Vis studentum.dk som: Mobile

Thorbjørn Graungaard, Klinisk vejleder, Region Hovedstaden

Region Hovedstaden
Klinisk vejleder

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er uddannet sygeplejerske, men har igennem årene videreuddannet mig, så i dag arbejder jeg på en akutklinik som akut/behandlersygeplejeske med klinisk vejledning. I dagligdagen behandler jeg småskader, modtager akutte medicinske patienter og vejleder de studerende. Jeg agerer som en form for mentor for dem under deres uddannelse.

En typisk hverdag foregår med, at jeg modtager patienter i medicinsk- eller skaderegi, og her har jeg typisk følgeskab af en til to studerende. De studerende er primært indvolveret i modtagelsen af de medicinske patienter.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Der er så mange forskellige oplevelser i løbet af en dag. Den mest spændende opgaver er nok mødet med patienten. Mennesker kommer, fordi de har et behov for hjælp, og mange gange kan vi være med til at hjælpe dem eller lindre deres smerter og skader. De kommer fra forskellige baggrunde – både i forhold til køn, alder og livssituation, og det er blandt andet det, jeg finder interessant og spændende. Man får det her lille indblik i et andet menneskes liv og får lov til at hjælpe andre. Det er en stor drivkraft og gør dagen god. Sygeplejersker er med til at skabe en grobund for, at patienterne kan få et fornuftigt liv på trods af sygdom.

Udfordringen er, at praksis i dag ses som en produktion, hvor man skal leve op til nogle bestemte kriterier i forhold til blandt andet økonomi, som kan betyde, at man ikke altid kan give den hjælp, som man gerne ville. Der ligger også en udfordring i, at jeg som sygeplejerske inddrager mig selv i mit arbejde, og dermed udfordrer jeg også nogle personlige  sider af mig selv. Det kan fx være i relationer, hvor jeg forsøger at finde frem til, hvad det er for et behov, som folk egentlig kommer med. Det er altid et stort plus, at man har sig selv så meget med i hver enkelt patient og situation, men det kræver også noget energi og overskud.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Min uddannelse er forudsætningen for at kunne forstå mekanismerne i eksempelvis det, vi kalder sygdomslæren. Jeg støtter mig også ved de redskaber og værktøjer, som jeg fik qua min uddannelse og efteruddannelse, når jeg støder på kommunikationsudfordringer og bliver udfordret fagligt.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Region Hovedstaden?

1. De vigtigste ting i mit arbejde er, at det er et håndværk at behandle skader, og jeg kan godt lide at bruge mine hænder. Det kan fx være at sy et sår, lægge en gips eller støtte en patient i at kunne bevæge sig. Jeg har en håndværksmæssig tilgang til de ting, jeg laver, og det er vigtigt for mig.

2. Arbejdet som sygeplejerske er et læringsrum for livet, hvor man altid kan blive ved med at lære. Det betyder, at man i praksis opøver nogle færdigheder, som man benytter i dagligdagen. Det kan for eksempel være nogle lavteknologiske ting, hvor man skal gå ind i akutte situationer med svært syge patienter og hjælpe dem med f.eks. at fastholde en fri luftvej. Det er spændende at kombinere den kliniske erfaring med teori.

3. For mig er det også vigtigt at befinde mig i et arbejdsfællesskab, hvor jeg trives godt med mine kollegaer. Vi har en meget flad struktur i hverdagen i forhold til vores ledelse. De forandringer og udfordringer, der hører med, når man arbejder med mennesker, løser vi også som team og i fællesskab med hinanden og vores patienter.

  • Hvorfor er Region Hovedstaden en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Hvis man ser på det i et større perspektiv, er det en arbejdsplads med rigtig mange udviklingsmuligheder. Som sygeplejerske har vi mulighederne for at gå den klassiske vej på gulvet, ledelsesvejen eller uddannelsesvejen som jeg har valgt. Det er spændende at være på en arbejdsplads som Region Hovedstaden, der både har store specialhospitaler, akutsygehuse, en masse ambulatorier og elektiv behandling. Det giver muligheden for at finde frem til det arbejdsliv og de opgaver, der passer én bedst.

