Dels er jeg konsulent for vores direktør og dels koordinerer jeg det tværfaglige samarbejde internt i B&U.

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Puk Holm, Chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer

Vi arbejder med afsætning af dansk grisekød i til hele verden. Jeg har fokus på ernæring, måltider, opskrifter osv. ogdeltager i følgegrupper og netværk og kommunikerer ny viden om ernæring og sundhed. Jeg er involveret i en hel række spændende projekter og har travlt med at kommunikere ernæringsfaglig viden påhjemmesider, sociale medier, foredrag, events, uddelingsmaterialer mv.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Kathrine Terp, Gymnasielærer, Campus Vejle

Jeg arbejder som underviser på handelsgymnasiet på Campus Vejle. Jeg underviser i dansk og i idræt. Det mest spændende ved mit arbejde er arbejdet med eleverne – både fagligt og menneskeligt. Jeg elsker, når eleverne får ”AHA-oplevelserne” fagligt, når de eksempelvis ”knækker koden” til en tekst. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Birthe Marie Lausten, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er primært skolens fransklærer. Jeg har fortsætterfransk i 9. og 10. Samt et 10. Klasses begynderfranskhold. Til fortsætterfransk er der den ekstra prøve, DELF-prøven, der certificerer elevernes sproglige niveau på linje med Cambridge-engelsk. Derudover er jeg dansklærer i 10. Klasse. Når jeg er heldig, har jeg også et filmkundskabshold. 

Læs mere
Sidst opdateret 14-03-2019

Rasmus Trier Helsted, Studievejleder, Københavns Universitet

Jeg arbejder med og for de studerende som studievejleder. Det betyder, at jeg svarer på deres spørgsmål om deres studier, eksamen, udlandsophold og alt muligt andet. Jeg har en del længere samtaler med studerende, der har lidt større udfordringer, og her er det meget spændende at prøve at forstå deres situation og forsøge at komme med løsninger sammen med den studerende.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Jakob Bak Poulsen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg arbejder som lærer ved Ungdomscenter Knudmosen i Herning. Mine primære arbejdsopgaver er den daglige undervisning af skolens elever, relationsarbejde, kontaktpersonsfunktion og det tætte samarbejde med mine kolleger. Det mest spændende ved mit job er det daglige arbejde med eleverne. Hos os indebærer det meget mere end den almindelige undervisning.

Læs mere
Sidst opdateret 28-03-2019

Chris Purkær, Faglærer, TECHCOLLEGE

Jeg er faglærer, og jeg arbejder pt. med alt, hvad der hedder Ny Mesterlære på vores afdeling. Det er sådan set vores levebrød lige nu, for det er den vej, vi får flest elever ind. Vi har Ny Mesterlære-elever i hele landet, og derfor har jeg faktisk ikke særlig meget undervisning for tiden, fordi der går rigtigt meget tid med at arbejde med alt det praktiske med Ny Mesterlære-eleverne.

Læs mere
Sidst opdateret 30-08-2019

Celina Birk Frederiksen, Sundhedsplejerske, Slagelse Kommune

Som sundhedsplejerske arbejder man med forebyggende og sundhedsfremmende arbejdsopgaver. I Sundhedstjenesten i Slagelse Kommune tager vi i graviditetsbesøg til kommende forældre, tilser nyfødte børn og er med til at sikre deres udvikling og trivsel i deres opvækst. 

Læs mere
Sidst opdateret 28-06-2019

Stig Gamborg, Kommunikationsmedarbejder, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg sidder primært med markedsføring og kommunikation, men har også en del administrative opgaver bl.a. i forbindelse med koordinering af vores internationale elever. Derudover er jeg vagtlærer og underviser en gang imellem, når jeg ikke kan lade være. Det mest spændende er, om jeg får fyldt det næste hold op med glade elever. 

Læs mere
Sidst opdateret 30-08-2019

Lene Juul Kruhøffer, Social- og sundhedsassistent, Slagelse Kommune

Jeg arbejder som social- og sundhedsassistent, og jeg ansat i hjemmeplejen i Korsør, hvor vi yder en service til borgere med nedsat psykiske eller fysiske funktionstab. Vi hjælper dig i forhold til dagligdagens praktiske gøremål, personlig plejesamt medicindispencering. I mit team har jeg ikke en fast rute, og det er blandt andet det, jeg synes er spændende og godt kan lide ved mit arbejde.

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Elise Aunan Lein, Sygeplejerske, Region Hovedstaden

Jeg arbejder i sundhedsvæsenet som sygeplejerske på Hjertemedicinsk afdeling på Gentofte Hospital. Mine primære arbejdsopgaver består af pleje og behandling af patienter med hjertesygdomme eller lignende. Observation, pleje, patient- og pårørendekontakt samt medicinering er nogle af mine daglige arbejdsopgaver. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Maria Louise Mikkelsen, Bemandingskonsulent, POWERCARE

Jeg arbejder som bemandingskonsulent i et internationalt vikarbureau. Jeg fungerer som bindeled, mellem de udenlandske sygehuse og de vikarer der ønsker at tage vikariater. Vores arbejdsområder er fordelt efter de sundhedsfaglige specialer – jeg arbejder med jordemødre og børnesygepleje. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Cecilie Goll Knudsen, Gymnasielærer, Niels Brock

På Niels Brock underviser jeg til dagligt i dansk og historie. Jeg underviser på Innovationsgymnasiet, hvor vores elever typisk er mellem 15 og 20 år, når de tager deres højere handelseksamen (hhx). Da undervisning er en del af kerneopgaven, er det også her, at jeg bruger det meste af min arbejdstid. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Charlotte Agerby Schultz, Pædagogisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Min primære kerneopgave er at lave initiativer, der understøtter skolernes arbejde med elevernes læring og trivsel. Det er blandt andet opgaver, der: Jeg laver derudover en del undervisningsmateriale, der understøtter kerneopgaven, jeg er koordinator for Fælleelevrådet samt med i diverse udvalg, der ligger inden for Børn & Unge Forvaltningens område.

Læs mere