Vis studentum.dk som: Mobile

Mød en Flymekaniker


Mød Flymekanikeren Carsten

Navn: Carsten Pedersen

Alder: 40 år

Uddannelse: Flymekaniker linien på TEC i Hvidovre

Job: Flytekniker hos SAS

Mød en flymekaniker

Mød Carsten, der er uddannet flymekaniker og arbejder som flytekniker hos SAS. Carsten tog sin uddannelse på Flymekaniker linien på TEC i Hvidovre og kom siden i lære hos SAS. Jobbet som flymekaniker gør, at Carsten har skiftende arbejdstider og til tider bliver kaldt til lufthavne i andre lande for at reparere fly, der gerne skal i luften. 

Skrevet af informationsmedarbejder Cæcilie Kallehauge Nielsen

Hvad er din Jobstilling?

“Jeg er flytekniker og har derfor med fly at gøre. Både i SAS og et mindre privat fly, som jeg laver lidt på i min fritid, og det er jo alt på flyene jeg laver.”

Hvad er det bedste ved dit arbejde?

“Det bedste er, at der ikke er to dage, der er ens. Flyene vælger jo at gå i stykker de mest mærkelige steder. Den ene dag kan jeg arbejde med hydraulik, den næste dag med luftsystemer og automatik, næste dag igen kan det være at jeg arbejder med struktur, skifter en motor og så videre. Så det er faktisk det jeg synes er det bedste ved mit arbejde. Det bliver aldrig kedeligt og det er som regel noget nyt hver dag, men selvfølgelig er der også nogle dage der er lidt mere ens, end andre”.

Hvad er det mest udfordrende ved dit arbejde?

“Det mest udfordrende er når et fly er i stykker og står i en lufthavn i et andet land, og der står 275 passagerer, der gerne vil hjem. Dér, er det ret udfordrende at komme ud og få fikset det her fly, og tjekke om det jeg har lavet er i orden. Men det er også rigtig spændende, der er meget pres på i sådan en situation, alle kigger på en”.

“90 % af det vi laver som flymekanikere er jo, at tjekke om tingene er i orden, fordi at du skal nå at finde, om et sted på flyet er begyndt at gå i stykker, inden det faktisk går i stykker”.

Skal du kunne flyve et fly, for at blive flymekaniker?

“Nej det skal man ikke. Nu kan jeg tilfældigvis godt flyve flyvemaskiner, men det er ikke nødvendigt som flymekaniker, selvom om det hjælper med at give en god forståelse at flyet.. Forståelsen er ret vigtig, men det er ikke noget krav, langt de fleste flymekaniker har aldrig selv fløjet eller haft lyst til det”.

“Jeg har selv en interesse i at flyve og syntes at det er sjovt. Men ligesom med biler, så kan du jo sagtens være interesseret i det tekniske uden at være interesseret i, at køre rally”.

Hvem passer jobbet som flymekaniker til?

“Jobbet passer til dig, der er interesseret i at lave mange forskellige tekniske ting. Flymekanikeruddannelsen er utrolig bred fordi, at det både handler om automatik, elektronik og el arbejde, navigation og de hydrauliske systemer osv.. Så jobbet passer til dig, der interesserer sig for, at være meget bredt uddannet og samtidig kan gøre arbejdet med en høj grad af  kvalitet.”

Hvilken uddannelsesbaggrund har du, og hvorfor valgte du netop den?

“Jeg har første periode på flymekaniker linien på TEC i Hvidovre og derefter var jeg i lære. Jeg blev flymekaniker fordi at min far havde en flyvemaskine og når den var på værksted, så gik jeg ned og skruede på den, fra at jeg var 10 år gammel. Det var der, at min interesse startede”.

“Du må ikke være dårlig boglig, hvis du skal lave flymaskiner. 50 % af det du laver på flyvemaskiner er nemlig bogligt, for der er en helt masse dokumentation og instruktioner, du skal kunne læse og forstå. Så det er ret vigtigt at du er god til både engelsk, matematik og fysik, og TEC skal man gerne have bestået med over 7”.

Hvordan var overgangen fra uddannelsen til dit første job?

“Det var hardcore lige at komme i gang. Mit første job var som lærling i SAS og jeg kom fra et lille samfund direkte ind i en stor by og en kæmpe stor hangar med en masse store flyvemaskine. Det var godt nok noget af en mundfuld, lige at starte med, men det blev hurtigt hverdag og helt normalt”.

Har du nogle gode råd til andre, der overvejer at uddanne sig til flymekaniker?

“Du skal kunne se dig selv arbejde på skiftehold. Flymekanikere arbejder jo på flyet når det står på jorden, ikke når det er i luften, og hvornår står flyvemaskinerne på jorden? Det gør de om natten, i weekender, jul, pinse og påske. Så du skal være sikker på, at du kan tåle at arbejde på skiftehold, særligt om natten og du skal være bevidst om, at du, også når du får en familie en gang i fremtiden, kan risikerer at være på aftenhold juleaften eller daghold dagen efter nytårsaften”.

“De små værksteder har ikke skiftehold og det samme med militæret, de har heller ikke skiftehold, på samme måde. De store selskaber derimod, såsom SAS, Jettime, Norwegian og Thomas Cook, de kører 75 % nat- og weekendarbejde, det giver lidt flere penge, men også nogle ulemper”.

Hvad er dine fremtidsplaner?

“Mine fremtidsplaner er faktisk at fortsætte i det jeg laver, fordi jeg synes stadigvæk, at det er sjovt og jeg befinder mig godt med det. Du kan jo også godt udvikle dig i det fag du i forvejen arbejder med”.

Lyder en uddannelse som flymekaniker, som noget for dig? Her kan du læse mere om fly- og transportuddannelser!

Senest opdateret: 19 maj 2015

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 09-04-2019

Få luft under vingerne

Drømmer du om at blive pilot en dag? Læs med her, hvor vi har spurgt Christian og Luca hvordan en pilots hverdag ser ud, og hvad det flotteste de har set fra deres cockpit er!

Læs mere
Sidst opdateret 09-04-2019

Mød en pilotstuderende

Kasper har altid vidst, at han gerne ville være pilot. En drøm, der startede i hans barndom, hvor faren arbejdede med jagerfly. Vejen til pilotdrømmen har dog vært lang og snoet. Undervejs har han både været værnepligtig på flyvestation Karup, taget elektrikeruddannelsen og haft et par år på arbejdsmarkedet.

Læs mere
Sidst opdateret 09-04-2019

Mød Piloten Luca på 24 år

Mød Luca på 24 år, der for godt 1½ år siden blev uddannet integreret pilot, ved Center Air Pilot Academy i Roskilde og i dag arbejder hos Ryanair. 

Læs mere
Danmarks Bedste Studieby

Danmarks Bedste Studieby

Test dig selv