Bedste universiteter på sociale medier 2020

Mange universiteter bruger tid på de sociale medier, for både at engagere nuværende og kommende studerende, fortælle nyheder og lave en community feeling. Men hvilket universitet gør det egentlig bedst? 

Mange universiteter bruger tid på de sociale medier, for både at engagere nuværende og kommende studerende, fortælle nyheder og lave en community feeling. Men hvilket universitet gør det egentlig bedst? 

På studentum.dk har vi kontakt med mange skoler og uddannelsesinstitutioner henover året, og ved hvor meget tid der bliver brugt på, at lave godt indhold der fænger. Derfor har vi taget et kig på, hvordan uddannelsesstederne klarer sig på de sociale medier. Nærmere bestemt på Facebook. 

Vi har kigget lidt i statistikken bag når det kommer til både antal følgere, opslag, likes og kommentarer, og ud fra disse parametre har vi kåret: 


Danmarks bedste universitet på de sociale medier i 2020

1. Syddansk universitet

2. Aarhus Universitet

3. Danmark Tekniske Universitet

4. IT-universitetet

5. Aalborg Universitet

6. Roskilde Universitet

7. Københavns Universitet

8. Copenhagen Business School


SDU som klar vinder i 2020

På en klar 1. Plads ligger Syddansk Universitet, der med sine 59.629 følgere (November 2020), ikke ligger i toppen af følgerskaren. Til gengæld er de rigtig stærke når det kommer til antal opslag, hvor de har absolut mest indhold af alle universiteterne, ligesom at de er det universitet, der er mest til stede i kommentarfeltet, hvor de svarer personligt på spørgsmål fra deres følgere. 

Kæmpe stort tillykke til SDU med deres 1. plads, og godt arbejde! 

Lige efter SDU finder vi både AU, DTU og ITU. Alle tre universiteter ligger lunt i svinget på grund af deres interaktionsrate (hvor mange kommentarer og likes de får per opslag i forhold til antal følgere). De formår altså - ligesom SDU - at skabe indhold, der engagerer brugerne. 

Indhold der giver interaktion

Dét universitet, der er absolut bedst til at skabe indhold, der engagerer følgerne, så de både liker og kommenterer, er ITU. Stærkt forfulgt af KU, som er det universitet med flest følgere.

2020 har om noget været et særligt år. Derfor giver det også god mening, at det indhold, der især har tiltrukket både kommentarer og likes på universiteternes opslag, er: 

  • Info om COVID-19

  • Trump/Biden debatter

  • Konkurrencer

  • Spørgsmål, der inddrager de studerende

  • Shout outs til studerende og underviser

  • Opslag op klimavenlige tiltag

Se hvordan universiteterne klarer sig i vores kåring

Vi har kun kigget på universiteternes hovedside på Facebook. Der er altså hverken fagsider, specifikke lokationer eller andre sociale medier involveret i kåringen. 


Antal følgere

#1 KU

#2 AU

#3 CBS

#4 SDU

#5 AAU

#6 DTU

#7 ITU

#8 RUC

Antal opslag

#1 SDU

#2 DTU

#3 AU

#4 RUC

#5 KU

#6 AAU

#7 ITU

#8 CBS

Interaktionsrate

#1 ITU

#2 RUC

#3 DTU

#4 SDU

#5 AAU

#6 AU

#7 KU

#8 CBS

Personlige kommentarer

#1 SDU

#2 AU

#3 AAU

#4 DTU

#5 KU

#6 ITU

#7 RUC

#8 CBS


Det er klart at mindre skoler ofte har færre følgere, fordi de ikke appellere til lige så mange studerende som andre skoler. Vi har dog prøvet at gøre op med dette fact, ved dels ikke at tildele antallet af følgere særlig mange point, ligesom at vi i interaktionsraten sætter antal likes og kommentarer op imod antallet af følgere. 

Er du interesseret i hvordan vi er kommet frem til resultatet? Så tag et kig under “Om kåringen”, hvor vi beskriver vores metode. 


Annoncer