Vis studentum.dk som: Mobile

Anne Hye Kristensen, Infrastructure Analyst, Nationalbanken

  • Anne Hye Kristensen
  • 26 år
  • Ansat siden november 2017
  • Cand.scient.pol.

  • Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder som Infrastructure Analyst og sidder i afdelingen Finansiel Stabilitet. Finansiel Stabilitet beskæftiger sig med overvågning og laver vurderinger af den finansielle sektor i Danmark med det formål at sikre en robust økonomi. En vigtig del af en robust økonomi er en betalingsinfrastruktur, der gør det muligt for borgere, virksomheder og banker at udveksle betalinger sikkert og effektivt. I den danske betalingsinfrastruktur afvikles der dagligt betalinger for omkring 500 mia. kr., hvilket stiller høje krav til effektivt og sikkerhed i systemerne i betalingsinfrastrukturen. 

Min primære opgave er 1) at vurdere om et betalingssystem lever op til internationale standarder for effektivitet og sikkerhed - fx ser jeg på om systemet efterlever krav til cybersikkerhed og risikostyring, og 2) at fremme ændringer, der bedst tjener samfundet.

  • Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?

Betalingsformidling er et enormt spændende område, der hele tiden udvikler sig. Der er rigtig mange opgaver inden for betalingsformidling og mit arbejde er meget alsidigt.

Det er en meget lang proces at vurdere et betalingssystem og opdage forbedringspotentialer, fordi det kræver en grundig og bred viden om systemet og involverer mange personer med forskellige fagligheder. Jeg synes det er udfordrende, fordi det kræver, at jeg både kan sætte mig ind i noget teknisk, organisatorisk, juridisk og økonomisk. Jeg lærer rigtig meget af det, dels om det specifikke system som jeg er med til at vurdere, men i høj grad også om processer og formidling.  

Udover at lave vurderinger af de danske betalingssystemer, deltager jeg i internationalt arbejde og bidrager til afdelingens tværgående projekter. Især synes jeg, at det er spændende at deltage i internationalt arbejde og samarbejde med personer fra andre lande, der kan fortælle, hvordan de løser opgaver som jeg også selv arbejder med.

  • Hvordan bruger du din uddannelse i statskundskab i din nuværende stilling?

Under mit studie er jeg blevet klædt på til hurtigt at kunne tilegne mig ny viden om områder som jeg ikke kender så meget til, og jeg har lært at analysere komplekse problemstillinger og processer. Det bruger jeg meget i mit arbejde. Studiet har derudover styrket mine formidlingskompetencer og jeg oplever, at det er en klar fordel i mit job at være skarp til at formidle budskaber – både skriftligt og mundtligt.

  • Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Nationalbanken?

1. At der er fokus på faglig og personlig udvikling

2. At der er et godt socialt miljø på arbejdspladsen

3. At der er fleksibilitet i arbejdsopgaver og arbejdstid.

  • Hvorfor er Nationalbanken en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i? 

Danmarks Nationalbank er en meget attraktiv arbejdsplads for mig, fordi min faglighed dagligt bliver udfordret og udviklet, og jeg føler, at jeg er med til at gøre en forskel.

Som nyuddannet er jeg kommet med i Nationalbankens Central Banking Economist Programme. Programmet giver mig et socialt netværk med andre nyuddannede i banken samt en masse redskaber som jeg kan bruge i mit arbejde. Med programmet har jeg også fået en mentor, der kan vejlede mig i de udfordringer som jeg støder på i mit arbejde. Jeg er meget glad for at deltage i programmet, der har gjort overgangen fra studie til arbejdsliv nemmere. Danmarks Nationalbank er derudover en attraktiv arbejdsplads, hvis man, ligesom jeg, går med overvejelser om at arbejde i udlandet i en periode – det er muligt at blive udstationereret ved fx Verdensbanken, Den Europæiske Centralbank eller en anden centralbank.

