Vis studentum.dk som: Mobile

Lær at lave korte videoer til nettet

Den gode historie er vigtig, når vi snakker videoindhold. Hvad end det er en hel spillefilm eller en kort video til nettet. For det er historierne der rykker mennesker. Men hvad skal der til, for at skabe den gode historie?

Den gode historie bør altid være bærende for den film, der skal produceres, hvis Barnaby Stig Swann Pedersen, skoleleder og kreativ direktør ved Kort & Dokumentar Filmskolen, bliver spurgt. Længde, format og klippeteknik er selvfølgelig vigtige komponenter, men de bør alle tage udgangspunkt i historien. 

Se alle uddannelser ved Kort & Dokumentar Filmskolen

Lad historien være din rettesnor

Gode historier er det som binder os sammen som mennesker. Det betyder også, at det er historien, der skal være rettesnor for, hvordan en film laves. Ifølge Barnaby Stig Swann Pedersen, så bliver der konstant meldt nye regler ud for, hvor lang en video må være for at performe på de sociale medier; men i sidste ende så handler det om historien der fortælles.

Hvis fortællingen er spændende og skarp nok, så skal publikum nok følge med. Det er derfor ikke så vigtigt hvor lang filmen er, eller om den deles op i flere dele. På sociale medier er det blevet normen, at en film skal være under 30 sekunder, fordi ellers er folk scrollet videre. Men hvis der er fokus på at fortælle den gode og autentiske historie, der rammer folk, og dermed også engagerere og fastholder dem, så har længde en underordnet betydning. 

Sådan laves den gode film til sociale medier

På Webfilm Instruktøruddannelsen ved Kort & Dokumentar Filmskolen er der fokus på de gode historier, kort fortalt. Og hvordan man så vælger at definere kort, er afhængig af flere ting. Der er en række pointer man, ifølge Barnaby Stig Swann Pedersen, altid bør have for øje, når man skal lave sin historiefortælling: 

  • Hvem er målgruppen? 
  • Hvad skal der kommunikeres? 
  • Hvad er fortællingen?
  • Hvilken kontekst skal filmen vises? (er det fx til sociale medier eller hjemmeside)
  • Hvad er målet med videoen? (skal den fx brande, sælge eller noget helt andet?)

Ud fra disse spørgsmål, finder man frem til, hvad det er for en historie der skal fortælles, tonen i filmen, længden med videre. 

Når ovenstående er på plads, er det vigtigt at vide noget om, hvordan man faktisk fortæller historier. Alle har i dag mulighed for at filme og klippe, men det kræver en dybere forståelse at fortælle en historie.

“En typisk type af video, som jeg ofte støder på er, en masse glade folk filmet i en høj frame rate, så videoen kan sætte ned i slowmotion. Så lægges der et beat ind under, og jo det er fedt at se - det er umiddelbart flot - men det er jo bare registrering. Du er ikke inde og fortælle en historie som sådan,” forklarer Barnaby Stig Swann Pedersen, og peger på, at det netop er noget af det, uddannelsen går ind og arbejder med. Her lader underviserne fortællingen være det toneangivende for den historie der udvikles og klippes.

Webfilm Instruktøruddannelsen - intensiv mesterlære

Uddannelsen er lidt som et intensivt mentor- eller lærlingeforløb på 6 uger med undervisning alle hverdage fra kl. 9:30 - 15:30, samt hjemmearbejde undervejs. Underviserne lever ikke af at undervise til daglig, men er nogle af branchens mest erfarne og benyttede fagfolk, som er førende inden for hvert deres område af filmhåndværket. De kender til virkelighedens produktionskrav og kan derfor guide eleverne i forhold til den virkelighed, som de ska l ud i efter endt undervisning.

Webfilm Instruktøruddannelsen blander teori og praksis, ligesom den også blander forskellige typer af elever.  Det betyder også, at der er meget erfaringsudveksling mellem eleverne. Der sidder måske nogen, som har virkelig meget styr på det kameratekniske, men ikke ved særligt meget om historiefortælling. Omvendt kan der også sidde en kommunikatør, som til dagligt arbejder med vinkling og historiefortælling, der slet ikke er inde i alt det klippetekniske.

På uddannelsen er der fokus på alle de forskellige dele af dét at skabe en webfilm, og for Barnaby Stig Swann Pedersen, er noget af det vigtigste der gerne skal komme ud af at tage uddannelsen: 

“Du skal gerne lære så meget, at du undgår at du planlægger en film, filmer en anden og klipper en tredje, men at der er en rød tråd igennem. Og den røde tråd er historien, som binder det hele sammen.”

Læs mere om Webfilm Instruktøruddannelsen her

Senest opdateret: 17 sep 2020

Du er måske også interesseret i:

Sidst opdateret 11-06-2019

Kan man uddanne sig til at blive influencer?

At blive influencer er meget attraktiv for mange instagrammere og youtubere. Så derfor sætter vi her fokus på, hvordan man bliver en god influencer, og om du kan uddanne dig til at blive den næste social media stjerne. Læs med lige her!

