Politibetjent - Forum

21-11-2011 10:28   Lasse_norup_olesen
Hej Politiskolen. Jeg er en dreng på 16 år der er igang med at skrive det store OSO-Projekt i 10.klasse. Og jeg ville høre om i ville svare på nogle af de nedstående spørgsmål, ville sætte meget stort pris på det da jeg senere hen i mit liv gerne vil søge ind i politiet!: 1. spørgsmål: Er politijobbet nærgående mht. ens privatliv, hvis du f.eks. skal melde en død person til forældrene, er det så noget der tager hårdt på dit privatliv, og er det noget dine familiemedlemmer mærker noget til? 2. spørgsmål: Skal man være i MEGET fysisk form for at være politibetjent? 3. spørgsmål: Kommer man tit ud for grimme oplevelser hvis man er på patrulje, og er man nervøs hver gang man sætter sig ind i poltibilen for at der skal ske noget vildt? 4. spørgsmål: Hvor lang tid tager det at blive politibetjent i sin praktikplads, og hvor lang tid går der før man kommer op og får en "okay" løn? 5. spørgsmål: Hvis man f.eks. vil op og være "politiinspektør", hvor lang tid vil det så tage? Håber i har tid til at svare på disse spørgsmål i denne uge inden det skal afleveres på søndag.! Mvh. Lasse N. Olesen

RE: Politibetjent
25-11-2011 10:09   Kaj Verner Larsen

Hej Lasse.
Tak for din interesse for politijobbet.
Du får lige nogle svar her på studentum, men husk at du kan læse mere på politiet på www.politi.dk og om at blive politibetjent på hjemmesiden www.blivpolitibetjent.dk.
1. spørgsmål:

Er politijobbet nærgående mht. ens privatliv, hvis du f.eks. skal melde en død person til forældrene, er det så noget der tager hårdt på dit privatliv, og er det noget dine familiemedlemmer mærker noget til?
Svar: Det er individuelt, hvordan det påvirker, men det kan ikke undgå at påvirke både en selv og familien, hvis man som politibetjent har været ude til en voldsom hændelse. Vi er dog trænet til det, og hvem skulle ellers gøre det f.eks. en lørdag nat. Hvis det er en særlig voldsom hændelse, så bliver vi tilbud psykologisk debriefing.
2. spørgsmål:

Skal man være i MEGET fysisk form for at være politibetjent?
Svar: Ja.
3. spørgsmål:

Kommer man tit ud for grimme oplevelser hvis man er på patrulje, og er man nervøs hver gang man sætter sig ind i poltibilen for at der skal ske noget vildt?
Svar: Når man møder jobbet, ved man ikke, hvad dagen eller natten bringer, så det kan være meget forskelligt, men også lidt tilfældigt, hvad man kommer ud for. Vi er trænet til de usikre opgaver, men kan da godt blive lidt nervøs, hvis der står en og peger med et oversavet jagtgevær. Hvis man er nervøs hver gang man sætter sig ind i patruljevognen, så bør man efter min opfattelse finde sig et andet job.

4. spørgsmål:

Hvor lang tid tager det at blive politibetjent i sin praktikplads, og hvor lang tid går der før man kommer op og får en "okay" løn?
Svar: Fra første dag på Politiskolen er man ansat som politibetjent på prøve. Man får for tiden SU i skoleperioderne og løn i praktikperioderne. Lønnen er pt. ca. kr. 23.400 brutto om måneden. Læs mere på www.blivpolitibetjent.dk
5. spørgsmål:

Hvis man f.eks. vil op og være "politiinspektør", hvor lang tid vil det så tage?
Svar: Det er meget forskelligt og afhængig af f.eks. kompetencer, uddannelse og praktisk politierfaring.
Man skal først igennem grunduddannelsen, hvorefter man typisk prøver forskellige områder f.eks. efterforskning i grovere kriminelle sager, arbejde lokalpolitiet eller beredskabet, men det kan også være at møde som politianklager i retten. Man kan derefter indgå i et førlederforløb og f.eks. deltage i en diplomuddannelse i ledelse. Der vil således typisk gå 7-10 år i tjenesten før man når et mellemlederniveau. Herefter kan man videreudvikle sig og f.eks. tage en masteruddannelse i ledelse. Så er vejen åben for at søge højere lederstillinger f.eks. som linjechef/politiinspektør, men det afhænger jo af udbud og efterspørgsel.
Mvh. Kaj Verner, leder af Rigspolitiets Rekruttering af politibetjente, tlf. 4515 2611.


Evalueringspolitik

Vil du skrive en evaluering om en skole eller en uddannelse på studentum.dk? Cool! Så bidrager du ved at hjælpe andre med at finde den uddannelse, der passer dem bedst. Læs venligst vores anmeldelsespolitik om, hvordan vi godkender og udgiver anmeldelser her. 

Download vores evalueringspolitik her

Hvad kan jeg blive? 

Få et overblik over dine mange muligheder, når du skal vælge uddannelse med vores uddannelsestest.

Prøv uddannelsestesten

Få inspiration til din karriere

Kom med bag om virksomheder og organisationer fra forskellige brancher, og mød medarbejdere, der fortæller om hvad de laver i deres job, og hvordan de bruger deres uddannelse. Lad dig inspirere og bliv klogere på dit eget uddannelses- og karrierevalg! 

Din Karriereguide