Sådan undgår du plagiering

Hvert år klapper plagieringsfælden for mange studerende. Ikke alle snyder bevidst, men manglende overblik eller misfortåelser ved kildehenvisning kan have store konsekvenser. Få 3 gode råd her.

Sådan undgår du plagiering | Se de 5 største fælder lige her

Du kender det sikkert. Du har fundet en passage i en tekst, der passer perfekt ind i din opgave, og du har kopieret den ind i dokumentet for senere at vende tilbage og tage stilling til, hvordan du vil bruge kilden. Hensigten var god, men under tidspres op til aflevering mister du måske overblikket.

Hvert år falder mange studerende i plagieringsfælden. For den enkelte kan det have store konsekvenser. Det er langt fra alle tilfælde, der drejer sig om bevidst snyd. Forkert brug af kilder eller manglende overblik kan også få fælden til at klappe. I samarbejde med Scribbr giver vi dig overblikket over de fem største fælder, du skal styre udenom i forhold til kildehenvisninger og din litteraturliste for at undgå plagiering. Du får også tre gode råd til at bruge dine kilder rigtigt.

Faktaboks om plagiering

1. Manglende eller ufuldkommen kildehenvisning

Får du skrevet forfatterens navn ved en henvisning i teksten uden at indikere, at der er tale om en henvisning til en specifik kilde? Så er du ikke alene. Mange studerende falder i denne fælde, da de kommer til at blande retningslinjerne fra forskellige referencestandarder sammen.

Ved enkelte referencestandarder som fx MLA er det ikke nødvendigt at angive den fulde kildehenvisning i samme afsnit mere end en gang. Har du henvist til et specifikt sidetal, kan du imidlertid ikke bruge denne regel, hvis du følger MLA referencestandarden.

2. Uklarhed omkring bestemte kildetyper

Henviser du til en opgave eller en rapport, hvor forfatteren har benyttet en graf fra Danmarks Statistik? Så er der god grund til at holde tungen lige i munden, når du skal angive kilden. Her er det nemlig den referencestandard, du benytter, der afgør, om du skal henvise til Danmarks Statistik eller til selve opgaven. Er du i tvivl, så spørg din vejleder for en sikkerheds skyld.

3. Usystematisk kildeangivelse

Du har nok helt styr på det der med, at de forskellige referencestandarder har regler for, hvilken rækkefølge du skal angive forfatterens navn og årstal for udgivelse efter. Vidste du, at der også kan være regler for tegnsætningen i kildehenvisningen, eller for, hvordan du angiver publikationer med mere flere en to forfattere? Har du ikke helt styr på reglerne for den referencestandard, du benytter, risikerer du at komme til at henvise forskelligt i løbet af din opgave.

4. Forvirring omkring muligheder for henvisning i teksten

Blandt studerende hersker der også en del forvirring om, hvordan man bør henvise i teksten. Mange ved, at man kan gøre det på mere end en måde. De færreste ved dog, at der eksisterer bestemte retningslinjer for hver af valgmulighederne.

Eksempler på henvisning i teksten ifølge APA-standardens retningslinjer:

Valgmulighed 1

Forskning foretaget af Scribbr viser at der er stort behov for en APA Generator (Swaen, 2014).

Her angives forfatterens efternavn og årstal som slutnotation i en parentes adskilt af et komma.

Valgmulighed 2

Swaen (2014) skriver at der er stort behov…

Her angives forfatterens efternavn i starten af sætningen med årstal indsat i en parentes.

Valgmulighed 3

I 2014, herskede bekymring om hvorvidt Swaen havde overvejet…

Her er begge elementer trådt ud af parentesen og indgår som betydningsbærende elementer i sætningen.

Eksempler på citering ifølge APA-standardens retningslinjer:

Valgmulighed 1

Det fremgår også af forretningsmodellen: “at lave en APA Generator er et stort arbejde men mange studerende har stor gavn af den” (Swaen, 2014, s. 14-15).

Her angives forfatterens efternavn, årstal og sideantal som slutnotation i en parentes adskilt af kommaer.

Valgmulighed 2

Swaen (2014) skriver: “at lave en APA Generator er et stort arbejde men mange studerende har stor gavn af den” (s. 14-15).

Her angives forfatterens efternavn i starten af sætningen. Årstal er indsat i en parentes efter forfatterens efternavn og sideantal er angivet som slutnotation i en parentes.

Valgmulighed 3

I 2014, skrev Swaen: “at lave en APA Generator er et stort arbejde men mange studerende har stor gavn af den” (s. 14-15).

Her er forfatterens efternavn og årstal trådt ud af parenteser og indgår som meningsbærende elementer i sætningen. Sideantal er angivet som slutnotation i en parentes.

5. Forvirring omkring retningslinjer for litteraturlisten

Mange studerende er ikke klar over at de forskellige referencestandarder ikke blot indeholder standardiserede retningslinjer til referencer i teksten og litteraturlisten. Der er også retningslinjer for layout af litteraturlisten, brugen af forkortelser og hvordan du bør anvende overskrifter samt opsummeringer.

Det vigtigste at være opmærksom på er, at mens de forskellige kilder skal angives alfabetisk i litteraturlisten, skal forfattere angives efter hvordan de fremgår ifølge kildens titulering. Førsteforfatter angives altså ikke altid efter alfabetisk rækkefølge.

3 tips til at undgå eksamenssnyd og plagiering

Følger du ovenstående tre tips til at styre effektivt udenom eksamenssnyd, og har du de fem ovenstående fælder i baghovedet, er du godt på vej til at undgå plagieringsfælden. Når du er i sidste fase af din opgaveskrivning har Scribbr  også to stærke værktøjer til at hjælpe dig: den gratis APA-generator og Scribbr's plagiatkontrol.

Førstnævnte gør det nemt for dig at generere alle dine kilder efter APA-referencestandarden i et snuptag. Plagiatkontrollen giver dig mulighed for at eftertjekke din opgave og sikre, at der ikke har sneget sig plagiering ind. Værktøjet bruger den officielle Ephorus database.

Skrevet af kommunikations- og webkonsulent Sofie Gry Laursen


Annoncer