Bedste professionshøjskoler på sociale medier 2020

Mange professionshøjskoler bruger tid på de sociale medier, for både at engagere nuværende og kommende studerende, fortælle nyheder og lave en community feeling. Men hvilken professionshøjskole gør det egentlig bedst?

Mange professionshøjskoler bruger tid på de sociale medier, for både at engagere nuværende og kommende studerende, fortælle nyheder og lave en community feeling. Men hvilken professionshøjskole gør det egentlig bedst? 

På studentum.dk har vi kontakt med mange skoler og uddannelsesinstitutioner henover året, og ved hvor meget tid der bliver brugt på, at lave godt indhold der fænger. Derfor har vi taget et kig på, hvordan uddannelsesstederne klarer sig på de sociale medier. Nærmere bestemt på Facebook. 

Vi har kigget lidt i statistikken bag når det kommer til både antal følgere, opslag, likes og kommentarer, og ud fra disse parametre har vi kåret: 


Danmarks bedste professionshøjskoler på de sociale medier i 2020

1, VIA University College

2. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

3. University College Syddanmark

4. Den Frie Lærerskole

5. Professionshøjskolen University College Nordjylland

6. Københavns Professionshøjskole

7. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

8. Professionshøjskolen Absalon


VIA som klar vinder i 2020

På en klar 1. Plads ligger VIA, der med sine 31574 følgere (November 2020), er den professionshøjskole med aller flest følgere på Facebook. Samtidig er de også den skole der er absolut mest  til stede i kommentarfeltet, hvor de svarer personligt på spørgsmål fra deres følgere. 

Kæmpe stort tillykke til VIA med deres 1. plads, og godt arbejde! 

Lige efter VIA finder vi både UCL, UC Syd der kun adskilles af 0,3 point! UCL er særlig stærk når det kommer til antallet af opslag de har lavet i 2020, mens UC Syd ligger lunt i svinget på grund af deres interaktionsrate (hvor mange kommentarer og likes de får per opslag i forhold til antal følgere). 

Indhold der giver interaktion

Dén professionshøjskole, der er absolut bedst til at skabe indhold, der engagerer følgerne, så de både liker og kommenterer, er Den Frie Lærerskole. 

2020 har om noget været et særligt år. Derfor giver det også god mening, at det indhold, der især har tiltrukket både kommentarer og likes på professionshøjskolernes opslag, er: 

  • Info om COVID-19
  • Herunder særligt de sygeplejerskestuderende som har hjulpet til under Corona-nedlukningen og skolernes hjælp med remedier.
  • Eksamen online
  • Priser til undervisere
  • Færdiguddannede studerende
  • Konkurrencer

Se hvordan professionshøjskolerne klarer sig i vores kåring

Vi har kun kigget på professionshøjskolernes hovedside på Facebook. Der er altså hverken fagsider, specifikke lokationer eller andre sociale medier involveret i kåringen. 


Antal følgere

#1 VIA

#2 DMJX

#3 UCL

#4 UCN

#5 UC Syd

#6 Absalon

#7 KP

#8 DFL

Antal opslag

#1 KP

#2 UCL

#3 Absalon

#4 VIA

#5 DMJX

#6 UC Syd

#7 UCN

#8 DFL

Interaktionsrate

#1 DFL

#2 UC Syd

#3 UCN

#4 Absalon

#5 UCL

#6 KP

#7 VIA

#8 DMJX

Personlige kommentarer

#1 VIA

#2 DMJX

#3 UCL

#4 UC Syd

#5 UCN

#6 KP

#7 Absalon

#8 DFL


Det er klart at mindre skoler ofte har færre følgere, fordi de ikke appellere til lige så mange studerende som andre skoler. Vi har dog prøvet at gøre op med dette fact, ved dels ikke at tildele antallet af følgere særlig mange point, ligesom at vi i interaktionsraten sætter antal likes og kommentarer op imod antallet af følgere. 

Er du interesseret i hvordan vi er kommet frem til resultatet? Så tag et kig under “Om kåringen”, hvor vi beskriver vores metode. 


Annoncer