Læs mere
Sidst opdateret 30-09-2020

Mød en handelsøkonom

Efter gymnasiet fik Sophie job i en af Coloplasts marketingafdelinger, og det blev starten på hendes karriere. I dag er hun uddannet handelsøkonom fra CPH Business, og er i fuldt sving med at søge fuldtidsjob som sælger. Her fortæller hun om sin uddannelse som handelsøkonom og studietid på CPH Business.

Læs mere
Sidst opdateret 30-09-2020

Mød en Masters in Management studerende

Mød Lasse der læser Masters in Management på London Business School, og bliv klogere på, hvad uddannelsen handler om!

Læs mere
Sidst opdateret 25-10-2018

Vil du være det næste digitale talent?

Hvordan udvikler man talenter i et felt, der er i konstant udvikling?

Læs mere
Sidst opdateret 25-11-2015

Mød en journalist

Trine arbejder som journalist hos LFS, der er et fagblad til medlemmer i Landsforeningen for Socialpædagoger. Her i artiklen fortæller hun om sin vej fra uddannelse til job, og giver dig, der drømmer om at blive journalist et par gode råd med på vejen!

Læs mere
Sidst opdateret 25-08-2020

Eksempel på kvote 2 ansøgning: HA Kom

Vil du gerne søge ind på Erhvervsøkonomi (HA) i virksomhedskommunikation på kvote 2? Her finder du et eksempel på en motiveret ansøgning, der fik ansøgeren gennem nåleøjet. 

Læs mere
Sidst opdateret 10-09-2019

Mød en Marketing Manager

Mød Britt der er Marketing Manager for den online shoppingportal katoni.dk. Britt er uddannet cand.ling.merc fra Aarhus School of Business og blev færdig i februar 2013.

Læs mere
Sidst opdateret 12-09-2018

Mød en PR & kommunikationsmedarbejder

Mød Mette på 25 år, der arbejder med PR og kommunikation på Betty Nansen Teatret og er uddannet cand.soc. i offentlig administration og kommunikation.



Læs mere
Sidst opdateret 30-09-2020

Mød en pædagogstuderende

I gymnasiet fik Camilla øjnene op for Psykologi, hvor særligt den del af faget der handlede om børns udvikling, fangede hendes interesse. Hun søgte derfor ind på Psykologi på Københavns Universitet og kom ind. Kort efter valgte hun dog at stoppe, da kun en lille procentdel af studiet handlede om børn.

Læs mere
Sidst opdateret 23-11-2015

Mød en byggekoordinator

Morten studerer på det første hold af studerende på den nye byggekoordinator-uddannelse på KEA. Selv om han stadig er studerende, har han allerede nu sikret sig et job indenfor branchen. I interviewet fortæller han om byggekoordinator-uddannelsen og giver dig et par gode råd med på vejen!

Læs mere
Sidst opdateret 30-09-2020

Mød en Nonfood elev og købmand

Daniel har ikke altid vidst, at han skulle blive uddannet købmand. Da han var barn hjalp han til i sin fars butik, og når kunderne af og til spurgte om han også skulle være købmand, så svarede han overbevisende nej. I dag har Daniel alligevel valgt at gå i sin far, farfars, oldefars og tipoldefars fodspor!

Læs mere
Sidst opdateret 14-12-2015

Mød en social iværksætter

Går du rundt med en drøm om at blive iværksætter, men ved du ikke helt, hvordan du får idéen ud over tegnebrættet og gjort til virkelighed? Så fat mod. Studentum har sat den idérige iværksætter Asbjørn William Ammitzbøll Flügge, der er bachelor i psykologi & virksomhedsstudier fra Roskilde Universitet og en af hovedmændene bag madspildsprojektet ReGastro.

Læs mere
Sidst opdateret 12-09-2018

Mød en designteknolog

Arbejdet inden for modebranchen kræver kreative sjæle og fagligt dygtige personer, men hvis du også har en drøm om at starte dit eget brand, er kreativiteten ikke den eneste egenskab, du skal besidde. Det er også vigtigt med kompetencer inden for forretningsføring, og derfor valgte Pernille at studere designteknologi. I dag har hun sit eget brand.

Læs mere
Sidst opdateret 30-09-2020

Mød en E-designer

Mød Maria, der har studeret E-design på KEA, og bliv klogere på, hvad uddannelsen handler om! I interviewet fortæller hun om, hvordan det er at være E-design studerende på KEA. Og giver dig, der drømmer om en karriere med det kreative i fokus, et par gode råd med på vejen!

Læs mere
Sidst opdateret 30-09-2020

Mød en webintegrator-studerende

Michala er i gang med at blive uddannet webintegrator. En spændende, kreativ og lektiefri uddannelse, som åbner døre for en fremtid, hvor du til dagligt kommer til at arbejde med at skabe dynamiske hjemmesider og internetløsninger.

Læs mere
Sidst opdateret 06-11-2015

Mød en Performance designer

Du kan studere Performance design på Roskilde Universitet, men hvad går uddannelsen egentlig ud på? Hvilke karrieremuligheder har du som Performance designer? Og hvad kan du gøre for at forme din uddannelse i mod drømmejobbet?

Læs mere