Hjælp os med at besvare vores store studievalgsundersøgelse - og vind et sæt Airpods!

Søg uddannelse 👉

Fremtidens uddannelsesmetoder – AI som redskab i undervisningen

Kunstig intelligens (AI) er blandt fremtidens undervisningsmetoder. Hør fra en studerende, hvordan kunstig intelligens kan støtte og forbedre uddannelsesoplevelsen.

Uddannelsessektoren står over for en transformation, der er drevet af kunstig intelligens (AI).

Teknologien åbner for nye muligheder for at personalisere læring, give øjeblikkelig feedback og skabe dynamiske undervisningsmetoder, som kan tilpasses den enkelte elevs behov.


Men med store muligheder følger også komplekse udfordringer. Hvordan kan vi balancere de teknologiske fremskridt med de menneskelige aspekter af læring? Og hvilke etiske og praktiske overvejelser kræves der for at integrere AI på en meningsfuld måde?

Denne artikel tager udgangspunkt i både de nuværende anvendelser og fremtidige perspektiver for AI i undervisningen.

💡 Anvendelsen af AI i studielivet

Sinem Tunc er studerende ved Aalborg Universitet, hvor hun er i gang med at tage en kandidat i International Virksomhedskommunikation i engelsk.

Hendes speciale område er organisation og ledelse, og hun er i øjeblikket på sit 9. semester. Som en del af sine studier er Sinem i praktik hos Deloitte, hvor hun arbejder i deres HR-rekrutteringsteam.

Gennem sit studie og praktiske erfaring har Sinem fået indblik i, hvordan AI kan anvendes som et værktøj i både læring og erhvervsliv.

Erfaringer fra studielivet

Sinem deler sine erfaringer og refleksioner om, hvordan AI kan være en værdifuld ressource i uddannelsen, samtidig med at hun understreger vigtigheden af kritisk tænkning og etisk anvendelse.

Ved at undersøge både de praktiske fordele og de nødvendige forbehold ved AI i undervisningen belyser vi, hvordan fremtidens studerende kan rustes til at navigere i en verden, hvor forståelsen for teknologi og kritisk tænkning spiller en afgørende rolle.

Hun fremhæver, at AI har haft en positiv indvirkning på hendes læring og skabt nye muligheder: ”AI har virkelig gjort en forskel i min læring ved at hjælpe mig med at forstå komplekse emner gennem skræddersyet feedback og forslag til relevante ressourcer.

Hun fortæller desuden, at hun især bruger AI som en hjælp til opstart af projekter og som værktøj til feedback: ”Jeg har brugt AI til at skabe struktur i mine projekter og til at finde gode teoriområder at fokusere på.”

Ifølge Sinem kan AI også fungere som en interaktiv tutor og skabe værdi uden for undervisningstiden ved at tilbyde personlige og alternative forklaringer på komplekse emner: ”Det, der imponerer mig mest, er den hurtige, personlige feedback, som kan være meget nyttig, især når man f.eks. ikke har meget tid med sin vejleder under projekt.”

✏️AI som værktøj til feedback

I en artikel fra SDU, udtaler Nikolaj Elf, professor ved Center for Grundskoleforskning, at et muligt fremtidsscenarie for AI i undervisningen kan være, at teknologien analyserer elevers samlede skriftlige afleveringer.

Gennem denne analyse vil AI kunne identificere styrker og svagheder hos eleverne – både individuelt og på klasseniveau.

Læreren kan herefter bruge denne indsigt som en indikator for, hvor der bør sættes ind i undervisningen.

På den måde kan AI blive en integreret del af formativ feedback og støtte både lærere og elever i at opnå bedre læringsresultater.

Balancen mellem teknologi og menneskelighed

Sinem understreger, at det er afgørende at finde en balance mellem teknologi og det menneskelige perspektiv i undervisningen.

Hun deler sine bekymringer om de potentielle ulemper ved brugen af AI: ”Jeg bekymrer mig over, at brugen af AI i undervisning kan føre til, at studerende mister evnen til at tænke kritisk og løse problemer selvstændigt.”

Hun forklarer yderligere, hvordan AI kan påvirke refleksionen i læringsprocessen: ”Når AI giver hurtige svar, bliver det let at springe over refleksionen, som ellers er så vigtig for at forstå et emne grundigt. For at undgå det skal AI bruges som et værktøj, der støtter og guider – for eksempel ved at give hints eller hjælpe med fejl – men ikke som den primære kilde.”

Ifølge Sinem er det vigtigt, at AI udfordrer de studerende og understøtter deres udvikling, så de fortsat lærer at tænke selvstændigt.

Generativ AI som et supplement

Sinem understreger vigtigheden af, at både studerende og uddannelsesinstitutioner bruger teknologien med omtanke.

Dette indebærer at træne studerende i kritisk brug af AI og udvikle klare etiske retningslinjer: ”For at skabe balance mellem AI og traditionel undervisning er det vigtigt at have klare retningslinjer for, hvordan AI bruges etisk. AI skal fungere som et hjælpemiddel, der støtter læring, men må ikke erstatte den menneskelige vejledning.

Som eksempel deler Sinem sine egne erfaringer fra Aalborg Universitet: ”I et projekt på 8. semester, hvor vi testede ChatGPT, blev det tydeligt, at det menneskelige perspektiv stadig er nødvendigt, når vi arbejder med AI. I stedet for at straffe brugen af AI bør vi integrere det i undervisningen. Mange arbejdspladser forventer i dag, at man har erfaring med AI.

Hun påpeger desuden, at AI allerede bruges af ansatte på universitetet, men studerende ofte ikke får samme muligheder: ”Hos Aalborg Universitet bruger medarbejderne ChatGPT, hvilket jeg ved fra min tid som studentermedhjælper, men studerende får ikke samme mulighed og kan faktisk opleve store konsekvenser.

Perspektiver på fremtiden

Til sidst nævner Sinem, hvordan praktisk erfaring med AI fra hendes tid i virksomhedspraktik i Deloitte kan overføres til uddannelsessystemet:

Hos Deloitte anvender vi AI aktivt, og det burde også ske i skolerne gennem kurser og forelæsninger, der fokuserer på, hvordan man bruger AI meningsfuldt. Teknologien stopper ikke, så vi skal lære at bruge den på en smart og ansvarlig måde.

Med en velovervejet balance mellem teknologi og traditionel undervisning kan AI ikke blot støtte læring, men også forberede fremtidens studerende på et arbejdsmarked, hvor kritisk tænkning og teknologiforståelse er nøglekompetencer.

Ved ikke aktivt at udnytte AI i undervisningen og ikke integrere det som et vigtigt redskab, som eleverne skal undervises i, risikerer man, at eleverne mister motivationen til at udvikle deres kompetencer på området, fordi de føler sig usikre.

Generativ AI bør ikke betragtes som en erstatning, men som et værdifuldt supplement eller et kraftfuldt værktøj, der, ligesom andre teknologier og metoder, kan forbedre både undervisning og arbejdsgange.

Ved at automatisere rutineopgaver og optimere processer frigør AI tid og ressourcer, som kan kanaliseres mod kreativitet, innovation og udvikling af nye idéer.

Læs også vores artikel om, hvordan studerende kan bruge AI i praksis. Her deler Just Kjærgård Pedersen, lektor på Cphbusiness, sine indsigt og erfaringer.

Sådan kan du bruge AI som studerende

Julie Kirstein Hansen

Julie Kirstein Hansen

Digital Marketing Intern (Vis mere)
Sinem Tunc

Sinem Tunc

Studerende (Vis mere)

Annoncer