Find din uddannelse - |
Studentums nyhedsbrev april 2010 |
Velkommen til Studentums nyhedsbrev for april 2010. Her kan du læse de seneste nyheder på uddannelsesområdet og orientere dig indenfor emnet skoler og uddannelse.
Påsken er netop overstået og det samme er fristen for ansøginger gennem kvote 2. Det betyder dog ikke at hele uddannelsesverdenen ligger stille, tværtimod. Det er nemlig nu du skal i gang med at opkvalificere dig, hvis du mangler nogle specielle fagkombinationer eller niveauer, som kræves på den uddannelse du har søgt ind på. Man kan nemlig endnu nå at tage de kurser eller fag, der mangler i ansøgningen, f.eks. på en af landets utallige VUC'er.
For dig, der endnu ikke har søgt ind på en uddannelse i år, er der også kvote 1 fristen d. 5. juli at se frem til. I dette nyhedsbrev har vi samlet en række spændende uddannelser og uddannelsessteder, som du kan kigge nærmere på. Du kan også læse resultatet af vores store nordiske brugerundersøgelse eller læse andre nyheder om uddannelse. Desuden har vi lavet et lille tema om højskoler, så du kan blive inspireret til et ophold, der både styrker faglighed og personlighed.
God fornøjelse!
Hvis du har kommentarer til nyhedsbrevet er du velkommen til at maile os på info@studentum.dk
|
|
|
|
|
Mediehøjskolen - Kreative medieuddannelser |
|
|
Leder du efter en kreativ uddannelse og en karriere i et levende og udviklende miljø? Kunne du tænke dig at være grafisk designer, kreativ kommunikatør, TV & medietilrettelægger eller noget helt fjerde? Så er Mediehøjskolen i København stedet!
På Mediehøjskolen udbydes en række forskellige uddannelser, der alle tager udgangspunkt i lysten til at skabe kreative medieløsninger.
Kickstart din karriere i mediebranchen på Mediehøjskolen!
|
|
|
|
|
|
|
Randers Tekniske Skole - Mulighedernes hus |
|
|
|
|
Sådan søger danskerne uddannelse
|
|
|
De uddannelsessøgende har lagt finanskrisen bag sig og vælger igen uddannelse efter interesse. Ifølge Studentums store nordisk brugerundersøgelse af unges valg af uddannelse, vælger de allerfleste danskere deres fremtidige studie efter personlig interesse, og i mindre grad efter, hvor pengene eller de gode jobmuligheder findes. Hele 74 % angiver, at det er interessen der driver værket, når de vælger uddannelse. Sidste år var tallet helt nede på 56 %.
Undersøgelsen viser også, at det i høj grad er pigerne, der ligger forrest i feltet, når der skal søges efter uddannelser på nettet og når fremtiden skal planlægges. Hele 80 % af de adspurgte respondenter er piger. Denne tendens, at pigerne er i overtal på uddannelsessiderne på nettet, går igen i alle de øvrige nordiske lande, hvor andelen af piger udgør 75 % af de svenske respondenter, 85 % i Norge og hele 90 % i Finland.
|
|
Du kan læse mere om Studentum undersøgelse og resultater her |
|
|
|
|
|
|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
VUC er klar til din opkvalificering! |
Har du netop søgt ind på en uddannelse gennem Kvote 2, men mangler nogle adgangsgivende fag? Så er de mange VUC'er landet over klar til at hjælpe dig med at komme ind på drømmestudiet.
Du kan tage et eller flere fag på forskellige niveauer, f.eks. folkeskole- eller gymnasieniveau. Mange uddannelses-institutioner tilbyder både almindelig holdundervisning og fjernundervisning, hvor du selv bestemmer tempoet.
|
|
|
Flere vil allerhelst være lærer! |
De netop indkomne kvote 2 ansøgninger afslører, at de studerende strømmer til uddannelser, der er rettet mod velfærd, f.eks. lærer-, pædagog-, socialrådgiver-og sygeplejerskeuddannelsen.
Alene lærerstudiet har oplevet en 44 procents stigning i forhold til sidste år.
|
|
|
Følg os på Twitter & Facebook
|
fghj
|
|
|
Fokus på Højskoler |
|
Ikke nok med at du kommer til at have det sjovt og møde masser af nye venner - på et højskoleophold har du chancen for at optimere dine kompetencer og kvalificere dig til et fremtidigt studie på f.eks. en videregående uddannelse.
I denne måned har vi valgt at lave et lille tema omkring højskoleuddannelser og de mange spændende kurser og ophold, som landets mange højskoler tilbyder. dfg
|
|
|
|
|
Besøg vores søstersider |
|
|
|
|
|