Læs mere om Nationalbanken

Mød andre medarbejdere fra Nationalbanken

Senest opdateret: 04 mar 2019

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 12-03-2019

Alex Maj Lorenzen-Bangsgaard, Økonomisk Konsulent, Børn & Unge, Vejle Kommune

Jeg er ansat i Staben i Børne- & Ungeforvaltningen, Vejle Kommune. Her arbejder jeg med økonomien inde for folkeskolerne i Vejle Kommune, hvor mine mest klassiske arbejdsopgaver er budgetlægning, budgetopfølgning og regnskabsafslutning. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Jesper B. Bihlet, Assistant Manager i Audit, KPMG

Jeg sidder i KPMG's afdeling for revision og regnskab på vores kontor i Nordhavnen i København. Jeg beskæftiger mig med revision af mange forskellige slags selskaber, både små og store – og også børsnoterede. Jeg arbejder med virksomheder inden for flere forskellige brancher, herunder olie, rejsebureauer, teknologi (apps og platforme), ingeniører m.fl.

Læs mere
Sidst opdateret 01-03-2019

Daniele Capezzuto, Junior MOGE Controller, Nestlé

I work in Finance and Control, more specifically within MOGE Controlling. MOGE stands for Marketing and Other General Expenses (alternatively SG&A) and together with my manager we are in charge of controlling these costs for the Nordics. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Frederik Khalil, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg sidder i rådgivningscenteret i her i PFA, hvor jeg beskæftiger mig med alt fra de simpleste opgaver til opgaver, der udfordrer mig. Så arbejdsdagen er blandet godt sammen med forskellige opgaver, og det gør det derfor altid spændende at møde op på arbejde. 

Læs mere
Sidst opdateret 12-08-2019

Lene Louise Kvist-Madsen, Økonomi- og Administrationschef, KOM-KBH A/S

Jeg har ansvaret for administration og økonomi i KOM-KBH. Jeg har en Controller-funktion for projektansvarlige og forsøger hele tiden at være foran, så jeg kan hjælpe dem med deres styring af projektøkonomien. Det mest udfordrende er at få materiale og informationer fra byggeledelsen, så jeg kan bidrage til styring af økonomien i deres projekter.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ann-Sofie E. Madsen, Analyst, EY

Jeg sidder i afdelingen Transaction Advisory Services, der beskæftiger sig med køb og salg af virksomheder (M&A). Jeg arbejder til dagligt med finansiel due diligence, der kort fortalt undersøger virksomheders finansielle grundlag før et køb/salg. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Anne-Sophie Loft, Analyst, Mærsk

Jeg arbejder som Finance Business Partner for Maersk Lines Globale Marketing og Business Development afdeling på vores hovedkontor i København, hvilket betyder, at jeg supporterer afdelingen fra et finansielt perspektiv.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Rasmus Raun, Afdelingschef, Barslund

Jeg er afdelingschef med ansvar for materiel i en af Danmarks største entreprenørforretninger. Jeg beskæftiger mig primært med driftsøkonomi, køb og salg af materiel samt management. I entreprenørbranchen løber man altid, så stærkt man kan hver eneste dag, og det har man altid gjort. 

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Carsten Møller Pedersen, Compensation Analyst, Vestas

Jeg er Compensation Analyst og sidder i afdelingen Global Compensation & Reward. Jeg beskæftiger mig primært med den kompensation som medarbejderne modtager for deres arbejde. Dette kan være i form af løn, diverse former for bonus, forsikringer, pension og andre finansielle incitamenter. Meget af arbejdet beror på analyse af store mængder data og derved danne gode benchmarks.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Lina Schiel-Madsen, Indirect Tax Consultant, DSV

Jeg startede for lidt over 2 år siden som økonomielev i DSV. I løbet af min elevtid var jeg rundt i forskellige afdelinger i virksomheden, deriblandt debit/kredit bogholderiet, finansafdelingen med perioder i lønafdelingen samt i treasury-afdelingen. Jeg er efter endt elevuddannelse blevet ansat som Indirect Tax Consultant i DSV’s globale Tax afdeling.

Læs mere
Sidst opdateret 12-06-2019

Josefin Andersson, Finance Graduate, Pandora

As a Finance Graduate I have the opportunity to experience several fields within finance. Starting in Group Reporting and Accounting, I assisted in the financial controlling. By reviewing the numbers reported from our colleagues all over the world, we ensure the quality of our consolidated figures based on its alignment to accounting standards and our internal management reporting instructions.

