Vis studentum.dk som: Mobile

Thorbjørn Graungaard, Klinisk vejleder, Region Hovedstaden

Region Hovedstaden
Klinisk vejleder

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er uddannet sygeplejerske, men har igennem årene videreuddannet mig, så i dag arbejder jeg på en akutklinik som akut/behandlersygeplejeske med klinisk vejledning. I dagligdagen behandler jeg småskader, modtager akutte medicinske patienter og vejleder de studerende. Jeg agerer som en form for mentor for dem under deres uddannelse.

En typisk hverdag foregår med, at jeg modtager patienter i medicinsk- eller skaderegi, og her har jeg typisk følgeskab af en til to studerende. De studerende er primært indvolveret i modtagelsen af de medicinske patienter.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Der er så mange forskellige oplevelser i løbet af en dag. Den mest spændende opgaver er nok mødet med patienten. Mennesker kommer, fordi de har et behov for hjælp, og mange gange kan vi være med til at hjælpe dem eller lindre deres smerter og skader. De kommer fra forskellige baggrunde – både i forhold til køn, alder og livssituation, og det er blandt andet det, jeg finder interessant og spændende. Man får det her lille indblik i et andet menneskes liv og får lov til at hjælpe andre. Det er en stor drivkraft og gør dagen god. Sygeplejersker er med til at skabe en grobund for, at patienterne kan få et fornuftigt liv på trods af sygdom.

Udfordringen er, at praksis i dag ses som en produktion, hvor man skal leve op til nogle bestemte kriterier i forhold til blandt andet økonomi, som kan betyde, at man ikke altid kan give den hjælp, som man gerne ville. Der ligger også en udfordring i, at jeg som sygeplejerske inddrager mig selv i mit arbejde, og dermed udfordrer jeg også nogle personlige  sider af mig selv. Det kan fx være i relationer, hvor jeg forsøger at finde frem til, hvad det er for et behov, som folk egentlig kommer med. Det er altid et stort plus, at man har sig selv så meget med i hver enkelt patient og situation, men det kræver også noget energi og overskud.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?

Min uddannelse er forudsætningen for at kunne forstå mekanismerne i eksempelvis det, vi kalder sygdomslæren. Jeg støtter mig også ved de redskaber og værktøjer, som jeg fik qua min uddannelse og efteruddannelse, når jeg støder på kommunikationsudfordringer og bliver udfordret fagligt.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Region Hovedstaden?

1. De vigtigste ting i mit arbejde er, at det er et håndværk at behandle skader, og jeg kan godt lide at bruge mine hænder. Det kan fx være at sy et sår, lægge en gips eller støtte en patient i at kunne bevæge sig. Jeg har en håndværksmæssig tilgang til de ting, jeg laver, og det er vigtigt for mig.

2. Arbejdet som sygeplejerske er et læringsrum for livet, hvor man altid kan blive ved med at lære. Det betyder, at man i praksis opøver nogle færdigheder, som man benytter i dagligdagen. Det kan for eksempel være nogle lavteknologiske ting, hvor man skal gå ind i akutte situationer med svært syge patienter og hjælpe dem med f.eks. at fastholde en fri luftvej. Det er spændende at kombinere den kliniske erfaring med teori.

3. For mig er det også vigtigt at befinde mig i et arbejdsfællesskab, hvor jeg trives godt med mine kollegaer. Vi har en meget flad struktur i hverdagen i forhold til vores ledelse. De forandringer og udfordringer, der hører med, når man arbejder med mennesker, løser vi også som team og i fællesskab med hinanden og vores patienter.

  • Hvorfor er Region Hovedstaden en attraktiv organisation for dig at arbejde i? 

Hvis man ser på det i et større perspektiv, er det en arbejdsplads med rigtig mange udviklingsmuligheder. Som sygeplejerske har vi mulighederne for at gå den klassiske vej på gulvet, ledelsesvejen eller uddannelsesvejen som jeg har valgt. Det er spændende at være på en arbejdsplads som Region Hovedstaden, der både har store specialhospitaler, akutsygehuse, en masse ambulatorier og elektiv behandling. Det giver muligheden for at finde frem til det arbejdsliv og de opgaver, der passer én bedst.

