Vis studentum.dk som: Mobile

Thorbjørn Graungaard, Klinisk vejleder, Region Hovedstaden

Region Hovedstaden
Klinisk vejleder

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er uddannet sygeplejerske, men har igennem årene videreuddannet mig, så i dag arbejder jeg på en akutklinik som akut/behandlersygeplejeske med klinisk vejledning. I dagligdagen behandler jeg småskader, modtager akutte medicinske patienter og vejleder de studerende. Jeg agerer som en form for mentor for dem under deres uddannelse.

En typisk hverdag foregår med, at jeg modtager patienter i medicinsk- eller skaderegi, og her har jeg typisk følgeskab af en til to studerende. De studerende er primært indvolveret i modtagelsen af de medicinske patienter.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Der er så mange forskellige oplevelser i løbet af en dag. Den mest spændende opgaver er nok mødet med patienten. Mennesker kommer, fordi de har et behov for hjælp, og mange gange kan vi være med til at hjælpe dem eller lindre deres smerter og skader. De kommer fra forskellige baggrunde – både i forhold til køn, alder og livssituation, og det er blandt andet det, jeg finder interessant og spændende. Man får det her lille indblik i et andet menneskes liv og får lov til at hjælpe andre. Det er en stor drivkraft og gør dagen god. Sygeplejersker er med til at skabe en grobund for, at patienterne kan få et fornuftigt liv på trods af sygdom.

Udfordringen er, at praksis i dag ses som en produktion, hvor man skal leve op til nogle bestemte kriterier i forhold til blandt andet økonomi, som kan betyde, at man ikke altid kan give den hjælp, som man gerne ville. Der ligger også en udfordring i, at jeg som sygeplejerske inddrager mig selv i mit arbejde, og dermed udfordrer jeg også nogle personlige  sider af mig selv. Det kan fx være i relationer, hvor jeg forsøger at finde frem til, hvad det er for et behov, som folk egentlig kommer med. Det er altid et stort plus, at man har sig selv så meget med i hver enkelt patient og situation, men det kræver også noget energi og overskud.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Min uddannelse er forudsætningen for at kunne forstå mekanismerne i eksempelvis det, vi kalder sygdomslæren. Jeg støtter mig også ved de redskaber og værktøjer, som jeg fik qua min uddannelse og efteruddannelse, når jeg støder på kommunikationsudfordringer og bliver udfordret fagligt.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Region Hovedstaden?

1. De vigtigste ting i mit arbejde er, at det er et håndværk at behandle skader, og jeg kan godt lide at bruge mine hænder. Det kan fx være at sy et sår, lægge en gips eller støtte en patient i at kunne bevæge sig. Jeg har en håndværksmæssig tilgang til de ting, jeg laver, og det er vigtigt for mig.

2. Arbejdet som sygeplejerske er et læringsrum for livet, hvor man altid kan blive ved med at lære. Det betyder, at man i praksis opøver nogle færdigheder, som man benytter i dagligdagen. Det kan for eksempel være nogle lavteknologiske ting, hvor man skal gå ind i akutte situationer med svært syge patienter og hjælpe dem med f.eks. at fastholde en fri luftvej. Det er spændende at kombinere den kliniske erfaring med teori.

3. For mig er det også vigtigt at befinde mig i et arbejdsfællesskab, hvor jeg trives godt med mine kollegaer. Vi har en meget flad struktur i hverdagen i forhold til vores ledelse. De forandringer og udfordringer, der hører med, når man arbejder med mennesker, løser vi også som team og i fællesskab med hinanden og vores patienter.

  • Hvorfor er Region Hovedstaden en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Hvis man ser på det i et større perspektiv, er det en arbejdsplads med rigtig mange udviklingsmuligheder. Som sygeplejerske har vi mulighederne for at gå den klassiske vej på gulvet, ledelsesvejen eller uddannelsesvejen som jeg har valgt. Det er spændende at være på en arbejdsplads som Region Hovedstaden, der både har store specialhospitaler, akutsygehuse, en masse ambulatorier og elektiv behandling. Det giver muligheden for at finde frem til det arbejdsliv og de opgaver, der passer én bedst.

