Veterinærmedicin i udlandet
Jeg er 21 år, og min store drøm er at studere veterinærmedicin. Jeg har færddiggjort STX med Matematik A, engelsk A, Fysik B, kemi B og biologi B, og har et snit på 7,8 (på den nye skala). Snittet er derfor ikke kvote 1, og jeg er derfor ved at undersøge hvad mine muligheder er for at læse i udlandet. Jeg har læst at godt om at studere veterinær medicin i Ungarn. Kan i hjælpe mig med hvilke optagelsekrav der er, hvordan jeg og hvornår jeg skal søge og hvad det koster årligt? Så vidt jeg kan forstå skal men igennem en optagelsesprøve. Kræver det at jeg tager til Ungarn for at gennemføre prøven? Eller har i et samarbejde som de fx har i Norge (www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Veterinar/Veterinar_i_Ungarn/), således at jeg kan tage prøve herhjemme? Eller evt. samarbejde med Norge, således at jeg kan tage prøven der fremfor ungarn? Ved du derudover om det er muligt at blive overflyttet til DK efter et par år i Ungarn, eller er det nødvendigt at færddiggøre studiet inden jeg kommer hjem? Jeg er ligeglad hvor i verden jeg skal læse (så længe studiet er engelsk og er godkendt til SU og job i dk), så hvis jeg har andre muligheder, må du endelig oplyse mig herom. Jeg har også prøve at undersøge mulighederne for de nordiske pladser, men er stadig ikke blevet klog på om jeg har en chance. Hvad kræver det i henholdsvist norge og sverige, og hvordan søger jeg? Mvh. Katrine