Læs mere om Region Hovedstaden

Mød andre kandidater fra Region Hovedstaden



Senest opdateret: 06 maj 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 09-05-2019

Jakob Knudsen, Udviklingskonsulent, VIFIN

Jeg arbejder med læring og digitale medier. Primært inden for dagtilbud og folkeskolen og ofte gennem eksternt finansierede udviklingsprojekter med særlig fokus på udvikling gennem samskabelse. Hovedfokus handler om at udvikle nye måder at inddrage digitale medier som bl.a. tablet apps, robotter, VR og lignende i pædagogik og undervisning. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ewa Wybraniec, Regulatory Affairs Specialist, 3Shape

I work in the RA or Regulatory Affairs department. It acts as our interface between the pharmaceutical/medical device industry and Regulatory authorities across the world. To me it is a cross-disciplinary domain where regulations, business and engineering interact.

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Mads Engelhardt Knudsen, Bioanalytiker, Region Hovedstaden

Overordnet består mine arbejdsopgaver af blodprøvetagning og efterfølgende analyse af forskellige typer af prøvemateriale; hovedsageligt blod, men også urin, spinalvæske, ascites -og pleuravæske. Det, som jeg finder mest interessant ved mit arbejde, er den analysetekniske del, dvs. hvordan selve analyseprincippet er sat sammen, og hvilke begrænsninger der følger med.

Læs mere
Sidst opdateret 19-03-2019

Daniel Lieutenant Frydensbjerg, Faglærer, TECHCOLLEGE

Min primære arbejdsopgave er at undervise i netværk på datateknikeruddannelsen med infrastrukturspeciale. Så kommer der selvfølgelig alle de sekundære ting ind ved siden af, men det primære er undervisningen - selvfølgelig selve undervisningen, men også forberedelsen af den, alle de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der følger med, og hvordan man strikker den optimale undervisning sammen.

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Lone Vestergaard, Designlærer, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg er ansat på EUH som underviser i Design-fag og i Event & Projektstyring. Som underviser er min primære opgave at invitere og motivere eleverne til fordybelse i enten egne eller samskabende designprocesser, som kan være alt fra syning og idéudvikling i Re-Design til opøvning af diverse teknikker inden for fx collage, tryk og håndarbejde.

Læs mere
Sidst opdateret 28-06-2019

Stig Gamborg, Kommunikationsmedarbejder, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg sidder primært med markedsføring og kommunikation, men har også en del administrative opgaver bl.a. i forbindelse med koordinering af vores internationale elever. Derudover er jeg vagtlærer og underviser en gang imellem, når jeg ikke kan lade være. Det mest spændende er, om jeg får fyldt det næste hold op med glade elever. 

Læs mere
Sidst opdateret 25-04-2019

Anders Østergaard Andersen, Kulturformidler, Vejle Bibliotekerne

Jeg arbejder på Vejle Bibliotekerne, hvor jeg foruden typisk biblioteksarbejde, dvs. udlånsvagter, arrangementer, udstillinger og litteraturformidling, er ansvarlig for bibliotekets kulturaktiviteter- og projekter rettet mod unge, heriblandt læsekredse, skriveværksted, musiktilbud og filmfestivaler.

Læs mere
Sidst opdateret 30-08-2019

Celina Birk Frederiksen, Sundhedsplejerske, Slagelse Kommune

Som sundhedsplejerske arbejder man med forebyggende og sundhedsfremmende arbejdsopgaver. I Sundhedstjenesten i Slagelse Kommune tager vi i graviditetsbesøg til kommende forældre, tilser nyfødte børn og er med til at sikre deres udvikling og trivsel i deres opvækst. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Merete Elmquist Lentz, Underviser i enkeltfag, Den Internationale Højskole

Jeg er ansat som timelærer og skal undervise de elever, der ønsker at lære dansk, mens de er på Den Internationale Højskole – det har jeg nu gjort i 11 år. Det er svært at undervise nybegyndere i dansk, da det er et vanskeligt sprog, og alt andet foregår på engelsk. Men det er også utroligt morsomt, hvis man interesserer sig for andre sprog. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Lennart Bach, Lærer, Eisbjerghus Efterskole

Jeg er lærer, og jeg underviser i dansk i 9. og 10. klasse. Derudover underviser jeg også i fagene Global Citizenship, Going Global, Gaming Academy. Jeg er desuden rejselærer, hvor jeg har været i Indien med elever over de sidste 6 år, og så er jeg kontaktlærer og praktikkoordinator. Det mest spændende i mit arbejde er mødet med alle de spændende mennesker fra hele verden.

Læs mere
Sidst opdateret 13-08-2019

Gertrud Tinning, Underviser, Den Internationale Højskole

Jeg underviser på Den Internationale Højskole. Jeg har især fag med fokus på bæredygtighed og politik. Det mest interessante ved mit job er at se, når de studerende rykker sig. Når de får den der ’Aha-oplevelse’. En elev sagde til engang til mig, at hun ikke følte sig naiv mere – at hun nu forstod mere om verden, og om hvordan politik hænger sammen. Sådan noget er enormt motiverende.