Læs mere om Region Hovedstaden

Mød andre kandidater fra Region Hovedstaden



Senest opdateret: 06 maj 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 16-08-2019

Dina Mikkelsen, Pædagog, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som pædagog på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca.100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, udviklingsforstyrrelser m.m. Mine primære opgave er at uddanne eleverne til at komme videre i livet med henblik på videreuddannelse, job eller beskæftigelse.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Louise C. Druedahl, Ph.d.-studerende, Københavns Universitet

Jeg er 2.års ph.d.-studerende på Institut for Farmaci på Københavns Universitet (KU), hvor jeg både forsker og underviser. Det tager 3 år at uddanne sig til forsker, hvor man også lærer at undervise, fordi forskerne på KU danner grundlag og ramme for den forskningsbaserede undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ewa Wybraniec, Regulatory Affairs Specialist, 3Shape

I work in the RA or Regulatory Affairs department. It acts as our interface between the pharmaceutical/medical device industry and Regulatory authorities across the world. To me it is a cross-disciplinary domain where regulations, business and engineering interact.

Læs mere
Sidst opdateret 29-04-2019

Kåre Kramer, Viceforstander, Eisbjerghus Efterskole

Jeg sparrer med skolens øvrige ledelse (emner kan være årsplanlægning, internationale aktiviteter, medarbejdertrivsel), samt sparring med andre ansatte (dette kan være fagligt, lærerprofessionen, elevtrivsel, forældresamarbejde). Herudover arbejder jeg med at fordele lærernes arbejdsopgaver, herunder fagfordeling og tildeling af udvalg. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Lene Ravn Stein, Fysioterapeut, JAC

Jeg er ansat i JAC’s Center for Specialterapi som fysioterapeut, hvor vi arbejder med borgere med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Her er min primære opgave at skabe hverdagssejre med borgerne ved at vedligeholde deres nuværende funktionsniveau, forhindre funktionstab og mindske smerter. For mig er det vigtigste, at træningen giver mening for borgeren, at den er sjov og motiverende ...

Læs mere
Sidst opdateret 21-11-2019

Ninett Louise Møller, Social- og sundhedshjælper, Slagelse Kommune

Jeg arbejder som social- og sundhedshjælper i Slagelse Kommune. Mit arbejde som social- og sundhedshjælper indebærer praktisk og personlig pleje, medicinhåndtering og generel strukturering af hverdagen for demente. Jeg har som regel en fast rute hver dag, hvor jeg kører rundt til demente. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Charlotte Agerby Schultz, Pædagogisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Min primære kerneopgave er at lave initiativer, der understøtter skolernes arbejde med elevernes læring og trivsel. Det er blandt andet opgaver, der: Jeg laver derudover en del undervisningsmateriale, der understøtter kerneopgaven, jeg er koordinator for Fælleelevrådet samt med i diverse udvalg, der ligger inden for Børn & Unge Forvaltningens område.

Læs mere
Sidst opdateret 23-10-2019

Lene Juul Kruhøffer, Social- og sundhedsassistent, Slagelse Kommune

Jeg arbejder som social- og sundhedsassistent, og jeg ansat i hjemmeplejen i Korsør, hvor vi yder en service til borgere med nedsat psykiske eller fysiske funktionstab. Vi hjælper dig i forhold til dagligdagens praktiske gøremål, personlig plejesamt medicindispencering. I mit team har jeg ikke en fast rute, og det er blandt andet det, jeg synes er spændende og godt kan lide ved mit arbejde.

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Kiwi Kjøller, QC Scientist, Bavarian Nordic

Jeg arbejder i en Pharma/medicinal-virksomhed, hvor vi producerer vacciner til cancer og infektionssygdomme. Jeg arbejder som Scientist i QC, der omhandler kvalitetssikring. Det er hovedsageligt skrivebordsarbejde, hvor vi reviewer dokumenter, planlægger laboranternes arbejde, trouble shooter m.m. Det er en blanding. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Andreas Leer Scharnberg, Adjunkt, DMJX

Jeg underviser i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Min primære opgave er at undervise på 1. semester, hvor de studerende får teoretisk og praktisk erfaring med, hvad det vil sige at arbejde som journalist - fra ideudvikling over research til formidling. 

