Få luft under vingerne

Drømmer du om at blive pilot en dag? Læs med her, hvor vi har spurgt Christian og Luca hvordan en pilots hverdag ser ud, og hvad det flotteste de har set fra deres cockpit er.

Vil du være pilot? - Få luft under vingerne

Drømmer du om at blive pilot en dag? En pilots arbejde handler ikke kun om at cruise rundt i lufthavne verden over. Der følger også masser af ansvar med titlen. Men, hvordan er det lige præcis en pilots hverdag ser ud?

Vi har talt med Christian og Luca om at være pilot. Vi mødte dem første gang under deres uddannelse til pilot hos Center Air Pilot Academy. Nu er de færdiguddannede, og vi har derfor spurgt dem, hvordan det så er at være kommet ud på den anden side, og få drømmejobbet.

Læs med her og find ud af, hvordan det er at flyve verden rundt. Hør, hvad der har overrasket dem mest, og hvad der er det flotteste de har set fra cockpittet - psst, her er de helt enige.

Vil du være pilot? Se Christian og Luca’s uddannelse hos Center Air Pilot Academy (CAPA) lige her.

Christian Rosenbaek - First Officer B737 hos Norwegian

Navn: Christian Rosenbaek

Hvor længe har du været pilot: Jeg blev færdiguddannet i maj 2016.

Hvor arbejder du: First Officer B737 hos Norwegian

Beskriv en helt almindelig arbejdsdag for dig:

Vi starter altid vores arbejdsdag med at checke in i vores crew rum. Det er her vi briefer hinanden på, hvad der skal foregå denne arbejdsdag. Der er nogle bestemte ting vi altid skal briefe om; herunder ruter, vejr, udstyr, drift på dagens lufthavne/fly, alternative lufthavne etc. Ud fra disse ting skal vi bestemme, hvor meget brændstof vi skal have med. Efter piloterne har fået briefet hinanden, mødes vi med kabinepersonalet og briefer dem på dagens flyvning.

Når crewet er samlet følges vi ad ud til flyet og tjekker først om alt sikkerhedsudstyr lever op til kravene. Vi begynder herefter at sætte flyet op til dagen flyvning og passagerne inviteres ombord. Under denne forberedelse er der altid faste roller og ansvarsområder. Igennem vores SOP (Standard Operating Procedures) ved jeg altid, hvad jeg kan forvente, hvad den anden pilot foretager sig, hvilket er altafgørende, da vi mange gange ikke flyver med det samme crew.

Hvad er det mest spændende og udfordrende i din hverdag?

Jeg vil klart fremhæve, at alle dage er forskellige. I dette job bliver man nødt til at være fleksibel. Man får et stort ansvar fra dag 1. Der er mange jeg snakker med uden for branchen, som tror, at det altid er kaptajnen, der flyver. Dette er ikke tilfældet. Hver eneste dag skiftes vi lige meget til at flyve og snakke radio. Det mest udfordrende må være, når vejret bliver rigtig dårligt. Det sætter krav til piloternes evner og beslutninger.

Har du nogensinde tid til at udforske de destinationer du flyver til og fra?

I mit nuværende job har jeg ikke haft mange overnatninger ude fra min base. Så som regel ser jeg kun lufthavnen i 30-45 min, og så sætter vi kursen videre. Men det varierer.

Er der noget du er blevet overrasket over i dit arbejde med at være pilot?

Jeg er overrasket over, hvor meget læring der er i faget som pilot. Der er altid noget at lære. Med stor sandsynlighed vil jeg lære noget hver éneste arbejdsdag resten af min karriere. Hvilket passer mig glimrende, da jeg er en person, der elsker at arbejde i dybden og udvikle min viden!

Hvornår elsker du mest dit arbejde?

Når alt bare spiller som det skal! Som pilot er man en del af et stort samarbejde. Derfor er det en sand fornøjelse, når man er en del af et super crew, afgår til tiden, har glade passagerer ombord osv. Det er en dejlig følelse at tage med hjem fra arbejde!

Hvad er det flotteste du har set fra dit cockpit?

Det må være i Alperne en klar, skyfri dag, hvor man virkelig kan se terrænet med lidt sne på toppen! Super smukt!

Luca Censi -  Pilot hos Norwegian Long Haul

Navn: Luca Censi

Hvor længe har du været pilot: Jeg har været uddannet pilot siden 2013. Jeg begyndte at arbejde som pilot i 2015.

Hvor arbejder du: Jeg er lige startet i nyt job som pilot hos Norwegian Long Haul.

Beskriv en helt almindelig arbejdsdag for dig:

Jeg er lige startet i nyt job og har endnu ikke haft en almindelig arbejdsdag.

En kort beskrivelse af en arbejdsdag ved min tidligere arbejdsgiver ville være at møde ind ca. en time inden afgang. I den time skulle jeg, som styrmand sammen med kaptajnen, få kigget på flyveplaner, vejret til dagens flyvninger, informationen om lufthavnene, som kunne skifte fra dag til dag, og flyets tilstand samt møde kabinepersonalet til dagens flyvninger.

Vi tog derefter sammen ud til flyet og gjorde klar til at modtage passagerer. En almindelig dag ville være omkring 4 flyvninger på en dag, altså ud og hjem to gange, dog kunne det være 2 eller helt op til 6 flyvninger på en dag. I det firma havde vi et stop hvert sted på 25 min. og derfor ikke tid til at se noget eller den slags. Hver dag sluttede hjemme på nær, hvis uforudsete ting gjorde man ikke kunne komme hjem fx. vejret.

Hvad er det mest spændende og udfordrende i din hverdag?

Det mest spændende og udfordrende ved en hverdag som pilot er til dels de steder man flyver, men også vejret man flyver i. Man skal være omstillingsparat og ikke være bange for at tage beslutninger, som kan ændre dagens forløb, hvis det er nødvendigt. Derudover er det sjovt at møde så mange nye mennesker i alle dele af luftfart lige fra personale i lufthavnen til passagerer og kollegaer i luften.

Har du nogensinde tid til at udforske de destinationer du flyver til og fra?

Jeg havde, som nævnt tidligere, desværre ikke tid til det i mit tidligere job. I mit nye job kommer jeg til at have tid til det, da man som langdistance pilot har stop på en dag eller mere de steder, man kommer hen. Spørg mig om et år, og så ser min hverdag og stop meget anderledes ud fra mit tidligere job :)

Er der noget du er blevet overrasket over i dit arbejde med at være pilot?

Jeg er blevet overrasket over, hvor hurtigt branchen skifter, og at man må være fleksibel i forhold til,hvor man arbejder fra og den slags. Hvis man bare regner med at blive boende et sted og flyve resten af sit liv, så må man nok tro om igen. I hvert fald, hvis man vil hurtigt ind i branchen.

Hvornår elsker du mest dit arbejde?

Jeg elsker mit arbejde hver dag. De flotte solopgange og solnedgange er altid noget jeg nyder ekstra meget i luften. Skyer og lys kan give nogle perfekte billeder. Men jeg elsker at flyve, så jeg elsker mest, når jeg får fløjet manuelt og laver en blød landing eller at lette i svære forhold og får brugt det håndværk jeg har lært og tager ære i at være god til.

Hvad er det flotteste du har set fra dit cockpit?

Som sagt er solen altid flot, når den giver forskellige farver på skyerne og den slags. Derudover må det helt sikkert være at flyve over Alperne i løbet af året, og se hvordan landskabet skifter. En klar dag over Alperne er simpelthen uovertruffen kvalitet.

Drømmer du om at blive pilot?

Find din pilot uddannelse her


Annoncer