Bedste erhvervsakademier på sociale medier 2020

Erhvervsakademierne er generelt dygtige på de sociale medier. De laver indhold der både engagere nuværende og kommende studerende, fortæller om nyheder, byder op til debat og skaber et fællesskab. Men hvilket erhvervsakademier er egentlig bedst?

Erhvervsakademierne er generelt dygtige på de sociale medier. De laver indhold der både engagere nuværende og kommende studerende, fortæller om nyheder, byder op til debat og skaber et fællesskab. Men hvilket erhvervsakademier er egentlig bedst?

På studentum.dk ved vi, hvor meget det kræver at skabe godt og engagerende indhold, der rammer forskellige målgrupper. Derfor har vi taget et kig på, hvordan uddannelsesstederne klarer sig på de sociale medier. Nærmere bestemt på Facebook. 

Vi har kigget lidt i statistikken bag når det kommer til både antal følgere, opslag, likes og kommentarer, og ud fra disse parametre har vi kåret: 


Danmarks bedste erhvervsakademi på de sociale medier i 2020

1. Erhvervsakademi Dania

2. Erhvervsakademi MidtVest

3. IBA Erhvervsakademi Kolding

4. KEA

5. Erhvervsakademi Sydvest

6. Zealand

7. Cphbusiness

8. Erhvervsakademi Aarhus


Dania som klar vinder i 2020

På en klar 1. Plads ligger Erhvervsakademi Dania, der med sine 4.167 følgere (November 2020), ikke ligger i toppen af følgerskaren. Til gengæld er de rigtig stærke når det kommer til antal opslag, og absolut det stærkeste erhvervsakademi på Facebook når det kommer til at interagere med brugerne i kommentarfeltet. Her bruger de enhver lejlighed til at komme i kontakt med eleverne, svarer altid på spørgsmål på en uddybende og venlig måde.

Kæmpe stort tillykke til Erhvervsakademi Dania med deres 1. plads, og godt arbejde! 

Lige efter Dania finder vi både MidtVest og IBA som adskilles af sølle 3 point. Hvor MidtVest ligger øverst, når det handler om hvor mange gange deres følgere liker og kommenterer deres indhold, så ligger IBA til gengæld øverst når det handler om antallet af opslag de har lavet i 2020.

Indhold der giver interaktion

Som skrevet er det i særlig grad Erhvervsakademi MidtVest som i 2020 har været absolut bedst til at skabe indhold, der engagerer følgerne, så de både liker og kommenterer.  

2020 har om noget været et særligt år. Derfor giver det også god mening, at det indhold, der især har tiltrukket både kommentarer og likes på erhvervsakademiernes opslag, er: 

  • Info om COVID-19
  • Take-over fra underviserne
  • Hyldest af færdige studerende
  • Konkurrence om årets underviser

Se hvordan erhvervsakademierne klarer sig i vores kåring

Vi har kun kigget på erhvervsakademiernes hovedside på Facebook. Der er altså hverken fagsider, specifikke lokationer eller andre sociale medier involveret i kåringen. 


Antal følgere

#1 KEA

#2 Cphbusiness

#3 Erhvervsakademi Aarhus

#4 IBA Erhvervsakademi Kolding

#5  Zealand

#6 Erhversakademi Dania

#7 Erhvervsakademi Sydvest

#8 Erhvervsakademi MidtVest

Antal opslag

#1 IBA Erhvervsakademi Kolding

#2 Erhvervsakademi Dania

#3 Erhvervsakademi Sydvest

#4 KEA

#5 Zealand

#6 Cphbusiness

#7 Erhvervsakademi MidtVest

#8 Erhvervsakademi Aarhus


Interaktionsrate

#1 Erhvervsakademi MidtVest

#2 Erhvervsakademi Dania

#3 IBA Erhvervsakademi Kolding

#4 Erhvervsakademi Sydvest

#5 Zealand

#6 Cphbusiness

#7 Erhvervsakademi Aarhus

#8 KEA

Personlige kommentarer

#1 Erhvervsakademi Dania

#2 IBA Erhvervsakademi Kolding

#2 KEA

#4 Erhvervsakademi MidtVest

#5 Erhvervsakademi Aarhus

#5 Zealand

#5 Cphbusiness

#8 Erhvervsakademi Sydvest


Det er klart at mindre skoler ofte har færre følgere, fordi de ikke appellere til lige så mange studerende som andre skoler. Vi har dog prøvet at gøre op med dette fact, ved dels ikke at tildele antallet af følgere særlig mange point, ligesom at vi i interaktionsraten sætter antal likes og kommentarer op imod antallet af følgere. 

Er du interesseret i hvordan vi er kommet frem til resultatet? Så tag et kig under “Om kåringen”, hvor vi beskriver vores metode. 


Annoncer