Læs mere om Region Hovedstaden

Mød andre kandidater fra Region Hovedstaden



Senest opdateret: 06 maj 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 29-04-2019

Lennart Bach, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er lærer, og jeg underviser i dansk i 9. og 10. klasse. Derudover underviser jeg også i fagene Global Citizenship, Going Global, Gaming Academy. Jeg er desuden rejselærer, hvor jeg har været i Indien med elever over de sidste 6 år, og så er jeg kontaktlærer og praktikkoordinator. Det mest spændende i mit arbejde er mødet med alle de spændende mennesker fra hele verden.

Læs mere
Sidst opdateret 28-03-2019

Chris Purkær, Faglærer, TECHCOLLEGE

Jeg er faglærer, og jeg arbejder pt. med alt, hvad der hedder Ny Mesterlære på vores afdeling. Det er sådan set vores levebrød lige nu, for det er den vej, vi får flest elever ind. Vi har Ny Mesterlære-elever i hele landet, og derfor har jeg faktisk ikke særlig meget undervisning for tiden, fordi der går rigtigt meget tid med at arbejde med alt det praktiske med Ny Mesterlære-eleverne.

Læs mere
Sidst opdateret 25-04-2019

Anders Østergaard Andersen, Kulturformidler, Vejle Bibliotekerne

Cand.Mag i Amerikanske Studier,  Post-graduate i Journalistik  Jeg arbejder på Vejle Bibliotekerne, hvor jeg foruden typisk biblioteksarbejde, dvs. udlånsvagter, arrangementer, udstillinger og litteraturformidling, er ansvarlig for bibliotekets kulturaktiviteter- og projekter rettet mod unge, heriblandt læsekredse, skriveværksted, musiktilbud og filmfestivaler.

Læs mere
Sidst opdateret 05-03-2019

Lisbeth Mølby Farmann, Uddannelsesvejleder, UU Vejle

Jeg er ansat som uddannelsesvejleder i Ungdommens Uddannelsesvejledning – UU Vejle i Vejle Kommune. I UU Vejle er vi organiseret i teams, der varetager henholdsvis individuel og kollektiv uddannelses- og karrierevejledning af unge i grundskoleregi, undervisning i Uddannelse og job på de kommunale grundskoler samt uddannelsesvejledning af unge op til 25 år. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Kristine Kortnum, Rektor, Rødkilde Gymnasium

Som rektor på Rødkilde Gymnasium beskæftiger jeg mig med ungdomsuddannelse og kort beskrevet er mine ansvarsområder strategisk og økonomisk ledelse samt ledelse af personale. Mine arbejdsopgaver handler om at skabe og vedligeholde netværk, mødes med forskellige interessenter i forhold til udvikling og samarbejde og derudover arbejder jeg tæt sammen med personale, elever og forældre ...

Læs mere
Sidst opdateret 08-03-2019

Jakob Bak Poulsen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg arbejder som lærer ved Ungdomscenter Knudmosen i Herning. Mine primære arbejdsopgaver er den daglige undervisning af skolens elever, relationsarbejde, kontaktpersonsfunktion og det tætte samarbejde med mine kolleger. Det mest spændende ved mit job er det daglige arbejde med eleverne. Hos os indebærer det meget mere end den almindelige undervisning.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Kathrine Terp, Gymnasielærer, Campus Vejle

Jeg arbejder som underviser på handelsgymnasiet på Campus Vejle. Jeg underviser i dansk og i idræt. Det mest spændende ved mit arbejde er arbejdet med eleverne – både fagligt og menneskeligt. Jeg elsker, når eleverne får ”AHA-oplevelserne” fagligt, når de eksempelvis ”knækker koden” til en tekst. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Puk Holm, Chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer

Vi arbejder med afsætning af dansk grisekød i til hele verden. Jeg har fokus på ernæring, måltider, opskrifter osv. ogdeltager i følgegrupper og netværk og kommunikerer ny viden om ernæring og sundhed. Jeg er involveret i en hel række spændende projekter og har travlt med at kommunikere ernæringsfaglig viden påhjemmesider, sociale medier, foredrag, events, uddelingsmaterialer mv.