Læs mere
Sidst opdateret 08-10-2019

Mike Olsen, Social- og Sundhedsassistentuddannelsen, Social+Sundhed

I min uddannelse beskæftiger jeg mig mange mange ting, herunder medicinhåndtering, sårpleje, infektioner og omsorgspleje. Jeg beskæftiger mig meget med den menneskelige omsorg dvs. hvis patienten er frusteret, ked af det eller vred, så forsøger jeg at hjælpe vedkommende så godt, som jeg nu kan. 

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Kristine Kortnum, Rektor, Rødkilde Gymnasium

Som rektor på Rødkilde Gymnasium beskæftiger jeg mig med ungdomsuddannelse og kort beskrevet er mine ansvarsområder strategisk og økonomisk ledelse samt ledelse af personale. Mine arbejdsopgaver handler om at skabe og vedligeholde netværk, mødes med forskellige interessenter i forhold til udvikling og samarbejde og derudover arbejder jeg tæt sammen med personale, elever og forældre ...

Læs mere
Sidst opdateret 06-05-2019

Kasper Esager, Afdelingsleder, Syddansk Erhvervsskole

Jeg er afdelingsleder for tømrer, murer, maler- og snedkeruddannelserne på Syddansk Erhvervsskole i Vejle. Jeg er ansvarlig for afdelingernes drift, økonomi og daglige ledelse. Det vil sige, at jeg blandt andet skal sørge for, at undervisningslokalerne fungerer så godt som muligt samt, at eleverne har det rigtige udstyr, materialer, faciliteter og lærer det, de skal ifølge lovgivningen.

Læs mere
Sidst opdateret 30-08-2019

Ninett Louise Møller, Social- og sundhedshjælper, Slagelse Kommune

Jeg arbejder som social- og sundhedshjælper i Slagelse Kommune. Mit arbejde som social- og sundhedshjælper indebærer praktisk og personlig pleje, medicinhåndtering og generel strukturering af hverdagen for demente. Jeg har som regel en fast rute hver dag, hvor jeg kører rundt til demente. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-06-2019

Kristian Bang, Fotolærer, Egå Ungdoms-Højskole

Jeg er højskolelærer og underviser i fotografi og bæredygtighed. Jeg er på 75% tid. Mine arbejdsopgaver består af 25% undervisning, 25% vagter (altså "voksen" på skolen i elevernes fritid) og 25% socialt arbejde med de unge. Derudover fotograferer jeg for skolen efter behov. Jeg elsker undervisningen. Jeg elsker at få den til at lykkes og tweake, så den bliver bedre og bedre for hver gang.

Læs mere
Sidst opdateret 23-10-2019

Rikke Nørgaard, Idrætslærer, Hadsten Højskole

Jeg er idrætslærer på Hadsten Højskole, som er en bred og almen højskole. At være højskolelærer er en meget alsidigt job, hvilket betyder, at jeg har mange forskellige typer af opgaver i mit arbejde. Noget af det vigtigste er dog selvfølgelig selve undervisningen og samværet med eleverne, og hertil følger også en del forberedelse og tilrettelæggelse.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Janni Ohrt, Lektor i fysik og samfundsfag, Rødkilde Gymnasium

Jeg arbejder som gymnasielærer på Rødkilde Gymnasium, og som gymnasielærer har man altid forskellige arbejdsopgaver. Den centrale opgave består i at undervise elever, mens en anden stor del handler om at forberede undervisningen, så den lever op til bekendtgørelsen, som vi er underlagt. Jeg er samfunds- og fysiklærer, og som fysiklærer bruger jeg en del af min forberedelsestid på at opstille ...

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Pernille Harding Mellerkær, Uddannelseskonsulent, Region Hovedstaden

Jeg er uddannelseskonsulent i Social- og sundhedsteamet i Region Hovedstaden. Mine arbejde består i at tage mig af social- og sundhedsuddannelsen på regionalt plan, så mine arbejdsopgaver går ud på at implementere et godt studiemiljø og studieordning ude på hospitalerne, i psykiatrien og ude i kommunerne. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Christopher Bering Baden, Udviklingskonsulent, DMJX

Jeg arbejder i afdelingen for Kurser & Videreuddannelse. Under overskriften "Vi vil gøre folk bedre til deres arbejde" laver vi efteruddannelse inden for områderne medier, kommunikation og visuelt design. Det kan både være gå-hjem-møder, enkeltdagskurser ude hos en virksomhed, ugekurser i udlandet, flerårige diplomuddannelser eller alt muligt andet.

Læs mere