Læs mere
Sidst opdateret 26-06-2019

Thomas Nyholm Andersen, Økonomichef, POWERCARE

Mit overordnede arbejdsområde er økonomi – jeg har lederansvar for, at vi får lønnen udbetalt til vores vikarer og at vi fakturerer inden for deadline. Desuden har jeg ansvar for it-udvikling og rapportering i virksomheden. Vi arbejder meget med at få digitaliseret så mange dele af virksomheden som muligt, så vi får store mængder data til rådighed.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Emil Plagborg-Møller, Lead Business Developer, Nordea

Jeg arbejder med fintech-partnerskaber i vores Wealth Management-division. Den overordnede idé med at indgå partnerskaber er at kombinere styrkerne hos partnere med vores styrker i Nordea, så vores kunder kan få det bedste af det bedste. 

Læs mere
Sidst opdateret 24-09-2019

Nicklas Bune, Kunderådgiver, PFA Pension

Jeg sidder i PFA’s rådgivningscenter og bliver snart færdig som elev efter et toårigt forløb. Mine primære arbejdsopgaver består i at hjælpe og rådgive vores kunder telefonisk samt skriftligt. Alt fra de lavpraktiske opgaver, som ikke tager mere end et minuts tid, til de tungere rådgivningssamtaler om alt fra PFA’s produkter, til hvordan kundens pensionsordning er investeret.

Læs mere
Sidst opdateret 25-10-2019

Theis Agger Pape, Konsulent, KL

Cand.Polit, KU Jeg arbejder som konsulent i KL’s økonomiske sekretariat. Mine primære arbejdsopgaver kredser sig om kommunernes økonomi på et generelt plan - lige fra en økonomiaftale over budgettet til det endelige regnskabsresultat. Derudover har jeg også fingrene nede i den økonomiske og styringsmæssige del af integrationsområdet samt data på beskæftigelsesområdet.

Læs mere
Sidst opdateret 22-10-2019

William Axel Pontoppidan, Head of Finance and Business Development, Good Monday

Som Head of Finance and Business Development i Good Monday fokuserer jeg primært på to områder. Det første område er at sikre en klar forbindelse mellem strategi, nøgletal, omkostninger og budget. Dette indebærer bl.a. at lave et framework, hvor vi definerer vores strategiske prioriteter og understøttende KPI'er m.m.

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Aydin Uslu, Senior Accountant, Salling Group

Jeg arbejder i Group Accounting (GA) under Finance, hvor vi samlet set er omkring 320 ansatte i alt inklusiv vores kolleger i vores Shared Service Center i Polen. Jeg sidder en afdeling, som bliver kaldt Accounts Payable, hvor jeg beskæftiger mig med controlling af processer, afstemning og opfølgning på diverse konti, optimering og udvikling af vores processer. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Marie Ramsø Motzfeldt, Konsulent, DR

Jeg er en del af en mindre analyseenhed i DR Økonomi, hvor jeg udfører større og mindre analyseopgaver på tværs af hele huset med økonomi som fokus. Jeg arbejder primært projektbaseret og beskæftiger mig derfor typisk med opgaver, der strækker sig over lidt længere perioder.

Læs mere
Sidst opdateret 04-03-2019

Elisa Corydon-Petersen, Financial Postgraduate, Danfoss

Postgraduate programmet er struktureret over en to årig periode med fire projekter af et halvt års varighed. Mindst et af de fire projekter foregår i udlandet, men programmet planlægges individuelt, så kun det første projekt er tilrettelagt på forhånd for kandidaten – hvilket giver mulighed for at skræddersy indholdet efter profil og interesse. 

Læs mere
Sidst opdateret 16-08-2019

Ammar Ali, Finance Business Partner, TDC Group

I am currently working as a Finance Business Partner in the YouSee Finance team within TDC Group, and in my position, I deal with various tasks which relate specifically towards the financial and commercial aspects of the company. 

Læs mere