Læs mere
Sidst opdateret 09-05-2019

Jakob Knudsen, Udviklingskonsulent, VIFIN

Jeg arbejder med læring og digitale medier. Primært inden for dagtilbud og folkeskolen og ofte gennem eksternt finansierede udviklingsprojekter med særlig fokus på udvikling gennem samskabelse. Hovedfokus handler om at udvikle nye måder at inddrage digitale medier som bl.a. tablet apps, robotter, VR og lignende i pædagogik og undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Christopher Bering Baden, Udviklingskonsulent, DMJX

Jeg arbejder i afdelingen for Kurser & Videreuddannelse. Under overskriften "Vi vil gøre folk bedre til deres arbejde" laver vi efteruddannelse inden for områderne medier, kommunikation og visuelt design. Det kan både være gå-hjem-møder, enkeltdagskurser ude hos en virksomhed, ugekurser i udlandet, flerårige diplomuddannelser eller alt muligt andet.

Læs mere
Sidst opdateret 07-05-2019

Lars Svinth Nielsen, Studievejleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg har to primære funktioner: Underviser og studievejleder. Jeg underviser EUD og EUX inden for fagene dansk, samfundsfag og engelsk. Som studievejleder har jeg hele grundforløb 1, EUD/EUX, samt mureruddannelsen som primære arbejdsområder. Jeg vejleder elever i forhold til uddannelsesvalg, fastholdelse, støttemuligheder. 

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Mads Engelhardt Knudsen, Bioanalytiker, Region Hovedstaden

Overordnet består mine arbejdsopgaver af blodprøvetagning og efterfølgende analyse af forskellige typer af prøvemateriale; hovedsageligt blod, men også urin, spinalvæske, ascites -og pleuravæske. Det, som jeg finder mest interessant ved mit arbejde, er den analysetekniske del, dvs. hvordan selve analyseprincippet er sat sammen, og hvilke begrænsninger der følger med.

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Kasper Esager, Afdelingsleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg er afdelingsleder for tømrer, murer, maler- og snedkeruddannelserne på Syddansk Erhvervsskole i Vejle. Jeg er ansvarlig for afdelingernes drift, økonomi og daglige ledelse. Det vil sige, at jeg blandt andet skal sørge for, at undervisningslokalerne fungerer så godt som muligt samt, at eleverne har det rigtige udstyr, materialer, faciliteter og lærer det, de skal ifølge lovgivningen.

Læs mere
Sidst opdateret 28-03-2019

Cecilie Goll Knudsen, Gymnasielærer, Niels Brock

På Niels Brock underviser jeg til dagligt i dansk og historie. Jeg underviser på Innovationsgymnasiet, hvor vores elever typisk er mellem 15 og 20 år, når de tager deres højere handelseksamen (hhx). Da undervisning er en del af kerneopgaven, er det også her, at jeg bruger det meste af min arbejdstid. 

Læs mere
Sidst opdateret 08-03-2019

Maria Louise Mikkelsen, Bemandingskonsulent, POWERCARE

Jeg arbejder som bemandingskonsulent i et internationalt vikarbureau. Jeg fungerer som bindeled, mellem de udenlandske sygehuse og de vikarer der ønsker at tage vikariater. Vores arbejdsområder er fordelt efter de sundhedsfaglige specialer – jeg arbejder med jordemødre og børnesygepleje. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Peter From Nielsen, Speciallærer, JAC

Det arbejdsområde, som jeg beskæftiger mig med, er undervisning inden for specialområdet. Jeg er ansat som speciallærer på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) på Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC). Mine primære arbejdsopgaver består i planlægning og udførelse af undervisning samt at sørge for elevernes trivsel og sikre, at de udvikler sig både fagligt og personligt.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 08-03-2019

Dina Mikkelsen, Pædagog, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som pædagog på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca.100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, udviklingsforstyrrelser m.m. Mine primære opgave er at uddanne eleverne til at komme videre i livet med henblik på videreuddannelse, job eller beskæftigelse.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt. Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille ...

Læs mere