Læs mere
Sidst opdateret 13-06-2019

Christoffer Miller Dahl, Lektor, Herlufsholm

Jeg underviser i engelsk og historie i gymnasiet, og en stor del af mit arbejde er derfor ansigt til ansigt med elever. Som underviser skal jeg formidle mit fag til elever på en måde, der motiverer dem og når dem på det niveau, de er på og hjælper dem med at udvikle sig til veluddannede og dannede unge mennesker. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Cecilie Goll Knudsen, Gymnasielærer, Niels Brock

På Niels Brock underviser jeg til dagligt i dansk og historie. Jeg underviser på Innovationsgymnasiet, hvor vores elever typisk er mellem 15 og 20 år, når de tager deres højere handelseksamen (hhx). Da undervisning er en del af kerneopgaven, er det også her, at jeg bruger det meste af min arbejdstid. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Puk Holm, Chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer

Vi arbejder med afsætning af dansk grisekød i til hele verden. Jeg har fokus på ernæring, måltider, opskrifter osv. ogdeltager i følgegrupper og netværk og kommunikerer ny viden om ernæring og sundhed. Jeg er involveret i en hel række spændende projekter og har travlt med at kommunikere ernæringsfaglig viden påhjemmesider, sociale medier, foredrag, events, uddelingsmaterialer mv.

Læs mere
Sidst opdateret 30-08-2019

Celina Birk Frederiksen, Sundhedsplejerske, Slagelse Kommune

Som sundhedsplejerske arbejder man med forebyggende og sundhedsfremmende arbejdsopgaver. I Sundhedstjenesten i Slagelse Kommune tager vi i graviditetsbesøg til kommende forældre, tilser nyfødte børn og er med til at sikre deres udvikling og trivsel i deres opvækst. 

Læs mere
Sidst opdateret 11-03-2019

Kenneth Rosvig Kristiansen, Lærer, Ungdomscenter Knudmosen

Jeg er ansat som lærer på STU (Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) Ungdomscenter Knudmosen. Skolen består af ca. 100 elever mellem 17-25 år med forskellige baggrunde og eventuelle diagnoser såsom autisme, angst, adhd, boarderline, udviklingsforstyrrelser m.m. 

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Barbara Halldora Hansen, Bioanalytiker, Region Hovedstaden

Jeg er bioanalytiker hos Klinisk Biokemisk Afdeling på Herlev Hospital. Mine primære opgaver er at passe de forskellige analyse apparaturer på laboratoriet samt blodprøvetagning og EKG på ambulante patienter og indlagte på hospitalet. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Bettina Strube, Uddannelseskonsulent, Kriminalforsorgen

Mine primære opgaver er at undervise fængselsbetjentelever, forberede undervisning hertil, udvikle materiale, lave lektionsplaner og føre fængselsbetjentelever til eksamen både som eksaminator og censor. Idet jeg er uddannet supervisor, superviserer jeg også fængselsbetjenteleverne i deres respektive grupper. 

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Daniel Lieutenant Frydensbjerg, Faglærer, TECHCOLLEGE

Min primære arbejdsopgave er at undervise i netværk på datateknikeruddannelsen med infrastrukturspeciale. Så kommer der selvfølgelig alle de sekundære ting ind ved siden af, men det primære er undervisningen - selvfølgelig selve undervisningen, men også forberedelsen af den, alle de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der følger med, og hvordan man strikker den optimale undervisning sammen.

Læs mere
Sidst opdateret 19-11-2019

Mike Olsen, Social- og Sundhedsassistentuddannelsen, Social+Sundhed

I min uddannelse beskæftiger jeg mig mange mange ting, herunder medicinhåndtering, sårpleje, infektioner og omsorgspleje. Jeg beskæftiger mig meget med den menneskelige omsorg dvs. hvis patienten er frusteret, ked af det eller vred, så forsøger jeg at hjælpe vedkommende så godt, som jeg nu kan. 

Læs mere
Sidst opdateret 14-03-2019

Rasmus Trier Helsted, Studievejleder, Københavns Universitet

Jeg arbejder med og for de studerende som studievejleder. Det betyder, at jeg svarer på deres spørgsmål om deres studier, eksamen, udlandsophold og alt muligt andet. Jeg har en del længere samtaler med studerende, der har lidt større udfordringer, og her er det meget spændende at prøve at forstå deres situation og forsøge at komme med løsninger sammen med den studerende.

Læs mere