Mød en Arkitekt i job

Der gik 3 måneder fra Pernille var færdiguddannet til hun fik sit første job. Jobbet fik hun gennem en anbefaling fra en kammerat. Efter et halvt år, fik hun job ved Dall & Lindhartsen A/S, som er en tegnstue. Her har hun været de sidste 7 år. Lige i øjeblikket sidder hun med et sygehusprojekt i Odense.

Pernille Birkel

Mød en arkitekt

Der gik 3 måneder fra Pernille var færdiguddannet til hun fik sit første job. Jobbet fik hun gennem en anbefaling fra en kammerat. Efter et halvt år, fik hun job ved Dall & Lindhartsen A/S, som er en tegnstue. Her har hun været de sidste 7 år. Lige i øjeblikket sidder hun med et sygehusprojekt i Odense.

Her fortæller hun om sine arbejdsopgaver som arkitekt, forskellen på uddannelsen og det virkelige arbejdsliv og giver gode råd til dig, der overvejer at søge ind på arkitektskolen.

Se alle vores uddannelser inden for arkitektur og byudvikling

Skrevet af Informationsmedarbejder, Stephanie Fuglsang

Hvilke arbejdsopgaver har du som arkitekt i dit nuværende job?

“Jeg laver stort set det hele, altså skitsering, projektering og planlægning.”

Hvad er det bedste ved dit job?

“Jeg synes det bedste ved mit job er variationerne i opgaverne. Alle opgaver er forskellige, i og med de har forskellige funktioner og steder, ligesom teamet man arbejder med også ændres med opgaven. Så derfor skifter arbejdsopgaverne hele tiden, afhængig af hvilket projekt man sidder med og hvor man er henne i processen.”

Hvad er det mest udfordrende ved dit job?

“Det synes jeg er lidt det samme, som det, der er det gode. Teamet man er i og de samarbejdspartnere man har, de skifter hele tiden. Og når man har styr på én del af projektet, så når man over til en anden del af projektet, hvor der skal genopfindes en masse ting igen. Rammerne omkring projekterne er stabile, eftersom at selve opgaven ikke skifter, men afhængig af hvilken fase man er i, så er der forskellige ting der skal udvikles og præciseres.”

Hvordan var overgangen fra uddannelse til job?

“Jeg synes det var sjovt, men også ret kompliceret. På uddannelsen lavede man mange opgaver og projekter alene, hvor man selv bestemmer, hvordan det skal løses og hvad det er for en opgave. Når man så kommer ud på en tegnstue, så er alle de ting fastlagt. Der er nogle andre, der bestemmer opgavens lokation og funktion, og der er pludselig en masse andre mennesker, man skal forholde sig til.”

“Den største forskel er, at der er utrolig meget samarbejde i det virkelige arbejdsliv i forhold til uddannelsen. Der er hele tiden samarbejde, både med kollegaer, chefer og andre faggrupper.”

Hvilken uddannelse har du taget? Og hvorfor valgte du den?

“Jeg er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i København. Jeg valgte den, fordi det var en god blanding mellem at kunne arbejde kreativt og samtidig også konkret. Der kommer et reelt produkt ud. Også synes jeg, at selve uddannelsen var spændende, sjov og meget udfordrende, fordi man får lov til at arbejde på den måde, man gør”.

Hvordan arbejder man på uddannelsen?

“Man arbejder meget projektorienteret med at løse problematikker. Nu er det noget tid siden, jeg har taget uddannelsen, men dengang var der generelt meget lidt læsefagligt stof man skulle i gennem. Der er meget udvikling og projektarbejde. Og det er én af de store forskelle fra mange andre uddannelser. Der er meget mere praktisk projektarbejde.”

Hvordan oplever du hverdagen som arkitekt i forhold til det, du havde forestillet dig, da du startede på studiet?

“Det er nok det med, at der er større samarbejde og man er mange flere om at løse tingene, end jeg egentlig troede. Når man forestiller sig, hvordan en arkitekt arbejder, kan man godt tro, at de alene tænker og udvikler projektet med blyanten i hånden. Men det er langt fra virkeligheden. Oftest går tiden på at samarbejde med andre om at få skabt projektets løsninger.”

Har du nogle gode råd til andre, der overvejer at gå samme vej som dig?

“Ja, man skal være opmærksom på, at på uddannelsen lærer du én ting. Når man så kommer ud på for eksempel en tegnstue, skal du lære nogle helt andre ting. De arbejdsmetoder og den viden, som man lærer på skolen, gør det nemmere at lære de nye ting. Men man skal i det hele taget lære i rigtig lang tid.“

Hvad er dine fremtidsplaner?

“Jeg vil fortsat gerne lære. Jeg skal prøve mange typer af projekter og samarbejde med mange andre mennesker. Jeg vil gerne videreudvikle mig selv, i det jeg kan, gennem samarbejde og andre projekter.”


Annoncer